Australien och Nya Zeeland

October - November 2017
A 31-day adventure by Cristina Read more

Barossa Valley

October 23, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 21 °C

En tröttande dag med två vinprovningar och lunch.

Barossa Valley ligger 1,5 timmes bilresa från Adelaide och är känt för sitt vin. Mest odlas Shiraz i området men en och annan annan druva får också plats där.

Vårt första stopp var vingården Seppeltsfield, grundad av ett tyskt par i mitten av 1800-talet. Deras ursprungliga tanke var att odla tobak men då de inte fick tillräckligt bra kvalitet på den så sadlade de om och satsade på vin. Vingården drevs inom familjen fram till c:a 1985 då den såldes till Fosters som ägde några år men är ånyo i privat ägo. Många byggnader är från då vingården grundades. Vi gjorde en rundvandring, testade viner och åt en god lunch där. Lunchen, som var utsökt, åt vi i grundarnas gamla bostad. Vinerna vi provade var normalt vitt och rött, sprudlande rosé samt portvin av olika årgångar. Det 100-åriga portvinet fick vi bara lukta på.

Vingård nummer två låg bara 20 minuters väg bort och heter Wolf Blass. Stor kontrast gentemot den första. Den här gav ett mera industriellt intryck; nybyggda lokaler, stora stålcontainrar för lagring och en modern lokal med försäljning och vinprovning. Vita och röda viner och speciellt för oss (!) tog han fram ett vin som kostar 1.300:- flaskan och det var gott. En del av deras viner finns att handla i Sverige.

Vi sov sedan gott i bussen på väg tillbaka till hotellet.

En lång promenad för att handla spårvagnsbiljett samt ett par gåvänliga skor till mig. Vi tog spårvagnen till havet, åt lite kvällsmat och tog sedan spårvagnen tillbaka igen.

I morgon lämnar vi Adelaide.

Rättelse

October 23, 2017 in Australia ⋅ 🌙 17 °C

Jag bad er att gärna kommentera men har nu blivit varse att för att kunna göra det så måste man ha skaffat sig ett eget konto och logga in. Det är enkelt men alla gillar inte att få ytterligare ett userid och password att hålla reda på.

En fördel som jag glömde att nämna: jag kan skriva mina inlägg utan att vara ansluten till Internet och när jag sedan är ansluten så laddar jag upp dem. Mycket fiffigt för då kan skriva var som helst.

Gonatt!

Alice Springs

October 24, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 35 °C

Från Adelaide med normal temperatur, strax under 20, till Alice Springs 36-gradiga värme. Det var varmt!!! Och värre blev det när temperaturen framåt eftermiddagen var uppe i 43 grader. Torr värme men jag vet inte om det gjorde upplevelsen särkilt mycket behagligare.

Vi hade tidigare konstaterat att Adelaide nog vore ett bra ställe att bo på men att bo i Alice Springs vore som en förvisning.
    En liten stad, 28.000 invånare, inget höghus så långt ögat når men två intressanta verksamheter.

Först fick vi beskåda utsprunget till staden. 1871 gjorde telegrafen sin debut i allmänhetens tjänst i Australien. Innevånarna i Adelaide hade fram till dess fått förlita sig på sjötransport av sina brev till och från London, men nu skulle de med blixtens hastighet, nästan i alla fall, snabbt kunna utbyta information.
    Telegraflinjen gick från Adelaide i söder till Darwin i norr där den anslöt till Atlantkabeln. Det fanns 12 telegrafstationer på linjen och den var i bruk i 60 år. A S ansågs vara en utmärkt plats för stationen då man hittat källor nära den. Källorna visade sig senare bara vara en vattensamling men då var bygget redan i gång.
    Denna telegrafstation besökte vi. Förutom byggnaderna såg vi två kängurus och flera papegojor, en del vita och en del smaragdgröna.

Nästa stopp var Royal Flying Doctors Service, RFDS, en kedja av läkarstation som disponerar 63 st sjukvårdsinredda flygplan. Robusta flygplan som inte är så kinkiga i val av landningsbana, vare sig kvalitet eller längd. Mycket av både diagnos och behandling sker via telefon men vid akuta tillstånd är flygplan med personal snabbt på plats. Verksamheten är igång dygnet runt. Kostnaderna täcks till större delen av staten men c:a 20% betalas av donationer.

Reseledaren hade påbjudit hatt (avskyr jag), solkräm samt vatten och det var goda råd. Vår buss hade stora kylda vattentunnor i bagageutrymmet så vi kunde fylla våra vattenflaskor med kallt vatten vid våra stopp.

Sista stoppet var School of the air, distansundervisning som initialt genomfördes via radio och post (6 veckors turn-around på skolmaterialet) men nu oftast via internet, DVD eller CD. Hemma måste eleverna ha en ’home tutor’ (oftast mamma) samt en dedikerad skolplats. Eleverna träffas några gånger per termin men i övrigt sker allt på distans. Här har tekniken verkligen varit till nytta!
    Vi donerade var sin bok till biblioteket (här används fortfarande snigelpost) och då fick vi skriva namn mm på en lapp som fästs i boken. Som bevis för vår donation fick vi var sitt bokmärke.

Middag i bushen

October 24, 2017 in Australia ⋅ 🌙 25 °C

Kvällens äventyr var en middag ute i bushen. Vi hämtades av en pratglad lokalentreprenör och åkte ut en bit utanför stan. Där, mitt i ett stenbrott, hade han sin anläggning. Enklast tänkbara men i rådande klimat behövs inte så mycket.
    Grillat kött, modell större, mycket gott - med tillbehör. Bröd med rom&russin, nybakat, som dessert med en sirapssmaksatt grädde - lite udda men gott det med. En jovialisk stämning som fick oss att undra när SquareDance’n skulle börja.
    Det blev dock inte ngn dans utan lokal trubadur underhöll oss och fick oss att delta i underhållningen. Henrik gjorde en uppskattad insats på wobbleboard. Efter stjärnhimmelstudier var det dags att åka hem och slafa.

Ayers Rock

October 25, 2017 in Australia ⋅ 🌬 34 °C

Onsdag 25/10
    Jag har redan svårt att veta vilket datum och vilken veckodag det är så det är bäst att skriva upp det.

Vi vaknade upp i Alice Springs till - gissa vilket väder? - strålande solsken. Hotellrummet var bra men frukosten var medioker: mycket olika varmhållna rätter (det enda jag vill ha varmt till frukost är kaffe/te) som dessutom såg ut att ha varit framme sedan tidig morgon, tråkigt bröd (vilket verkar vara legio här), dålig påfyllning av såväl mat som servis (när vi gick för att hämta flingor och mjölk försvann våra kaffekoppar), ljummet kaffe - listan kan göras lång. Tråkigt att det just i dag var sovmorgon och vi såg fram emot att njuta av en god frukost. I Adelaide var frukosten bra men då hade vi alltid bråttom till bussen.

Ska reda ut begreppen kring alla olika namn på den kända bergklumpen.
    Orten heter Ayers Rock och så hette tidigare även den kända monoliten. I och med att aboriginernas kultur accepterades bytte monoliten namn till Uluru, vilket är deras namn på den för dem heliga platsen.
    Nära Uluru ligger en annan monolit, Kata Tjuta, som betyder många berg och den består av flera klumpar.

Vid lunchdags flög vi till Ayers Rock och där fick vi snabbinchecka på vårt hotell för att åka på monolitäventyr.

12 fördömda turister och 5 återvände

October 25, 2017 in Australia ⋅ 🌙 30 °C

Onsdag 25/10 forts.

Bussen tog oss till nationalparken med de märkliga monoliterna. Dessa monoliter är sandstensformationer som av ngn anledning finns kvar sedan berget runt om dem eroderat. De sitter alltså fast i berggrunden. Vårt första stopp var monoliten Kata Tjuta för en vandring där.

Nu gällde maxade skyddsåtgärder: solhatt, solkräm, stadiga skor samt att dricka var 5’e minut. Vi löd utan protest.

Vi gick 2.5 km in mellan två av monolitdelarna i stekande sol. Temperaturen var 37 grader men med reflektionen från den varma klippan var temperaturen över 50 grader. Det var verkligen VARMT!

Det var lätt kuperat, ojämnt underlag och, som sagt, varmt. Vår lokale guide (som hade en charmig men svårförståeligt brytning på franska) stannade allt som oftast för att berätta om någon liten växt, när vi helst hade fortsatt gå.

Vi gick och gick och gick och var till slut framme vid vändpunkten. Innan dess hade flera brutit och vänt tillbaka så vi var totalt 5 av 12 som fullföljde vandringen. Det kändes fortfarande helt ok, varmt men ok.

Från att ha varit i täten på vägen dit halkade jag sakta men säkert till att hålla kö-positionen. Henrik höll ögonen på mig så att jag inte hamnade alltför mycket på efterkälken men när vi närmade oss bussarna kände jag mig inte alltför pigg. Man kan jämföra med den maratonlöpare som vid ett OS vacklade i mål utan styrsel på vare sig knopp eller kropp. Riktigt så illa var det inte men det var en pärs.

Efter vila och vätskeersättning återvände jag till de piggas grupp och kunde senare även delta i kvällens gemensamma middag.

Innan vi var klara med kvällens utflykt såg vi Uluri i solnedgången. På parkeringsplatsen var det fler bussar än vid Kiviks marknad och det fanns ett bord uppdukat för oss med drycker och snacks. Tala om ’geschäft’! Men monoliten är ju verklig och historisk och turismen ger många arbetstillfällen i staden.

Uluru

October 26, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 37 °C

Torsdag 26/10

Semesterns tidigaste morgon! Vi blev väckta 04:30 för avfärd 04:55. Tur att man i alla fall är morgonmänniska!

Ut i mörkret för att åka till Uluru, nu till den andra sidan av monoliten. Där fanns det varm dryck och söta kex framdukade till oss och det var skönt att i alla fall få lite frukost. Det var inte lika många bussar på plats som i går kväll men en hel del. I vår grupp var det 9 av 12 som orkade masa sig upp. Efter förtäringen följde vi lanternorna, som påminde om det bästa av motionsspår, till en av flera rejält byggda utsiktsplattformar. Sedan var det bara att vänta på soluppgången för att få se hur den uppgående solen färgade Uluru röd.
    Vi har nu ett otal bilder av en stenklump under olika stadier av gryning. Tänk vad skönt det var när man hade riktig film i sin kamera, då valde man noga sitt motiv och hade inget stort sorteringsjobb framför sig. Å andra sidan ångrade man de foton som aldrig blev tagna.

Efter riktig frukost på hotellet var det dags att åka till Uluru igen. Nu hade alla vaknat och följde med. Denna gång för ’lite vandring’. Vis av gårdagens erfarenhet hällde jag salt i min vattenflaska. Dagens vandring var på platt underlag och, i alla fall i början, inte lika varm som gårdagens.
    Ulurus omkrets är en mil och vi vandrade delar av den. Det var häftigt att gå precis intill monoliten, se hur skiftande den var och faktiskt också klappa på den. Det gav en extra dimension åt monolit-upplevelsen. Vi såg grottor och satt under stora överhäng, såg moderna (bara 200 år gamla) klippmålningar och fick höra de sägner som än idag styr aboriginernas sociala liv. Jag klarade vandringen bra och för säkerhets skull höll jag koll på klockan och drack var femte minut.

Det finns en klättringsled upp till toppen på Uluru men man rekommenderar inte någon att klättra där:
    - det är en helig plats som man ska respektera
    - varje klättrare innebär slitage på Uluru
    - totalt har ett 40-tal klättrare omkommit
    - det är farligt, man har bara ett rep att hålla sig i,
    tappar man greppet rullar man hela vägen ner och slår
    ihjäl sig
    Det är ofta stäng pga regn, blåst eller för att det är helgdag för aboriginerna

Eftermiddagen ägnade vi oss av förståeliga skäl åt att ta igen oss.

Outback Pioneer

October 26, 2017 in Australia ⋅ 🌙 24 °C

Torsdag 26/10 forts

Efter välbehövlig eftermiddagsvila slappade vi på rummet, med ACn på, och till slut började jag bli småfrusen.

Det var egen eftermiddag/kväll och vi var några stycken som tog lokalbussen till Outback Pioneer Restaurant - Australiens svar på Nyfiken Gul, nära Eriksdalsbadet på Södermalm.

Där köpte man sitt kött som man sedan grillade själv. Vi fastnade för Outback Pack som bestod av
    - krokodilsvans, smakade som kyckling/bläckfisk
    - känguru, inte så långt från oxkött i smaken
    - emukorv, som bara var god
    Sallad och potatis följde med på köpet.
    Levande musik, långbord m träbänkar förstärkte lokalkänslan och det var ett bra tillfälle att testa de inhemska köttråvarorna. Ett rustikt matställe!

Betydligt roligare reseminne än att gå på ännu en restaurang - det här kommer vi att komma ihåg.

Sydney - ankomst

October 27, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 19 °C

Fredag 27/10

En resdag.
    Sen utcheckning från hotellet i Ayers Rock och samma varma väder som dagarna tidigare.

1.5 timme försvann under flygningen pga tidsskillnaden.

Sydney var befriande svalt. Hotellet i fin art-deco-stil. Det blir nog inte mer skrivet idag!

Lite till.
    Middagen var på en restaurang på 47’e våningen i ett torn och den delen vi satt i rörde sig runt och vi hann med nästan två varv. God mat, fantastisk utsikt om än lite hög ljudvolym.

Sydney

October 28, 2017 in Australia ⋅ ☁️ 21 °C

Lördag 28/10

Sovmorgon och lugn frukost. Soligt väder, omkring 20 grader.

Vi tog en promenad till Darling Harbour och kom mitt i en broöppning eller rättare sagt en brosvängning eftersom den rörliga delen av bron höll sig i horisontalläge och svängde 90 grader för att ge plats för större båtar att passera. Det passerade inte en endaste båt så antingen öppnar man den som en turistattraktion eller så var det den regelbundna kontrollen av bromekanismen vi hade turen att få se.

Dagen var vikt åt sightseeing med många fotostopp och Harbour Bridge och Operahuset fotograferades från alla tänkbara vinklar. Vi åkte också till Bondi Beach där det spelades Beach Volley under OS i Sydney. Sista punkten var en rundvandring på Operahuset med en väldigt bra guide. Mycket Höganäskakel där och guiden hade t.o.m lärt sig att uttala Höganäs helt rätt.

Kvällen var fri men halva gruppen åkte, tillsammans med reseledare och guide, färja till Manly - en förort till Sydney. Vackert att se staden från vattnet. Där blev det hamburgare på en pub med Halloween-stämning.