Vakantie West Verenigde Staten

August - September 2023
Rondreis door Noord-Amerika van 23 augustus t/m 15 september 2023. Read more

Yellowstone park 28 augustus

August 28, 2023 in the United States ⋅ 🌙 13 °C

Het Yellowstonepark heeft een grote diversiteit aan landschappen. Het park is over een groot oppervlak vulkanisch en alle vormen van vulkanische uitbarstingen komen voor: mudpots ( naar buiten stromende modder), geysers (met tussenpoze omhoog spuitend water), fumaroles ( naar buiten komende gassen) en burbling springs (opborrelend water).
    We komen aan de westsite binnen. De lower geiser basin bezoeken we als eerste. Prachtige kleuren. We bezoeken verschillende geisers, waarvan de meest bekende de Old Faithful. Deze hebben we 2 keer zien spuiten. Prachtig.
    We overnachten in Grant Village in een lodge.
    Het internet is te beperkt om foto's of filmpjes toe te voegen.
    Deze worden later aangevuld.

Yellowstone park 29 augustus.

August 29, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 18 °C

We gaan een rondrit door het park maken van ongeveer 250 km.
    We zien prachtige uitgestrekte prairies geel oplichtend in de zon.
    We bezoeken de grand canon van Yellowstonepark. Ook een prachtig gezicht.
    Het meest spectaculaire van deze dag is Mammoth Hot Springs. Zo'n natuurverschijnsel heb ik nog nooit gezien en komt niet veel voor op de wereld.
    Het zijn terrassen van wit calciumcarbonaat ontstaan door het afkoelen van heet water.
    Foto's volgen.

Cody

August 30, 2023 in the United States ⋅ 🌬 19 °C

Vandaag uit het Yellowstonepark vertrokken. We zien nog een bizon van dichtbij. We rijden door een prachtig stuk Rocky Mountains. Ook weer zeer indrukwekkend.
    Cody is vernoemd naar William Cody, beter bekend onder zijn bijnaam Buffalo Bill. Buffalo Bill heeft dus echt bestaan maar is erg geromanticeerd.
    Bij het begin van het dorp ligt de Buffalo Billdam. Een stuwdam aangelegd begin 20ste eeuw. We stopten bij de parkeerplaats. Meteen kwam een soort golfkarretje aangereden die ons naar de dam wilde brengen. We maakten er gebruik van maar tot onze verbazing was het maar een paar honderd meter. De uitzichtpunten zijn meestal zeer goed met de auto te bereiken. Wij hebben het idee dat de Amerikanen alles met de auto bereikbaar willen maken zodat je zo weinig mogelijk hoeft te lopen.
    Vandaag is het programma totaal afwijkend van de voorgaande dagen.
    Cody is begin negentienhonderd gesticht door William Cody. Het is een echt Amerikaans cowboystadje.
    Eerst gaan we naar het Buffalo Bill Historical Center. Vandaag maar een kort bezoek want we hebben niet veel tijd, morgen gaan we weer terug.
    We hebben namelijk gereserveerd bij een Amerikaans restaurant (soort 'eetschuur' op zijn Nederlands ) met optreden van zingende cowboys en daarna naar de rodeo.
    De rodeo was ook een aparte ervaring. De show begint met eerbetoon aan Amerika, de veteranen, God en de vlag. Ook werd nadrukkelijk aangegeven hoe goed USA is: iedereen is hier gelijk: blank/ zwart, arm/ rijk , man/ vrouw enz ..... De meesten gingen staan.
    Daarna een uitgebreide commercial talk en cowboys te paard met de vlag van de sponsors. Tijdens de show merk je ook dat de Amerikanen continue proberen het wedstrijdelement in de opvoeding te brengen . Voorbeelden hiervan: alle kinderen werden opgeroepen naar het veld, de arena, te komen en werden uitgedaagd de strik om de staart van een kalf als eerste te bemachtigen. Een jongen van nog geen twaalf mocht laten zien hoe hij op een stier kon rijden. Tegen tienen, het eind van de show, mochten we kennismaken met een 2 jaar oude peuter die op een paard de arena in kwam. Het meisje zwaaide al netjes naar het publiek. Gelukkig reed haar vader op een paard naast haar. Ze werd met veel enthousiasme onthaalt.

Echt een Amerikaanse dag dus vandaag.

Naar Buffalo

August 31, 2023 in the United States ⋅ 🌙 19 °C

We zijn op doorreis van Cody naar Custer met een tussenstop in Buffalo.
    We hebben een gedeelte van de dag nog doorgebracht in het Cody Buffalo Bill museum. Buffalo Bill werd uitgebreid tentoongesteld. Een ander deel van het museum ging over de Indianen.
    Na de middag zijn we naar Buffalo gereden. We hebben weer door eindeloze lege prairies gereden en daarna door het Big Horn gebergte. Een gedeelte van de prairie was vruchtbaar gemaakt en wordt gebruikt als landbouwgrond. Onderweg zagen we tot Nico's grote vreugde een 'feedlot' waarover hij 50 jaar geleden in de opleiding kennis van had genomen maar nooit in het echt gezien had. Stieren worden hier gehouden en gevoerd tot ze geslacht kunnen worden. Ik omschrijf het als een heel, heel grote potstal in de open lucht.
    De levensader van het Wilde Westen: de trein kruiste ook ons pad. De treinen hier zijn enkele kilometers lang.

Van Buffalo naar Custer

September 1, 2023 in the United States ⋅ ☁️ 28 °C

Vandaag zijn we naar Custer gereden. Onderweg hebben we het het nationale park Devils Tower bezocht. Het wordt saai maar het was weer zeer indrukwekkend.
    De Tower is een verbazingwekkend geologisch kenmerk die uitsteekt boven de prairie rond de Black Hills. De toren wordt door de Indianen als heilig beschouwd. Voor de kolonisten van Oost naar West was het een zeer markant teken op hun doorreis naar het westen. Honderden parallelle scheuren maken de toren tot de mooiste scheurklimgebieden in Noord-Amerika. De hoogte van de toren is 264 m en ligt 1550 m boven zeeniveau. De omtrek aan de voet is 55 x 90 m.
    Van verre lijkt de toren degelijk en massief, wanneer je rondom de toren wandelt zie je hoeveel grote rotsblokken al afgetrokken zijn en naar beneden zijn gerold.

Onderweg naar de toren passeren we een gebied waar veel prairie dogs zitten. De prairiedogs zijn kleine beestjes die in gangen onder de grond leven.
    Ook prachtig zijn de rode rotswanden in het gebied.

Custer en omgeving

September 2, 2023 in the United States ⋅ ☁️ 30 °C

Vandaag een rondje gereden rondom Custer.
    We hebben eerst het Crazy Horse Memorial bezocht.
    Dit moet een sculptuur worden met eerbetoon aan de Indianen, de oorspronkelijke bevolking. Er wordt al 75 jaar aan het beeld gewerkt, maar is nog lang niet klaar.
    Het hoofd is klaar en van heinde en verre zichtbaar. Het beeld moet uiteindelijk een indiaan op een paard worden, maar het duurt nog vele jaren voor dat klaar is.
    Bij het Memorial was ook een museum met informatie over de Indianen. Het is goed dat er aandacht besteed wordt aan de oorspronkelijke bewoners en hun manier van leven. Het verbaasde me dat de Indianen heel veel kleurrijke kledingstukken en sieraden maakten.
    Verder op in de bergen ligt Mount Rushmore met zijn 4 uitgehakte presidentsculpturen. Vanavond gaan we terug om de lichtceremonie te bekijken.
    Over de Needles Highway zijn we weer teruggereden. De Needles Highway is op sommige plaatsen een smalle bergweg met zeer nauwe doorgangen.
    Enigszins luguber vond ik het dat een soort Starwars mannetje met een geweer in zijn hand stond. Geen idee of het geweer echt was en waarom hij daar stond.
    We brengen nog een bezoek aan het Custer State Park. Ook hier weer buffels, herten en prairie dogs.

Vanavond zijn we weer naar Mount Rushmore National Memorial gereden.
    Iedere avond in de zomer is er een ceremonie. De ceremonie bestaat uit een beschrijving van het Amerikaanse gedachtegoed. Diverse presidenten worden vernoemd met bekende uitspraken.
    De 4 presidenten die gebeeldhouwd zijn: Washington, Jefferson, Roosevelt en Lincoln. Het vervaardigen van deze sculpturen ging aanzienlijk sneller dan Crazy Horse. In 1927 is begonnen met de werkzaamheden en in 1941 waren ze klaar.
    De 4 presidenten symboliseren het volgende:
    Washington strijd voor onafhankelijkheid en oprichting van de Republiek. 1e president van USA
    Jefferson uitbreiding van het territorium
    Lincoln gelijkheid voor alle burgers
    Roosevelt betrekt de USA bij buitenlandse zaken en is pleitbezorger voor de rechten van de gewone man.

Van Custer naar Scottsbluff

September 3, 2023 in the United States ⋅ ☁️ 21 °C

Vandaag rijden we door naar Scottsbluff. Het is warm en daarom geen weer om lichamelijk actief te zijn in de buitenlucht.
    Een afstand van ongeveer 300 km, maar een reis door eindeloos leeg gebied. Dat wordt wel saai. Wij vroegen ons af hoe het zou zijn om hier te wonen. Nico dacht dat wanneer hij geëmigreerd zou zijn er beslist wel aan gewend zou zijn. Ik moet er niet aan denken om hier te wonen. Je moet soms 100 km rijden om boodschappen te doen, vaak ook nog gedeeltelijk via een semi-verharde weg. De navigatie stuurde ons via zo'n semi-verharde weg. Ik was bang dat we verkeerd reden, geen bewoning, geen verkeer, helemaal niets. De weg heette echter wel highway.
    Hoewel ik faliekant tegen wapens ben kan ik me voorstellen dat je hier een wapen in huis wilt hebben, en niet alleen pepperspray.
    Stel je voor dat je hier als vrouw alleen achterblijft met buren op 10 km. afstand.
    Onderweg zijn we veel verlaten huizen tegengekomen, de kleine dorpen stromen helemaal leeg. Wel heeft ieder bewoond dorp een of meer kerken. De mensen hier zijn erg gelovig. Zondags zijn ook nog veel zaken gesloten.
    We zitten nu in Scottsbluff, klein dorp, maar is wel het centrum voor een groot achterland.
    Uit eten hier is voor een vegetariër moeilijk. Ze hebben geen vegetarische restaurants, hooguit vegetarisch vriendelijk. Er zijn hier heel veel fast-food restaurants zoals Mc Donalds, KFC, Wendy's, Pizzahut, Domino's enz. Restaurants zijn bijna altijd steakhouse of Mexicaans. De pizza's hier vind ik ook niet lekker. Dus het wordt vaak friet of magnetronmaaltijden. De magnetronmaaltijden smaken net zo goed als de fast-food restaurants.
    We zijn door Hot Springs gereden. Het stadje heeft veel huizen van rode zandsteen, die uit de achterliggende bergen gekapt is.
    We zijn door de Oglala National Grasslands gereden, graslanden die beschermd natuurgebied zijn. In het gebied staan veel windmolentjes die water oppompen in bakken voor het vleesvee.

Deze route lag ook het meest in de buurt van Wounded Knee. We were all wounded at Wounded Knee van Redbone is erg bekend. In 1890 is er een groot bloedbad onder de Indianen aangericht door de Amerikaanse cavalerie. Wounded Knee is nu een herdenkingsplaats voor Indianen.

Scotts Bluff

September 5, 2023 in the United States ⋅ ⛅ 15 °C

Vandaag is het labourday in de USA. De dag van de arbeid en een vrije dag voor de Amerikanen.

Scottsbluff is bekend omdat deze plaats aan 3 bekende trails, gaande van oost naar west (en vise versa) ligt. De Oregon, Californië en Mormonen trail. Trails van meer dan 2000 miles lang.
    De Chimney Rock bij Scottsbluff is een van de beroemdste bezienswaardigheden in het Amerikaanse Westen. Vanaf midden negentiende eeuw was het een bekend herkenningspunt aan de bovengenoemde trails. De emigranten konden dan zien dat ze de goede kant op gingen.
    Door erosie wordt de top steeds lager. De afgelopen 150 jaar is 9 meter afgesleten.
    Ook voor de Indianen was de top een herkenningsteken.
    Voor het eerst in onze vakantie hebben we last van stekende muskieten.
    Na de middag hebben we het Scotts Bluff monument bezocht. Eveneens een herkenningspunt voor Indianen en emigranten.
    In het verleden zijn hier verschillende veldslagen tussen Indianen en Noord-Amerikanen gevoerd.

Vanmiddag hebben we voor het eerste een flinke regenbui gehad

Estes park

September 5, 2023 in the United States ⋅ 🌙 12 °C

Vandaag gaan we overnachten in Estes Park, het begin van de Rocky Mountains. Zo'n kleine 300 km van Scottsbluff .
    We rijden weer door glooiende gebieden die gedeeltelijk agrarisch geëxploiteerd worden, Wel op een andere schaal dan in Nederland. Percelen kunnen meerdere kilometers lang zijn. Een dun bevolkt gebied. We gaan richting Denver en hoe dichterbij Denver hoe drukker. Na Salt Lake City hebben we tot nu toe alleen rustige gebieden doorkruist.
    Het is hier zeer toeristisch en weer een heel andere omgeving dan dat we tot nu toe gezien hebben.
    Inmiddels is de helft van onze vakantie voorbij en is het tijd voor een tussentijdse evaluatie.
    We hebben ruim 3.000 kilometer afgelegd en ontzettend veel moois gezien, zoals jullie hebben kunnen lezen. Deze reis is een aanrader voor iedereen.
    Hoewel we alles rustig en relaxed doen zijn de dagen volgepland. Gelukkig heeft hier bijna iedere hotelkamer een wekker, zodat je weet hoe laat het is.
    Overdag reizen we en bezoeken de attracties.
    Eten doen we op de Amerikaanse manier; een fast-food restaurant of uit de magnetron. Vaak uit de magnetron omdat het moeilijk is om een vegetarische maaltijd te bestellen wanneer je geen Mexicaans eten of pizza wilt. Kip, beef of kalkoen is voor de Amerikanen de basis voor alle maaltijden. Die ervaring had ik in het verleden al opgedaan. Ik had de hoop dat ook in Amerika de vegetariër op zo rukken, maar daar is hier nog niet veel van te merken.
    's Avonds bespreken we het programma voor de volgende dag. Nico heeft al heel uitgebreid voorwerk gedaan, maar iedere dag controleren we of onze planning uitvoerbaar is en of er nog activiteiten zijn die we beslist niet mogen missen.
    Ook bijna iedere dag maken we gebruik van een bubbelbad en gaan we zwemmen.
    Ik probeer ook iedere dag het reisverslag bij te werken, voor onze eigen herinneringen. In Yellowstonepark ging dat niet omdat er geen WiFi was.
    In het begin heb ik moeten wennen aan de software. Ik ontdek nog steeds nieuwe functies en heb geconstateerd dat ik er een mooi e-book van kan maken. Ik kan het programma aanbevelen voor reislustigen.
    En als spelletjes liefhebber probeer ik toch iedere dag een paar zetten te doen bij Wordfeud, Ticket to Ride, Viticulture en Puerto Rico.
    's Avonds lezen we de digitale krant zodat we toch enigzins op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in Nederland.
    Als laatste moeten we nog in bed klimmen. De bedden hier zijn vaak echt hoog.

Rocky Mountain

September 6, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 19 °C

Vandaag hebben we Rocky Mountain National Park bezocht. Veel toeristen bezoeken het park. Je moet een tijdslot reserveren om binnen te komen. Gelukkig hadden we dat van iemand gehoord, zodat we gisterenavond nog een plaats konden reserveren.
    We hebben in het park 2 trails met de auto gereden en 2 wandelingen gemaakt.
    De eerste route was de Trail Ridge Road. Dit is de hoogst liggende geasfalteerde weg in de USA. De weg ligt gedeeltelijk boven de boomgrens. Het hoogste punt is 3.713 m. Deze weg is een groot gedeelte van het jaar gesloten i.v.m. slechte weersomstandigheden. Onderweg hebben we een kudde rendieren gezien.
    De 2 route was de Bear Lake route, bekend als de mooiste route in het park. Dit was een korte route, maar vanuit deze route zijn we gaan wandelen.
    We zijn naar een lieflijk meertje gewandeld, Bear Lake en daarna na de Alberta Falls. In dit gedeelte zaten veel eekhoorntjes.

Nadat we het park bezichtigd hadden zijn we naar onze volgende accommodatie gereden via een toeristische route, waaraan het dorp Nederland is gelegen.
    De naam Nederland heeft met onze voorvaderen te maken. Een Nederlands mijnbedrijf kocht hier de Caribou Mine om te exploiteren. De naam van het dorp werd Nederland, wat laag land betekent. De plaats ligt op 2500 m hoogte en dat is een stuk lager dan de Caribou mijn.