IJsland 2017

July - August 2017
A 37-day adventure by Bart en Mieke Read more

Overgöner hof

August 19, 2017 in Germany ⋅ 🌧 13 °C

Eindelijk in het appartement en we krijgen meer als wat we verwachten ! Linda dit heb je goed geregeld maar wacht even, dat bad doet het helemaal niet (en de sauna ligt vol met voorraad spullen ;-)

Diner in Deutschland

August 19, 2017 in Germany ⋅ ⛅ 15 °C

We hadden een paar km stapvoets rijden in midden Denemarken toen 2 auto's tikkertje wilden spelen op de snelweg...
    We eten even langs de weg omdat we door deze vertraging en omdat we pas om 2 uur van de boot reden.
    Bij eten in Duitsland hoort een schnitzel, met pommes, al is het maar dat we een overschot hadden gekregen van pizza en pasta gerechten op de boot.

Shetland eilanden

August 18, 2017, North Atlantic Ocean ⋅ ☀️ 13 °C

We varen voorbij aan het noordelijkste eiland van de Shetland eilanden boven Schotland. De vuurtoren staat op een aparte rots, niet via land verbonden met het eiland erachter.

Bootreis terug

August 17, 2017, North Atlantic Ocean ⋅ ☁️ 9 °C

We waren nog maar net vertrokken en we hadden al lunch met pizza terwijl we het fjord nog uit vaarden. Daarna Rummikub en Linda heeft gewonnen. IJsland verdween al snel in de mist achter ons.
    Op zee (oceaan) bleef het daarna mistig, soms met zicht rond de 100 meter. De golfslag is merkbaar meer als op de heenreis, soms gaat het schip door een dieper dal en golf erna omdat de golven meer van opzij komen en we ook 2 dekken hoger in de boot zitten merken we dat wat sterker.

Mensen die nog een paar dagen naar de Faröer gaan moeten om 2 uur morgen vroeg hun hut uit, om 3 uur zouden we daar moeten aankomen.

Vannacht hadden we de eerste verwonding deze vakantie: Sam was uit bed gevallen (sliep gelukkig beneden) en voelde een verrekte spier in z'n rug in de ochtend. Bart en Linda zijn regelmatig wakker geweest.
    In de ochtend lekker ontbijtbuffet en het weer is best helder maar weer bewolkt met wat regen bij de Shetland eilanden.

Na de Shetland eilanden werd de golfslag minder en konden we een mooie zonsondergang zien. Ook waren er 2 boorplatformen en een grote boot te zien.

Alec heeft de pannenkoeken ontdekt en dat helpt hem zelfs te stoppen met de PlayStation in de Teen room.

Bij aankomst moeten we eerst 40 minuten wachten totdat alle vracht uitgeladen is en alle auto's van 2 dekken onder ons (waar wij op moeten wachten). Daarna hebben we nog een laatste appartement tussen Hamburg en Bremen maar dan wat naar het noorden. Dit breekt de terugweg zo'n beetje in 2 gelijke stukken.

About to go offline

August 17, 2017 in Iceland ⋅ ☁️ 9 °C

Bijna offline.
    We zitten op dek 7 (van de 9) dit keer, vorige keer was het dek 5, direct boven het auto dek.
    De hot tubs Worden pas op zee gevuld.
    Het fjord koop in een lange bocht van waardoor de Atlantische oceaan niet zichtbaar is vanaf het plaatsjeRead more

Bootje weer op

August 17, 2017 in Iceland ⋅ ☁️ 8 °C

We zijn weer met druilerig weer naar Seydisfjördir gereden door de mist over de bergpas. Jammer, wat we konden zien was best mooi.
    Het is hier bewolkt maar droog dus kon ik even de Mavic de lucht in sturen.
    Seydisfjördir is de ik best een mooi plaatsje om te zien, voor een volgende keer dan maar...

Terugblik

August 16, 2017 in Iceland ⋅ ☁️ 11 °C

Het weer vandaag laat te wensen over en de waterval te ver weg om nog te gaan bezoeken vandaag / deze vakantie, daarom wordt het eens tijd voor een terugblik.

Het was voor mij (Bart) een lang gekoesterde droom om hier eens rond te mogen kijken en dat te combineren met onze DS & vast te leggen met drone, action cam en spiegel reflexcamera is hét natuurlijk helemaal.
    Onderweg waren bijna alle stukken mooi. Als het eventjes saai werd, veranderde dat meestal vlot genoeg om geboeid te blijven en regelmatig achterom kijken zorgt dan dat je ook daar geen schoonheid mist.

We hebben vulkanen gezien in vele vormen en maten, geothermische activiteit in de vorm van kokende modder, (spuitend) water en flinke (onnatuurlijke) verkleuringen in het landschap. Op sommige plekken leek het wel alsof we op een andere planeet waren. Warmte kracht en waterkracht centrales (geen fossiele brandstoffen nodig voor energie en warm water), watervallen, uitgestrekte lava velden en tunnels, gletchers, zwarte stranden, een mooie en kunstzinnige hoofdstad, vele gravelwegen van verschillende kwaliteit, breuklijnen (we hebben Geologisch gezien tussen Amerika en Europa gewandeld in Thingvellir), zwemmen in door de aarde verwarmd water, in een schitterend landschap en indrukwekkend grote lava-velden.

Het Noorden en zuid-oosten van IJsland is merkbaar minder druk als het zuid-westen (tot aan Vik), zowel op de weg als op de parkeerplaatsen bij attracties. De nationaliteit van de toeristen was vooral Frans en Italiaans maar ook Chinees. Veel Chinezen reden in een eigen gehuurde jeep a 160 euro per dag minimaal.
    Afstanden waren in ieder geval best wel groot tussen de meeste attracties.

Met het weer hebben we echt geluk gehad, we hebben vaak de hele dag zon gehad en soms ontstond in de middag een plaatselijk buitje waar wij echter geen last van hadden. Zon en wolken zorgden vaak voor speelse licht effecten op het landschap.

De belevenis van rondcrossen met een DS op gravel waarbij ik meer grip had als ik verwachtte. De uitstapjes die we deden zoals de krakkemikkige bus naar Laki en hoe jammer het was dat het weer tegen zat die dag. Ondanks het weer zullen we ons allemaal dit nog wel even herrinneren.

Als ik een hoogtepunt moet kiezen was het Landmannalaugar. Alle foto's en youtube video's de je van te voren kan kijken bieden niet de beleving van daar echt in dat schitterend gevormd landschap te zijn.
    Op de 2e plaats stond Jökullsalon, met het amfibievoertug varen, de ijsschotsen die (als ze eenmaal klein genoeg waren) de zee in drijven bij eb en bij vloed weer aanspoelen op het zwarte strand. Dit was allemaal zeer gaaf. De paar zeehonden die ertussen speelden en de zon die doorbrak maakte het magisch.
    De 3e plaats is voor Thingvellir nationaal park met de breuklijn overduidelijk in het landschap.

2 weken IJsland betekent ook concessies doen: het schiereiland Reykjanes en de Westfjorden staan wellicht op het programma voor een volgende vakantie. Hoe dan ook was het de meest heftige vakantie die we ooit hebben gedaan. Wat is dit een waanzinnig mooi land!

Als we morgen de boot op rijden heeft de DS ons 3125 km van IJsland laten zien, de jeep 570 km (Landmannalaugar) en de bus zo'n 120 km (Laki / Lakagigar).
    Daarnaast nog 2700 km varen en ruim 2000 km thuis - Hirtshals (haven) thuis. De thuisreis vanaf de boot aankomst doen we in 2 etappes (overnachting in Noord Duitsland) en daarom zijn we pas zondag thuis

Ik ga in ieder geval met pijn in het hart weg hier en wens zeker nog een keer terug te komen. Als troost heb ik zo'n 1150 foto's van de Canon, 5x 32 GB SD kaarten van drone en action cam, materiaal van 3 GSM's en Sam / Alec's fototoestel uit te zoeken als ik thuis kom...
    Deze vakantie blog zal me in ieder geval helpen terug te herleiden waar de beelden gemaakt waren.

Slaapzak accommodatie Egilsstadir

August 16, 2017 in Iceland ⋅ ☁️ 11 °C

We zijn vroeg in ons huisje gearriveerd vanwege het weer. We gaan eerst vroeg avondeten en hopen dat het weer in de tussentijd opklaart.
    We hebben hier 2x 2 persoons kamers met gedeelde woonruimte, keuken toilet en douche. Naast het huisje met slechts 4 kamers is een camping die langzaam vult met vooral campers. Er is niet genoeg ruimte voor een grote groep Fransozen ;-)

De omgeving is mooi met een langgerekt meer tussen het huisje en Egilsstadir. We hebben wel lawaaiige buren in de vorm van een vliegveld.

Bij het tankstation was een gratis (provisorische) was mogelijkheid voor de DS.

Voor ons en andere mensen die de boot moeten halen zit het er bijna op, mensen die met het vliegtuig kwamen zijn hooguit halverwege het rondje IJsland.

Bewoonde wereld

August 16, 2017 in Iceland ⋅ ☁️ 10 °C

Na kilometers natte gravel wordt het weer verhard en vrij snel verschijnen de eerste huizen hier en daar. Maar achter de heuvel rij je ineens het stadje Egilsstadir in.
    Hier brengen we ons laken pakket terug wat we 2 weken terug hadden opgehaald en gaan naar ons huisje omdat het nog steeds regent...Read more