Asien rundt

September 2023 - April 2024
7 måneders rundrejse i Asien Read more

Farvel Danmark

September 27, 2023 in Denmark ⋅ ☁️ 22 °C

Så sker det. Om få timer letter vi fra Københavns lufthavn med kurs mod Bangkok i Thailand. Tak til Lise for lån af lejlighed. Hvis vi undgår problemer og pengene rækker, så kommer vi først hjem igen medio april 2024….. vi sesRead more

Ankommet Bangkok

September 28, 2023 in Thailand ⋅ 🌧 29 °C

Lang flyvetur til Bangkok. 10,5 timer. Det forløb uden problemer men det er lang tid at skulle slå ihjel og når sædet er hårdt og det er svært at strække benene så bliver det lidt træls.
    Vi landede i diset regnvejr. Hævede nogen kontanter og købte simkort. Derefter tog vi toget ind til byen. Det var holdt med at regne så vi besluttede at gå de 5 km til hotellet. Vi skal vente 3 timer før vi kan tjekke ind.Read more

Ømme fødder

September 29, 2023 in Thailand ⋅ 🌧 30 °C

Gik en frisk 5 kms tur for at finde de berømte pælehuse. Vi fandt floden men ikke husene. Så tog vi en taxi tilbage til centrum og det berømte budisttempel Wat Arun. Vi kom ikke ind da vi ikke var klædt klædeligt på. Men det var en sjovere detalje at mange turister uden for templet lejer en Thailands nationaldragt for at komme ind. Vi fandt endelig nogen pælehuse og gik en tur langs floden. Tog derefter en båd til 1kr på tværs af floden. Gik rundt på må og få og nød en skøn iskold mango smoothie. Nåede hjem til hotellet netop som et heftigt regnvejr startede. Om aftenen en tur til det store weekendmarked Chatuchak. Tuktuk den ene vej og taxi hjem igen. Men det var en skuffelse både fordi det regnede men også fordi mange boder var lukket. Spiste på en fortovscafe men skred hurtigt og spiste ikke op. Forårsrullerne til Jette var kolde og i Steens kyllingesuppe flød der både hønsefødder og lever rundt. Godnat.Read more

Jette skriver

September 30, 2023 in Thailand ⋅ ☁️ 30 °C

9 skønne dage i Dk med gensynsfest, kaffedates, middage, sofahygge, blæret brunch og for faen hvor har d været skønno det hele - tak til hele banden♥️…og så… tårevædet afsked med store og små♥️😭
    Og nu er vi her, i Bangkoks lumre hede med alt hva d indebærer af dytbåtvirvar, små usle boliger, brune floder, læks gademad, flinke folk og vi har træk og slip og rigeligt m varmt vand i bruseren. Vi har været på tur ad de små gader og besøgt husene på pæle med kig til privaten. Planen er at tage videre til Bali på mandag fordi regntiden har banket på i Bangkok, men vi satser på gensyn, fordi Thailand er en lækkerbidsken🇹🇭🌟😍
    #nursesontour #thailand #bangkok #watervillage #goderneeruligefordelt #river #floatingmarket #takforhuslymadoghyggeidk #nuskaviikkeudogspisefrturestegteandenæbmenstickyriceogmango#kysdetnudetsatensliv #kystildemderhjemme♥️😘 #psjegvaskerstadigtøjihånden

Sidste dag

October 1, 2023 in Thailand ⋅ ☁️ 28 °C

I morgen forlader vi Thailand og Bangkok. Ikke af lyst mere af nød. Vi gemmer Thailand til næste år hvor det ikke regner så meget. Men vi skal helt sikkert tilbage. Folk er super venlige, maden er vidunderlig og priserne er særdeles overkommelige. Vi er jo mest til de små snuskede kvarterer og dem er der mange af. I dag udforskede vi China Town og et par markeder.
    Det har været meget varmt og ingen regn i dag.

I morgen tidlig tager vi bussen til lufthavnen og så er der 4 timers flyvning til Bali. Vi skal bo AirBnb.

Så blev det Bali

October 2, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

Vi startede Bali med at skulle betale 500kr for et visum der gælder i 30 dage. Derefter tolddeklaration via en app. Hæve nogen lokale penge og så ellers finde en taxi. Det lykkedes hurtigt og kostede 150kr for en times kørsel frem til vores AirBnb i Changu.
    Vi har fået et fint lille værelse med eget bad. Gik en lille tur. Købte aftensmad (nudler) hos købmanden og spiste aftensmad hjemme på vores terrasse.

Stod først op kl 10. Fik lejet en scooter til 175kr for tre dage. Så ellers ud i den tætte heftige balinesiske trafik. Det gik uden problemer og vi kørte derfor rundt et par timer, sådan bare på må og få. Vi nød at komme helt ud på landet. Blev overrasket af en voldsom byge og måtte derfor søge læ. Købte ind på vejen hjem og nød en stille aften på terrassen.

Bali’s trafik

October 4, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 24 °C

Gammelnokkerne er nu kommet til Bali og har byttet den røde bandit ud med en scooter, for at komme væk fra Cenggus turistede plingplong og fine cafeer. Trafikken var helt gakkelak flere steder og jeg overraskedes som altid over, hvad nogle folk ka ha på en scooter🙈😂. Personligt havde vi 12 æg ombord, hvilket jeg sys,var at tage munden for fuld, men intet imod hva vi mødte på vores lille tur åbenbart🙈😂🛵🌴🌾.Read more

Velkommen til Ubud

October 6, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

I går skete der ikke så meget. Steen blev ramt af BaliBelly (dårlig mave) og måtte holde sengen hele dagen. Jette fik tiden til at gå med små gåture i nærmiljøet og kom bl.a. helt tæt på de mange og daglige ofringer de har til havet.
    I dag er maven god igen og vi tjekkede ud fra det ganske udemærkede HomeStay. Tog en Golej taxi til Ubud for 110kr. Blev efter eget ønske sat af i byens centrum og gik den sidste km op til vores nye HomeStay. Væk fra støj og larm. Et meget fint sted med lækker terrasse og direkte adgang til en lille pool. Vi blev så begejstrede at vi forlængede opholdet med yderligere 3 dage så vi bor her 6 nætter.
    Gik en tur rundt i byen og kiggede på turister og turistting. Dem og det er der nemlig meget af. Steen skulle lige udfordre maven med en omgang gademad. Kom forbi abeskoven men gik ikke ind da der var rigeligt med aber uden for skoven vi kunne kigge på. De er ofte nærgående og en dame der passerede med en is i hånden måtte da også pænt aflevere den til en af aberne. Fandt også en dejlig café med udsigt over rismarkerne. Nød en cappucino og frisk juice. Traskede derefter svedende hjem og hoppede begge i poolen.
    Senere bestilte vi mad leveret via Golej appen. Uden at opdage det bestilte vi fra en restaurant der lå 18 km væk hvilket betød en times leveringstid og et leveringsgebyr på 30kr, maden kostede 25kr. Det var umuligt at aflyse så vi ventede. Men sørme om ikke maden var drønvarm og særdeles lækker. Godnat herfra.

Fint i Ubud

October 8, 2023 in Indonesia ⋅ ☀️ 27 °C

Så har vi haft to hele dage i Ubud. Dagene er gået med dejlig morgenmad og så ud på scooter. Den ene dag for at se på rismarker og risterrasser. Det er ret fascinerende at se de flotte marker og der skal lægges noget arbejdskraft i inden risen er høstet og hjemme. Den anden dag kørte til nogen af de mange vandfald der er i området. Det koster typisk 10kr pr person at få adgang men så kan man ofte også få lov til at svømme i vandfaldenes små søer. Steen prøvede det en enkelt gang.
    Nu har vi ikke bare kørt og kørt. Pga varmen er vi vendt tilbage til vores HomeStay ved frokosttid for at holde siesta i den værste varme. Så har vi taget nogen lange dyp i svømmepølen og fået en lille morfar.

Både frokost og aftensmad har vi indtaget i en lille fin familierestaurant der ligger få hundrede meter væk. Her huserer far og mor i køkkenet mens datteren står for betjeningen. Maden er superlækker og billig. Aftensmad til 2 + drikkevarer 40kr.
    Resten af aftenen sidder vi på vores terrasse, nyder en kop kaffe og den dejlige stilhed. Vi skal umiddelbart ikke nyde noget af at tage ned i byen. Der er proppet med turister og trafikken er kaotisk. Godnat.

Scooter nedtur

October 9, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

Dejlig dag på Bali med sol og varme. Startede med den vanlige fine morgenmad. Tog en svømmetur i pølen og så afsted.
    Dagens tur gik til Sidemen der ligger ca en times kørsel væk. Ind og ud af den tætte balinesiske trafik inden vi efter ca 30 min var kommet ud på landet. Det tager lidt tid bl.a. fordi vi ofte skal stoppe og lige nyde en udsigt eller tage et foto.
    I Sidemen tourede vi lidt rundt og så på mennesker og rismarker. Holdt en længere frokostpause på en lille café inden vi begyndte hjemturen af nye veje.
    Det gik fint indtil der manglede 17 km så mistede scooteren al trækkraft. Vi måtte så via Whatsapp ringe til hotellet. Efter snak frem og tilbage og med hjælp fra en af de lokale blev der sendt hjælp. Mens vi ventede var inde i den hjælpende mands have. Han havde en hobby med bonsai træer og viste gerne frem.
    De kom to på scooter, bad os vente og skubbede så scooteren til nærmeste værksted og vupti efter 30 min var den klar igen. Ikke så mange dikkedarer og ingen synderlig ventetid. Det var meget effektivt og kostede os kun lidt tid.
    Hjemme igen var det hurtigt i pølen og senere et måltid til 38kr på vores stam restaurant.