Ik ben ik Read more Amsterdam, Nederland

Ha Long Bay - dag 3

July 13, 2023 in Vietnam

Onze laatste cruise dag is aangebroken. Een beetje een wrange smaak hadden we er aan over gehouden, maar al met al was het wel een prachtige omgeving. We bezochten nog een grot op het vaste land, alvorens we weer terug keerden naar de haven. Daar werden we opgehaald door een busje, die ons weer terug reed naar Hanoi.
    We hadden een hotel geboekt, buiten de stad, vlakbij de luchthaven. Het was eigenlijk een soort van Residence, want je kon er ook permanent wonen. Hey was een afgesloten compound in een expatbuurt. Het terrein had een mooi groot zwembad en een grote speeltuin. Verder bevond het zich in een leuke buurt met faciliteiten die gericht waren op een diversiteit aan nationaliteiten. Onze kamer scheen ook een echte flat te zijn, want het bevatte 2 badkamers en 2 slaapkamers. Annabel kreeg zowaar een eigen kamer na al die weken half bij ons in bed te hebben gelegen. Prima plek om onze laatste 2 dagen door te brengen!

Ha Long Bay - dag 2

July 12, 2023 in Vietnam

Goedemorgen!! Wat hadden we heerlijk geslapen in dat enorme bed. Na een prima ontbijt, werd er omgeroepen dat alle gasten uit moesten checken en dat ze vervolgens met de speedboten naar een grot werden gevaren. Wij konden blijven hangen op de boot, want een half uur later kwam pas onze speedboot, die ons naar het dorpje zou brengen. We kregen een tasje met handdoeken mee en namen vervolgens plaats in de speedboot. We moesten nog even een ander gezin ophalen van een ander schip, maar daarna zouden we doorvaren naar de dagboot voor de zwempartij. Zwempartij...? We zouden eerst naar het dorp gaan en pas in de middag gaan zwemmen. We hadden weinig zin om eerst helemaal nat en zout te worden en vervolgens op het heetst van de dag door een dorp te fietsen. Dus vertelden we aan de beste jongen die ons op had gehaald, dat we echt niet eerst naar de dagboot gingen. Maar dat we eerst naar het dorp gingen. Dat leverde vervolgens onnoemelijk veel gedoe op. Onze daggids was allervriendelijkst en deed ontzettend zn best om het voor ons goed te regelen. In tegenstelling tot de baas van ons schip. Hij stond er op dat we zijn programma volgden en dat de extra gemaakte kosten op ons verhaald zouden worden. Dikke vinger dus. Nadat we dat gezin bij de dagboot hadden afgezet, vaarden wij door naar het dorpje. Daar werden we afgezet bij de knabbelvisjes, zodat zij onze zweetvoeten konden reinigen en ontdoen van schilfers. Na 5 minuten ieeee's en aaaaah's kon ook ik me er aan over geven. Guido zat vanaf moment 1 al relaxt en Annabel waagde zich er helemaal niet aan. Daarna een klein fietstochtje, want het was veel te heet om ver te fietsen. Na een lunch op het vaste land, werden we weer met de boot opgehaald voor onze zwemtocht. We werden naar een kleine baai gevaren met wit zand. Na een beetje zwemmen, hebben we daar met name al het plastic uit het water gevist en meegenomen om op het schip weg te gooien.
    Het werd uiteindelijk toch nog een relaxte dag, mede door onze daggids. Toen we terugvaarden naar ons schip, duurde het echter wel heel lang voordat we ons schip terug vonden. Voor ons gevoel vaarden we weer helemaal terug naar het begin. Eenmaal aan boord terug, waren er nieuwe gasten gekomen. Nog even relaxen en toen schade er door de microfoon dat de gasten zich konden verzamelen voor de kajak sessie... Wat verassend! We waren weer op dezelfde plek als op de eerste dag! Heel fijn nog een keer hetzelfde tochtje afleggen. Hoewel we niet klaagden vanwege het blijvende fantastische uitzicht, voelde dit enigzins als oplichterij. Zo hadden we ons dit niet voorgesteld... We besloten niet mee te gaan kajakken, maar om op de boot te relaxen. Er kwam immers ook weer een kookworkshop aan. Niet heel verrassend dat ik wederom leerde om loempia's te maken... Op mijn vraag of ze ook iets anders konden maken tijdens de workshop, antwoorde ze dat dit het traditionele gerecht was. En dat ze dit dus elke dag demonstreerden...

Ha Long Bay - dag 1

July 11, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 32 °C

Vandaag brak dan eindelijk de dag aan waar we lang naar uit hadden gekeken. We zouden op een luxe cruise gaan in Halong bay!! Al vroeg in de ochtend werden we opgehaald door een busje die ons naar Halong bay bracht. Na 3 uurtjes rijden kwamen we ruim op tijd in de haven aan. Ons cruiseschip konden we in de verste verte niet zien. Na 1,5 uur wachten zagen we enkele speedboten aankomen. We moesten toch nog heel even geduld hebben, want ze brachten eerst onze bagage naar het schip.
    Eindelijk was het dan zover! Het was nog best een tochtje in de speedboot naar onze schip. Onderweg kwamen we vele schepen tegen, maar uiteindelijk was daar dan de onze. Het personeel stond op het dek, ons toe te zwaaien. Okay... Dat was best akward... We werden hartelijk ontvangen en werden eerst geïnstrueerd om de eetzaal in te gaan waar we een drankje kregen en we werden voorgesteld aan de staff. Niet lang daarna werd het buffet geopend en konden we ons buikje vullen. Na het eten was het dan eindelijk tijd om naar onze kamer te gaan. Wat een prachtige kamer! We hadden 2 uurtjes de tijd om wat voor onszelf te doen, dus besloten we even heerlijk te gaan slapen. Terwijl we sliepen, voer het schip naar een baai waar we zouden gaan kajakken en zwemmen. Met de speedboot werden we naar de plek gevaren waar we in de kajak konden stappen. Na wat rondgedobberd te hebben, was het tijd om terug te keren, waar we nog even het zwembad in doken. Ook leerden we echte Vietnamese loempia's te maken tijdens een kookworkshop. Wat een heerlijke dag! Bij het avondeten werd ons verteld dat de planning van de dag erna iets anders zou verlopen, omdat wij de enige waren van onze boot die 3 dagen en 2 nachten zou verblijven. We zouden eerst naar een dorpje gaan en daarna zouden we gaan zwemmen ipv andersom. Dat was helemaal prima. We wilden nog even weten of we zelf konden bepalen hoe lang we gingen zwemmen en of je op die dagboot ook relaxt op het dek kan liggen (wat niet kon), maar we konden blijven zolang we wilden en als we klaar waren, konden we weer terug gebracht worden naar het schip. Top!
    Wel schrokken we van de prijs van het drinken aan boord. Zo duur hadden we de drankjes nog niet eerder gehad in Vietnam. Mooi verdienmodel...

Ha Giang Loop - dag 3

July 9, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 23 °C

Na een gebroken nacht en een aardig ontbijt gingen we op pad voor de laatste dag van onze motortour. We starten bij een waterval waar we een heerlijke duik konden nemen in fris bergwater. We waren er als 1 van de eersten dus we konden nog in rust genieten van deze prachtige plek. Gelukkig, want luttele minuten later zat het bomvol jongeren. Niet veel later stapten we weer op de motor (auw) om onze trip te vervolgen. We kwamen langs prachtige uitzichten en stopten met regelmaat voor wat foto's. Het eind van de trip naderde, met gemixte gevoelens. Enerzijds blij dat we onze billen weer rust konden geven en anderzijds omdat we dit stukje Vietnam achter ons zouden laten. Wat was het een fantastische trip geweest! Lang nagenieten konden we niet, want we hadden voor diezelfde avond weer een nachtbus geboekt die ons naar Hanoi bracht.Read more

Ha Giang Loop - dag 2

July 8, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 26 °C

Na een prima nacht en ontbijt zouden we om half 9 weer vertrekken... We zien echter geen 'drivers' of gids, dus keuvelen we gezellig verder aan de ontbijttafel. Tegen 9:00 gaan we ons maar even verder klaarmaken om vervolgens buiten maar even bij de motoren te kijken. Aaaah, daar stonden ze dus....
    Het spettert iets, en we worden meteen in het plastic gehesen. Met een lange poncho, vind ik een regenbroek erbij aan iets overdreven, maar de gids zegt me dat ik de broek aan moet trekken... Okay... Guido is ook braaf en staat even later ook paraat. Weliswaar met een ieniemienie regenbroek cf Vietnamese maatvoering, maar dat levert weer de nodige leuke plaatjes op.
    Ietwat verlaat gaan we op pad. Niet veel later komt de regen met bakken uit de lucht en zijn we blij dat we ingepakt zijn. We rijden door prachtig landschap van groene bergen, rijstvelden en maisvelden afgewisseld met allerlei soorten hutjes en huisjes en al eveneens zoveel kleurig geklede vrouwen, blote kinderen, werkende mannen etc. Ook maken we een stop voor tochtje per boot op een meer. Op de motor trekt het landschap aan ons voorbij en zo nu en dan stoppen we even voor een uitzicht. Gelukkig klaart de lucht wat op en is het grootste deel van de dag droog. Wat iets minder briljant voor de billen was, was een onverharde weg vol kuilen en stenen. Hoewel onze chauffeur behendig en voorzichtig door dit terrein manouvreerde, was ik langzaam de km aan het aftellen tot aan de lunch. Annabel had echter nergens last van, want die presteerde het om tijdens de hobbelige rit in slaap te vallen.
    De rest van de middag reden we veel en stopten we weinig in vergelijking met de dag ervoor. We waren dan ook blij om bij onze volgende homestay aan te komen. Na ons vorige verblijf hadden we onze lage verwachtingen iets bijgesteld. Op het eerste gezicht zag t er aardig uit. Maar daar bleef het bij. Noem het vermoeidheid, teleurstelling of een ander perspectief op het hebben van een homestay, maar ik/we waren niet blij. We hadden een kamer voor onszelf, dat was heel fijn, maar het enige wat er staat stond was een bed en een fan. Het bed was opgemaakt met een dikke sprei met franje, dito kussens en dekens. Een mooi setje, maar wel het soort dat je niet elke dag in de was gooit vanwege de zware materialen en de hoeveelheid stof. Het rook muf en vies en bij het verwijderen van de dito kussenhoes, zaten de schimmelplekken in het kussen. Gadver... Ik ben hier niet meer voor gemaakt. Vroeger, toen ik 18 was, maakte het me mss geen bal uit, maar nu ben ik er chagrijnig van. Ook dat vind ik stom, want ik wil geen luxeprinsesje zijn... Maar toch. Ik kan niemand vinden die Engels spreekt bij wie ik een verzoek kan doen voor andere lakens, dus mok ik wat in het rond. Demonstratief trek ik hierna alles van het matras af om te concluderen dat het matras zelf beter ruikt. Ook prima, dan maar zonder. Dit trekt echter de aandacht en binnen mum van tijd worden er nieuwe lakens geregeld. De lakens zitten vol vlekken, maar het ruikt minder muf. We doen het er voor! Nu nog accepteren dat er geen airco is en dat de afvoer van de wasbak gewoon op de badkamervloer zelf terecht komt en je dus de spetters op je voeten voelt als je je tanden poetst....😂. Die nacht slapen we met ons 3-en tegen elkaar geplakt onder een grote klamboe. Op naar de ochtend!

Ha Giang Loop - Dag 1 motortour

July 7, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 28 °C

De 2 na laatste 'to do' op onze Vietnamese bucketlist. Vandaag gaan we 3 dagen en 2 nachten de Ha Giang loop rijden. Niet zelf, maar met de Easy riders. Het wordt hier niet aangeraden om zelf motor te rijden omdat een (internationaal) rijbewijs hier niet geldig is. Het wordt wel veel gedaan, maar het bedrijf waar we zaken mee aan het doen zijn, biedt het zelf rijden niet aan. Dat vind Guido verre van leuk, maar we besluiten toch maar achterop mee te gaan. Na wat financiële en logistieke rompslomp gaan we op pad. Ik zit met Annabel en Guido zit alleen. De groep is klein, want alleen een duits stel sluit nog aan. Ik vind het direct al pittig. Ik zit niet fijn met Annabel voor me, heb last van mn stuitje, mn billen en Annabel heeft ook ergens last van maar ik versta dr niet. Al jammerend rijden we voort totdat we na een half uurtje stoppen. Annabel heeft last van d'r kinband en wil haar veel te grote helm af. What the hack, doe maar dan. Kinderen rijden overigens nooit met een helm op hier. Het staat me een beetje tegen, maar door haar grote helm tussen mij en de driver, zit ik ook niet fijn. De tas achterop wordt ook nog een beetje verschoven en daardoor passen mijn oerhollandse billen er beter tussen. Top! Dit is beter. Annabel is ook blij, dus we kunnen verder. De tocht voert ons door de bergen. Berg op, berg af. De uitzichten zijn prachtig en we stoppen dan ook met regelmaat voor een 10 minuten break. Kangoeroe is ook mee. Die hebben we voor de zekerheid maar even aan een touw gebonden, om Annabel dr nek. Dat is maar goed ook, want ze valt tot 2x toe in slaap.
    Het is een populaire tocht, want waar we ook gaan en stoppen, overal zijn Easy riders van diverse companies. Goeie business dit!
    Onze laatste stop is het uitzicht op de door de Chinezen in covid tijd gebouwde muur die de grens weergeeft tussen Vietnam en China. Bijzonder...
    Aan het eind van de middag komen we bij onze homestay aan. Onze verwachtingen zijn laag en we zijn dan ook blij verrast wanneer de homestay een heel mooi plekje blijkt te zijn. We hebben tijd voor onszelf, eten een heerlijke maaltijd, praten nog wat na, en ronden daarna een geslaagde dag af.

Sapa 2 - 43, kangaroo, Catcat, Fansipan

July 6, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 25 °C

Vandaag was een belangrijke dag. Niet alleen omdat ik jarig ben (hoera voor mij), maar ook omdat we kangoeroe gaan ophalen van zijn logeerpartijtje. Hij had dit niet overlegd met ons en bleek gisteravond ineens ergens anders te zijn gaan spelen. Na een zoektocht op Google maps en wat mensen via whatsapp benaderd te hebben, bleek hij bij het bookingsoffice te liggen waar we gisteren even zijn geweest. Thank god! De dag begon verder met een verjaardagslied en cadeautjes, gevolgd door het ontbijt. Die was enigzins teleurstellend. Ik wilde net een filmpje maken van mijn 'fantastische' verjaardagsontbijt, toen de staff van het hotel happy birthday begon te zingen en aan kwam zetten met een rode roos, echte cappuccino, yoghurt en een stukje taart. Lief!!! Dank je wel schatje💓.
    Vandaag stond nog een beetje sightseeing op het programma voordat we aan het eind van de middag met de bus naar Ha Giang zouden gaan. Op de brommer eerst maar kangoeroe ophalen en daarna door naar CatCat village. Een traditioneel dorpje waar de Hmong wonen. Of 'woonden', want het is nu een toeristisch oord geworden. Op de weg er naar toe kan je klederdracht huren om in stijl het dorp te verkennen. We worden opgewacht met een dansshow, paarden waar je op kan zitten voor een foto en er zijn 10-tallen eetkraampjes. Hoewel het nu ingericht is voor toeristen, zien we wel wat een mooie plek dit is om een dorp te stichten. Na enige tijd rondlopen, crossen we weer terug op de brommer. Hoewel... crossen is niet het goede woord. Met een automatische brommer en ons gewicht komen we maar nauwelijks de steile berg weer op. In slakkentempo en met samengeknepen billen bereiken we uiteindelijk het dorp Sapa weer om daar het treintje te pakken naar het middenstation. Vanaf het middenstation kan je met de kabelbaan naar de Fansipan. Een berg. We hadden al vernomen dat ie vaak in de mist hangt en dat het uitzicht dan wederom niet fantastisch is. Daarnaast hebben we de Alpen ook al vaker gezien en vonden we het uitzicht vanaf het treintje ook al heel mooi. We drinken wat boven, maken nog wat foto's en gaan dan weer naar beneden om onze bus te halen.
    Een nieuwe les die we leerden in Sapa: nog beter op onze spullen passen! Nadat we vanaf de bushalte weg reden, kwamen we erachter dat we een tas misten... Zucht... Gelukkig sprak de chauffeur absoluut geen Engels, maar zat er een half Vietnamees meisje in de bus, die even vroeg of hij kon omkeren. Dat was gelukkig geen probleem, dus had Annabel dr speelgoed tas gauw weer terug. De bus was overigens weer anders dan we verwacht hadden. De stoelen waren comfortabel, maar het was een kleine bus, met 1 chauffeur. Hij had de route volgens ons al wel vaker gereden, want hij reed als een maniak. Nu doet iedereen hier dat een soort van, maar blind een vrachtwagen inhalen in een bocht blijven we spannend vinden...
    Vooral toen het vervolgens ook nog keihard begon te regenen met de ruitenwissers op standje Adhd,
    Opgelucht waren we dan ook, toen we 6 uur later bij ons hotel aankwamen. Gauw slapen!