Asien rundt

7 måneders rundrejse i Asien Read more
  • Day 203–556

Og sådan gik det år

April 16 in Thailand ⋅ 🌙 31 °C

For et par dage siden talte vi om at trække håndbremsen og rejse ud et års tid og se på verden. Pludselig kørte vi afsted fra Bisiddervej og jeg farveltudede hele vejen t Tysklands grænse.Et års frihed forude, intet planlagt og vi kørte dælme til Armenien, blev påkørt i Albanien, punkterede 4 gange, var pludselig til fest i de tyrkiste bjerglandsbyer, besøgte folk i hjemmet, fik masser af mad, kager, kaffe, the, invitationer fra både fårehyrder, abrikosfarmere og damer, der badede til hitchhikere der ville gi os mad og overnatninger. En enkelt gang havde vi ubuden gæst i bilen om natten i jordskælvsområdet v Syriens grænse, men ellers har vi kun mødt gæstfrihed. Turen i Asien bød på ekstrem fattigdom, smuk natur, scootertrips, snorkeltrips, kæmpe havskildpadder,nærgående aber, hajer, de smukkeste øer, glade folk og indblik i andre kulturer.
    Det bedste af d hele??Det hele, besøgene hjemmefra♥️ -tænk at nogen er rejst ud for at være sammen m os gammelnokker et stykke på rejsen♥️TAK♥️det har betydet alt♥️
    Tyrkiets fuldstændig vanvittige gæstfrihed og gavmildhed har nok gjort størst indtryk, men at blive inviteret til børnefødselsdag i en fattig landsby på Lombok,at ukendte folk banker på bildøren med en tallerken mad el frugt - at dem, der har mindst , gir mest💛.At nogen øser med den store spade uden at forvente noget retur🧡
    Manden m den gule hat har kørt mig fra Dk til Armenien og retur, arrangeret fly og scooterture, været rejseguide, skiftet dæk(m min hjælp) og alt der imellem og fået mig lykkelig og hel hjem igen♥️ …ps jeg har håndvasket hans tøj i et år♥️
    Nu nærmer vi os DK, og jeg ska åbenbart hoppe på hamsterhjulet lidt igen🥴men først ska jeg kysse på store og små børn og ha kaf og ostemad♥️
    #wemadeit #vanlife #detvarretsjovt #lastikbetyderdækpåtyrkisk #fjumreårforgammelnokker #whataride #tilkampmodhamsterhjulet #liveternu #takforturentilmandenmeddengulehat♥️

• Day 202–204

Farvel Bangkok

April 15 in Thailand ⋅ ☀️ 36 °C

Bangkok, en by jeg aldrig blir træt af og derfor både starter og slutter vi vores Asiatrip her. De små gyder med kaotiske køkkener, der skriger på en opvredet sæbeklud, men laver den lækreste gademad. Idag m 37 gr var d ikke alle steder der duftede lige indbydende. I denne week fejrer man nytår og i 3 dage er der vandfestival. Bangkok fester🥳🔫💦😍Fra morgen til aften er stort set alle iført vandpistoler og alle sprøjter på alle hele tiden. Ingen kommer tørre hjem.Biler, ruller vinduet ned og fyrer en vandkanon af mod en familie, ladbiler er fyldt m folk, der kører rundt og skyder m vand. Lovløst og fredløst og alle griner, ingen sure miner, heller ik på 3.dagen🔫💦😂Nå jeg smutter, ska hænge vores tøj til tørre😂😂
    #bangkok #waterfestival #songkran #khaosanroad #detgladevanvid #happynewyear #jegervildmedbangkok #viharogsåsetdetlokalehospitalforminroomiefikdenquefeber #altergodt #liveternu🦟🔫💦🧡🇹🇭

Dengue feber

April 15 in Thailand ⋅ ☀️ 36 °C

Siden fredag har Steen mere eller mindre været påvirket af feber, smerter i muskler og led og træthed. Kunne det være Malaria eller Dengue eller Corona eller Influenza. Hvis det var malaria har vi nødbehandling med. Så vi ringede til vores Gauda rejseforsikring der oprettede en sag og sendte os hen til Missions Hospitalet. Her fik Steen taget blodprøver der viste spor af Dengue. Enten en gamle mild Dengue fra en tidligere rejse eller en ny under opsejling. Derfor nye test igen i morgen.
    Dengue kan ikke behandles og så krydser vi fingre for at det ikke udvikler sig til en alvorlig version af sygdommen.

Farvel Phuket

April 13 in Thailand ⋅ 🌙 30 °C

Nu siger vi farvel til Phuket og det sydlige Thailand. Vi har haft 8 dejlige dage på det fine lille og luksuøse hotel “Ocean Pie”. Vi har snorklet ved stranden flere gange uden det dog var den store succes pga dårlig sigtbarhed. Vi har lejet scooter og kørt op og ned af alle mulige veje. Mest af alt har vi ligget ved den store flotte swimmingpool og nydt det fantastiske vejr. Det har næsten været for varmt med 35 grader i skyggen midt på dagen.
    Nu tager vi til Bangkok et par dage inden vi pÅ onsdag flyver hjem via Beijing.

• Day 195–203

Phuket

April 8 in Thailand ⋅ ⛅ 31 °C

Vi er velankommet til den sydligste del af Phuket. Vi er ved en strand der hedder Yanui Beach, en lille men meget fin strand hvorfra man kan snorkle. Den er selvfølgelig meget populær og derfor er der også mange turister.
    Vores hotel hedder Ocean Pie Resort og ligger kun cirka 100 m fra stranden. Vi blev meget positivt overrasket da vi kom. det er et super fint hotel lækkert indrettet store værelser stor og flot swimmingpool og fantastisk morgenmad. Vi har derfor besluttet at vi bliver her indtil den 14. hvor vi skal til Bangkok et par dage inden vi flyver hjem. I dag har vi kørt lidt rundt på scooter men det meste af eftermiddagen ligger vi ved poolen og Jette tager en tur i fitness rummet. det er bare ren afslapning og vi må konstant søge skygge for her er rigtig varmt og solen bager ned.

• Day 191–197

Phi Phi Island

April 4 in Thailand ⋅ 🌙 32 °C

Vi har nu været her 4 dage og bliver her yderligere 2, inden vi tager til Phuket. Vi har boet på Phi Phi Long Beach Resort og været ganske godt tilfredse. Værelset er ok men det bedste er placeringen på Long Beach der er en af øens bedste strande. Skønt sted at bade og man kan snorkle direkte fra stranden og ud til både koralrev og klipper hvor det er kendt at den sorttippede revhaj holder til. Den har vi set hver gang vi snorklede.
    Vi har gået frem og tilbage til byen ad små snørklede stier. Det tager ca en times tid. Ellers er der kun bådtaxi hvis man skal fem og tilbage.
    Turen i dag gik ikke så godt. Steen slog din storetå og negl for nogen dage siden og det er gået fint uden infektion. På gåturen i dag slog jeg så tå og negl igen. Nu så det ikke så godt ud så vi opsøgte lægeklinikken. Her fik jeg mod betaling opereret neglen væk og forbundet tåen. Behandling og medicin kostede ca 2000 danske kr. godt jeg har en forsikring.
    Den sidste dag må jeg undvære at bade og sende Jette alene ud til hajerne.

• Day 187–192

Koh Lanta

March 31 in Thailand ⋅ ☁️ 30 °C

Så har vi været 4 dage på Koh Lanta og i morgen tager vi videre til Phi Phi med færge.
    Vi har nydt dagene her og udforsket øen med scooter. Ikke at der er så mange veje at vælge mellem men vi har været på dem alle. Der er to ting der slår en. Det ene er øens smukke strande. Der er mange at vælge mellem. Vi har boet ved Long Beach en 3 km lang flot sandstrand. Desværre er det årstid for brandmænd og det betyder at de smider deres tråde. Du kan ikke se den men du kan mærke dem. Vi har heldigvis også haft en fin pool så der har vi badet mest.
    En anden slående ting er hvor mange lokale der bor primitivt og “fattigt”. Simple hytter uden møbler hvor man lever, spiser og sover på gulvet.
    Nu ser vi frem til Phi Phi i morgen og håber de har gode muligheder for snorkling.

Farvel Koh Jum

March 27 in Thailand ⋅ ☁️ 30 °C

Hamsterhjulet er begyndt at hale ind på os, men vi vender d døve øre til og nyder livet på øerne, mens jeg stærkt overvejer at ringe til chefen og bede om en second round. Fordi…d er virkelig fedt at sove om natten og opleve bidder af verden om dagen🏝️. Meeen der er store og små børn derhjemme🧡og skønne venner, kollegaer og familie💛…(og en konto i banken🫣)… Nå jeg tænker lige lidt over d til en go kop Nes☕️🤔
    #kohjum #aberneforsøgteatbrydeind #voreskaptajnvarpivskæv #sunset #hamsterhjuletpåpause #liveternu ##alledemmedunderhakkerpåhovedetharvundetrotjansen #nugikdetligesågodtmeddetderorlov #viharkunensommerferietilbage #kysogkramom3ugerbarestilopikøen💛🧡

• Day 181–186

Koh Jum

March 25 in Thailand ⋅ ☀️ 29 °C

Vi har nu sovet 3 nætter på Koh Jum. Det er en ø de fleste turister springer over, hvilket er synd. I hvert fald hvis man ønsker sig et stille sted med fine strande. Vi har lejet scooter og kørt lidt rundt og studeret det lokale liv. Der er stort set kun en vej og så nogen stikveje alligevel er der nok at se på. Vores hotel ligger afsides helt ned til stranden og de har desuden en ganske udemærket pool. Så vi bader mange gange om dagen simpelthen fordi vi skal køles af pga varmen ca 35 i skyggen dagen lang.
    Vi spiser billig lokal mad hvilket har medført at Jette her til morgen har udviklet et alvorligt maveonde sikkert pga den papayasalat hun fik i går. Vi krydser fingre for at hun hurtigt bedres.

• Day 179–183

Ao Nang

March 23 in Thailand ⋅ 🌙 26 °C

Så blev det Ao Nang ved Krabi. Vi boede på et udemærket mindre resort der lå i udkanten af de mest turistede områder. Men dog ikke længere væk end at vi kunne gå til både Night Market og stranden på få minutter. Værelset og poolen var ok så vi var tilfredse.
    Vi lejede en scooter i to dage og kørte vejene tynde rundt om Krabi. Dagene er gået med scooter, traveture på den lange strand, poolen for at udholde den værste varme. Her er nemlig ret varmt ca 35grader. Vi har også besøgt forskellige markeder og nydt godt af lokal mad til billige penge.
    Nu tager vi videre til øen Koh Jum. En lille sejltur på ca en times tid.