Indonesië

August 2023
A 26-day adventure by Anne Read more

Badplaats van de Sultan

August 14, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag (maandag) waren we van plan om naar het paleis van de Sultan te gaan. Het was alleen maandag en waren dus zogoed als alle culturele bezienswaardigheden gesloten. Op maandag zijn ze namelijk bezig met het grondig reinigen en renoveren van de bezienswaardigheden. Wat wel open was, en waar we heen zijn gegaan, was de badplaats van de Sultan. Tijdens de koloniale tijd (VOC-tijd) had Nederland Indonesië als kolonie, namelijk Nederlands Indië. Alleen dit specifieke stuk in Yogyakarta niet. Dit was de plek waar de Sultan met een hoop krijgers verbleef. Nederland was bang om alle Indiërs (destijds genoemd) tegen zich te keren wanneer dit gedeelte werd veroverd. Best wel een bijzonder stukje van het huidige Indonesië dus.
    De badplaats van de Sultan bestond uit meerdere zwembaden en spa gedeeltes. Best interessant om te zien.
    We zullen overmorgen weer terug komen om alsnog het paleis van de Sultan te bewonderen!
    Verder hebben we een mooi schilderij gekocht in een winkeltje naast de badplaats van de Sultan, gemaakt van bijenwas!

Borobudur

August 15, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag zijn we naar de Borobudur tempel gegaan. We hebben alles zelf geregeld hiervoor. Op het internet kan je het vaak alleen met geregelde tour regelen als je de tips moet geloven. We zijn met lokaal OV gegaan en hadden een ticket weten te bemachtigen waarmee je de tempel op kon met gids! De gids vertelde echt mega veel info over de tempel en het Hindoeïsme en Boeddhisme. De Tempel is grotendeels door Nederland gerestaureerd (in koloniale tijd) en er zitten 504 Buddha’s op de tempel, waarvan 100 hoofden nog zoek zijn. De tempel is ook pas sinds maart dit jaar weer open na 3 jaar restauratie in corona tijd! Ze hebben de tempel gerenoveerd, waarbij de tempel letterlijk steen voor steen is afgebroken en opnieuw opgezet om de regen goed te laten afvoeren, waardoor de fundatie niet zou wegzakken en de tempel zou instorten!Read more

Sultans Palace en Fort Vredeburg

August 16, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

Vandaag hebben we een slenterdagje gehad door Fort Vredeburg en Sultans Palace. We waren gestart bij het kasteel van de Sultan. Dit gebied was (zoals ik in de vorige post had gezet) niet bezet door Nederland in de koloniale tijd. Hier leefde de Sultan met zijn rebellen. De eerste drie foto’s zijn hier gemaakt. De twee foto’s erna zijn gemaakt in Fort Vredeburg. Hier was een indrukwekkende tentoonstelling te zien over de misdaden van Nederland en Japan in de tijden van bezetting. Onmenselijke acties zijn door Nederland uitgevoerd in Indonesië, plaatsvervangende schaamte kreeg ik ervan. Een stuk geschiedenis waar we als Nederlanders niet trots op mogen zijn. Toch heeft volgens lokale bewoners de tijden van bezetting ook veel gebracht aan Indonesië. Er is veel geleerd en veel gerenoveerd. Mooi om lokale verhalen te horen (voornamelijk van taxi chauffeurs).
    Aan het eind van de dag zijn we met een klein busje naar Semarang gegaan. Vanuit hier zullen we verder gaan naar Karimunjawa, na het ontdekken van deze stad. Zie het filmpje voor de norm op de weg hier 😂

Semarang

August 17, 2023 in Indonesia ⋅ ☁️ 34 °C

We hadden vandaag een heerlijk rustig dagje. Lekker uitgeslapen gingen wij de deur uit om te kijken of er iets leuks te doen was. Het was vandaag namelijk Independence day. Er werd vandaag gevierd dat Indonesië onafhankelijk was geworden na de bezetting van Nederland en Japan. Het zou groots worden gevierd (volgens iedereen in Yogyakarta). Eenmaal buiten was er dus echt niks te doen. We zagen op een veld wat stoeltjes staan, maar dat was het ook wel naast alle versieringen. We besloten naar de oude stad te gaan en daar de koloniale gebouwen van Nederland te bekijken. Dit was wel indrukwekkend. Vooral met de gedachte in ons achterhoofd wat Nederland de bevolking hier allemaal heeft aangedaan.
    Foto 1 tm 4 zijn hetzelfde gebouw. Namelijk de Spiegel. Info kan je vinden in foto 3! We hebben hier gezellig een drankje gedronken en een taartje gegeten (foto 4).
    In de avond zijn we lekker uit eten gegaan. In een best wel luxe restaurant, genaamd ‘Bowery’. Het eten was echt geweldig en we hadden er een heerlijke bijpassende rode wijn bij! We hebben heerlijk genoten!

Sarong en onverwacht een berg op

August 18, 2023 in Indonesia ⋅ ☀️ 34 °C

Vandaag waren we van plan een beetje door de stad te slenteren en een sarong te halen. We waren de deur uit gegaan om naar een winkel te gaan waar je traditionele sarongs kon kopen. Ik heb hier 4 prachtige traditionele en handgemaakte sarongs gekocht. Ik werd vrijwel meteen na het kopen niet lekker, ik had namelijk nog niet ontbeten. Emile had snel drinken gekocht en we waren naar een patisserie gelopen. Hier hadden we een heerlijk gebakje gegeten en zijn we aan de praat geraakt met een gezin uit Jakarta. De ouders hadden in Nederland gestudeerd en konden ook goed Engels. Ze vroegen ons uiteindelijk om mee te gaan naar een uitzichtpunt op de berg. We besloten mee te gaan in hun auto en hebben daar wat gegeten en gedronken. Ze waren hier heen gereisd voor een kerkdienst waar ze elke maand heen gingen.
    Na de berg zijn we naar China Town gegaan en heeft Emile wat lekkernijen van de markt gegeten.

Op naar Karimunjawa!

August 19, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag stond een reisdag op de planning. We hadden onze spullen ingepakt en gingen vroeg naar het busje welke ons naar de haven zou brengen. Ik was nog niet helemaal fit en had niet goed geslapen. Mijn buik was van slag en dat was niet echt handig voor zo’n reisdag, maar goed. Eenmaal aangekomen bij de haven moesten we nog ongeveer 2,5 uur wachten. We hebben toen vooral geprobeerd wat te eten en drinken. Ik was zelf best misselijk en voelde me niet goed. Uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen in die 2,5 uur er een ontbijtkoek in te krijgen. Nou goed, die is er tijdens de boottocht weer uit gekomen. We werden namelijk allebei zeeziek van de boot die echt enorm heen en weer ging 2 uur lang. Het was echt een barre tocht. We waren helemaal blij dat we op het vaste land waren gekomen. Het was nog een klein stukje lopen naar het hotel. Hierna nog lekker gegeten en vroeg ons nest in gedoken!Read more

Karimunjawa

August 20, 2023 in Indonesia ⋅ 🌬 27 °C

We zijn gelukkig goed wakker geworden vanochtend! Lekker geslapen en lang ook! Ons doel is om het eiland te verkennen vandaag en te bedenken wat we hier willen doen. We waren niet van plan om deze reis een scooter te huren, maar here we are, toch een scooter gehuurd. Emile gaat rijden, ik niet want dan komt het niet goed haha. We hebben een heerlijk ontbijt met uitzicht op de prachtig blauwe zee gehad! Hierna zijn we naar het centrum gegaan en hebben we een excursie geboekt. We gaan morgen de hele dag mee op een boot en snorkelen. Uiteindelijk zijn we met de scooter naar sunset beach gereden om daar te chillen en te snorkelen. We hebben heerlijk genoten vandaag!Read more

Finding Nemo!

August 21, 2023 in Indonesia ⋅ ☀️ 27 °C

Om 8:40 moesten we verzamelen voor de excursie. Wij natuurlijk netjes op tijd. Bleek dat we nog een half uur moesten wachten op mensen die nog aan het ontbijten waren, haha. We gingen op een best klein bootje met een groep van ongeveer 10 inclusief de bemanning. We hadden flippers en snorkels mee en waren er helemaal klaar voor! De eerste duik mochten we doen ergens wat verder van het eiland af. We kwamen in het water en waren direct verwonderd over het prachtige koraal! Zoveel gekleurd koraal en zoveel prachtige vissen! Net alsof we in Finding Nemo waren beland! We hadden beide nog nooit zoiets gezien. Even later wees onze gids naar een stuk koraal waar Nemo visjes te zien waren! Heel bijzonder om dit in het echt van zo dichtbij te mogen zien. We hebben met de GoPro veel filmpjes gemaakt. Mooie herinneringen! Op de helft van de tour zijn we naar een onbewoond eiland gegaan om daar vis te eten als lunch. Het was erg lekker!
    De tour eindigde met een prachtige zonsondergang en een voldaan gevoel!

Doei Karimunjawa

August 23, 2023 in Indonesia ⋅ ☀️ 27 °C

Vandaag hadden we een lange reisdag. We zijn eerst met de boot van Karimunjawa naar Jepara gegaan. Deze boottocht duurde 2 uur en we waren gelukkig niet zeeziek geworden dit keer! Eenmaal aangekomen in Jepara, moesten we lopen naar ons volgende vervoersmiddel. We gingen met een klein busje richting Semarang. Dit duurde 3 uur en de buschauffeur was nogal onbenullig aan het rijden. Stil staan met het busje was geen optie. Uiteindelijk reden we op de snelweg en dacht de buschauffeur dat het een goed idee was om te kijken hoe hard hij maximaal kon rijden met het busje. Dat was dus 150 op zijn max. Dan was het busje dus ook hard aan het piepen😵‍💫. We hadden onze gordel maar om gedaan, want dit was dus echt levensgevaarlijk. In het filmpje zie en hoor je precies wat ik bedoel. Nou goed, eenmaal aangekomen in Semarang hebben we nog wat gegeten bij de KFC en zijn we verder gegaan per trein. Deze treinreis bracht ons naar Surabaya in 4 uur tijd. De treinreis ging voor ons beide gelukkig erg snel! Als laatste vervoersmiddel zijn we met de taxi naar het hotel gebracht. We hadden nog wat gegeten bij de Pizzahut en zijn toen lekker gaan slapenRead more

Spelletjesdag!

August 24, 2023 in Indonesia ⋅ ☀️ 32 °C

Vandaag hadden we een rustig dagje en besloten we spelletjes te spelen. Emile had gezien dat er een spellencafé was, dus hier zijn we naar toe gegaan met de taxi. Het spellencafé had echt mega veel spellen en je kreeg onbeperkt drinken! Er was ook genoeg personeel aanwezig. Het is in dit spellencafé blijkbaar normaal dat één van de medewerkers bij je aan tafel komt zitten om uitleg te geven over de spellen en alles klaar te zetten. Zelfs tijdens het spelen van de spellen kan de medewerker blijven om je door het spel heen te loodsen, wat best handig kan zijn als je een lastig spel wilt leren spelen! We hebben een aantal lastige spellen leren spelen en Mahjong geleerd te spelen. We hebben ook een aantal lokale spellen gespeeld, waarvan we er ook één hebben gekocht :)
    Al met al weer een leuke dag!