Spain
Marítimo Varadero de Gran Canaria

Las Palmas

October 10 in Spain ⋅ ☀️ 24 °C

Het is weer even geleden sinds onze laatste post. We zijn nu 2 weken in Las Palmas en werken langzaam maar zeker naar de start van de ARC.

De dagen vliegen voorbij. Alhoewel Las Palmas niet een bijzonder mooie stad is, is het hier in de haven goed toeven. Er komen steeds meer deelnemers van de ARC binnen dus een groot aantal andere schepen wordt nu gevraagd om te vertrekken en ruimte te maken.

Bij aankomst werden wij door de havenmeester gevraagd om aan te leggen in de kleine bij-haven. Al bij binnenkomst van die bij-haven zagen we dat dit geen fijne plek was. We lagen tegen een betonnen wand aan en om deze haven waren hoge muren met prikkeldraad gebouwd. Maar het werd al snel nog erger. Namelijk, vanuit deze plek werd de regatta georganiseerd wat inhield dat rond een uur of 14 hysterische Spaanse muziek begon te schallen uit een storende speaker en de mensen startten met drinken. Heel veel drinken. Lang verhaal kort, 'savonds werd er over de railing en onze touwen gekotst, de aanwezige jonge kinderen hadden geen toezicht van hun beschonken ouders en klommen bij ons op dek en vol-getatoëerde aso's vroegen op een vervelende manier of ze binnen konden komen om onze boot te bekijken. Om 3 uur werd het eindelijk rustig en durfden wij ook op bed te gaan. Maar deze nachtrust duurde niet lang aangezien de nieuwe frisse groep de volgende morgen om 6 uur weer van voren af aan begon.

Arnold is bij opening direct naar de havenmeester gegaan met het dringende verzoek om een andere ligplaats in de reguliere haven. Dat ging allemaal erg lastig maar uiteindelijk kregen we godzijdank toch een mooie plek. Van andere deelnemers hebben we ondertussen begrepen dat zij geen andere plek krijgen en het ermee moeten doen tot vertrek op 10 november. Het positieve is dat dit een gemeentelijke haven is en we voor 25 euro per nacht rond zijn.

Vorige week hebben we onze meiden en Timo op bezoek gehad. Ze hadden een mooi ruim appartement in het centrum niet ver van de haven. We konden dus makkelijk naar elkaar toe lopen. Ook hadden ze een strand vlakbij wat in dit weer heel fijn is. We hebben mooie uitstapjes gemaakt en veel van het eiland gezien. Samen hebben we het toeristische zuiden van het eiland bezocht waar ze lekker in de zee konden zwemmen en zonnen op het strand. We hebben deze dagen afgesloten in mooie restaurantjes op de boulevards. Ook een bezoek aan het Aquarium mocht niet ontbreken hier op Las Palmas. Deze week is voorbij gevlogen.

We hebben hierna kennis gemaakt met John en Sally die ook deelnemen met een Excess 14. Hun boot viel ons gelijk op door de mooie zonneschermen. Want als wij ergens met de koop van de opties op onze cat onvoldoende rekening mee hebben gehouden, is dat wel met de zon. Want jemig wat is het hier warm. We zijn via via op een lief Cubaans echtpaar gestuit die een bedrijfje hebben in scheepsstoffering en samen met hun mochten we bij John en Sally alle maten nemen van de zonwering. Nu is het hopen dat het op tijd klaar is. Ook hebben we met scheepsnet een oplossing gecreëerd voor ons fruit en groenten. Deze lagen in de hull maar dat was geen succes door de fruitvliegjes die erop af kwamen. Ook staat de fles kakkerlakverdelger op een prominente plek want die beestjes komen tegen de avond ook tevoorschijn. Als we iets niet op de boot willen, zijn het wel kakkerlakken.

Al met al hebben we een mooie tijd hier. We hebben fijn contact met de mensen die we hier hebben leren kennen. Regelmatig een gezellige borrel en daarnaast bieden we elkaar waar nodig de helpende hand.

Life is good❤️

Fuertaventura naar Las Palmas

September 27 in Spain ⋅ ⛅ 21 °C

Vanochtend zijn we vertrokken vanuit Fuertaventura. Hier hebben we 2 nachtjes gelegen en om eerlijk te zijn heb je dat eiland dan ook wel gezien. Het is in het centrum(pje) wat groezelig en vooral ongezellig. Behalve lekker weer en wat strand heeft dat eiland niet heel veel te bieden. Althans het gedeelte wat wij hebben gezien.

We zijn tegen de avond aangekomen op Las Palmas. Dit is de allereerste stop voor onze oversteek met de ARC, en hier zullen alle deelnemers zich de komende 6 weken verzamelen.

We hebben op aanraden van de havenmeester onze boot aangelegd bij de pomp zodat we de tanks morgenochtend helemaal kunnen volgooien voor vertrek. Vanaf morgen wordt een grote drukte verwacht voor de pomp met zelfs een file wat we nu gelukkig voor zijn.

Morgen krijgen we een plek toegewezen bij een ander gedeelte van deze grote haven waar alle Excess catamarans liggen. Aan de meeste boten, waaronder die van ons, moeten reparaties worden gedaan en zo kunnen de monteurs gemakkelijk van de ene naar de andere Excess lopen. Het schijnt ook een rustige plek te zijn waar wij erg blij van worden. Zo kan Levi overdag ook beter met school bezig zijn dan wanneer het een drukte van belang is.

Komende week komen Naomi en Esther ons hier bezoeken en vieren we samen een weekje vakantie. Daar kijken we heel erg naar uit.

• Wir sind bereit für den Thuna!!

November 22, 2019 in Spain ⋅ ☀️ 23 °C

Die Pfanne steht schon auf dem Herd, die Kikkoman Sojasauce für Sashimi und Sushi steht auch bereit!

Thuna, wir kommen!!!

Nur das mit dem anknoten der Köder muß noch geübt werden.... ich ahne schon schlimmes!!! 🤪Read more

Las Palmas waar de start is van de ARC

October 21, 2022 in Spain ⋅ ⛅ 23 °C

Vandaag gearriveerd in Las Palmas, de laatste stop voordat we op 20 november gaan beginnen aan de oversteek van Las Palmas naar St. Lucia in het Caribische gebied. Bijgevoegd wat zeil foto’s en de aankomst in Las PalmasRead more

• Wie könnt Ihr uns folgen ab Sonntag!

November 23, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 24 °C

Hallo,

Morgen geht es los! Die Aufregung an Bord steigt. Wir sind gerade dabei die letzten Vorbereitungen zu machen, speziell das Wetter-Routing!

Dazu komme ich später nochmal.

Falls Ihr uns live verfolgen wollt, gibt es zwei Möglichkeiten!

Über die Worldcruising Website, der Link ist auf der Startseite unseres Blogs zu sehen, siehe Bild.

Da wählt ihr „Where are the boats“ aus und wir segeln die „ARC“!

Vom Handy aus, könnt ihr euch die YB Race App runterladen und da könnt ihr das Rennen auswählen. Wichtig, es ist unter „Atlantic Rally for Cruisers ARC 2019“ zu finden.

Das Boot ist die „ Aminata“!

Siehe auch die Bilder!
      Grüße

Olli

• Langsam kommen wir in die finale Phase!!

November 21, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 20 °C

So Leute,

hier mal wieder ein kleines Update, da es langsam in die finale Phase geht!

Gestern Abend war die Kostümparty die sehr lustig war und es waren wirklich viele kreative Verkleidungen dabei!

Heute wurde trotzetwas Müdigkeit das Meiste eingekauft und direkt auch verstaut, Proviant für 20 Tage.

Gefühlt haben wir Tonnen gekauft, das Gute, es wird direkt vor das Boot geliefert!!

Das Schiff liegt jetzt ca. 4 cm tiefer.

Ich habe dieses Mal darauf geachtet, daß Uwe nicht wieder den kompletten Erdnussbestand im Super Dino aufkauft!

Allerdings waren dann doch wieder ein paar extra Tüten ganz unten versteckt in einer Tüte!

Morgen ist nochmal ein kleiner Probschlag geplant, wir müssen den großen Spi nochmal testen, es scheint schwachwindiger zu bleiben für den Start, da wird er wichtig für uns sein.

Der Wachplan hängt auch und langsam wächt bei uns die Anspannung!

Es kann langsam auch losgehen!

Ansonsten gibt es hier jeden Abend ein Treffen aller Segler wo wir jeden Tag neue Segler aus allen Länder dieser Welt kennenlernen und viel Spaß haben.

Heute beim Mittag waren es zwei Neuseeländer, die aber direkt los mussten, da sie unser Los aus 2015 gezogen haben, basteln am Boot, es ist neu, seit einer Woche von morgens bis abends. Wir hatten echtes Mitgefühl!!! 😉

Grüße von der Aminata Crew

Uwe, Jan & Olli

• So geht es auch!!!

November 19, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 20 °C

Hallo,
      da sind wir mal wieder mit einem kleinen Update! Vorgestern war die große Parade mit allen Seglern aus der ganzen Welt! Dabei geht es um den Hafen auf die andere Seite des Hafens, wo dann doch die etwas größeren Schiffe liegen! Uwe und ich, haben es uns nicht nehmen lassen und mal geguckt was da noch so geht!! Fazit: „Es geht also auch anders und auch wirklich sehr viel mehr!!!“ Die Bilder 1-3 zeigen die dann doch sehr gediegene Art des Segelns mit Angestellten an Bord und allem erdenklich Komfort! Auf Bild 4 seht ihr dann unsere kleine Rakete!! Wir sind wirklich eines der ganz kleinen Boote aber dafür natürlich die „coolsten Socken“ hier im Hafen!! 😂😂 Wer möchte nicht mit uns tauschen, wenn er unsere komfortablen Kojen sieht (Bild 5)!!!

Grüße aus Las Palmas

Uwe & Olli

Las Palmas de Gran Canaria

December 20, 2023 in Spain ⋅ ⛅ 19 °C

The first days out of Gibraltar we get to experience the Atlantic at it's best: it's sunny and the waves are very long and smooth. We get time to chill on the bow mattresses for the first time and also get to try out the Gennaker, an orange sail that's twice the size of our other sails! It's beautiful but hard to steer. Our good fortune is short-lived however; soon it's back to what we are used to from the Mediterranean: hard winds and big waves coming from multiple directions 🌊.

Once in Las Palmas, the crew changes and we start preparing for the big crossing. There's a lot of stuff to fix so unfortunately I don't have a lot of time to explore the Island. I do get to climb the mast, which gives me a nice view of Pixel. After 5 days we get the autopilot to work again and we set out on our adventure!

Las Palmas de Gran Canaria

November 5, 2023 in Spain ⋅ ☀️ 24 °C

Der Wecker geht um 4:45 Uhr, nichts für Morgenmuffel wie mich aber was hebt die Laune mehr, als an einem nasskalten November Morgen bei 8° zum Flughafen zu fahren, um nach Gran Canaria zu fliegen ? Gut, bei bis zu 180 Km/h Gegenwind (sagt der Kapitän) dauert allein der Flug schon fast 5 Stunden, bis man auf dem Schiff ist, zeigt der Chronometer bereits 16:00 Uhr / Ortszeit 15:00 Uhr an.
      26°, kurze Hosen und T-Shirts an, es kann losgehen. Heute müssen wir die Insel nicht mehr erobern, es geht zu der unendlich langen Strandpromenade von Las Palmas.
      Eine andere Welt: der Sandstrand ist gut gefüllt, am Sonntag flanieren auch viele Spanier auf der Promenade, die Restaurants und Bars werden stark frequentiert. Es ist windig, spektakulär hohe Wellen und weiße Gischt lockt unerschrockene Surfer, an den Berghängen zeigen Gleitschirmflieger ihre Kunststücke. Wir bestellen Café con Leche mit Croissants und genießen dieses Lebensgefühl. Dann schlendern wir weiter bis zum Ende der Promenade und nach einem Radler geht es anschließend zurück zum Schiff. Nach dem Buffet im Marktcafe erwartet uns das Sail Away auf dem Pooldeck, immer ein Gänsehaut-Moment, wenn die Kreuzfahrtschiffe sich mit donnernden Sirenen vom Gasthafen verabschieden und das Lichtermeer der Insel hinter sich lassen. Todmüde fallen wir in die Koje und lassen uns von den Wellen in den Schlaf schaukeln.

Las palmas - week 01

January 4, 2023 in Spain ⋅ ☀️ 22 °C

On se souviendra :
      - De l'arrivée à l'aéroport et de la promenade sur le front de mer de Las Canteras.
      - Des premiers jours qui fluctuent entre décompression et stress pour tout mettre en place pour la recherche du bateau (Sailors Bay Bar, annonces,etc.).
      - De la petite dame du magasin d'accessoires nautiques qui nous a avertis des "pirates" (les capitaines qui prennent l'argent des bateau-stoppeurs et qui partent).
      - Des rencontres à l'auberge Aguïta (Marta, dentiste lyonnaise et prof de yoga, Amaury et sa ferme bretonne Granit'Ethik).
      De la soirée cocktail dans le quartier Vegueta avec Tom et Milou (et du gofio - plat de pois chiche pas ouf).
      De la parade des rois mages avec les gens de l'auberge et de l'émerveillement enfants devant Gaspard, Melchior et Balthazar.
      - De la rencontre avec Jeanne sur le bateau de Bernard. Jeanne nous a conte son histoire vraiment atypique et mouvementé. Premier pas officiel sur un bateau pour cette année 2023 !
      - De la rencontre avec Jorge, le partenaire de Bernard, et de la première conversation en espagnol.
      - De la rando vers le Pico de las Nieves et le Pico del Nublo au coucher de soleil avec les collègues de Badi.

Marítimo Varadero de Gran Canaria, Maritimo Varadero de Gran Canaria