Zuid-Amerika

Currently traveling
  • 1.8kphotos

Manizales - Dag 1

December 8, 2022 in Colombia ⋅ ☁️ 15 °C

Eenmaal ingestapt in het busje naar Pereira, begaf de motor het, en konden we allemaal uitstappen. Na een half uur was de volgende bus gearriveerd en konden we met wat vertraging alsnog vertrekken. Klein beetje jammer, want dat zou betekenen dat ik twee uur langer zou moeten wachten voor de bus naar Manizales.
    Maar Colombia zou Colombia niet zijn als die bus niet de enige was met vertraging, dus uiteindelijk sloten de twee bussen perfect op elkaar aan!

In het hostel kwam ik tegelijk aan met drie Duitsers, met wie ik even later de stad wat heb verkend in de regen. Één van hen, Willy, heeft een jaar gewoon in Manizales, en was dus een goede gids!

Het hostel is erg mooi en kleurrijk. Het zit in een appartementencomplex, boven twee woningen en een kledingreperateur. Naast twee slaapzaaltjes en wat privékamers, is er ook een werkruimte, een ruimte om Netflix te kunnen kijken en is er een ruimte met allerlei spelletjes. In het hostel zit ook een soort reisbureautje, waar op de een of andere manier veel oudere reizigers op af komen. Het is dus een leuke mix van mensen hier!

Manizales - Dag 2

December 9, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 17 °C

Vandaag was Nederland -Argentinië, dus dat moest in Colombia natuurlijk gekeken worden. De eerste helft heb ik gekeken in een café, maar zowel het voetbal als het café was niet zoveel aan. In de tweede helft ben ik op een terras belandt, waar de Argentinië aanhang een stuk groter was. In de negentigste minuut ging alleen de TV stuk, maar iedereen had toch wel vermoedens hoe het af zou lopen, dus ik had afgerekend en wilde vertrekken. Totdat opeens iemand schreeuwde "HOLLANDA! HOLLANDA! DOS DOS!!". Omdat het terras wist dat ik Nederlands was een de TV nog steeds stuk was, greep een man mijn arm, en bracht hij me naar een winkelcentrum waar het op groot scherm te zien was.
    Toen de penalties eenmaal waren begonnen, had iedereen daar door dat ik Nederlands was, en waren ze ook letterlijk naar me aan het lachen als Nederland miste. Het begon steeds voller te worden, totaan werknemers die gewoon hun werk neerlegden en gingen kijken. Het was een gezellige sfeer!

Hierna ben ik nog het stadje in gegaan. Manizales is een kleine stad die op een heuvel ligt, en daardoor hele steile wegen heeft, en ook een kabelbaan, die gewoon algemeen gebruikt wordt. Het is niet super toeristisch hier, dus volgens Willy is het nog een echte authentieke Colombiaanse stad. Behalve een paar mooie kerken en leuke gezellige straatjes, is er overigens niet extreem veel bijzonders te beleven.

Extra informatie over de eerste kerk: de kerk is geheel gebouwd in Bahareque stijl, een bouwtechniek die specifiek in deze regio van de Colombia is gebruikt. Deze bouwtechniek maakt gebruik van een mix van Guadua (een soort bamboe uit Colombia), aarde en een gevel van plaatstaal. Het interieur van de kerk is volledig gemaakt door meubelmakers uit Manizales zelf!

Medellín - Dag 1

December 10, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 22 °C

Vroeg in de ochtend kwamen de Duitsers terug van hun party avond, en bij het ontbijt kwamen ze één voor één als zombies de kamer uit. Ik als geen feestbeest had een bus om 11:30 naar Medellín. Vanuit het centrum gaat de kabelbaan (met een tussenstop) rechtstreeks naar het busstation, dus deze heb ik genomen.

De bus is een omgebouwd bestelbusje waar zo'n 12 mensen in kunnen, en het zat gezellig vol. De bus zou ongeveer 4 uur en 40 minuten moeten nemen. Maar wat bleek, er werd extreem veel aan de weg gewerkt. Echt heel veel. Bijna constant reden we of heel erg langzaam, of stonden we stil, met als hoogtepunt 1 uur aaneensluitend. Dus de bus duurde niet 4 uur en 40 minuten, maar 8 uur en 20 minuten!
    Eenmaal aangekomen in deze drukke stad, reed mijn taxichauffeur ook nog naar de verkeerde plek, maar gelukkig had ik het op tijd door en was hij super aardig (bedankte zelfs andere weggebruikers). Uiteindelijk heb ik het dus gehaald en is het tijd om te tukken.

Medellín - Dag 2

December 11, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 23 °C

Na de middag gespendeerd te hebben in de wijk Envigado, die bekendstaat als het veiligste deel van Medellín, was vanavond het concert van God Dethroned. Zanger en gitarist van de band is Henri, een collega met wie ik afgelopen maanden samen heb gewerkt bij Spiru. Hij speelt al 33 jaar in deze Death Metal band, en is bezig met twee weken durende tour door Zuid-Amerika. Vandaag stond de band in Medellín, dus ik was erbij!

Het concert in een bar begon om 19:30 met het voorprogramma en bij aankomst zag ik al dat ik niet in dress code was; allemaal mensen met lang zwart haar, zwarte metal kleding en tattoo's. Om 20:30, in de pauze, kwam de band aan en was er gelukkig genoeg tijd om bij te praten met Henri. We werden vaak onderbroken, want enigszins tot mijn verbazing heeft Henri zelfs hier echte fans. Meerdere mensen kwamen naar buiten voor foto's met de band, en vooral met Henri. Omdat Henri en ik steeds in gesprek waren, dachten een paar dat ik erbij hoorde, en kwam ik ook voor in de foto's.

De muziek was best verschrikkelijk. Ze deden het goed denk ik, maar vooral het geschreeuw van Henri in de microfoon maakte op mij niet erg veel indruk, niet op een hele positieve manier in ieder geval. Het publiek vond het wel fantastisch. Er werd flink luchtgitaar gespeeld, er werden teksten mee 'gezongen' en velen waren aan het headbangen. Tijdens het concert was er nog een Nederlands onderonsje. "Hé Bram, de rest verstaat dit toch niet. Het volgende nummer kunnen we nog niet super goed, dus dit is betaald oefenen". De Colombianen verstonden er niks van, maar begonnen wel te applaudisseren.

Na het concert was er nog heel even tijd om te praten, maar wederom waren er vele fans die handtekeningen vroegen en zelfs cadeau's gaven. Het was een fantastische ervaring, zo'n death metal concert, maar het was vooral leuk om Henri te zien, aan de andere kant van de wereld.

Medellín - Dag 3

December 12, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 22 °C

Medellín is de twee grootste stad van Colombia met 3,7 miljoen inwoners in het metropoolgebied. De stad werd in 1616 gesticht door een Spanjaard, en werd Poblado genoemd, de wijk die tot op de dag van vandaag nog steeds El Poblado heet en waar ik vandaag doorheen heb gelopen.
    De stad staat vooral bekend als een gevaarlijke stad, vooral vanwege Pablo Escobar en zijn Medellín Cartel, in de jaren 80 en 90, die op zijn hoogtepunt verantwoordelijk was voor 80% van alle cocaïne op de wereld.

Eind 20ste eeuw, en vooral begin 21ste eeuw, is de stad erg vooruit gegaan! Zo is in 1995 het metronetwerk geopend (nog steeds de enige in Colombia) en in de jaren daarna zijn de arme wijken beter verbonden door middel van trams, bussen en kabelbanen. In 2012 is de stad, mede door deze infrastructuur, nieuwe bibliotheken, kunstgalerijen en andere publieke ruimtes, uitgeroepen tot Most Innovative City of the Year. In 2016 is de stad zelfs uit de lijst van 50 gevaarlijkste steden ter wereld gevallen!

Vorig jaar is de stad overigens weer terug in de lijst (de pret was voor korte duur) en lijkt de criminaliteit weer toe te nemen, maar dan wel in de zin van overvallen en niet moorden. Dat Medellín in de lijst staat is trouwens niet super bijzonder, want 42 van de 50 steden liggen in Zuid-Amerika. Leuk hiero!

Savonds was trouwens te merken waar de 500.000 metro gebruikers per dag vandaan komen. Het was bom, maar dan ook bomvol. De rijen stonden tot aan buiten het station (de stations en perrons zijn best groot), en pas bij de derde metro kon ik erin, geduwd door een menigte achter me. Bij het uitstappen bij m'n halte vielen er letterlijk mensen uit, door het duwen en trekken.

Medellín - Dag 4

December 13, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 23 °C

Vandaag heb ik de graffiti tour gedaan in Comuna 13. Deze wijk is ontstaan in de jaren 60 en 70, toen boeren vanaf het platteland richting de grote steden trok, om daar werk te vinden tijdens de bloeiende economie en conflicten in het gebied.

Omdat de regering deze mensen niet hielp, werd deze wijk illegaal op de heuvels werd gebouwd, zonder bemoeienis van de overheid. Om deze reden zijn er ook nauwelijks wegen te vinden in de wijk, maar is Comuna 13 een soort favela geworden, kleine geïmproviseerde huisjes, ongeorganiseerd naast en op elkaar gebouwd, met hele smalle steegjes en trappetjes er tussendoor.

In de jaren 80 en 90 werd Comuna 13 beschouwd als de gevaarlijkste van Medellín. Doordat de nieuwe wijk op een strategische plek lag om cocaïne en wapens de stad in en uit te krijgen. Drie groeperingen wilden hier daarom de macht: de Paramilitares, de FARC en de ELN. Jarenlang waren deze groepen in strijd, midden in de wijk, met vele doden, elke dag, tot gevolg. Ook moesten de inwoners elke dag een Amerikaanse dollar afstaan als belasting, en golden de groeperingen ook als rechters in het geval van diefstallen etc.

In 2002 trad een nieuwe president aan, die werk maakte van de wijk. In dat jaar waren er verschillende militaire operaties, met "Orion" als heftigste. 1500 militairen, twee helikopters en een tank vielen de wijk in drie dagen binnen. Ondanks dat dit altijd is ontkent, zijn er bewijzen dat het leger zich bij de Paramilitares, die voor hen alle huizen van de FARC en ELN aanwezen. Volgens cijfers van de overheid zijn er bij de operatie 3 burgers, 3 militairen, en 10 rebellen om het leven gekomen, maar volgens de gids waren dit 1 militair, 8 rebellen, en 87 burgers.

Tot 2004 bleven de Paramilitares aan de macht, en tot 2006 verschillende drugsbendes. In 2006 werd er eindelijk echt wat gedaan. De wijk werd verbonden met kabelbanen en er werden 6 roltrappen geïnstalleerd. Ook werden er graffiti- en hiphop projecten gestart, waardoor er nu overal in de wijk graffitikunstwerken zijn, die het verhaal van Comuna 13 vertellen. Sommige van deze artiesten zijn nu wereldwijd bekend, wat ook geldt voor de hiphop artiesten. Velen van hen wonen nog steeds in de wijk, en investeren hier ook hun geld in.

Santa Fe de Antioquia - Dag 1

December 14, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 29 °C

Na nog een nacht in de sauna, die mijn kamer heet, ben ik vertrokken naar Santa Fe de Antioquia. Een klein anderhalf uurtje rijden van Medellín. Het dorp van zo'n 23.000 inwoners heeft nog veel koloniale architectuur en kasseien wegen. Door het dorp sjeezen veel tuktuks rond, die mensen van A naar B brengen. Behalve de schoonheid van het dorp is er niet veel te beleven, maar het is zeker de moeite waard om het te zien!

Nog een leuk feitje, in 2019 is hier de eerste aflevering van Wie Is De Mol opgenomen, met Robèrt die met z'n rode kop staat te dansen voor de kerk 🙃

Santa Fe de Antioquia - Dag 2

December 15, 2022 in Colombia ⋅ ☀️ 32 °C

Vandaag heb ik de wandeling naar het Puente Colgante De Occidente (Westerse hangbrug) gedaan. Deze brug ligt zo'n anderhalf uur lopen vanuit Santa Fe, door het vrij droge landschap. De brug is gemaakt in 1887, voor een heel groot deel van hout. Aan beide uiteinde staan twee grote torens met veel stalen kabels vast in de grond daarachter. Het midden van de brug is wat breder, breed genoeg voor een normale auto, en aan beide zijden daarvan zijn twee paden voor voetgangers.

Omdat de brug niet erg stevig is, mogen auto's er niet meer overheen, alleen nog maar tuktuks, motoren en voetgangers. Vanuit de verte kon je de brug al horen, want door het hout rammelt het aan alle kanten. Ook mogen tuktuks en motoren maar vanaf één kant tegelijk erop, waarvoor mannetjes met verrassend zware wapens aan beide uiteinden stonden. Wat me wel een klein beetje zorgen maakte is dat maar één voetgangers kant open was, en de andere zo te zien al zen tijdje gesloten was. Maar ik leef nog!

Met één van de wachters en een man die drinken verkocht heb ik ook eindelijk mijn eerste Van Persie gesprek gehad. "Qué país? Qué País?", "Holanda!", "Van Persie! Sneijder! Enz. Enz.". Toen ik terug kwam, was hij vergeten waar ik ook alweer vandaan kwam, en zei "Alemania! Francia". De wachter schreeuwde "No! No! Holanda!", en wederom begon de verkoper met zijn riedeltje spelers.

Leuk weetje nog, de ontwerper van de brug is José María Villa. De man studeerde aan de Stevens Institute of Technology in New Jersey en is één van de ontwerpers van de Brooklyn Bridge in New York. Er gaan ook verhalen rond dat de man het ontwerp van de brug in het zand heeft getekend terwijl hij dronken was, maar dit heb ik nergens echt bevestigd gekregen...

Er was vanavond ook nog een halfjaarlijkse bijeenkomst op het plein, waar de gemeente hun plannen uitleggen. Volgens mij was het erg droge kost, maar het was leuk om live het volkslied te horen!

Jardín - Dag 1

December 16, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 23 °C

Vandaag was een reisdagje van Santa Fe naar Jardín, een plaatsje onder Medellín. Uiteraard had de bus weer veel vertraging, waardoor de aankomst in het donker was. Het leek de rijstijl van de chauffeur niet op een positieve manier te beïnvloeden, want hij reed als een gek. Andere bussen inhalen, vlak voor een bocht, niks was te gek vandaag! Gek was wel dat we allemaal levend in Jardín stonden na de wilde rit!

De architectuur in Jardín is de laatste 140 jaar nauwelijks veranderd, wat het net als Santa Fe een erg mooi dorp maakt! Er is een groot centraal plein dat vol staat met gekleurde tafeltjes en stoeltjes, als verlengde van de terrassen langs de weg. Prominent aan het plein, het Parque Principal, staat de Basílica Menor de la Inmaculada Concepción, een erg mooie en grote kerk. De kerk is helemaal gewikkeld in kerstverlichting, net zoals elk ander huis/gebouw in Jardín lijkt het. Mensen hebben hele kamers in hun huis vol met kerstversieringen en kersttaferelen. Ze zitten goed in de sfeer!

Jardín - Dag 2

December 17, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 22 °C

Na bij het ontbijt een Braziliaanse te hebben ontmoet, die weer een Franse in haar bus had ontmoet, zijn we met z'n drieën koffie gaan drinken, als voeding voor een stevige wandeling!

De wandeling begint en eindigt in het dorp, waar we direct onze tour guide hebben ontmoet. Ik weet niet wat het is met honden en Colombia, maar zo vaak is er een willekeurige hond die met je meeloopt. In Salento al ééntje die bijna de hele rit meeliep, en vandaag weer. De hond was extreem enthousiast; ze rende het riviertje in, rolde in het gras en lag plat op de rug om geaaid te worden.

Het pad liep tussen de bananenbomen door (er worden hier erg veel bananen verbouwd, er vertrok vandaag ook een (Colombiaans formaat) vrachtwagen vol richting Medellín. Na het uitzichtpunt (Mirador) ging het pad verder richting een waterval, Cascada La Escalera, en eindigde weer in Jardín.
    De hond was op driekwart afgehaakt omdat een aantal paardrijders (ruiters? Hoe noem je zulke mensen?) interessanter waren.