Mexico & Guatamala

November 2023
Drie vrienden ontdekten in twee weken de magie van Mexico en Guatemala. Van de levendige straten van Mexico-Stad tot het meer van Antitlan, elke dag brengt nieuwe avonturen en culturele schatten. Een reis doordrenkt met onvergetelijke momenten.🌎✨ Read more

De aankomst in Mexico-City

November 13, 2023 in Mexico ⋅ ☀️ 23 °C

Welkom bij de Pinguin van onze reis door Mexico en Guatemala.
    Het avontuur begon met een reis waarbij we uiteindelijk meer dan 22 uur onderweg waren en 5 landen doorkruisten. Ook tijden deze tocht vond Jona het zeer lastig om een normaal dutje te doen.
    Aangekomen in Mexico-City gingen we de eerste dag op pad met onze local Nils die als drie maanden hier op uitwisseling is. We begonnen per toeval in een half verlaten dierentuin waar we een aantal indrukwekkende dieren mochten aanschouwen.
    Vervolgens trokken we het centrum in waar we de hoogste toren van Mexico in gingen die niet eens hoger dan de Euromast was maar ons wel een prachtig uitzicht over de stad bezorgde.
    Na wat uren kijken naar de gebouwen die de Spaanse kolonisten een aantal eeuwen geleden achter hadden gelaten gingen we met onze local bij een restaurantje verrukkelijke taco’s eten.
    De avond eindigde in een bar waar we ieder een liter mojito kon drinken voor een kleine 11 euro. Dit was wel het enige positieve aan deze bar want verder konden we amper een gesprek voeren door de Spaanse muziek behoorlijk hard stond.
    Dat was dag 1, morgen weer een verslag.

Laatste dagje Mexico-City

November 14, 2023 in Mexico ⋅ ☀️ 21 °C

Na een dagje cultuur snuiven in het centrum van Mexico-City was het al snel duidelijk dat we onopgemerkt tussen de Mexicaanse samenleving konden lopen. Daarom leek het Jona en Alexander een goed plan om hun avontuur radius te vergroten en erop uit te gaan.
    Een bustocht met als eindbestemming de piramides van Teotihuacán.
    Na wat kiekjes te hebben geschoten van de zonnetempel bleek toch maar weer dat twee lange blanke jongens niet onopvallend tussen de menigte kunnen mengen. Op de weg naar de Maan tempel werden we namelijk menig maal overvallen door groepen scholieren die bezig waren met een schoolproject. Gelukkig was een foto en wat Instagram uitwisselingen genoeg en konden we dan eindelijk vredig verder met het bewonderen van de Tempels.

Eenmaal terug in ons appartement herinnerden we een cruciaal deel van de advertentie op Booking.com: ‘Inclusief Jacuzzi’. Na de code van het dak gekraakt te hebben (dankje Nils), konden we de jacuzzi eerst een goede schrob geven en daarna vol laten lopen.
    Ondertussen zijn hebben we weer heerlijk gegeten in het tentje waar we de eerste avond ook zaten.
    Nog een frisse duik in een (te) hete jacuzzi en daarna was het tijd om ons klaar te maken voor het event van de avond: het concert van Paul McCartney. Na een stressvolle uber rit waren we op de nip op tijd en kon het concert beginnen.
    De avond sloot af met het afscheid van Nils en een vooruitzicht op een vroege vlucht.

Eerste dag Puerto Escondido

November 15, 2023 in Mexico ⋅ ☀️ 31 °C

Een vlucht om 6 uur ‘s ochtends… wie bedenkt het. Het is de tijd dat het avontuur van Jona en Alexander verder gaat. Terwijl Nils achterblijft in Mexico City om zijn interessante college’s te kijken. Na een soepele vlucht en een korte taxi rit kwamen we aan bij hostel Che. Eerst een lekker ontbijtje halen, dan een duik in het zwembad en daarna weer de stad verkennen.
    Eenmaal terug stond er nog een leuke quiz van bedrijfskunde op Jona te wachten. Eentje die in de toekomst niet alleen zijn cijfer, maar ook zijn humeur naar beneden zal halen. Maar na regen komt zonneschijn en het duo vertrok om te gaan lunchen en te zwemmen.
    Nog een kleine powernap voor het feest die avond en we waren weer helemaal klaar om te gaan. De energie hadden we ook zeker nodig tijdens de Mixology. Terwijl sommige hun maatjes te vol goten, schudde de ander onritmisch zijn lichaam in plaats van de Piña Colada. We laten het aan u over om dit in te vullen.
    Eenmaal op het feest vlogen de drankjes over de bar en had je geen keus om nee te zeggen.
    Maar goed ook, want toen het feest bij het hostel was afgelopen verplaatste het zich richting Congo. Daar aangekomen begon de moeheid toch te knagen maar zetten we door. Deze passie werd beloond en om 1 uur lagen wij lekker in ons bedje.

Zon, Zee, Schild, pad

November 16, 2023 in Mexico ⋅ ☀️ 31 °C

De tweede dag in Puerto Escondido begon zoals elke andere dag: zonder plan. Na bijgeslapen te hebben en om 10 uur ons bed zijn uitgerold maakten wij ons klaar om er weer op uit te gaan. Het eerstvolgende op de agenda wat een scooter halen zodat we wat mobieler door de stad konden komen. Daar aangekomen verbaasde de verhuurder zich over het feit dat we niet Mexicaans waren. Hij had duidelijk niet naar de profielfoto van Jona gekeken.
    Maar nu met scooter liep alles gesmeerd en gingen wij op zoek naar een tentje om te ontbijten. Gelukkig was Alex niet aan het opletten waar we de weg af moesten, aangezien Jona’s oog hierdoor op een kleine tent aan de rand van de weg kon vallen.
    Zes quesadilla’s verder en we konden weer vooruit.
    Na een detour langs het hostel was het tijd om een nieuw strand op te zoeken waar we snorkels konden huren. Of althans, een duikbrilletje dat volloopt met water zodra het ermee in aanraking komt. Los daarvan hebben we veel gave vissen gezien zoals ‘een blauwe’, ‘die ene met gele staart’, ‘die grijze met blauwe ringen’ (die was wel mooi) en Jona’s ‘lange puntvis’.
    Op het strand liggen had blijkbaar een grote impact op de magen van het duo en gingen we terug om een hapje te eten. Het eten duurde even voordat het naar buiten kwam en Alex dacht dat hij alvast aan de suiker kon beginnen.
    Het was inmiddels bijna 5 uur, wat betekende dat het niet meer zo lang zou duren voordat er een paar stranden verder baby schildpadden zouden worden vrijgelaten.
    Hier moesten wij natuurlijk bijzijn. Dus met gierende banden reden we naar het strand.
    Eenmaal aangekomen bleek het dat we niet genoeg geld hadden voor twee personen. Maar met een stempeloverdracht lukte het ons toch om beide een schildpad te bemachtigen. En zo werden Jeroen en Hendrik veilig de zee in gebracht, terwijl links en rechts van hun broers en zussen uit het water werden gepikt door meeuwen.
    Op de weg terug nog even wat toeristische foto’s gemaakt en daarna een duik in de zee met zonsondergang.
    Wat vistaco’s met een cocktail ernaast en wij waren weer helemaal tevreden. Tot het ging regenen, maar tegen die tijd waren we (bijna) hoog en droog in ons hostel.
    De avond liep ten einde rond de tafel met wat andere hostelgangers die we blij konden maken met onze wijze Nederlandse uitspraken.

De eerste (water)val

November 17, 2023 in Mexico ⋅ ☁️ 27 °C

Vrijdagochtend: Jona staat vroeg op om te gaan hardlopen, Alex slaapt uit omdat hij vergat een wekker te zetten.
    Even uitchecken bij het hostel en vervolgens een keuze maken: +- 2 uur met de scooter over gammele bergweggetjes rijden naar een waterval of 1 uurtje rijden en verschillende stranden bezoeken. De keuze was snel gemaakt, de waterval.
    Onderweg nog even een ontbijtje scoren langs de weg en de reis kon beginnen.
    Jona tackelde het eerste deel. En met muziek in de oren waren we al snel op de helft. Nu tijd voor Alex om het stuur te pakken. Onderweg zagen we veel gave dieren zoals koeien, schapen, geiten, paarden en ezels. The Big Five of Mexico if you will.
    Ook al was de muziek speciaal uitgedaan om te concentreren op de weg, maakte Alex een kwartier voor de waterval echter een fout tijdens het maken van een bocht en pardoes lagen de twee op de grond. Met hevige oorlogswonden (wat schrammen op de armen en benen) trokken we dapper verder, maar deze keer met Jona achter het stuur.
    Maar het was het allemaal waard, want eenmaal bij de waterval was er geen teken van leven te bekennen en konden wij als twee neanderthalers het water in duiken.
    De terugweg verliep iets soepeler met Jona de eerste en Alex de tweede helft achter het stuur.
    Eenmaal terug bij het hostel begon de tijd al wat te drinken. Gelukkig was er wel nog plek voor een duik in de zee en halen van wat eten voor onderweg.
    We haalde de nachtbus van 8 uur en zullen vandaag aankomen om 9 uur ‘s ochtends.

De rit zelf was in het begin wat minder. Met hevige regen en donder heeft onze chauffeur heldhaftig stenen van de weg aan het gooien zodat de bus weer door kon rijden. Maar met wat slaap was alles beter.

San Cristobal dag 1

November 18, 2023 in Mexico ⋅ ☀️ 19 °C

Na een illustere bus tocht van 12 uur halen we het (met lichte nek klachten) naar San Cristobal. Daar vinden we onze weg naar het hostel en kan de dag beginnen. Na wat ontbeten te hebben heeft Jona zijn laptop opengeslagen om te werken aan zijn studie. En is Alex langs de farmacie geweest om zijn wond van de val de dag ervoor te ontsmetten. Eenmaal terug (anderhalf uur later) zat Jona nog steeds met een opengeklapte computer voor zich, maar was het nog niet gelukt iets op te schrijven. Tja wat doe je dan?
    Lunchen natuurlijk! Voor een goede 150 peso’s lukte het ons om een fles wijn met daarbij wat hapjes te regelen.
    Terug in het hostel, rozig van de wijn, werd er even op bed gelegen en bijna geslapen. Maar we konden natuurlijk geen moment verspillen dus gingen we weer op pad naar het uitkijkpunt van de stad.
    Wat trappen later en daar stonden we dan. Helaas kon je niet volledig om je heen kijken door de bomen. Maar dan nog was het het waard om gezien te hebben.

Eenmaal beneden nog een fles wijn gehaald en wachtte we rustig af op de aankomst van Nils.
    Eindelijk was het trio herenigd en gingen we naar het hostel om te eten.
    Na het eten nog een kaartspel met wat Denen en de avond kon beginnen.
    Voor sommige eindigde deze avond om 12 uur, voor andere om 5.

San Cristobal dag dos

November 19, 2023 in Mexico ⋅ ☀️ 25 °C

Een gezellige avond betekent vaak een iets minder gezellige ochtend. En in ons geval een ochtend waar de wekker op 8 uur stond om om 9 uur in de bus te zitten naar de canyon van San Cristobal.
    Half slapend bereikte we het eerste viewing point op de canyon zelf en konden we naar de meterslange afgrond kijken. Dit liet al een grote indruk achter en we hadden er steeds meer zin in.
    Bij het tweede viewing point liepen we echter tegen een probleem aan: het enige wat we mee hadden aan cash was een magere 30 peso’s. En ja hoor, het restaurantje wat daar stond nam alleen maar cash aan. Gelukkig was onze buschauffeur zo lief om ons wat geld te lenen en zo konden we drie zakjes chips en een fles water kopen.
    Eenmaal de canyon af stond er (na een lange rij) een boot op ons te wachten die ons een tour door de canyon zelf zou geven. Terwijl de een bijna in slaap viel, de ander naar krokodillen zat te turen kreeg weer een ander een openbaring dat we eigenlijk ‘zó ontzettend klein zijn’.
    De boottocht liep af en onze tourgide bracht ons naar een dorpje waar we de tijd hadden om te eten. Gelukkig waren hier ook pinautomaten en hadden we eindelijk weer geld in onze handen.
    Na wat taco’s terug de bus in en even relaxen in het hostel. Het was die avond het 11 jarig bestaan van het hostel en de drankjes waren van 8-9 gratis waar uiteraard van genoten is.
    Wetend dat we de volgende ochtend om 5 uur op zouden moeten was het de verstandige keuze om iets te letten op hoeveel slaap we zouden krijgen. Toch heeft Jona het voor elkaar gekregen wakker te worden met een goede 3 uur slaap.

Grensoverschrijdend gedrag

November 20, 2023 in Mexico ⋅ ☀️ 29 °C

Ahh de wekker. Wat een vreselijk geluid op de vroege ochtend. Maar we moesten wel, dus even douchen en klaarmaken en om 5:55 stonden we dan klaar om opgehaald te worden door onze chauffeur.
    Hij waarschuwde ons van te voren dat we een formulier nodig hadden om de grens over te steken. Jona en Alex hadden deze niet, ze hadden zelfs geen stempel. Wat we wel hadden was een papiertje met een QR-code erop die we nodig hadden als we Mexico uit wilde gaan.
    Maar de tocht tot de grens verliep goed en de zenuwen liepen steeds hoger op: mogen we wel de grens over. Gelukkig voor ons zaten er in de bus nog meer Nederlanders die het ook niet gelukt was het formulier te krijgen.
    Eenmaal bij de grens stonden we lang in de rij aangezien iedereen problemen had. Wonder boven wonder, Jona en Alex staan bij de man die de stempels uit deelt (Nils had wel een formulier en was al klaar), hij scant de QR-code en Jona en Alex krijgen een stempel en mogen door.
    De tweede helft van de tocht duurde een stuk langer, maar ondertussen konden we wel genieten van het mooie uitzicht. Dat was, als onze buschauffeur niet constant met gevaar voor eigen leven op de linkerhand zou rijden, best een leuke ervaring.

Dan eindelijk, rond 9 uur stonden we in het dorp van aankomst. Alleen één probleem, ons dorp lag aan de andere kant van het meer.
    Maar geen zorgen, door Jona’s goede communicatie met een taxichauffeur kregen wij in het donker een privé rit over het meer. Samen met Dominique, een backpackster die toevallig naar hetzelfde dorp moest.
    Daar aangekomen stortte we allemaal op bed en gingen met een gerust hart slapen. (Behalve Jona want die moest om half 2 op om een tentamen te maken)

De neus op

November 21, 2023 in Guatemala ⋅ ⛅ 20 °C

Na een rustige ochtend met een heerlijk ontbijt leek het ons handig om alvast een beetje te trainen voor de vulkaan die we later in de week zouden beklimmen.
    En mocht het nou net zo zijn dat om het meer van Antitlan een aantal kleinere vulkanen liggen die te beklimmen zijn. Bij één van de deze vulkanen had je en bewapende tourgide nodig aangezien de kans op overval groot was. Bij de ander niet. De keuze was snel gemaakt.
    Eerst met de chicken bus naar een dorpje wat nog niet gewend was aan toeristen. Gelukkig hadden we een goed overzicht aangezien iedereen 1,50 leek te zijn.
    We vonden onze weg naar het begin van de berg, de ‘Indian Nose’. En nog geen 100 meter verder en we werden al tegengehouden door een man die zei dat het 50 Quetzal pp kostte om naar boven te gaan omdat het privéterrein was. Deze deal namen wij niet aan en we liepen weer terug. Op naar de andere ingang.
    Hier stond een ouder mannetje die zei dat het zijn terrein was en dat het 30 Quetzal pp kostte. Dit namen wij maar aan en liepen verder de berg op.
    Het was het geld zeker waard aangezien het uitzicht over het meer ontzettend mooi was.
    Terug naar beneden zei de man dat er een lekker etenstentje ‘Los Olivos’ in het dorp zat waar we wel langs moesten. Dit namen we van hem aan en gingen op een zoektocht om het restaurant te vinden.
    Na wat verkeerde bochten en rare blikken waren we daar dan eindelijk. Een lekkere sandwich en wat taco’s en we waren weer tevreden.
    Terugkomen was nog een ander verhaal. Er reden geen chicken bussen meer dus we moesten een andere manier van vervoer vinden. Gelukkig ging er net een oud stelletje weg van de markt en konden achterop de auto meerijden naar dorpje naast San Pedro. Vanaf daar met de tuktuk en het laatste stukje lopen.
    Terwijl Jona en Nils gingen sporten, zocht Alex een tentje uit om daarna te gaan eten. Deze werd gevonden en als laatste in het restaurant aten we nog wat heerlijke pita’s met humus.

Na nog een wijntje gedronken te hebben met een kaartspelletje erbij waren we weer voldaan voor de dag en zijn met zijn allen op bed neergestort.

Los chicos blancos a la playa negra

November 22, 2023 in Guatemala ⋅ ⛅ 14 °C

Deze ochtend waren vrij vroeg uit de veren. Eerst verorberden we een heerlijk gratis ontbijtje van het hostel en daarna gingen Nils en Jona op pad (Alex voelde zich niet zo fit). De heren liepen een uur met wat omleidingen naar een zwart strand waar geen ziel te bekennen was. De verwachting was een toeristische trekpleister, dus de heren waren positief verrast van het privé strand. Na een heerlijke duik in de vulkaankrater en en een poosje staren naar de vulkanen die het meer omringde wandelde de twee weer naar de bewoonde wereld waar een privé tuktuk ze stond op te wachten. Na de lunch was het tijd voor het drietal om de bus van een bescheiden 3 uur naar Antigua te pakken. Aangekomen in Antigua had het stel honger en gingen ze meteen allerlei street-food tentjes langs om te eten. Bij de eerste aanwinst was onduidelijk wat voor vlees het was dus we gingen ze

maar uit van het ergste en zeiden bij elke hond dat we hun broertje op hadden gegeten. Na wat speurwerk bleek de schade mee te vallen en bleek er hoogstwaarschijnlijk geit op onze taco te hebben gezeten.
    Na het eten waren de mannen vrij moe en hebben ze een rustig avondje in het hostel doorgebracht waar een heftige poul strijd plaats vond en een kaartje werd gelegd.
    Tot slot was het tijd om te slapen voor de grote dagen waar de Acatenango vulkaar beklommen ging worden.