Roadtrip 2023 til Rocky Mountains & Vancouver Read more

Banff og omegn - dag 4

August 13, 2023 in Canada ⋅ ☀️ 15 °C

Sikke en dag… aldrig har vi taget så mange billeder 😅

Vi skulle i dag på en 10 timers bjørnesafari. Vi både glædede os og frygtede de mange km i en bus.
    Frygten blev hurtigt glemt… det var en fantastisk dag, hvor vi oplevede rigtig meget.

Vi blev hentet kl 8 og kørte i minibus med 11 andre, afsted på eventyr.

Første stop var et imponerende vandfald - Takakkaw Falls, som er Canadas næsthøjeste med 373 meter.

Dernæst fortsatte vi mod Golden, hvor vi skulle med en gondol op på toppen af et bjerg. Her spiste vi frokost på Canadas højest beliggende restaurant. Efter de obligatoriske mange billeder af landskabet, tog vi gondolen ned igen, da vi skulle med en stolelift op til midt på bjerget.

Her er der et habitat for grizzly bjørnen Boo, som har boet samme sted i 20 år.
    Og JA SGU… vi fik endelig set en bjørn… 🐻 Heldigvis bag indhegning, men mega fedt og spændende at være så tæt på en bjørn, som lever i ‘naturlige’ omgivelser.

Dernæst kørte vi mod Banff igen, men gjorde et ophold ved Emerald Lake, som er den smukkeste sø vi nogensinde har set.
    Vi skal faktisk bo på Emerald Lake Lodge i morgen, så der kommer meget mere om søen og lodgen 🤗

Emerald Lake Lodge

August 14, 2023 in Canada ⋅ ☀️ 19 °C

Nøjagtigt midtvejs i vores drømmerejse, skulle vi sige farvel til Banff, efter 4 dejlige dage med en masse gode oplevelser.

Vi kørte tidligt, så vi kunne nå Johnston Canyon, inden det blev overfyldt. JC er en kløft hvor man kan gå 3 km ind i. Det er meget meget smukt med floden og vandfaldene man går helt tæt på.

Efter JC, kørte vi videre ad Bow Valley Parkway. Vi kom igen forbi Morant Curve, og denne gang var vi heldige. Stedet er mega smukt i sig selv, men i dag ventede vi kun i 10 min. før der kom et af de monster lange tog. Det gjorde oplevelsen endnu større.

Så var det afsted mod Yoho National Park, hvor vi først kørte ind til byen Field. Sjov by uden et eneste supermarked. Så vi håber myggene holder fri i aften og nat.

Natural Bridge var næste stop. Det er endnu et vandfald, hvor store sten går hen over vandfaldet.

Kort efter ankom vi til Emerald Lake Lodge. Det er vildt populært, så de daglige besøgende holdt flere km nede ad vejen.
    Vi skulle jo overnatte, så vi blev hentet af en shuttlebus, der kørte os op til receptionen - luksus 🤗
    Vi har fået et stort værelse med en stor altan i første række til søen.
    Det er fuldstændigt overvældende, og noget af det smukkeste vi nogensinde har set 🥰

Til middagen fik vi en vinduesplads, hvor vi kunne følge den smukke solnedgang over bjergene. Vi fik begge en Alberta Beef, som er den lækreste mørbrad man kan forestille sig.

Hvis alt lyder eller ser lidt for lækkert ud, så er det en underdrivelse - det er langt bedre 🤗🌞😎

Farvel Emerald 🥲 - goddag Golden

August 15, 2023 in Canada ⋅ ⛅ 30 °C

Vi var tidligt oppe idag - kl 5.25 ringede vækkeuret, for vi havde besluttet os for at vi ville se solopgangen over den smukke maleriske sø. Erik sørgede for morgenkaffe og så sad vi bare i det stille og kiggede på solen der langsomt steg op over bjergene og reflekterede mod bjerget og ned i søen ❤️
    Det har været lækkert med lækkert på, på Emerald… billederne kan ikke engang beskrive virkeligheden, - det er klart et MUST at tjekke dette sted. Det er et rent paradis.
    Vi havde satset på en kano tur på søen, men vi orkede ikke at stå i køen og give 500 kr. pr time, var lige i overkanten

Vi satte kursen mod Golden og ville køre ad en smuk rute og noget af en omvej. Det gav os dog nogle flere kilometer, så der herskede lidt rækkevidde angst, da bilens tank nok skulle være fyldt lidt op - men vi nåede en tank, inden den var helt tom 💪🤩
    Køreturen synes vi dog ikke levede op til beskrivelsen og vi måtte også tjekke lidt op på skov brandene, som vi skulle passere… don’t worry, det var IKKE tæt på 🤗
    Nu er vil landet i Golden for en enkelt nat, vi vil tjekke byen lidt ud i aften og ellers slappe af med en drinks (eller 2) og hygge med spil og læsning ❤️

Revelstoke - dag 1

August 16, 2023 in Canada ⋅ ☀️ 23 °C

Golden var lige hvad vi forventede…
    En lidt kedelig by, som vi bare skulle overnatte i, for ikke at køre alt for langt på én dag.

Vi skulle kun køre 150 km i dag - men det blev nogle lange km.
    Der var flere lange stræk med vejarbejde, og røgen fra skovbrandene blev værre og værre, så vi kun kunne
    skimte de bjerge vi kørte lige forbi.

Vi holdt pause kort før Revelstoke, hvor vi skulle se nogle ‘giant ceder trees’, hvor vi skulle have hiket en lille tur i en smuk Cedertræ skov med nogle mere end 500 år gamle træer, men den var desværre lukket… om det er skov branden eller storm der har gjort det, ved vi ikke! Men de træer vi kunne se, var enorme🌳
    Vi nåede til Revelstoke forholdsvist tidligt, så vi kørte ud og så en ret stor dæmning, som producerer strøm til 800.000 boliger.
    Det var ret spændende og meget imponerende.

Røgen i Revelstoke er en del værre end hvad vi så på køreturen.
    Udover de 36 grader, som det var i dag, gik røgen lige i hals og øjne, så der var ikke mange mennesker på gaden, da vi tog ind til byen for at spise. Vi blev kørt af Bob, som er hotellets shuttlebus chauffør og han hentede os også, da vi skulle tilbage til hotellet.

Grundet røgen var der proppet med mennesker på den pub vi spiste på. Men et rigtig hyggeligt sted.
    Byen er en rigtig western by, hvor man kan fornemme cowboy’eren komme ind på pubben - byen ligner også en western film🤣 Nu er det nok bare truckere 🛻

De næste dage i Revelstoke har vi planlagt golf og white water rafting. - hvis vi ellers kan se noget 😎

Vi er kommet til en ny tids zone, så nu er vi 9 timer efter DK

Yatzy: AD 17 - E 16 🥳

Revelstoke - dag 2

August 17, 2023 in Canada ⋅ ☀️ 25 °C

I dag stod den på golf på en rigtig hyggelig og smuk bane, kun 3 min fra hvor vi bor i Revelstoke.
    Banen ligger meget smukt med en masse ceder træer, ude på en tange i Columbia River.

Vi blev sat sammen med 2 lokale medlemmer - Mike og Stino.
    De var sjove og rigtig hyggelige at gå med (det hedder ‘gå med’, selvom man kører i buggy 😉).
    Mike er direktør for et stort ‘blåbær-firma’ og præsident for ‘blåbær organisationen’ i hele Nordamerika.
    Stino er HR ansvarlig på et stort savværk (og savværker herover er mega store)
    Så ved I det… 😎

Med den smukke bane og dejlige selskab, blev det en fantastisk dejlig dag på golfbanen ⛳️

Der er stadig temmeligt røgfyldt fra skovbranden (som åbenbart er ude af kontrol) der kun er 11 km væk.
    Men efter golf, har vi da fået gået en tur på mindst 1 km i området ved hotellet.
    Vi gik helt hen på McD og købte en milkshake hver 🤪

Grundet røgen har vi været på hotelværelset hele aftenen.
    Så vi har fået skyllet lidt tøj op og spillet yatzy 😎

Udover vores mobiler, har vi overhovedet ikke set på andre skærme - hverken på fjernsyn, IPad eller computeren, hvor vi ellers har downloadet både film og serier.
    I bilen, på de små 2.000 km vi har kørt indtil nu, har radioen kun været tændt i 10 min., fordi vi lige skulle afprøve B&O anlægget i den.
    Vi har rigeligt i den helt fantastiske natur og alle de vilde oplevelser vi har sammen 🏔️🐻🫎🦬🌞🥰

I morgen kommer endnu en vild oplevelse, når vi skal på 4 timers Wild Water Rafting på Illecillewaet floden (vi kan heller ikke udtale det… 🥴)

Revelstoke - dag 3

August 18, 2023 in Canada ⋅ 🌙 13 °C

What a ride… 🌊

I dag var vi på den fedeste wild water rafting tur ned af Illecillewaet river.
    26 km på 2,5 time med den bedste guide/styrmand (eller hvad sådan en nu kaldes) - Jason Day.

Han var meget rutineret og havde virkelig styr på det. Han vidste også alt om landskabet, og da vi sad bagerst fik vi talt en del med ham - når der indimellem var lidt stille vand.

Det var en god blanding af lidt mere stille vand og brusende mini vandfald. Så vi blev rigtig godt våde. Vandet var kun 5-6 grader, men vi var blevet udstyret med våd-dragter og sokker, så vi mærkede ikke at vandet var så koldt.

Udover os, var der 4 indere i båden.
    Det var en oplevelse i sig selv 🥳
    Selvom vi havde fået instruktioner om alt, havde de overhovedet ikke begreb om noget som helst.
    2 vidste ikke hvordan man skulle holde på pagajen og 2 andre sad bare og slog ned i vandet med deres pagaj når vi skulle padle. De var ikke til meget hjælp, men det var ret underholdende 🤣

Der var kommet endnu en dyne røg fra skovbrandene ind over området, så vi kunne stort set kun se floden og landskabet 100 mtr. omkring os.
    Vi fik også lidt regn undervejs, men intet kunne fjerne vores smil og grin undervejs. Det var virkelig en fed oplevelse 🤗

Vi sluttede endnu en fantastisk dag af med en pizza på hotel værelset

Det var sidste dag i Revelstoke, så i morgen tidlig kører vi længere vestpå mod Cache Creek.
    På vejen skal vi tæt forbi nogle af de store skovbrande, så det skal nok blive ‘spændende’…

Det vilde vesten

August 19, 2023 in Canada ⋅ ☀️ 21 °C

Vi sagde i dag farvel til hyggelige Revelstoke og kørte vestpå mod Cache Creek, hvor vi nu er på Historic Hat Creek Ranch, et slags arbejdende museum for guldgraverne.
    Lidt som Sagnlandet Lejre er for vikingerne.

Da vi kørte fra Revelstoke, var der røg i luften, men det var ingenting ift. det vi kom til, da vi nærmede os Salmon Arms før Kamloops.

En af de helt store brande, hvorfra der også er evakueret mange tusinde, er i det område. Så Highway 1, som vi skulle have kørt på næsten hele vejen, var lukket ned et pænt stykke, da det også brændte op til vejen.
    Så vi måtte tage en omvej sydpå.

Der var virkelig meget røg. Lidt som at køre i tæt tåge. Vi gætter på at branden har været 30-40 km væk, så vi kan levende forestille os hvordan det ville have været tættere på…

Nå, nok om ulykker…
    Selvom vi nok ikke helt kan mærke historiens vingesus, så er Historic Hat Creek Ranch et fantastisk sted.
    De fleste bygninger er de originale fra 1858-1860, hvor guldgraverne benyttede stedet til ophold, salg af guld og udskiftning af heste.
    Der er bl.a. en arbejdende smedje og man kan køre med diligencen.

Hytten vi bor i er ret simpel.
    Ét rum med 2 køjesenge og et rum med bad og toilet.
    Vi synes det er så fedt at være her.
    Men det bliver også dejligt at komme ind på et lækkert hotel i Whistler i morgen 😎

Drømmeland ❤️ - på flere måder

August 20, 2023 in Canada ⋅ ⛅ 14 °C

Vi overlevede at være et døgn på Historic Creek Hat og levede totalt primitivt, dog havde vi vores eget bad/toilet 🥳🤣
    Men det var sjovt at opleve.

Vi skulle selvfølgelig tjekke de diverse skovbrande der huserer i
    B.C., men vores påtænkte rute var heldigvis ikke generet, så vi drog afsted. Det var en rigtig skøn bjergtur på highway 99 (også kaldet Duffey Lake Road) med mange stigninger og hårnålesving 🚗 En virkelig smuk tur.
    Lige pludselig i den smukke natur, fik vi øje på toget ‘Rocky Mountaineer’. Luksustoget der i tidernes morgen fik os til at drømme om en rejse til Canadas smukke land 🚃🚃

Vi er nu landet i Whistler og det er mere end fantastisk…. ❤️
    Vi har besluttet at droppe de oprindelige 3 dage i Vancouver, og slutte vores drømmeferie i Whistler. Vi er blevet opgraderet til den skønneste lejligheds suite midt i centrum med pool, altan, p-kælder mv… vi har brug for at fordøje alle de sanselige indtryk vi har fået undervejs på de 2 1/2 uge vi har været afsted! Nu vil vi nyde Whistler på e-cykel, få spillet noget golf (som vi savner), shoppe og bare nyde bylivet, uden at tænke på hvad “den lille” kuffert skal indeholde i morgen 💪😍

Vi vil HELT sikkert skulle opleve Vancouver på et tidspunkt - men det bliver ikke på denne ferie!

Vi har været ret heldige ift. skovbrandene. Vi har ‘kun’ taget en enkelt omvej og har oplevet noget røg i Revelstoke og på nogle af de strækninger vi har kørt.
    Nogle af de steder vi har været tidligere, er enten hårdt ramt af brandene, eller lukket for turister, for at kunne huse de mange tusinde mennesker der desværre er blevet evakueret fra brandene.
    Der er erklæret undtagelsestilstand i hele British Columbia, og de anbefaler at man dropper unødvendig kørsel.
    Vi har kun små 150 km tilbage på Canadas veje, i et område der pt. ikke er ramt af skovbrande. Så vi forventer ikke at blive ramt.
    Men vi ville ellers rigtig gerne blive meget meget længere 😍

Vi er i sense❤️

August 21, 2023 in Canada ⋅ 🌙 16 °C

No probs… 🙏 er vi blevet mødt med idag.
    Efter vores beslutning i går om at blive i Whistler, så skulle vi lige afbooke hotel i Vancouver, forlænge billeje og køletaske - og selvfølgelig kunne blive på vores meget lækre hotel værelse.
    Der har ingen problemer været og vi er så glade for beslutningen ❤️

I eftermiddag slentrede vi lidt rundt i byen og sidst på eftermiddagen havde vi booket en e-bike tur rundt i byen, men da det kun var os, så synes guiden at han ville vise os alle 5 søer i byen og der hvor de lokale tager hen når de holder fri - der er godt nok mange oaser i denne skønne by ❤️

Vi valgte efter 25 km cykeltur, at tage pizza med hjem og spise på vores altan 🥳😍

Og nu er det yatzy tid, krydret med øl, vin og GT 🍸😍

Total afslapning 🌞⛳️🥰

August 22, 2023 in Canada ⋅ ⛅ 16 °C

I dag er der ikke de store opdateringer 😎
    Vi har absolut intet andet lavet end at sove længe, spille golf, spille yatzy, drikke vin og GT og råhygge 🤗

Vi spillede golf i Whistler Golf Club.
    Det var en rigtig lækker bane. Meget smal og svær - og enormt smukt med træer, søer og bjerge i baggrunden ⛰️

Yatzy… Det er vildt hyggeligt sammen med lidt vin og drinks 🥰
    Stillingen: AD 41 - E 31

Det har været en virkelig hyggelig dag

Okay - 3 gange Hygge…
    Det sjove er, at hotellet vi bor på, har et tilbud det hedder ‘HYGGE getaway’. Vi spurgte en af dem i receptionen om hun kunne udtale det 🥴😅
    Det lød ret sjovt da hun prøvede 🤣🤣