Mijn benen brengen mij het liefst in de bergen. Wandelen door de Picos de Europa in Spanje, fietsen in de Italiaanse Dolomieten, de Oostenrijkse Alpen, de bergen van Noorwegen en Montenegro. In 2024 ga ik op zoek naar de bijeneter op mijn gravel bike Läs mer Utrecht, Nederland

MISSION ACCOMPLISHED

28 april, Spanien ⋅ ☁️ 20 °C

Waarom ik vanmiddag zo absurd blij naar het hotel terugfietste? Omdat het is gelukt, mijn missie is geslaagd, ik heb ze op de foto! Ik heb er wel verbrande schouders aan overgehouden maar het was het helemaal waard. Wat een prachtige beestjes. ❤️Läs mer

• Dag 7

Ork ork ork, lunchen doe ik naast een...

28 april, Spanien ⋅ ☁️ 17 °C

...nou ja, naast m'n fiets technically, maar hier op het kerkplein keek ook een ooievaar (in het Engels: stork - sorry, vond ik grappig) op mij neer terwijl ik mijn lunch zat te eten. Zoom in op één van de foto's van de kerk, en zie daar, op het kruis boven de voordeur, het beest zitten. Of kijk naar de toren, en zie dan op iedere hoek ongeveer nesten en nog meer ooievaars. Sommigen zaten duidelijk te broeden, anderen waren nog in de fase van elkaar klepperend het hof maken. Ik ben na de lunch ook nog een rondje om de kerk gefietst, en zag op de andere kant nóg meer nesten. Ik denk dat er wel 8 paren op nestelden...! Wat een vrome beesten joh!

Overigens worden ooievaars beschouwd als geluksbrengers, en het internet zegt dat men vroeger dacht dat het huis waarop een ooievaar zijn nest bouwt, was gezegend. Nou, gelovigen die deze kerk bezoeken kunnen de zegeningen tellen, so to say.

🤓

Het was trouwens een ontzettend fijne lunch. Echt een feest om op een terras in de zon, een grote bak tomaten met avocado en burrata, zwemmend in geurige olijfolie, balsamicoazijn en kruiden, naar binnen te werken. En dan met uitzicht op die gekke beesten. Fantastisch. Het enige dat ontbrak was Matthijs, dus hem heb ik nog even gebeld. Daarna was ik volledig opgeladen en klaar om mijn missie weer op te pakken. Bijeneters, here I come!

Geen haast

28 april, Spanien ⋅ ☁️ 14 °C

Eígenlijk... Eigenlijk had ik vandaag voor dag en dauw op moeten staan. Immers, echte toegewijde vogelaars staan om 4 uur 's-ochtends naast hun bed om nog ver voor zonsopkomst te vertrekken, zodat ze tijd hebben om precies de juiste plek te vinden, te installeren en ready for action te zijn, met de vinger op de afdrukknop van de camera, als de beesten bij de eerste zonnestralen ook uit hun nest komen. En pas als ze tijdens het gouden uur geslaagd zijn, gunnen echte vogelaars zichzelf ontbijt, brunch of lunch.

Niet ik, niks van dit alles op deze zondagmorgen. Ik wilde mezelf niet gek maken of verder vermoeien, ik ben immers op vakantie. Daarom had ik de wekker om 8 uur gezet. Vanaf dan zou ontbijt geserveerd worden. En verder had ik er ook wel vertrouwen in dat het me ging lukken vandaag. De bijeneter was hier, ik had 'm gisterenmiddag zelfs nog gezien toen ik dit dorpje binnen kwam rijden. Weliswaar op een elektriciteitsdraad, maar toch. Ik was op de juiste plek, althans, zeer dichtbij. Dus vandaag zou het gewoon gaan lukken, nam ik mezelf voor, zonder stress. Ik had in principe ook de hele dag de tijd trouwens, en het zou, in tegenstelling tot die eerdere horrorvoorspellingen, ook lekker zonnig worden vandaag. Dus ik voelde geen haast.

De dame van het hotel die mij een ontbijtje serveerde, voelde overigens ook weinig haast. Het was lang wachten tot er twee gebakken eitjes voor mijn neus stonden. Maar het was lekker, net als de koffie en versgeperste sinaasappelsap. En ik had nog steeds geen hasst.

Rond een uur of 10 fietste ik weg. Ik startte mijn zoektocht aan de oever van de rivier de Cinca, na de brug direct links. Ik wilde daar eerst de uiterwaarden gaan ontdekken, voordat ik zou terugkeren naar de weg-tussen-Chalamera-en-Alcolea-de-Cinca. Ik kwam terecht op een prachtig, lang maar doodlopend pad. Het liep een heel eind langs de rivier en ik moest talloze keren afstappen om foto's te nemen, kledingstukken uit te trekken (het werd al gauw te warm voor lange mouwen) of mijn fiets over omgevallen boomstammen heen te tillen. Ik zag er een purperreiger en allerlei klein grut dat ik thuis moet opzoeken, maar geen bijeneters. Omdat het dood bleek te lopen moest ik dus weer helemaal terug. En ik heb er één muggenbult opgelopen. Maar dat waren de 3 nadelen van dit pad. Het was er wèl heel mooi. Op sommige plekken stonden hele velden klaproosjes, zo gezellig!

Toen ik inderdaad niet meer verder kon fietsen (of zelfs lopen) omdat het pad echt volledig overgroeid was, draaide ik om. Terug naar de hoofdweg! Eigenlijk precies rond lunchtijd kwam ik aan in Alcolea de Cinca. Daar moest ik sowieso zijn, aangezien alles in het dorpje van hotel Casa Santos op zondag gesloten was. En na lunch en boodschapjes moest ik bovendien precies hier starten aan de weg richting Chalamera. Dat dat pas in de middag zou zijn vond ik eigenlijk helemaal prima. No rush.

• Dag 6

Tussen Chalamera en Alcolea de Cinca

27 april, Spanien ⋅ ☁️ 18 °C

Hier moest het zijn. Althans, ergens hier... Want "langs de weg tussen Chalamera en Alcolea de Cinca, ter hoogte van de visvijvers in het rivierdal", zagen de mannen van de vogelwerkgroep van het IVN Veldhoven-Eindhoven-Vessem in juni 2016 onder andere "een mooie scharrelaar en heel veel bijeneters die hier broeden." Zij wisten precies waar ze moesten zijn omdat de vogelwerkgroep eind mei 2014 dezelfde excursie deed. Toen werd deze "topplek" als volgt omschreven: "Via Chalamera vervolgen we onze route naar het noorden naar Alcolea de Cinca. Aan de rivierzijde liggen na enkele kilometers visvijvers en daarbij kleiwanden met broedende bijeneters en huis- en rotsmussen. We willen hier lunchen, als we daar tenminste aan toe komen. De bijeneters stralen alle kleuren uit, ertussen rotsmus en zwarte spreeuw. In de lucht een aasgier met geeloranje kop. De rotswand aan de andere kant van de weg blijkt het leefgebied te zijn van 2 paar alpengierzwaluwen, een paar roodstuitzwaluwen en de zwarte tapuit, allemaal bijzondere soorten."

Toen ik dit thuis allemaal gevonden had en op zoek was gegaan naar een hotel in de buurt, kon ik in de wijde omgeving niets beschikbaars vinden. Pas 20 kilometer verderop was de dichtstbijzijnde slaapplek te boeken, bij hotel/hostel/restaurant/pub/bar El Rincón de Toño in Pomar de Cinca. Ik had daar weinig fiducie in, en bovendien was het eigenlijk te ver weg van deze kansrijke vogelspotplek, maar iets was beter dan niets. Dus ik boekte en nam me voor om er dan maar het beste van te maken.

Dat was dus het hotel dat ik een paar uur geleden weer annuleerde.

En dit was ook de plek waar het begon te spetteren. Helaas was er nu geen enkel interessant beest (op een luidruchtige nachtegaal na) te bekennen. Ook heb ik die visvijvers nergens gezien, het binnenland van Spanje is één grote woestijn dus ik weet echt niet wat de mannen bedoelen. Maar wel was het hier ongelofelijk mooi. Check die prachtige regenboogband in die rotspartij! Die was over de gehele lengte, misschien wel een kilometer lang, zichtbaar. Zo cool!

En ik ben dus extra blij dat ik een hotel heb gevonden op slechts een kwartier fietsafstand hier vandaan. Dat maakt het veel gemakkelijker om morgenochtend hier terug te keren. En wie weet schijnt het opkomende zonnetje dan wel weer... Zou het?

• Dag 6

Opnieuw de plannen aanpassen

27 april, Spanien ⋅ ☁️ 18 °C

Vanochtend fietste ik weg uit Mequinenza en het meest wonderbaarlijke gebeurde: ik had een keer WIND MEE, halleluja.

Oorspronkelijk zou ik vandaag weer een tocht van zo'n 70 kilometer richting het noorden ondernemen, maar dat plan was sinds een paar uur gewijzigd. En dat ik nu, weliswaar met beduidend meer kleding aan op de fiets zat, onder een bewolkte hemel (waar zelfs nog wat spatjes uit vielen) en een duwtje van de wind in mijn rug kreeg, maakte dat ik een enorme drive voelde om snel op bestemming te raken.

Het weer zou gaan omslaan en dat hield me al een tijdje bezig. Het zou niet alleen hard gaan regenen maar ook gaan onweren, en ik had eigenlijk weinig zin om bliksemafleider te spelen in een Spaanse woestijn. Dus terwijl ik vannacht wakker lag van een snurkende gast in dat gehorige hotel, heb in mijn plannen voor de komende twee dagen helemaal omgegooid.

Het dichtstbijzijnde treinstation zat op 50 kilometer afstand, die optie om vals te spelen verviel dus. Maar ik kon natuurlijk wel weer opnieuw de route herplannen, en zoveel mogelijk asfalt kiezen. Verder vormde het hotel waar ik had geboekt een probleem. Dat lag namelijk 70 kilometer verderop, en of ik nou zou lunchen onderweg of niet, dáár hing een donderwolk en daar zou ik zonder twijfel onder terecht gaan komen. Ik checkte Booking op beschikbare hotels dichterbij, en verdomd! Eentje die ik eerder had willen boeken, maar toen nog vol zat op deze datum, was ineens beschikbaar nu! Dit hotel zat op 50 kilometer afstand, en het leek erop als ik dit voor de wolk uit zou kunnen halen mits ik vroeg zou vertrekken. Bovendien was deze ook nog vlakbij het beoogde bijeneternestelgebied! Ik boekte 'm meteen en annuleerde de ander.

Ik nam wel een gok. Als ik vroeg zou vertrekken, zo min mogelijk pauzes zou nemen en als de wind voordelig zou meewaaien zodat ik voor de wolk uit zou blijven fietsen, dan zou ik inderdaad wellicht voor die monsterstorm bij het volgende hotel arriveren. Ik besloot niet te zullen ontbijten bij het hotel (was toch niet inbegrepen) dus zonder koffie op pad te gaan (extra zielig voor mij na zo'n slechte nacht) en ik moest hopen dat er een supermarktje zou zijn voor calorierijk snelvoer om al fietsend naar binnen te werken. En dan gaaaaan!! En oja, ook moest ik het unieke natuurgebied Aiguabarreig overslaan. Dit lag op mijn route, slechts 2 kilometer van Mequinenza. Volgens het internet stikt het in dit beschermd gebied voor vogels van de leuke vogies (dus) waaronder bijeneters. Maar ik had mijn zinnen gezet op een droge overtocht dus jammer maar helaas. Ik fietste door.

Ik heb trouwens wel heel wat gehoord en zien vliegen, maar ben inderdaad niet gestopt. Of nou ja, één keertje toch wel, om gauw met mijn telefoon bewijs vast te leggen dat bijeneters hier dus inderdaad heel veel voorkomen. Ik zag er twee op een elektriciteitsdraad zitten, stopte, klikte en reed weer door.

Ik heb het bijjjjjna droog gehaald! Op ongeveer een kwartiertje voor mijn eindbestemming begon het opnieuw te spetteren. En toen ik vervolgens mijn regenjas pakte heb ik ook maar even toegegeven aan de regen. Ik stond namelijk net op een hele bijzondere plek (daarover later meer). Gelukkig bleef het onweer uit en stelde het buitje eigenlijk ook heel weinig voor. Dus kon ik daar rustig nog wat fotootjes schieten zonder echt zeiknat te worden (of te worden geëlektrocuteerd).

Exotisch lunchen

26 april, Spanien ⋅ ☁️ 21 °C

Haha, waar ben ik nou weer beland! Dit is de reden waarom ik reisverslagen schrijf. Want dit soort ervaringen móet ik gewoon delen.

Ik moest nog ergens lunchen vandaag, en nu zit ik dus in een soort kantine van een failliete sportclub. Zo lijkt het althans. Maar als het de eetzaal van een aangrenzend bejaardentehuis bleek te zijn was ik ook niet verbaasd geweest. Er zijn hier namelijk alleen maar bejaarden, allemaal mannen, die in groepjes aan tafels luidruchtig zitten te klaverjassen (met enkele toeschouwers er omheen, leunend op hun wandelstok). Echt, jullie moeten me geloven, er zijn hier alléén maar kalende of grijze hoofden aanwezig, met brillen op met jampotglazen, ik zie zelfs zo'n montuur als in de film 'Up', en ik zie gehoorapparaten, beige spencers over geblokte overhempjes met dikke buiken erin, allemaal druk bezig met kaartspelen. Er is hier één andere vrouw in deze ruimte - de barvrouw, die overigens uitstekend Engels spreekt. Maar ook het meubilair ademt bejaardentehuis. Op de televisie boven de bar na, die schalt dan weer onbeduidende Spaanse praatprogramma's en reclameblokken de ruimte in. En dat doet dan toch weer een beetje op een sportkantine lijken.

Ik ben zeer benieuwd naar de lunch, verwacht bijna gekookte worteltjes en erwtjes met aardappelpuree, maar volgens Google is dit dus the best restaurant in town. Desondanks zijn mijn verwachtingen laaggespannen want het restaurant bij het hotel waar ik al ben ingecheckt, evenals de kebaptent waar ik langs liep, het grillrestaurant, de voetbalpub en de tapastent zagen er allemaal ook niet bepaald uit als veel soeps. En als het daarmee moet concurreren...

Gisteren heb ik de fout gemaakt om voor een pizza te gaan. Veel erger dan die ervaring kan deze toch niet worden. Het stadje waar ik eigenlijk had willen lunchen was volledig uitgestorven, het leek wel een spookstadje, helemaal verlaten. Daarom was ik gestopt bij een camping waar ook een restaurant bij was. In dat deprimerende restaurant met plastic meubilair zat een drietal dikbuikige, lelijke, vieze oude mannen, elk aan een ander tafeltje, die waarschijnlijk al vanaf die ochtend aan het bier zaten. Af en toe schreeuwde de één iets naar de ander, een tafeltje verderop. Alcohol schijnt het gehoor ook wat te verdoven. Dus ik koos voor een tafeltje buiten. Helaas kwam er daar ook zo één zitten, veruit de oudste, lelijkste en meest dronken van het stel. Een Brit van in de 70 schat ik, die zeer luidruchtig met zijn vriendin thuis ging zitten bellen. De telefoon stond op speakermodus dus ik kon van het hele telefoongesprek meegenieten. En het gesprek maakte al gauw duidelijk dat deze man een totaal zinloos en leeg bestaan leidde. Klinkt onaardig misschien, maar het bleek werkelijk uit alles wat hij zei tegen zijn vriendin (en dwars door het telefoongesprek tegen mij, toen ik langs kwam lopen om nog iets van mijn fiets te halen). Ik zal er verder niet over uitweiden, dat duurt te lang, maar daar heb ik dus een hele gore pizza gegeten die geserveerd werd door een man die óók sterk naar alcohol rook. Het duurde eindeloos voor de lauwe flap werd geserveerd, en ik heb 'm in razendsnel tempo naar binnen gewerkt om daarna weer gauw weg te gaan. Goddank geen voedselvergiftiging aan over gehouden.🫠

Maar anyway, door daarna opnieuw het avondeten over te slaan en vanochtend ook geen continental breakfast met vers fruit tot mijn beschikking te hebben, zijn de cravings voor groenten waanzinnig. Dus ik bestel nu de salade van het huis en de paddenstoelenkroketten die tussen de tapas op de menukaart staan. En een heerlijk glas bier erbij, zodat ik niet uit de toon val bij de rest van de gasten hier.

• Dag 5

Iets relaxter is ook wel eens fijn

26 april, Spanien ⋅ ☁️ 20 °C

De rit van vandaag was niet zo spannend. Daar was ik wel aan toe, want de zadelpijn is momenteel op z'n ergst en van die heftige hobbelige keienpaden kon ik nu echt even niet meer verdragen.

Na vertrek uit het appartement in Fabara was mijn eerste doel: ontbijt en pleisters halen. Een van de blaren op mijn hielen is namelijk totaal uit de hand gelopen en daar moet dus wat verstandigs op geplakt worden. Ik slaagde al snel bij de inimini supermarkt Proxim Novedades Fabara, dat een langere naam heeft dan het aantal vierkante meter oppervlak. Daar scoorde ik naast pleisters ook een banaan, twee yoghurtjes, een croissant, een zakje snootjes en een flesje water om de bidon mee te vullen. Met mijn buit fietste ik naar het kerkpleintje iets verderop, om daar in de zon te kunnen ontbijten.

Daarna hoefde ik nog geen 40 kilometer af te leggen, grotendeels over asfalt. Ik heb onderweg lekker naar mijn luisterboek geluisterd, voor zover het verstaanbaar was met die harde wind af en toe. Ik nam ook wat pauzes om het zitvlak iets van rust te gunnen of mezelf dan weer in te smeren, want de zon was verraderlijk vandaag, en hoorde dan regelmatig "hoep-hoep-hoep" ergens vandaan komen. Even heb ik ook met mijn camera staan zoeken naar de bron van het geluid maar helaas, de hop hield zich verstopt. Verder zag nog een roofvogel van dichtbij met een mooie tekening op de onderkant en mijn eerste ingeving was: rode wouw?

Ik begin trouwens een kleurtje op mijn armen en benen te kweken. Fijn, want er schijnt slecht weer op komst te zijn... Jammer 👎🏻

Zie hier een samenvatting van de rit van vandaag: https://youtu.be/fkJczG1jyNk?si=XimS0_8vjB2qvTgT

Het weerbericht van vandaag

26 april, Spanien ⋅ ☁️ 15 °C

De dag begint zonnig met wat sluierbewolking. Met een temperatuur van rond de 15 graden en 0% neerslagkans is het best aardig fietsweer, hoewel de wind met windkracht 4 uit zuid-oostelijke richting hier en daar de lol kan bederven van fietsers die naar het noord-oosten gaan. Goede zonbescherming is aan te raden, want door de koele wind voelt het minder fel aan. De Deet en de Reactine daarentegen kunnen in de tas blijven, want van hooikoorts is nauwelijks sprake en muggen zijn nog niet gelocaliseerd.Läs mer

Een andere route naar Mequinenza

26 april, Spanien ⋅ ⛅ 9 °C

Ik zou vandaag weer ongeveer 70 kilometer moeten fietsen via een schijnbaar schitterende route die ik thuis had gepland. In de omgeving waar ik doorheen zou fietsen staat de bijeneter op plaats 4 (van 214 vogels in totaal) van meestvoorkomende vogels. Maar... ik heb dat plan veranderd. Want gisteren ging het dus opnieuw mis met de route die ik met Komoot had gepland. Althans, het eerste deel was prachtig maar het laatste deel waardeloos. Ik moest in totaal iets van 58 kilometer afleggen, waarvan de eerste 40 prima gingen, maar ik in de laatste 20 kilometer diverse keren besloot van de blauwe lijn af te wijken, wat me uiteindelijk ruim 10 kilometer extra opleverde en heel veel frustratie. Dat was natuurlijk helemaal mijn eigen schuld. Komoot stuurde me immers over wegen die ik zelf grotendeels had gekozen. Maar voor vandaag heb ik die eerder gekozen route dus alvast vanaf de start gewijzigd. Hopelijk scheelt dat dergelijke frustraties onderweg.

Komoot baseert zijn initiële advies op basis van routes die andere Komoot-gebruikers hebben gereden. En omdat ik bij het plannen voor 'graveling' had gekozen, kijkt hij bij dat advies minder naar 'tourfietsers' of wielrenners die hier waren, en meer naar mountainbikers (en natuurlijk gravelaars) en gaat 'ie dus zoveel mogelijk asfalt vermijden. Hij kiest dan vooral voor categorie "pad" (onverhard). Iets wat je normaal ook wil! In Noorwegen hebben we bijvoorbeeld het meest genoten van de offroad avonturen. Maar Spanje blijkt Noorwegen niet qua gravelpaden. Hier kom je terecht op veel technischer terrein. En die techniek noch de fiets daarvoor heb ik niet.
    Voor vandaag heb ik de hele route daarom anders gepland dan ik nog in Nederland had voorbereid. Veel meer over provinciale wegen, veel minder dwars door natuurgebieden. Jammer van de vogies, maar anders is het gewoon te zwaar voor me.

Gå med oss:

FindPenguins för iOSFindPenguins för Android