Stage Zambia

Currently traveling
  • 2,347days

Wandeling in Macha

November 30, 2017 in Zambia ⋅ 🌙 2 °C

Afgelopen maandag was mama's laatste en tweede dag in Macha en toen hebben we in de middag een rondje gelopen. In de ochtend was ik begonnen met stage. We hebben langs de markt en naar de dam net buiten het dorp gelopen. We waren aan het begin even aan het twijfelen of we konden gaan vanwege de donkere wolken die naderde maar ze gingen de andere kant op. Heeft wel tot veel mooie foto's geleid!!Read more

Eerste week stage

December 2, 2017 in Zambia ⋅ ⛅ 1 °C

Mijn eerste week stage heb ik achter de rug! Was een drukke maar hele leuke week. Er waren 10 community health workers gekomen uit het hoge noordoosten
    om hier training te krijgen over veldwerk en dus les om muggenvallen te zetten voor een onderzoek wat daar gaat plaats vinden over een paar weken. Omdat het een hele goede inleiding is voor mijn veldwerk wat ik tijdens mijn stage ga doen, heb ik er ook bij gezeten. Maandag en dinsdag was de hele dag theorie. Woensdag in de middag en donderdagochtend zijn we een stuk verder op naar een dorpje geweest om te trainen hoe alles werkt. Donderdagochtend zaten we al rond kwart over vijf in de auto omdat we voordat de mensen naar hun akkers gaan bij ze moesten zijn, maar het was erg bijzonder om de zonsopgang te zien. Het was een lange dag van 5 uur sochtends tot 6 savonds. Vrijdag heb ik het lab gezien, vergaderingen gehad en begonnen aan een cursus ethiek. Wat ik hier blijkbaar moet halen. Een gevarieerd, gezellig en drukke week!Read more

Eerste hele weekend in Macha

December 4, 2017 in Zambia ⋅ ⛅ 20 °C

Afgelopen weekend ben ik in Macha gebleven. Ik heb zaterdag eerst mijn kleding gewassen. Lekker met de hand, want de wasmachine mag ik zelf niet gebruiken. Daarna naar de markt geweest samen met Lieneke om wat eieren, brood, tomaten en fruit te halen voor de hele week. De supermarkt is hier niet om de hoek. Ruim een uur rijden, ligteraan ook met wat voor auto rijdt. 4x4 gaat wel sneller. De helft van tijd rij je over een zandweg. Dat wordt nog interessant als het hier echt regenseizoen is. Dus dat is even wennen. Vervolgens zijn we nog naar de dam gelopen die hier in de buurt is en het water staat daar heel laag. Ben benieuwd hoe het eruit ziet over een paar maanden als het lekker geregend heeft.Read more

De zondag in Macha

December 4, 2017 in Zambia ⋅ ☀️ 29 °C

Haha, in mijn vorige post heb ik het helemaal niet over mijn zondag gehad. Op zondag gaat iedereen hier naar de kerk. Ik woon nu echt in een christelijke community. Ik ben ook naar de kerk geweest. De eerste twee uur wordt er vooral gezongen en dat is erg mooi. Daarna komt er een preek van ongeveer 45 minuten. Deze week was het goed te volgen en zeker interessant hoe ze hier naar dingen kijken. Ik heb alleen filmpjes gemaakt en die kan ik niet toevoegen. Dus de volgende keer zal ik foto's maken! Daarna hebben we nog een wandeling hier in de buurt gemaakt. Aan gewassen is alles net ingepland. De droge tijd is net geweest! Een heerlijk relaxte weekend om lekker bij te komen van mijn eerste week.Read more

Mijn kamer en huisdieren

December 5, 2017 in Zambia ⋅ ☀️ 36 °C

Ik slaap nu op de compound van het research institute in het hostel. Ik heb er een eigen kamer. Mijn kamer heb ik nog niet helemaal ingedeeld en opgeruimd want ik weet nog niet helemaal hoe ik dat ga doen. Keuken, woonkamer en badkamer deel ik met de rest. Op dit moment woont er nog 1 ander Nederlands meisje tot het einde van de week. Daarnaast deel ik dit gebouw met erg veel spinnen en andere leuke en interessante insecten. Zoals de rainspider (zie foto). Aan het begin van het regenseizoen, nu dus, komt hij graag naar binnen. Deze laat ik met liefde weer vrij buiten en is het onderwerp hier in het dorp net zoals slingen die nu ook wel eens in huizen verschijnen. Ik heb zelf liever spinnen dan slangen binnen want spinnen zijn hier niet giftig en slangen allemaal wel. Meeste mensen hebben hier katten om de slangen uit hun huis te houden. Ik heb ook een kat die buiten bij de deur waakt alleen is totaal geen waaghals en gaat zelfs niet achter de spinnen aan...Read more

Dierenverzorgen van het lab

December 7, 2017 in Zambia ⋅ ☀️ 25 °C

Ik loop stage in het macha research truste, een onderzoeksinstituut. De afgelopen twee dagen heb ik meegelopen met de verzorging van de dieren die ze hier hebben. Ze hebben twee insectary met muggen die ze houden voor hun experimenten. En om de populatie in stand te houden kweken ze ook. Dit is een vrije grote taak waar iemand een halve dag mee bezig is. Een vrouwetjes mug heeft bloed nodig om eitjes te ontwikkelen, daarom wordt je ook door muggen gestoken. Hiervoor hebben ze muizen als de muggen in de insectary zitten en drie leuke geitjes voor het semi field system, een grote kas met zes compartimenten waarin een hut is gebouwd om een huis in afrika na te bootsen. Om meer te begrijpen hoe de cyclus van de mug is en het opzetten van onderzoeken hier heb ik dus meegelopen en geholpen met het verhuizen van deze dier. Erg interessant en de twee collega's hebben veel uitgelegd en mij ve geleerd!!Read more

Stage week 3

December 16, 2017 in Zambia ⋅ ⛅ 22 °C

Afgelopen week stond vooral in het teken om mijn visa te verlengen. Ik ben binnen gekomen in Zambia met 30 dagen touristen visa of business visa. Geen idee welke ik eigenlijk gekregn heb. De bedoeling was een business. Deze verloopt morgen (zondag) en daarna moest ik vrijdag een aanvraag doen van een nieuwe visa. Hierdoor ben ik maandagmiddag met Chris van mijn stage naar Choma te gaan om daar bij de immigratiedienst te vragen voor welke visa of permit ik überhaupt een aanvraag moet indienen. Dit ging allemaal heel soepel en makkelijk. Omdat we op z'n vrouw wachten, want ze kwam vanuit Lusaka. Gingen we maar een ijsje eten (om een beetje het sneeuw gevoel te krijgen in NL, want ik mis de sneeuw wel). Hebben we over de markt gelopen, naar een museum geweest en al mijn papieren in orde gemaakt die gecertificeerd moesten worden. Dinsdag, woensdag en donderdag had ik gewoon stage dagen. Vrijdag ging ik ben in naar Choma gegaan om mijn aanvraag voor een temporary work permit in te dienen. Na een uur stond ik buiten met een permit. Jeeeeh!!! Daarna ben ik doorgereisd naar Livingstone voor het weekend. Om lekker bij te komen en boodschappen te doen. Oh en de vierde foto is de weg van mijn dorpje Macha naar Choma. Nu nog redelijk in prima staat. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als het regenseizoen in volle gang is!Read more

Weekendje Livingstone :)

December 17, 2017 in Zambia ⋅ ☀️ 20 °C

Dit weekend was ik dus lekker even in het heerlijke Livingstone. Waar ik uitgebreid mijn boodschappen heb gedaan en de supermarkt is heel mooi versierd met kerstversiering. Het gevoel dat het volgende weekend kerst is begint langzaam te komen. Naar de markt geweest om stof te halen zodat ik Macha iemand voor mij een zambiaanse jurk kan naaien. Elke dag genoten heb van het zwembad! Heerlijk zwemmen!! Het weer was perfect, boven de 30 graden, zon en af en toe een wolkje. Perfect voor het weekend. En zaterdag naar Royal Livingstone ben gegaan om een drankje te doen aan de rivier en hippo's in de rivier heb gespot. Nu zit in de bus terug naar Choma en dan nog laatste inkopen doen en dan met de taxi naar Macha!Read more

Verhuisd!!

December 20, 2017 in Zambia ⋅ 🌧 5 °C

Sinds vandaag ben ik verhuisd! Een week hiervoor is een Amerikaans stel na 40 jaar terug naar USA gegaan en dus kom dit leuke appartementje/huisje vrij. Mij buurvrouw Amanda vroeg of ik naast haar wilde wonen. Het is zeg maar een twee onder een kap huis. Ik heb het linker gedeelte en zij de rechterkant. Ik had toen even gekeken en vrij snel mijn keuze gemaakt om hierheen te verhuizen. Ik vond het hostel te groot voor mij alleen. Het voelde erg leeg en het was zo groot als er bijvoorbeeld een slang naar binnen was gekomen had ik het waarschijnlijk lang niet door gehad. Wat niet echt een fijne gedachten is. Ik heb nu een woonkamer, keuken, badkamer en slaapkamer en ik deel een grote tuin met washok, moestuin en allemaal fruit bomen. Daarnaast heb ik een tuinman en een schoonmaakster. Enigste luxe wat ik heb ingeleverd is dat ik geen continue water heb. Ochtends en savonds drie uurtjes van ongeveer 5 tot 8 en het is ook geen drink water dus ik moet het filteren. Daarnaast gaat de generator maar beperkt aan als de stroom uitvalt. Hiervoor had ik altijd water en stroom. Dus dat is even wennen, maar zo waardeer je de luxe in Nederland steeds meer en ik ben steeds handiger geworden met trucjes om ermee om te gaan. Een heerlijke plek tussen de mensen. Ik ben blij dat ik verhuisd ben!!Read more

Veldwerk

December 21, 2017 in Zambia ⋅ 🌧 4 °C

Vandaag heb ik weer veldwerk gedaan. Het was een interessante dag. Eerst zijn we langs verschillende health clinics in de buurt geweest om examens op te halen. Ondertussen nog bij een zaden winkel gestopt zodat sommige maïs zaad kon kopen. Vervolgens zijn we naar de plek gereden waar we mensen op malaria gingen testen. Onderweg hebben nog een vrouw ruim een half uur op een onverharde weg meegenomen. Omdat we haar meenamen gingen we nog langs haar huis en hebben we heel veel mango's mogen meenemen en gegeten. Ik had echt geen idee dat je van 3 mango's echt vol zit. Maar blijkbaar zijn mango's echt vullend. Daarna zijn we verder gereden naar de boerderij waar we gingen testen. Verder was er werkzaamheden aan de brug dus gingen we maar ernaast door het riviertje heen rijden. Bij het testen bleek helaas een jongetje positief voor malaria dus die is nu op weg met iemand van ons naar de health clinic voor een behandeling. Wij zijn hier aan het wachten onder de boom. Hebben ondertussen nog meer mango's aangeboden gekregen, maar ik hoefde niet meer. En we hebben Nshima gekregen. Het gerecht hier, wat ik natuurlijk niet kan afslaan. Verder nog Tonga les gekregen, maar de woorden uitspreken is echt lastig. Dus dat resulteerd tot veel gelach. Zo beleef je op zo'n dag echt van alles.Read more