traveled in 12 countries Read more

A zazvonil zvonec...

February 19 in Romania ⋅ ☁️ 5 °C

Cestou domov sa ešte zastavujeme v ženskom kláštore s krásne vyrezávanou vstupnou bránou, pekným kostolom, parádnym dreveným altánkom, ktorý je doslovne umeleckým dielom a jednoduchou štvor-zvonovou zvonicou.

Takže aj keď je nášmu výletu koniec, nezazvonil žiaden zvonec - nemali sme odvahu potiahnuť za šnúrku, čo by rozkývala zvony...

Toto je posledný príspevok - všade dobre, v Rumunsku ešte lepšie :) - kto by to bol povedal...

NAJ kostol

February 19 in Romania ⋅ ☁️ 8 °C

V dedinke tiež obdivujeme kláštorný komplex Sapanta-Peri s NAJvyšším dreveným kostolom na svete. Aby ste si to vedeli predstaviť výška je ako cca 25 poschodový blok.
    Celý komplex je pekne zasadený do prírody, krásne ladí a samotný kostol je okrem výšky aj lahôdka pre akéhokoľvek človeka, ktorý robí s drevom a používa rôzne klinovacie techniky.
    Veľkosti a výšky väčšiny drevených kostolov v Rumunsku sú absolútne neporovnateľné s tým, čo sa dá vidieť na Slovensku. Navyše tam stále stavajú nové kostoly čisto len z dreva za použitia starých techník a rezbársky krásne vydekorované.

V dedine tiež objavujeme historickú práčku. Tá funguje tak, že prúd vody odklonený z miestnej riečky víri vodu v drevenej konštrukcii a zároveň cez túto konštrukciu voda odteká. Dedinka Sapanta má na rieke, ktorá ňou preteká až tri takéto dedinské práčky, ktoré sa ešte v nedávnej minulosti reálne používali.

NAJ cintorín

February 19 in Romania ⋅ ☁️ 7 °C

V dedinke Sapanta navštevujeme NAJznámejší rumunský cintorín.
    Miestny rezbár začal vyrábať maľované kríže aj s krátkym a často vtipným popisom toho, ako daný človek svoj život prežil, ako zomrel a aj s malým obrázkom zobrazujúcim, čím sa človek v živote zaoberal.
    Postupne sa z toho stala unikátna tradícia a dnes je to na neuverenie, ale cintorín je plný stovky takýchto krížov.
    Veselý cintorín ako ho miestni volajú je teda veselý nie len farbami, ale aj textami na krížoch.
    Pre príklad jeden je napr.:
    "Ľubil som svoju manželku najviac na svete, ale každý večer som vysedával s cudzími ženami v krčme".
    Súčasťou cintorínu je aj už farebne prispôsobený krásny kostol. A celé je to taká atrakcia, že v zapadnutej dedine na okraji Rumunska to naozaj žije od jedenia až po stánky predávajúce magnetky, alkohol, oblečenie a množstvo ďalších serepetičiek.

NAJ vodopád

February 19 in Romania ⋅ ⛅ -4 °C

Vstávame skoro ráno, aby sme stihli túru na NAJvyšší rumunský vodopád (90m), pričom časť cesty si chceme ušetriť sedačkovou lanovkou, ktorá je tak stará ako ja. Takže už mám z toho všetkého strach a rešpekt zároveň. Najviac sa desím cesty sedačkou dole, lebo ten kopec je dosť strmý, takže pohľad dole s nohami visiacimi z lanovky bude pre mňa na infarkt. Sám som však túto atrakciu vybral aj z dôvodu prekonávania strachu z výšok.

Čím viac sa však blížime k lanovke, tým je jasnejšie, že hore v kopcoch je to niečo medzi hmlou a dažďom a keď sa rozprší aj dole, celý plán nakoniec vzdávame.

Tento posledný deň nášho výletu má byť o samých NAJ, takže pokračujeme k ďalším NAJ atrakciám.

Obrázok je šlohnutý z internetu...

• Day 6

Značková kabelka

February 18 in Romania ⋅ ⛅ 3 °C

Ako to už na našich dovolenkách býva, žiadna dovolenka nie je dobrá, keď si z nej Danka nedonesie kabelku.

Takže kupujeme značkovú kabelku "Pica & Mignon".
    Kabelka je plná koláčikov, na ktorých si večer pochutnáme.

Kto to nepochopil, boli sme večer v rámci gastronomických zážitkov v cukrárni, viď. obrázky.

• Day 6

Parná železnička Viseu de Sus

February 18 in Romania ⋅ ☁️ 7 °C

Celý dnešný deň máme vyhradený na výlet parným vláčikom.

Už len príchod na stanicu je fascinujúci, lebo stanica je oveľa väčšia ako by človek čakal. Navyše je táto stanica plná historických domčekov v maramurešskom štýle, ktoré v lete tvoria tak skanzen ako aj reálnu kaviareň a bufet s miestnymi špecialitami.

Na Slovensku by navyše človek čakal, že mu pristavia historický vláčik oficiálne s parnou lokomotívou, jedinou, ktorú horko ťažko udržujú pri živote.
    V reále často nahradenou len historickou dieslovou lokomotívou.

Tu ešte len vojdeme na stanicu a už tu fučia a pískajú hneď dva parné rušne a dnes okrem miestnych a technických vlakov vypravia "len" 3 turistické parné vlaky každý s kapacitou 180 miest a každý takmer plný a stále ešte zjavne majú nejaké zvyšné parné lokomotívy.

V mestečku Viseu de Sus totiž funguje v Európe posledná horská a parná železnička, ktorá stále okrem turistov zváža drevo z hôr, či nosí do hôr miestnych na zber lesných plodov a bylín.

A najväčší šok je, že keď to porovnáme so slovenskými železničkami, či inými horskými železničkami, čo sme zažili, tu výletná jazda trvá "len" 5 hodín. I keď je to cesta tam a späť a zahŕňa aj prestávku na bohatý obed a i keď to nie sú šialené kilometre (niečo vyše 40km), lebo ten vláčik drkoce po koľajniciach pekne pomaly.

Takže áno bolo to ku koncu už trochu únavné, ale zažili sme naozajstný parný vláčik od zvukov až po vizuálnu stránku. A keď do toho rušňovodič zatlačil, tak ten oblak z komína bol neskutočný. To proste treba vidieť a zažiť naživo. A to dymil ešte aj každý vozeň, kedže kúrenie vo vozňoch bol zas len kozub na drevo s vyvedeným komínom. Celý čas sme navyše šli údolím povedľa horskej rieky, takže bolo aj čo pozorovať. Čím ďalej sme šli tým bola príroda divokejšia.

Jediným problémom bolo snáď to, že sme mali zimné vozne a cez okno niečo odfotiť (odlesky, nemožnosť sa vykloniť) bolo v akej takej kvalite nemožné.

P.S. Táto železnička bol prvý rumunský bod (atrakcia), ktorú som ešte dávno objavil a okolo ktorej sa neskôr začal budovať celý maramurešsko-bukovinský výlet a som rád, že sme to zažili...

Večerné gastronomické zážitky

February 17 in Romania ⋅ ☁️ 3 °C

Večerné gastronomické zážitky začínajú v miestnom Kauflande.
    Ešte pred Kauflandom si Danka chce urobiť fotku s živým bielym medveďom a ten využíva situáciu a obchytkáva ju kade tade. Danka nie, žeby uskočila, ale chichotá sa :) Tak už viem, čo na ňu platí. Musím si zohnať kostým medveďa.

Kaufland nás šokuje svojou veľkosťou. Na to, že sme čakali, že budeme bývať v nejakej dedinke. Dedinka sa nakoniec ukázala ako mestečko väčšie ako Sečovce a Kaufland má ponuku tovaru, ktorá je väčšia ako v Košiciach.

Okrem kadejakých dobrôt Danka nakúpi vajcia na praženicu s tým, že až v apartmáne, kde bývame zistíme, že kuchynskú linku máme, ale šporák nie. Vyrába tak praženicu v mikrovlnke a tie "rádioaktívne" vajcia mi nakoniec aj celkom chutia :)

Prílohou sú nejaké miestne farebné syry a celé to zapíjam nejakou miestnou dvojlitrovou Colou, ktorá stála asi 0,35Eur - to som proste musel vyskúšať. Záhadne to pri tej cene fakt chutilo ako Cola, ale v skutočnosti je to asi len čistá voda s lacným sirupom.

Dedinka Ciocănești a múzeum kraslíc

February 17 in Romania ⋅ ☀️ 9 °C

Počas cesty prechádzame cez obec Ciocănești, ktorá je príznačná tým, že domy v obci sú dekorované rôznymi ornamentami a celá obec žije historickými tradíciami.

V rámci obce je niekoľko múzeí a my navštevujeme unikátne múzeum maľovaných vajíčok (kraslíc).
    Je ich tam vyše 1500 a celá jedna miestnosť obsahuje kraslice staré vyše 100 rokov.

Po ceste sme mali v pláne aj ešte unikátnejšie múzeum koreňov (ktoré celý život zbieral miestny lesník) a prírodných zaujímavostí, ale nakoniec sme to nechali tak... Možno nabudúce...

Maľované kláštory

February 17 in Romania ⋅ ☀️ 10 °C

V rámci atrakcií dnes po ceste pokračujeme v skúmaní maľovaných kláštorov zapísaných v UNESCO. Začíname kláštorom Humor. Kostol však preskúmame len zvonku, lebo bol zamknutý a bohužiaľ už sa na ňom podpísal zub času.

Úplne iný level je kláštor a kostol Sucevita a neskôr kláštor a kostol Moldovita.

Kostoly sú uzavreté v hradbách, v ktorých bývajú mníšky a samotné kostoly sú pomaľované oveľa krajšie ako včerajšia "Sixtínska kaplnka". Na stenách sú celé scény, možno snáď celá biblia v obrazoch. Je to niečo neskutočné a na fotografiách vôbec nevidno tu bohatosť, plasticitu a zložitosť ako je to namaľované tak, že sa zachovávajú, alebo zvýrazňujú rôzne stavebné oblúky, hrany a pod.
    Sme z týchto miest obaja nadšení a má to taký James-Bondovský nádych, keďže fotenie je všade zakázané, ale my špióni máme pre čitateľov kopu exkluzívnych fotiek :)

Kláštor v Sucevite má dokonca vlastnú lekáreň, kde predávajú rôzne bylinky, sirupčeky a tinktúry, ktoré mníšky zbierajú po miestnych horách. Je to taká zvláštna atmosféra, ktorá z týchto miest dýcha a nám sa to fakt páči.

Presun späť do Maramurešu

February 17 in Romania ⋅ ☀️ 5 °C

Celý deň sa presúvame v rámci Karpát za ďalšími atrakciami a tak je to o neustálom prekonávaní nejakých horských prechodov. Jeden hneď ráno mal také stúpanie, že behom troch kilometrov nám znížilo auto predpokladaný dojazd o 30 kilometrov.

Autá tu navyše často jazdia jedným kolesom v protismere, v dedinách idete 80tkou a všetkých zdržujete a nie je výnimočné, že vás obehne nejaká Dacia aj keď riadi pretekár Danka. Akákoľvek stopka sa rumunmi (a už aj nami) zásadne nedodržiava... Dankin rekord (čo som vypozoroval) zatiaľ 106kmh cez dedinu cez deň a nebolo to pri obiehaní...

Minule sme inak v Rumunskom vnútrozemí videli jeden povoz s koňmi, teraz tu v horách ich je kopa a stretávame ich neustále ďalšie a ďalšie.

Najväčší horský prechod, ktorý sme dnes dali ide do takmer 1500m.n.m. a nad ním sa týčia už vrcholy s výškou ako Tatry až do 2300m.n.m.
    Cestou sú nejaké lyžiarske strediská. Jedno je parádne s olympijskou červeno-čiernou 3km dlhou zjazdovkou s kabínkovou lanovkou, kde všetko vrátane cien funguje ako u nás 20
    rokov dozadu. Danku fascinujú hlavne lyžiari oblečení v šušťákoch...