Mijn benen brengen mij het liefst in de bergen. Wandelen door de Picos de Europa in Spanje, fietsen in de Italiaanse Dolomieten, de Oostenrijkse Alpen, de bergen van Noorwegen en Montenegro. In 2024 ga ik op zoek naar de bijeneter op mijn gravel bike Read more Utrecht, Nederland

Dag Spanje!

May 3 in Spain ⋅ ☀️ 13 °C

Vanaf een uitgestorven, ondergronds perron van station Girona, wachtend op de TGV, groet ik jullie. Ik heb mijn fiets gisterenavond al gedag gezegd bij het hotel, de zon zojuist al gegroet toen ik dit koude station binnen stapte en nu moet ik ook echt afscheid nemen van dit heerlijke land.

Hasta luego!

Fiets gestald, op hoop van zegen

May 2 in Spain ⋅ ⛅ 12 °C

Het B&B Hotel in Salt was van een ander kaliber dan de evenknie in Lleida, waar ik eergisteren verbleef (en had al helemaal niet de élégance van het stijlvolle boutique hotel in Barcelona van gisteren, obviously). Het was er schoon en netjes, maar wel heel gewoontjes, echt zo'n saai, doorsnee snelweghotel. Ik had dit hotel in het voorstadje van Gerona gekozen omdat het me handig leek voor Care4Luggage. Het was namelijk gelegen bij een afslag van de ringweg van Gerona, en om de fiets op te halen hoefden ze met de vrachtwagen dan niet helemaal een stadscentrum in met smalle eenrichtingsverkeerweggetjes. Ik had ze voor het boeken diverse opties voorgelegd, maar ook C4L vond dit een geschikte plek. Dus dat hotel moest het dan maar worden.

Hoewel ik bij de boeking had gevraagd of ik mijn fiets hier kon achterlaten om later opgehaald te worden door het vervoerbedrijf, wat ze hadden bevestigd, was het nog best ingewikkeld om dit nu opnieuw in het Engels uit te leggen aan de man bij de receptie. Maar ik was goed voorbereid. Ik had een briefje met dit hele verhaal in het Spaans opgesteld, en dit dubbel geprint zodat het zowel op mijn fiets bevestigd kon worden als er ook een exemplaar bij de receptie kon blijven liggen. Zodat ook collega's van de beste man, die later bij de receptie zouden zitten, zouden weten van de fiets in het hok en de vervoerder die 'm op kwam halen.

Ik hield er ook rekening mee dat Care4Luggage net als bij het brengen van de fiets beperkt zou communiceren, en dat mogelijk nog wel eens tot onverwachte situaties zou kunnen leiden. Dus nadat ik alle tassen van m'n fiets had verwijderd en 'm in het toegewezen opslaghok had geplaatst inclusief briefje erop, maakte ik er toch ook nog maar even een foto van. Die kon ik vervolgens mailen aan C4L.

Ik was er weinig gerust op dat het echt helemaal goed zou komen, lees je vast tussen de regels door. Maar ja, het is wèl mijn fiets he! Mijn trouwe, stalen ros waar ik altijd op kan rekenen als vervoermiddel over afgelegen wegen en plekken waar je met de auto niet kan komen, die de mooiste reizen mogelijk maakt, en die ik met liefde schoonmaak en onderhoud om nog vele nieuwe avonturen mee te beleven...

Dus beter komt 'ie gauw helemaal ongeschonden bij me terug in Utrecht!

Gezellig met andere bikers in de trein

May 2 in Spain ⋅ ☀️ 21 °C

Op het perron van Barcelona Sants bleek ik niet de enige fietser die naar het noorden wilde treinen. Omdat ik bijna een uur op de trein moest wachten, zag ik verschillende fietsers op het perron aankomen en ik denk dat uiteindelijk zo'n 20 fietsbezitters zich in dezelfde trein moesten gaan proppen. Dat wordt nog wat, dacht ik. Ik herinnerde me de rit van Robin naar de Climate Classic in 2022. Hij stuurde me toen een foto van een stapel racefietsen bovenop een rijtje geparkeerde fietsen in de trein van Utrecht naar Breda. Mooi niet dat ik nu mijn fiets zou gaan stapelen.

Ik zag vooral gravelbikes en mountainbikes, maar er was ook een groepje mannen met fietskoffers. Verder zag ik alle soorten outfits door elkaar, maar de meeste mensen waren niet gekleed alsof ze klaar waren voor de start. Ik zag er natuurlijk wel fietsklaar uit dus velen vroegen uitgerekend mij of hier de trein naar Girona zou vertrekken. Si, I guess it does!

Ineens viel het kwartje. Toen ik me oriënteerde op deze vakantie en mogelijke routes, vond ik onder meer de Spaanse gravelrace The Traka. Of nou ja, een race is het niet, het is "a non-competitive bicycle outing that takes place on gravel roads, stretches of asphalt roads, and trails completely open to the transit of any other vehicle, such as trucks, tractors, hunters, locals, or tourists." En die zou morgen van start gaan in Girona.

De speciale fietsplek in de trein was al bezet dus ik zette mijn fiets op de plek voor mindervaliden. Daar kwamen twee gasten bij zitten die ook gravelbikes hadden, wel met suspension en dikkere banden. Zij zetten hun fietsen aan de andere kant, er was geen stapel nodig dus. De ene dude zat onder de tattoos en had een baard, hij sprak slecht Engels. De ander, die naast me was gaan zitten had lange haren, een skater outfit aan en rook naar weed - maar sprak wel goed Engels. Ze knoopten een praatje met mij aan, uit nieuwsgierigheid waarschijnlijk maar ook omdat ze natuurlijk trots en blij waren dat ze morgen een rit van 360 kilometer gingen doen en niet konden wachten om daarover op te scheppen. Dat ze niet zouden slapen waarschijnlijk want het hele idee is dat je de rit in één keer doet met alleen enkele stops om te eten.

Of ik ook The Traka ging doen. Nee, ik ging niet The Traka doen. Ik vertelde over mijn bijenetertrip en ze vonden mij maar raar met mijn megagrote, zware lens in mijn tas. Maar ook vroegen ze honderduit naar het hoe en waarom van mijn reis, en waar ik allemaal was geweest en wat ik had gezien, wat voor camera ik had, welke bikepackingtassen ze daar zagen, en ze vonden het cool dat ik hier, in hun mooie regio, ook gefietst had. Aan het einde van de rit wenste ik ze veel succes en plezier, en toen gaf die ene dude mij een high five. Zo excited voor hun eigen avontuur was hij. Lief!

Almuerzo en la playa es una fiesta!

May 2 in Spain ⋅ ☀️ 19 °C

Duolingo leerde me die woorden, geen idee of ze grammaticaal ook bij elkaar horen maar ik fietste het strand tegemoet en dit was wat er in me opkwam.

Het was inderdaad een feest om te lunchen op de boulevard van het strand van Barcelona. Opnieuw at ik een heerlijke bak tomaten en avocado en andere goodies, met koffie en een tarte tartin met een bolletje vanille-ijs toe. Man, wat heb ik hiervan genoten zeg, wat zat ik daar heerlijk. Het fietsshirt ging zelfs even uit zodat de schouders ook nog wat zon konden vangen. En dan gezellig appen met het meelevende thuisfront, en natuurlijk een beetje mensenkijken.

Het was lastig afscheid nemen van dat plekje. Ik wil hier blijven!

Leukste fietstocht ooit?

May 2 in Spain ⋅ ☀️ 18 °C

Transcript: "Nou, ik kan wel zeggen: door Barcelona fietsen op een zonnige lentedag is misschien wel één van de leukste fietstochten die ik ooit heb gedaan. Het is zo cool! Overal zijn fietspaden - of nah, niet overal trouwens, maar ze kennen hier wel dat er gefietst wordt. En het is een mooie stad, en ja, het is gewoon superleuk allemaal! Echt heel leuk, ben helemaal happy. Jee!"Read more

City trippin' Barcelona

May 2 in Spain ⋅ ☀️ 13 °C

Op 2 mei is Matthijs jarig! Dus het eerste dat moest gebeuren is "happy birthday" zingen met mijn ochtendstem en still-in-bed-look. Via beeldbellen kreeg hij the whole package.

Toen we eenmaal weer hadden opgehangen keek ik nog eens goed om me heen. Waar was ik nou helemaal beland? Buiten scheen heerlijk de zon en mijn hotelkamer was prachtig. Maar door Matthijs even zo dichtbij te voelen besefte ik nu temeer hoe ver weg ik was. En tegelijkertijd was het hier zo mooi en fijn. Ik besloot er alles uit te zullen halen die dag. Morgen zou ik de hele dag terug naar Nederland reizen en als alles goed ging was ik morgenavond weer bij hem. Dus nu: pakken wat je pakken kan zo lang ik hier ben!

Sabine had me tijdens een werkoverleg dat iets uitliep (😇) verteld dat ze fietsgids in Barcelona was geweest, dankzij haar wist ik dat het een fietsvriendelijke stad was en ook had ze me een boel highlights getipt. Dus tijdens het ontbijt (dat overigens net als het diner gisteren van sterrenrestaurantkwaliteit was) pakte ik die aantekeningen erbij en plande ik een tocht door de stad van zo'n 20 kilometer in totaal, die langs al die highlights zou gaan. Ik appte haar de geplande route en deze kon haar goedkeuring wegdragen. Mooi, zo zou ik het gaan doen.

Na het omkleden naar fietskleding, tassen inpakken en toch nog maar een extra insmeersessie met sunprotect #50, sloot ik de deur van die geweldige hotelkamer voorgoed. Bij de receptie was alweer zo'n enthousiaste gozer die het helemaal geweldig vond wat voor soort reis ik maakte. Het uitchecken duurde dan ook langer dan strikt noodzakelijk, want deze jongen wilde dolgraag vertellen naar welke bergdorpjes en stadjes en regio's ik allemaal nog meer moest gaan. Ik heb een paar van zijn tips genoteerd maar toen hij maar door en door bleef gaan heb ik hem op een zeker moment onderbroken, vriendelijk bedankt voor alle tips en gezegd dat ik dat in een ander jaar vast allemaal zou gaan doen. Maar niet nu, nu wilde ik Barcelona in. Tijd voor sightseeing!

Zo gezegd, zo gedaan. De poort van het iets hogergelegen hotel opende (elektronisch) en ik rolde heerlijk die geweldige stad binnen. Met de warme zon op mijn huid en diverse camera's aan mijn lijf om het helemaal vast te leggen. Bijna elke nieuwe straat die ik in reed moest gefilmd worden met de GoPro, zo mooi vond ik het, en elke highlight werd gefotografeerd. Wat had ik een lol!

Eén hoogtepunt was de Sagrada Familia. Ik had het bouwwerk als tiener al eens gezien, toen grotendeels in de steigers geloof ik, maar dat weet ik eigenlijk niet eens meer zeker. Het is ook al zo'n 25 jaar geleden. Ik had een herinnering aan een joekel van een kathedraal* en zodoende verwachtte nu torens die tot in de hemel reikten. Echter, het viel me eigenlijk een beetje tegen, die torens leken nu gek genoeg veel minder hoog. Natuurlijk zag het er wel te gek uit, precies zo gestoord vormgegeven als je mag verwachten van Gaudí. En dan met de zon erop, en de blauwe lucht erachter. Fenomenaal.

* basiliek

Ik had me al voorgenomen dat ik er niet naar binnen zou gaan. Ik zag het niet voor me om mijn fiets ter waarde van €3000 hier ergens te parkeren, om vervolgens een half uur in een rij achter dranghekken te gaan staan waar vandaan ik kon zien hoe die gestolen zou worden. Ik overdrijf vast, maar ik had me er echt niet prettig bij gevoeld. Maar het was ook echt een gekkenhuis rondom de kerk. Mijn poging om te fietsen door de gigantische mensenmassa leek erop alsof ik in het Louvre door de zaal van de Mona Lisa probeerde te fietsen. Ik was me ook ineens zeer bewust van alle waardevolle spullen die ik bij me had en waar ik mee liep te klooien. Dus na een paar kiekjes ben ik weer gegaan. Maar wel met een big smile op mijn gezicht. Het was zo geweldig om op mijn eigen fiets rond dit iconische gebouw te fietsen!

Datzelfde gold trouwens voor de Gaudí-huizen, waar ook enorm lange rijen mensen op de stoep stonden maar waar ik wel mooi langs ben gefietst. Zo leuk!

Een ander hoogtepunt was het bereiken van het strand. Ik was zo bezig met de rit en de stad en het volgen van de fietspaden, dat ik even was vergeten dat ik ook een stukje over de boulevard zo fietsen. Op een zeker moment ging ik een heuveltje over... en toen was daar INEENS de azuurblauwe zee!! Zo van, TADAAA! Naast de wijk La Barceloneta ongeveer, wat dan weer een tip van Sabine was. Mijn hart maakte een sprongetje. Ik wilde eerst de weg nemen die parallel liep aan de boulevard, omdat ik de aanname deed dat het pad ernaast alleen voor wandelaars bedoeld was. Maar toen zag ik er ook hardlopers en fietsers en dacht ik, nou dan wil ik daar ook! Dus ik draaide weer terug, het pad op en genoot zo hard van het fietsen langs de prachtige kalme zee met zeilschepen in de verte, het goudgele strand met beachvolleybalcourts, de boulevard met palmbomen, fietspaden, sporters, eettenten en terrasjes... Ik wist gewoon niet meer hoe ik het moest hebben. Dus ik parkeerde al gauw mijn fiets en zocht een tafeltje. Hier legde ik voorlopig mijn zakdoekje neer.

175 km staand treinen, daarna dikke luxe

May 1 in Spain ⋅ ⛅ 16 °C

1 mei. Een dag van weinig arbeid - voor mij althans.

Vanuit mijn hotelkamer keek ik op een muur. Maar toen ik de gordijnen opende en scheef omhoog keek naar de lucht boven het naastgelegen gebouw, zag ik hoe blauw hij was. De lucht he, niet de muur. Vandaag scheen de zon weer! Wat heerlijk.

Ik had alleen verrassend weinig zin om te fietsen en fotograferen. Beetje een overdosis gehad wellicht? Terwijl ik wel een kleine route had uitgestippeld voor deze dag. Maar eigenlijk had ik veel meer zin om naar Barcelona te gaan, en van die zon te genieten, misschien wel op een terrasje of in een luie stoel (aan het strand???).

Na een rustig ontbijt heb ik nog heerlijk lopen lummelen in mijn hotelkamer tot ik echt moest uitchecken. Daarna ben ik nog een klein stukje de stad uit gefietst, want ik dacht, ik ben hier nu toch en ik moet toch mijn best doen voor de vogies! Maar na een paar kilometer ben ik teruggekeerd. Fok it. Ik wilde chillen. Dus hup naar het station.

Dat chillen liet echter nog geruime tijd op zich wachten. Op mijn originele planning stond dat ik rond 14:30 uur de trein naar Barcelona zou pakken, wat 13u werd, maar het was een oud stoptreintje zonder handige hang- of parkeerplek voor de fiets, dus de hele route heb ik gestaan om de fiets vast te houden en steeds weer te verplaatsen wanneer de andere deuren openden voor het perron aan de andere zijde dan bij het voorgaande station. En het duurde eindeloos, ruim 3 uur! Stom van mij dat ik niet eerder had bedacht om gewoon meteen 's-ochtends te vertrekken uit Lleida. Want nu zat (nee, stond!) ik dus ongeveer de hele middag in het boemeltje naar het zuidoosten.

In Barcelona had ik opnieuw veel lol in het fietsen door zo'n grote stad. Ook hier waren weer best wat fietspaden die soms vanuit het niets verschenen en weer verdwenen. Dan draai je gewoon de stoep op, ook prima. Ik fietste overigens niet in het absolute centrum, want de route naar mijn schitterende hotel zigzagde vanuit het station recht naar het noorden, naar de poepchique wijk Sarrià-St. Gervasi. En tijdens de rit zag ik de gevels almaar mooier werden en de auto's om me heen almaar duurder.

Onderweg ben ik trouwens nog gestopt bij een parkje cq. speeltuin waar een terrasje bij was. Daar heb ik mijn gemiste lunch ingehaald met een aardappeltortilla en wat geroosterd stokbrood met tomatensalsa (zoals ze dat hier eten) en de dorst gelest met versgeperste sinaasappelsap. Zo pikte ik toch nog een beetje terras-ervaring mee.

In het hotel heb ik een stoombad genomen en verrukkelijk gegeten en gedronken in het restaurant. Morgen nog één dag in Barcelona, en dan moet ik terug naar Nederland.

Fingers crossed voor goed weer!

Nog één dagje vogelen

April 30 in Spain ⋅ ☁️ 15 °C

Vanochtend stond het nabijgelegen Utxesa natuurreservaat op het programma. Dat is een uniek moerassig gebiedje in een omgeving waar veel fruitteelt plaatsvindt en granen verbouwd worden. En je kan helemaal om dit "waterlichaam" heen wandelen of fietsen. Ruim 100 jaar geleden werd hier een waterreservoir aangelegd voor waterkrachtopwekking. Sindsdien is het gebied genaturaliseerd, met steeds meer vegetatiegroei rondom het reservoir. Dat maakt het een aantrekkelijk gebied voor vele vogelsoorten, waaronder watervogels, roofvogels en trekvogels.

Ik hoopte hier natuurlijk weer de bijeneter en de hop te spotten, maar liefst ook de wielewaal, roodkopklauwier, baardman, woudaap en purperreiger. Want dat was me beloofd door de vogelapp en het internet.

Het was een mooi gebied, maar viel een beetje tegen wat vogelen betreft. Ondanks de vele uitkijkpunten, zelfs een vogelkijktoren, kon je veel horen, maar weinig zien. Wat ik uiteindelijk zag zitten of vliegen en/of hoorde: hoep-hoep-hopjes, bijeneters, ijsvogel, purperreiger, zwarte wouw, heel veel jagende bruine kiekendieven, grote karekieten, kleine strandlopertjes, zilverreigers, heel veel Cetti's zangers, nachtegalen. zwaluwtjes en konijnen. De fotografie-score was laag, maar ik heb genoten van het vogeltjeskijken, het relaxte tempo, het weer en de rust. Kiezelpaden wisselden af met zand-, modder- en gravelpaden en hier en daar was een klein dorpje waar dan weer een stukje asfalt lag. Soms liep het pad vlak langs het riet, soms dwars door de fruitboomgaarden.

Er was trouwens weer een glitch in the Komoot-system, over die fruitboomgaarden gesproken. Ik fietste aan de rand van een gigafruitboomgaard en ongemerkt kwam ik ineens binnen de grenzen van de boomgaard terecht. Vervolgens rolde ik steeds verder af van de blauwe lijn. Soms komt het pad dan wel weer samen, maar dat leek nu niet het geval. Ik dreef steeds verder af richting een grote landbouwmachine die verderop grote wolken gif over de boomgaard aan het spuiten was. Omdat ik geen spontane Parkinson wil (noch in een boomgaard wilde fietsen) moest ik een stukje terug, en besloot ik mijn fiets de rotsen af tillen, dwars door de prikkelbosjes heen om op een soort van wandelpad terug te keren. Gelukt. Wel weer irritant. En ja, het pad dat volgde was weer heel modderig. So far voor de brandschone fiets na de wasbeurt van gisteren.

Maar ik was relaxed. Het was superlekker zonnig weer, en er zou wel weer een carwash langskomen waar ik een eurootje in de hogedrukreiniger kon gooien.

Dat was zo, vlak voor Lleida waar mijn hotel was. Naast modder had ik ook heel veel gras en takjes en plantjes in mijn tandwielen verzameld, omdat ik de modder van mijn fiets had willen "vegen" in de bosjes (jaja, dom) en ik dus met een volgend probleem te dealen had. Wist ik veel. Maar ik voelde me een ware MacGyver door met een tandenstoker alle meuk uit mijn derailleur en tandwielen te peuteren, en het verder schoonspuiten van de fiets en dan die zwarte ketting weer zilver zien worden... Dat geeft bovenmatig veel voldoening.

Het laatste stuk fietste ik helemaal langs het kanaal de Segre naar Lleida (op z'n Catalaans) of Lérida (Spaans). Ook daar schoten her en der leuke vogeltjes en vele konijntjes voor mijn voorwiel uit. Langs het kanaal kleurrijke bermranden met vele klaproosjes, echt een mooie omgeving hier!

Lleida vond ik zo op het eerste oog een erg mooie stad, en even later ook van dichtbij. In de verte doemde al een prachtige oude (Romaanse?) kathedraal op die leek te waken over te stad. De Rio Segre liep ook dwars door de stad en ik reed over een wandelpad om de brug te vermijden waar de autoweg overheen liep, waardoor ik over een soort waterkering overstak en op de lagergelegen kade terecht was gekomen. Ik moest mijn fiets uiteindelijk een trap op tillen om weer op straatniveau te komen en stond vervolgens ineens midden in een drukke stad. De straten bleken allemaal eenrichtingsverkeerwegen waardoor ik door Komoot alle kanten op werd gestuurd behalve richting het hotel. Grappig allemaal. Ik had er echt weer lol in om met mijn fiets in een grote stad te rijden.

De ontvangst in het hotel was heerlijk. De jongen die bij de receptie zat was onder de indruk van mijn fiets. Hij had zelf een mountainbike waarmee hij wel eens de omgeving in ging, maar hij vond het inspirerend dat ik met een gravelbike deze reis aan het maken was. Dat wilde hij ook wel. Terwijl we babbelden zag mijn oog een koffieapparaat waar de gasten gratis van mogen tappen. Dat liet ik mij geen twee keer vertellen. Door het leuke gesprekje (of gewoon omdat het hotel niet volgeboekt was) kreeg ik een upgrade naar een kamer met een kingsize bed en luxe badkamer. Dan kon ik mijn lijf even de welverdiende rust gunnen, zei die jongen. Nou, tooooop natuurlijk.

Ik dook dan ook vrijwel direct in bad want dit is inmiddels traditie geworden tijdens deze reis.

Tegen etenstijd ben ik een wandeling door het stadscentrum gaan maken met een grote omweg, om tenslotte bij het vegetarische restaurant te gaan zitten dat die kerel van de receptie mij had getipt. Daar zat ik om 20u nog helemaal alleen. Het personeel moest giechelen om die toerist die zo "vroeg" kwam dineren. Anyway, ik heb er heerlijk gezeten en gegeten om deze heerlijke dag af te sluiten. Top weer.

Avondmaal onzeker

April 29 in Spain ⋅ ☁️ 13 °C

Ik zou overnachten in een goedkoop en waarschijnlijk slecht hotel in een lelijk stadje, maar dat het zó waardeloos zou zijn had ik niet verwacht. Ik werd opzich vriendelijk ontvangen, er was dus een föhn voor mijn natte kleding en een lift waar mijn fiets verticaal nèt in paste. Maar dat was het dan ook wat positieve punten betreft.

Mijn kamerdeur kon niet op slot, wat ik ontdekte toen ik even lag te ontspannen op bed na het kledingwassen, en twee mannenstemmen op de gang ineens heel dichtbij klonken. Eerst waren ze enorm aan het rammelen met een deur (mijn deur?). Toen alle stem- en rammelgeluiden voorbij waren, durfde ik (heldin) pas te gaan kijken. En toen bleek hij op een kier open te staan. Dat gaf later ('s-nachts) toch een zeer onveilig gevoel. Verder zat er nauwelijks druk op de douche en het water bleef lauw (zowel die middag als de volgende morgen). Alles zag er ook oud en misschien zelfs een beetje vies uit - ik probeerde de viezige spetters op de badkamervloer maar een beetje te negeren.

Om 20:30u zouden ze het restaurant openen. Ik trof een felverlichte, ietwat muf ruikende ruimte aan waar een televisie hing die op hoog volume keihard commercials aan het schallen was. Op de menukaart stond geen enkele vegetarische optie, en wel: slakken, gebakken varkenswang, runderpens en inktvis uit de oven. Vast typisch Catalaans, maar bij de gedachte alleen al werd ik misselijk, cultuurbarbaar die ik ben. Dus ik verontschuldigde me bij de ober, zei in mijn beste Spaans dat ik een ander restaurant ging zoeken en vertrok.

Vervolgens moest ik lang zoeken naar een alternatieve plek om te eten, iets wat nog open was en er acceptabel uit zag. Ten einde raad (want ik kon echt niks vinden en er liepen allemaal ongure types op straat) liep ik een bar binnen die door Googlegebruikers in elk geval goed beoordeeld werd, om te vragen of zij me iets konden aanraden. De bar was nagenoeg leeg, het leek erop alsof de eigenaar al aan het sluiten was en de enige gast had zijn flesje bier al bijna leeg. De barman wist geen restaurants te noemen die ik nog niet had bezocht of bestudeerd had en had afgekeurd. Achter de bar zag ik een keuken, weliswaar donker, maar ik dacht, niet geschoten is altijd mis dus zei in Spaans en Engels dwars door elkaar iets als "ja maar... 🥺 wat moet ik dan nu?" En terwijl ik mijn hand op m'n buik legde: "hambre!" En toen zei hij: ik kan anders wel wat voor je maken in de keuken? Het zou eenvoudig zijn, of ik van zalm en bloemkool hield want dat had hij beschikbaar. Ja hoor, kom maar door!

Vervolgens kreeg ik dus een bakje brood, heerlijke gebakken zalmfilet met bloemkool en een sausje, een biertje... Echt zo fijn dat ik niet met lege maag hoefde te gaan slapen!

Overigens sliep ik alsnog slecht. Die kamerdeur die niet op slot zat, zat me dwars. En het was er zo gehorig dat ik de man in de naastgelegen kamer hoorde praten in zijn slaap, tussen het gesnurk door. Nee, het was geen aanrader, dit hotel.

Een schril contrast met gisteren

April 29 in Spain ⋅ 🌫 15 °C

Daar zit ik dan. Naast de kast waar mijn natte kleding hangt, met een föhn om de enige lange broek die ik bij me heb te drogen. Hierna zijn mijn schoenen aan de beurt . Veel groter kan het contrast met gisteren niet worden.

Ik heb een troosteloze dag achter de rug. Het begon al meteen vanochtend toen ik wilde ontbijten voor het uitchecken, maar een leeg en donker restaurant aantrof bij Casa Santos. Ze serveerden geen ontbijt op de maandagochtend kennelijk.

Nou, dan vind ik wel een restaurantje of barretje of bakkerij of iets dergelijks in de buurt, dacht ik vol goede moed. Die tent waar ik gister zo'n heerlijke bak groenten had geluncht was misschien wel open? Met een fruitsapje... Ik zat me er al helemaal op te verheugen.

Dom natuurlijk. "Manage your expectations," hoor ik mijn moeder zeggen.

De enige eettent in de wijde omgeving die volgens Google open was, met de klinkende naam El Mirador, bleek een soort truckersrestaurant. Maar dan niet voor vrachtwagenchauffeurs, maar voor varkenshouders of fabriekswerkers uit de omgeving of weet ik veel wat voor lui: het zat er in elk geval helemaal vol met luidruchtige mannen waarvan ik me afvroeg waarom ze hier zaten te dineren niet aan het werk waren. Het was alsof ik een andere wereld èn een andere tijdszone binnenwandelde. Op mijn horloge was het namelijk 9:30 uur, en al die mannen zaten aan grote borden met karbonades met aardappels, hele flessen wijn en glazen bier. Gatver, ik moest er niet aan denken op dit tijdstip (eigenlijk sowieso niet). Net als in Mequinenza was ik de enige aanwezige vrouw in het etablissement, samen met de barvrouw (en even later zag ik een glimps van nog een vrouw in de keuken). En iedereen staarde me aan. Zeker toen ik de kaart had bekeken, geconstateerd had dat ik toch echt niet gelukkig zou worden van een aardappeltortilla bij mijn koffie, en voorzichtig aan het barmeisje had gevraagd of ze misschien niet iets van yoghurt met fruit hadden. Een doe-het-zelf pakket was wat ik kreeg (zie foto), en dus een heleboel verbijsterde blikken dus waarom iemand in hemelsnaam dit zou bestellen.

Toen ik even later weer buiten stond bleek het te zijn gaan regenen. Onder een boom heb ik mijn jas over mijn tas aangetrokken, want ik was zo dom (SUPERDOMMMMM WENNNNN!!!) om de raincover van mijn rugtas thuis te laten. Ik was echt te optimistisch over het weer geweest. Maar terwijl ik daar mezelf stond te vervloeken ging het intussen alleen maar harder regenen. Ik kon natuurlijk niet eindeloos onder die boom blijven staan, op een gegeven moment moest ik er toch aan geloven. Ik zou nat worden en dat was dat. Dus ik ging.

De weg was druk, nat en saai. En nergens zat een bakkertje waar ik misschien even zou kunnen zitten en opwarmen met nog een koffie. In de iets grotere stad Fraga fietste ik langs een Lidl. Daar heb ik nieuwe betekenis gegeven aan het woord 'troosteloos' door er niet alleen mijn lunch te kopen maar het daar ook op te eten. In ieder geval stond ik droog én ze hadden er volkorenbrood. Dat mis ik altijd zo als ik niet in Nederland ben...

De laatste 10 kilometer moest ik weer veel moeite doen om de snelweg te vermijden. Ik volgde de navigatie, fietste over kronkelende, hobbelige, modderige paden dwars door allerlei fruitboomgaarden, overreed daarbij bijna een konijntje dat ineens overstak en bij een grote kuil vloog de drybag uit het stuurtasharnas. Lekker, dat kon er ook nog wel bij.

Ik arriveerde rond 14:30 uur zeiknat en ijskoud bij het hotel, bekeek mijzelf en de fiets eens goed en besloot toen dat ik mijn fiets echt niet naar binnen kon rollen zoals het er nu uit zag. Tot nu toe mocht ik bij iedere hotel mijn fiets meenemen naar de kamer, maar dit kon gewoon écht niet. Ik was zelf al heel goor geworden van de plassen en het opspattend vuil van de weg, maar een extra modderig stuk in de laatste paar kilometers resulteerde er ook nog eens in dat mijn fiets volledig onder de klei kwam te zitten. Ik geneerde me er gewoon voor.

Daar kwam nog bij dat ik was gewaarschuwd door iemand op Bluesky die in deze regio woont, en hij schreef dat die klei zo hardnekkig kan zijn dat je tandwielen en remmen er helemaal door kunnen vastlopen. En dan heb je echt een hogedrukreiniger nodig om het weer in beweging te krijgen. Dus het laten opdrogen was ook geen optie. Er zat niets anders op, ik moest op zoek naar een hogedrukreiniger.

Die vond ik net buiten het stadje, en voor het eerst had ik echt lol vandaag! In de carwash met mijn fiets, hilarisch! Matthijs had me overigens op dit briljante idee gebracht. Hij had hetzelfde gedaan in Noorwegen vorig jaar. En het was een meer dan uitstekend plan, want die klei was inderdaad superplakkerig.

Na het inchecken in het hotel (de brandschone fiets mocht gelukkig met deze ranzige persoon mee naar boven) kon ik dus aan de slag met het wassen en drogen van mijn kleding. Toch een minder grappig klusje dan het afspuiten van je fiets in de wasstraat.

Maar goed, gelukkig had ik lekkere nootjes van de Lidl. En die broek: lekker warm joh, na het föhnen!