Jeden z posledných skutočne vidieckych regiónov Európy, krajina drevených kostolíkov, maľovaných kláštorov, dobre udržiavaných tradícií a nádhernej horskej prírody. Read more
  • 20footprints
  • Day 1

Úvodné slovo

February 13 in Slovakia ⋅ 🌬 8 °C

Severné Rumunsko je jeden z posledných skutočne vidieckych regiónov Európy. Je to jedinečná krajina drevených kostolíkov, udržiavaných tradícií, nádhernej prírody a láskavých ľudí. Je miestom, kde je každodenný život ako ľudové múzeum pod holým nebom. Má tradičné jedlo, históriu a miesta, ktoré nenájdete nikde inde na svete, vrátane legendárnych maľovaných kláštorov a poslednej parnej železnice v Európe, ktorá nefunguje len na turistické účely.

A my to ideme všetko vyskúšať na vlastnej koži, pričom samozrejme pridáme adrenalínové zákrutové horské prechody, pre nás neznáme lyžiarske strediská a úchvatnú karpatskú prírodu.

Koniec-koncov je to najbližší rumunský región zo Slovenska, ktorý je pre nás bližšie ako cesta do Bratislavy.
    ... a pritom nami úplne nepreskúmaný, ale to sa teraz zmení ...

• Day 1

Prvé drevené kostolíky a dedinka Breb

February 13 in Romania ⋅ ☁️ 4 °C

Poobede vstupujeme do Rumunska a hneď ako prejdeme cez horský priesmyk Gutai plný zákrut (už mi to po Thajsku chýbalo) začínajú karpatské dedinky plné dreveničiek, drevených kostolov a hlavne obrovských krásne vyrezávaných vstupných brán.
    Poobdivujeme jeden z ôsmich drevených kostolov v Maramureș, ktoré UNESCO zapísalo do zoznamu svetového dedičstva v dedinke Budesti. Tento kostol nie je ani zďaleka najstarším dreveným kostolom v Rumunsku, pričom minulý rok oslavoval "len" 400 rokov.
    V interiéri kostola sa okrem iného nachádza aj reťazová zbraň Pintea Odvážneho, čo je rumunská verzia slovenského Jánošíka. O našej hodine je však kostol už zavretý.
    Na to, že je drevený je ukrutne vysoký. Nevieme ho však odfotiť (už sa aj stmieva) proste to treba vidieť.

Dedinka Breb, kde sme ubytovaní je symbolickým miestom pre všetko, čo predstavuje rumunský región Maramureš. Niečo ako náš Vlkolínec.
    Je plná drevených domčekov, s dreveným kostolom, s úzkymi offroad cestičkami bez asfaltu, kde Danka plače, keď to prechádzame na jej Maserati. Väčšinu prehliadky robíme už takmer po tme, takže my sme sa pokochali nad zručnosťou rezbárov, ale fotky veľmi nie sú. Cieľom v podstate bolo nájsť reštauráciu, lebo tu všade propagujú tradičné jedlá, ale aj keď sú tu tri, sme tak mimo sezóny, že nič nie je otvorené a prístupové cesty sú trošku adrenalínové.

Celkovo na nás najvychýrenejšia dedinka rumunského Maramureša pôsobí dosť rozpoluplne, lebo je zjavne počtom ubytovaní, atrakciami (rôzne minimúzea vo dvoroch) nastavená na hordy turistov, avšak aktuálne sme v nej turisti asi jediní...

Bonusom je tiež tetuška, u ktorej sme ubytovaní. Hučí na nás bez prestávky v dobrej a pohostinnej nálade po rumunsky a my nerozumieme ani slovo aj keď používa ruky/nohy. Prekladač nefunguje, internet tu nie je... Po tom ako nás núka miestnym chutným alkoholom už aj vyťahuje nejaké kuracie stehná, ktoré sú vraj family večerou, ale dá ich nám. Slušne odmietame, čo ju však neodrádza v ďalšom hučaní v rumunštine. Čo všetko chcela netušíme, ale je jasné, žeby sa kvôli nám aj rozkrájala.

Sme inak už dosť vysoko, ale našťastie tu nie je sneh. Všade sú značky so snehovými reťazami a poniektoré cesty, čo sme šli by nedal ani Pathfinder. Nie kvôli terénu, ale kvôli šírke... Okolité vrcholky sú však pod snehom a v lete, alebo na jeseň to tu musí vyzerať farebne úchvatne. Snáď nám vysokohorský vzduch prospeje. A keby nie, zajtra to liečenie vygradujeme.

Kláštorný komplex Barsana

February 14 in Romania ⋅ ⛅ 6 °C

Dnes sa presúvame do kúpeľného mesta Sovata.

Cestou prechádzame tradičnými dedinkami a hlavne sa zastavujeme v jednom z najväčších a najkrajších rumunských kláštorných komplexov v dedinke Bârsana. Krásny pohľad na množstvo unikátnych stavieb. Nakukneme aj do 72m vysokého dreveného kostola s peknou maľovanou vnútornou výzdobou a kúpime si domáci čučoriedkový sirupček. Turistov je minimum, tak máme parádne fotečky (nikto nezavadzia v zábere).

Ďalšou atrakciou o zopár kilometrov ďalej je vodný mlyn, ktorý poháňa mlyn na výrobu múky, ale aj automatickú česačku a hutničku vlny (to som ešte nevidel).
    Vonku sa dá voda z mlynského náhonu presmerovať do vonkajšej prírodnej whirpoolky (práčky). O tom všetkom nám vypráva bábuška, ktorej nerozumieme ani slovo. Ale je s ňou zábava, ako sa snaží...

Zvyšok cesty vedie po horách a popri horských riečkach.

V rámci gastronomických zážitkov navyše ochutnávame rumunskú bryndzovú a kapustovú placku, ale aj tradičnú rumunskú polievočku.

Rumunský trh

February 14 in Romania ⋅ ⛅ 4 °C

V jednej z dediniek sa chceme otočiť a tak vojdeme do úzkej jednosmerky. Hneď za prvou zákrutou zistíme, že sme vošli priamo na dedinský trh. Úzka cestička, po ktorej chodia ľudia a vpravo aj vľavo stánky s tovarom. No a na cestičke my... Tváril som sa v tom aute ako pštros, keď sme rýchlosťou chôdze spolu s návštevníkmi trhu prechádzali pomedzi stánky. Všetci pešo len slovenská elita na aute... A prešli sme ho takto celý, takže sa nami kochali (a na čelo si ťukali) všetci návštevníci aj predávajúci.
    Na konci trhu vystúpime a prejdeme to ešte raz pešo a dokonca urobíme aj nejaké nákupy...
    Takže mám nový obrus na terasu L2.

Kúpele Sovata

February 14 in Romania ⋅ ⛅ 2 °C

Poobede (na Valentína) dorážame do nášho **** hotelu v kúpeľnom meste Sovata.

Čaká nás prvý šok. Turistov (oproti Brebu) je tu toľko, že je problém zaparkovať. Cesty sú plné zaparkovaných aút po oboch stranách a parkoviská sú plné. Nakoniec parkujeme na štrkovom parkovisku a po daždi a blate trepeme naše dva veľké kufre a ďalšie 4 igelitky dnu do hotela... No to musíme vyzerať...

Naša štvorhviezdičková izba má zopár zaujímavostí na aké nie sme z thajských bambusových chatiek zvyknutí. Danka je v siedmom nebi, lebo má vlastný kávovar a ja rozmýšľam, ako by sa dal využiť telefón, ktorý je tu aj na WC-ku :) Viď. foto. "Recepcia? Tu izba 312, došiel mi toaleťák..." :)

Keďže máme ukrutne drahú, ale stále najlacnejšiu izbu, tak výhľad máme na štrkové parkovisko. Ale inak je to komfort... Drahšie izby majú priesvitnú sprchu, alebo vaňu (tak, že toho, čo tam je, vidno priamo z izby), takže zas až taký "komfort" som Danke na Valentína dopriať nechcel.

Hneď potom smerujeme do kúpeľov. Rovno v izbe sa navlečieme do županíkov a z výťahu vystupujeme priamo vo welnesse. To sa mi páči. To teplo v saunách už menej, ale trpím...
    Poplávame si tiež v bazéne, porelaxujeme a hodinu sa močíme v bazéne s miestnou liečivou ukrutne slanou vodou. Aj pri našej hmotnosti nás nadnáša.

Vzhľadom na to, že sme tu na Valentína, donesú nám na izbu aj prianie viď. fotka z prekladača a čokoládové srdiečko.

Danka si to užíva... Jej hláška dňa "tento hotel si ma získal" :)

• Day 3

Celý deň v kúpeľnom mestečku

February 15 in Romania ⋅ 🌙 0 °C

Ráno raňajky v posteli. Ale nie štvorhviezdičkovo hotelové za "zanedbateľných" 25 Eur, ale pekne napečené škoricovníky ešte z domu.
    Hneď potom Danka šup do fitnessu, potom sa trepeme do sauny zas do bazénov, ešte je len obed a už mám dosť :)
    Vzrúšo je pozorovať ľudí v saune ako sa tam sú schopní dotrepať so značkovou kabelkou a ako sa po tom welnesse pohybujú v županíku, ale kabelka musí byť...

Poobede ideme preskúmať mestečko a hlavne jeho hlavnú dominantu Medvedie jazero.
    Toto kúpeľné mestečko je výnimočné v tom, že sa tu nachádza niekoľko vonkajších jazierok a prírodných bazénov, z ktorých väčšinu sme preskúmali. Všetky obsahujú liečivú slanú vodu a všetky majú na brehoch vybudované obrovské drevené terasy a bufety, reštaurácie a pod.
    Cez leto sú totiž plné ľudí, ktorí sa tam slnia a kúpu.
    Teraz v zime to však vyzerá dosť zle. Vonku zamračené, liečivá voda v jazerách má farbu bahna a pri jazerách nie je takmer nikto aj keď sú tu urobené dlhé vyhliadkové chodníčky. Niečo teda poprechádzame a pochopíme, že sme tu zase v zlom čase.
    Náladu si zlepšíme reštauráciou, kde chutnáme zas iné gurmánske špeciality a shoppingom i keď prioritne je to len Penny market. Aj tam sa však tak ďaleko od domova dajú objaviť zaujímavé veci.

No a večer sa zas doraziť do bazénov a saún, až mŕtvo padáme do postelí. Zajtra treba skoro vstávať, lebo končíme s wellnesom (už mám dosť) a pridáme na tempe toho, čo za deň chceme stihnúť.

Presun do rumunskej Bukoviny

February 16 in Romania ⋅ ☀️ 2 °C

Dnešný plán je takmer 300km dlhý presun do rumunského regiónu Bukovina.

Ráno však ešte v Sovate navštívime vyhliadkovú vežu s naivnou predstavou, že keď je vyhliadková, tak z nej bude výhľad na celé kúpeľné stredisko, jazierka a pod. Keď to konečne vyšlapeme až hore, zistíme, že výhľad je akurát tak na ničím zaujímavú obec Sovata, ale nie na jej kúpeľnú časť.

Potom prechádzame cez prvý nekonečný horský prechod a to ešte netušíme, že dnešný deň bude plne konkurovať thajským zákrutám. Celý deň chodíme zo zákruty do zákruty. Od nížin, kde je na pohľad takmer leto až po vysočiny, kde už sú lyžiarske strediská a takto hore, dole, doprava, doľava... Takmer 300km zákrut, ktoré sa však väčšinou ťahajú popri horských potokoch, zurčiacich riekach a jednej vyše 20km dlhej Šírave, takže celý deň je na čo pozerať.

V rámci tejto trasy máme naplánované dve špeciálne atrakcie a to prejazd tiesňavou Bicaz a prejazd adrenalínovým horským prechodom Transraraul s úžasnými výhľadmi po ceste.
    O Bicaze bude ďalší príspevok.
    Horský prechod Transraraul bol však uzavretý. Skúsili sme to za jeden zákaz vjazdu, ale po 5km bol nie len ďalší zákaz, ale aj značka kamera a všetko nasvedčovalo tomu, že hore to už bude kvôli snehu neprejazdné, tak sme to vzdali, čo bolo pre mňa veľké sklamanie aj keď som už zo Slovenska vedel, že šanca na prejazd tohto prechodu v zime sa blíži k nule.
    pozn. Na tomto horskom priechode sa nerobí zimná údržba a najvyšší bod je takmer 1500 m.n.m., pričom v nejakých 1100m.n.m., kde sme došli bolo už snehu dosť...

• Day 4

Tiesňava Bicaz a túra o život...

February 16 in Romania ⋅ ☀️ 6 °C

Tiesňava Bicaz je horský prechod, kde cesta prechádza pomedzi 300m vysoké útesy, ktoré často končia až úplne pri ceste.
    Prejsť to autom je parádny zážitok a Danka si to užíva.

Celá táto oblasť však patrí do NP "Cheile Bicazului - Hășmaș", takže je plná turistických chodníčkov a prírodných atrakcií.

Jednou z atrakcií je aj Zabijácke jazero so zaujímavou históriou. Kto chce vedieť viac viď. https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Lacul_Roșu

No my sme si v skutočnosti naplánovali krátku (ale pekne strmú - to som nedomyslel) túru na overenie našej odvahy v inej časti národného parku.

Vačšina túry vedie popri zúrivo zurčiacom tyrkysovo-bielom potoku s občasnými menšími vodopádmi. Neustále a krásne výhľady. Už po 5tich minútach však prichádza prvá skúška odvahy v podobe lanového mostíka. Na konci našej túry nás však čaká prechod oveľa väčším lanovým mostom, ktorý spája dve protiľahlé skaly v tiesňave.
    Pod mostom je 100m priepasť s tečúcou riečkou. Úžasné, ale zopár mikrosekundový pohľad dole a opantávajú ma mrákoty.
    Danka je tam na začiatku celkom rozklepaná a tá s výškami taký problém nemá ako ja. Ono totižto už nástup na most ide po stupačkách ako v Slovenskom raji a pod nami megapriespasť.

Nakoniec sme most dali tam aj späť. Výhľady boli famózne, ale nemáme všetko pofotené, lebo sme sa báli na moste aj mobil vytiahnuť. Priamo z mostu bolo vidno aj velikánsky vodopád, ale ten som si pri tých ostatných mostových zážitkoch ani veľmi neuvedomoval.

V každom prípade sme prekonali sami seba, lebo nikdy predtým sme nešli ponad takú priepasť a nie to ešte na kývajúcom sa lanovom moste. Bol to (pre mňa s mojim strachom z výšok) životný zážitok!

https://youtu.be/Il-NN1Cq_y8 - takto vyzeral pohľad na vodopád z lanového mostu, ale z toho mostu bolo tých výhľadov oveľa viac, toto bol len jeden rožtek výhľadu - treba to zapnúť na celú obrazovku a mobil dať na stojato, aby bolo vidno ten vodopád od vrchu až po spodok, aké to bolo fascinujúce...

Kláštor Voronet

February 16 in Romania ⋅ 🌙 2 °C

Podvečer ešte stíhame navštíviť kláštor Voronet a jeho 536 rokov starý Katholikon (hlavný kostol) svätého Juraja, zapísaný v UNESCO. Je to jeden z najznámejších kostolov v Rumunsku, nazývaný aj "Sixtínska kaplnka východu" z dôvodu bohatých živých fresiek, ktoré sa vyznačujú intenzívnym odtieňom modrej, v Rumunsku známym tiež ako „Voronetská modrá“.

Maľované kláštory sú príznačné pre rumunský región Bukovina a sú vo svete jedinečné. Práve maľbami sa v minulosti ľudu, ktorý nevedel čítať prezentovali náboženské témy.

Aj keď bol v kostole zákaz fotiť, spravil som pre čitateľov nejaké fotky najprv tajne a následne som tak zablikal očami na mníšku, čo nás kontrolovala, že podľahla a povolila ešte jednu fotečku.

Mníška nám tiež vysvetľovala, že jedna časť kostola bola pomaľovaná tak, že každá časť zobrazovala jeden deň v roku. Ja som si všimol akurát to, že každý piaty deň niekomu usekli hlavu. Mníška to vysvetlila slovom - mučenníci :)

Moldavské gastronomické špeciality

February 16 in Romania ⋅ 🌙 1 °C

Večer ešte zájdeme do mesta, kde si pozrieme unikátny vežičkatý kostol, ktorý Danke vežičkami pripomína zámok v Bojniciach.

No a stadiaľ už na večeru, kde si objednávam 750g moldavskú tradičnú špecialitu bez toho, aby som vôbec tušil o čo ide. To len, aby nás vo vani, kde si nasypeme vedro miestnej soli (ktoré sme si v kúpeľoch kúpili) veľmi nenadnášalo.

Ochutnať moldavské jedlo (sme ešte asi 100km od hranice Moldavska) sa mi tak skoro asi nepodarí.

V reále koho to zaujíma, tak to bola megaporcia kolena, klobásy, slaniny s volským okom, bryndzou, nejakou zeleninou a kašou, ktorá pozostávala z krupice zmiešanej so zemiakmi - no výdatná porcia (nie len hmotnosťou) ako pre drevorubača.