Portugal
Ribeiro Frio

Der furchtlose Madeira-Buchfink

October 1, 2020 in Portugal ⋅ 🌙 15 °C

Gestern war Hardcore Wandertag/Birdwatching angesagt. 10 Stunden, 25 km und knapp 600 Höhenmeter erst hoch dann wieder runter. Einstieg war bei der Levada do Furado. Dort haben wir uns auch ca 2 Stunden mit den Buchfinken beschäftigt - schon süß die kleinen Vögelchen - mir haben sie sogar aus der Hand gefressen 🤗. Danach ging es an mehreren Wasserfällen vorbei und durch Tunnels. Nach ca 8 km wäre es in die nächste Stadt gegangen, um die 11 km Tour zu beenden und von dort aus wieder mit einem Taxi zurückfahren zu können. Nicht mit uns ☺ Markus hat einen Rundweg zusammen gebastelt, der es teils in sich hatte. Wie beispielsweise Downhill Mountainbike Strecken einfach mal hochzuwandern. Eigentlich hätten wir uns auch einfach für die letzten km noch ein Uber rufen können - aber so waren wir wenigstens bis zum Einbruch der Dunkelheit beschäftigt. Im Hotel gab es dann noch ein weiteres Highlight: Vollmond auf Madeira ❤Read more

Vidya hälsar på

April 2, 2018 in Portugal ⋅ ☀️ 15 °C

Vidya kom hit i lördags kväll efter lite krånglig flygresa. Överbokat och försenat, risk för att anslutande flyg i Lissabon skulle missas, men till slut blev det ändå bara 40 min sent. Och på Air Portugal får man mat ombord, till skillnad från Norwegian 😊. Trevligt att träffa Vidya! Resten av familjen är hemma, Pippo är hos pappa Tomas över påsken.

Igår måndag tog vi buss 56 till Ribeira Frio, en liten by i bergen mitt på ön, känd för forellodling och att flera levador utgår härifrån. Vi gick Vereda dos Balcoes, en kort vandring till en ’balkong’ där man har väldigt fin utsikt över Madeiras högsta topp Pico Ruivo, 1861m hög.

Efter lunch i Ribeira Frio och en lååång väntan på bussen som skulle ta oss tillbaka till Funchal, kom den till slut efter över en timmes väntan.

En mysig stund i kvällssolen med ett glas vin på favoritcaféet innan kycklingen åkte in i ugnen. Nu kanske ni tror att vi bara äter kyckling. Vi äter mycket fisk också!

Riberio Frio

February 24, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 12 °C

Idag har vi nog gjort en av de häftigaste vandringarna jag har varit med om. Vi tog taxi imorse via toppen på 1400 möh och sen vidare ner på andra sidan. Vi stannade vid Riberio frio 800 möh. Där klev vi på en vandringsled/levada som tog oss på 3h vandring längs bergsidorna. Där det var som smalast var stigen 15-20 cm bred. Man fick huka sig för den överskjutande klippan ovanför och man hade ett 75 m stup på andra sidan. Detta var verkligen en upplevelse utöver det vanliga. Vi har korsat vattenfall. Gått genom tunnlar balanserat på smala stigar. Tyvärr går det inte att förmedla det genom bilder men här kommer några ändåRead more

Ribeiro Frio, Рибейра-Фрио