mit år i USA

July 2016 - April 2017
A 284-day adventure by Louise Read more

First morning in New York

July 15, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 30 °C

Vi ankom til USA midt om natten. Efter 6 timers søvn og morgenmad indkøbt i nærmeste supermarked, er vi nu klar til en tur i central park. Her er 30 grader, så det er perfekt vejr til en tur i parken. 😄

We arrived in New York in the middle of the night. After 6 hours of sleep and breakfast bought at the local grocery store, we are now going to see central park in 30 degrees. 😄

Første dag i New York

July 15, 2016 in the United States ⋅ 🌙 27 °C

Så er første dag gået her i New York. Vi valgte at gå ind til central park, ca. 9 km. På vejen kom vi over williamsburg bridge med en flot udsigt, så gik vi op ad nogle gader og fandt en lille park og holdte et lille hvil i. Vi fandt derefter vej til fifth avenue, den fulgte vi så op til Central park. Vi var inde og shoppe et par steder på vejen. Fifth avenue er vejen med de dyre og kendte mærker og butikker som Michael Kors, Gucci, Louis Vitton og mange flere! 😅 I central park gik vi lidt rundt og fik et hvil på plænen, inden vi tog ud og spottede steder fra serien "Gossip girls" i upper east side og sad på trapoerne til "the MET's" som i serien. Derefter så vi sidste halvdel af Central park, og shoppede en sidste gang inden vi tog "the subway" hjem. Vi handlede i nærmeste supermarked og nu er det tid tilat hvile fødderne til en ny dag i morgen! 😄 New York er stort, men flot, med en blanding af både nye og gamle dele af byen. 😊

Today was the first day in New York! We walked from the hostel in williamsburg to Central park, did some shopping and saw a lot of new things. The city is big but beautifull, a mix of old and new. 😊

Anden dag i New York

July 16, 2016 in the United States ⋅ 🌙 24 °C

I dag startede vi dagen med morgenmad på hostel'et igen, og derefter tog vi med subway'en til the museum of natural history. Kæmpe stort museum med masser af forskellige udstillinger, indianere, dyr, sol systemet, dibosaurer, primaternes udvikling, præsident Roosevelts liv og meget mere. Et museum man godt kunne have brugt flere hele dage på. Derefter gik vi mod times square, med lidt shopping stop på vejen. Vi var i en M&M butik, den var godt nok stor og hold da op en masse merchandise med M&M!! 😅 vi gik også forbi en af cake boss butikkerne, men der var godt nok lang kø!! 😄 vi kom lidt sent afsted og brugte god tid på turen til times square med frokost i central park, shopping, aftensmad ved trump tower, columbus circle og mere sight seeing/shopping. Det blev en lang dag, da vi også gerne ville se times square i mørke. Ved times square så vi også ridende betjente, hold da op nogle søde rolige heste de var afsted på! 😄 vi tog the subway hjem igen. I morgen skal vi tidligt op og ind til downtown Manhatten, i morgen skal vi se wall street, friheds gudinden samt en del andre seværdigheder i den nedre del af Manhatten. Godnat! 😄😴Read more

Tredje dagen i New York

July 17, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 27 °C

Vi startede morgnen med morgenmad på hotellet, som de andre dage. I dag kom vi lidt tidligere op og afsted, så vi nåede lidt flere sight seeing spots. Vi startede med at tage the subway ned til havne området hvor fra der går færger til staten island. De var gratis så den tog vi frem og tilbage for at se frihedsgudinden fra vand fronten. Derefter gik vi op til wallstreet og så New York stock exchange. Vi gik så videre til ground zero og så minde området for de to tvillingetårne, helt fantastisk som de har levet det, meget smukt! Helt sikkert et besøg værd!! Vi gik derefter til China town og videre gennem little italy. Jeg har det meget varmt herovre i de +30 grader så Charlotte fik krejlet en billig vifte jeg kunne gå rundt med i china town. I little italy lå en butik kaldet "Christmas in New York" med alt indenfor julekugler! 😄 derfra gik vi vidre gennem Soho til washington square park, en super hyggelig lille park med springvand som børnene i parken legede i, vi holdte et lille hvil i skyggen på bænkene. Vi gik derefter videre op mod times square. Vi holdte igen et hvil ved bygningen "the flat iron", inden turen gik til kirken på times square. Vi nåede op til kirken, som bestemt ikke er en kirke som vi kender dem i Danmark! 😄 dette var i hvad jeg tror der nok engang har været et broadway teater, med gospel. Det var en fed oplevelse at være med til gudstjeneste, og en speciel oplevelse! 😄 derefter var vi blevet ret så trætte og sultene så vi snuppede lige et par cheeseburgere og så med the subway hjem. I morgen er endnu en dag i byen med de sidste seværdigheder vi ikke har nået endnu. Godnat! 😉😴

Second and third day in New York we spent on sight seeing, there is so much to see and so little time to see it in. Today we started the day out taking the ferry to staten island and back to see the statue of liberty from the waterfront. After that we went to wallstreet. We then walked to ground zero to se the memorial monuments for the twin towers, definitely a visit worth, it was so beatufully made! After that we walked through china town, little italy and soho, it is fun to see all the different cultures in one city! We then got to washington square park, I love all the small parks here with all the squirrels! Then we walked to times square to go to curch, but it was not at all the kind of curch I know from Denmark. This was an old theatre on broadway with loud gospelmusik, so cool and a very special experience! 😄 tomorrow we will go and see the last few sight seeing places before we go to washington thuesday morning. 😊

Sidste dag i New York

July 18, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 25 °C

Fjerde og sidste dag i New York. Vi stod lidt sent op, da vi kom ret sent hjem i går, så vi kom først afsted ind til Manhatten omkring klokken 10 efter morgenmad på hostellet. Vi tog the subway ind til Grand Central station, en gammel stor og flot station, større end hovedbanegården. Den var helt vildt flot, derinde lå meyers bageri med danske frøsnappere, rugbrød, smørbrød og meget mere dansk mad. 😄
    Derefter gik vi vidte til et hotel hvor en fra serien "gossip girls" som Charlotte ser, bor i serien. Stort flot hotel, så meget dyr ud! 😅
    Så gik vi vidre til rockerfeller center og radio city music hall. Vi købte en guided tur i radio city music hall det var fantastisk at se! Teateret er renoveret så det står som ved opførslen i 1932. Selv toiletterne med lounges står som dengang. Alle de store kendte kunstere har optrådt derinde fra Adele til Elton John, de hang alle på væggene i gangen. I den store sal hørte vi om bygningens historie, senere så vi en film om the rockettes som optræder med dans hvert år til jul, med et kæmpe juleshow. The rockettes har eksisteret længere end selve radio music hall. Det var helt vildt spændene!
    Derefter gik vi ned til FN bygningen, hold da op en kæmpe stor bygning, et stort område. Der må sidde sindsygt mange mennesker derinde bag alle de vinduer. 😅
    Så gik turen tidligt hjem med subway, vi hvilede benene lidt og ordnede de praktiske ting til turen til Washington i morgen. Vi lavede mad på hostellet, fik ordnet lidt flere praktiske ting og nu er Charlotte så gået død. 😄 I morgen venter en 4 timers bustur til Washington, og 4 dage i washington med sight seeing og bilkøb. Godnat! 😄😴😴

Transport dagen!

July 19, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 25 °C

Vi startede tidligt ud med at få pakket tasker til Washington. Derefter tog vi morgenmad på hostellet, de sidste youghurter og brød skulle spises. Så fik vi pakket de sidste ting og tjekkede ud af hostellet. Vi tog med the subway helt ind til den anden side af Manhatten (vi boede ude i brooklyn) hvor fra der kørte en bus til Washington. Vi var der i god tid og bussen var vidst lidt forsinket, vi steg på en dobbeltdækker med kurs mod Washington, turen tog 5 timer. Så det er jo næsten samme tid det tager fra københavn til holstebro med rødbillet! 😅 vi fik snakket lidt med dem derhjemme, så en film og spillede lidt på telefonen. Da vi nåede frem fandt vi ud af den kørte os til Washingtons "hovedbanegård" super flot, gammel bygning, kæmpe stor. Vi skulle ud og lidt ned af en vej for at komme til et stoppe sted hvor fra vi kunne komme med en bus næsten helt ud til hostellet. Her i Washington koster det 1 dollar at køre med bussen uanset hvor langt du skal, det er godt nok noget billigere end de 3 dollar for the subway i New York! 😄 vi gik så fra bussen op til hostellet, som er et form for rækkehus. Her skal man tage skoene af inden man går ind og de gør meget i at man skal socialisere med de andre på hostellet. Vi fik en lille rundvisning og derefter fik vi bagagen på plads og gik ud for at finde noget aftensmad. Vi fandt et burgersted ikke så langt herfra. På vej hjem fandt vi ud af vi har to købmænd rigtig tæt på, det er meget rart. Nu vil vi sove, i morgen venter en lang dag med sight seeing og gratis pandekager til morgenmad her på hostellet. Godnat alle sammen! 😄😉😴Read more

Første dag i Washington!

July 20, 2016 in the United States ⋅ 🌙 21 °C

Vi startede dagen med pandekager på hostellet, det var lækkert!! Så gik vi ned for at finde en bus til "hovedbanegården" som hedder union station. Det tog lige lidt tid af finde ud af hvor vi skulle stå da de i følge planen går hvert tiende minut, de fulgte så bare ikke helt planen i dag, men vi kom med en. 😅 inde fra union station gik vi ned til supreme court of the united states og library of congress. Library of congress kunne vi komme ind at se helt gratis, hold da op en smuk gammel bygning!! Biblioteket har den største samling i verden og udvider på en normal dag deres samling med tusind af bøger, lydoptagelser, billeder osv. Biblioteket brændte 2 gange før det kom til at stå som det står i dag. Overfor lå the capitol, Washingtons christiansborg. Der kunne man få en gratis guided tur rundt, de havde blandt andet en statue/skulptur samling og vi hørte om at der faktisk er bygget et gravkammer til George Washington som aldrig kom i brug da han døde før det stod færdigt. Meget spændene, man forstår lidt bedre systemet derinde nu. Derefter gik vi ned foran the capitol langs søen/bassinet nede foran. På jagt efter vand endte vi ved museet for fly og rumfart som vi aftalte vi hellere måtte komme på en formiddag. Derefter gik jagten ind på at finde et DMV kontor, det kontor man registrerer sin bil på, for at høre hvordan og hvorledes med køb af bil. De kunne så fortælle at der gjaldt andre regler i Washington end i New York, så vi kan ikke købe bil her uden et amerikans kørekort. Så i morgen ringer vi til staterne i nærheden og hører hvad reglerne er der, og ellers må vi leje en bil til Californien.
    Vi spiste aftensmad i chinatown, det var meget hyggeligt, derefter gik vi hjem og kiggede på lejebiler. Efter den komplicerede bilsituation besluttede vi at drukne sorger og frustrationer i is, så vi gik i det nærmeste supermarked og købte 1 1/2 liter is og USA's svar på chokolade og caramel sovs. 😂😅 det hyggedevi os så med på terassen, inden vi besluttede os for at være sociale og spille med nogle af de andre på hostellet. Det er altid sjovt at møde andre folk fra forskellige lande. Nu er det så sengetid, godnat herfra! 😄😴😴

Anden dag i Washington.

July 21, 2016 in the United States ⋅ 🌙 25 °C

Vi stod lidt senere op i dag, og fik pandekager og rice puffs (Charlottes yndlings) til morgenmad. Derefter skulle vi have styr på hele den her bil situation. Jeg fandt ud af at på den anden side af vandet/floden var det en anden stat. Så jeg ringede til deres DMV kontor, der var det intet problem at få registreret bilen med et internationalt kørekort. Samtidig kontaktede Charlotte Kilroy derhjemme i Danmark for at høre om de kunne hjælpe med en lejebil. Vi snakkede så frem og tilbage om hvad vi skulle gøre leje eller købe. Økonomichefen (Charlotte) Som har lagt budget for turen, meddelte at der var nok ekstra penge i budgettet til lejebilen. Vi blev dermed enige om at vente med bilkøb til vi kom til Californien så vi kunne få mere tid til sight seeing i Washington i stedet for at gå på bil jagt. Så var der styr på bil. Så kiggede vi på moteller, hostel og hoteller til philadelphia, Niagra Falls, Chicago og Panama. I Panama er det lidt billigere at bo så der fik vi bestilt et hotel med pool og morgenmads buffet, med gode anmeldelser. Så det bliver godt at komme på 4 dages badeferie efter en måneds roadtrip! 😅 Jeg fik også lige snakket lidt med mor, Matilde, moster, bedstemor. Yunus og Sofia, det var meget hyggeligt! 😊 Vi blev først færdig med alle de praktiske ting lidt over middag, så vi besluttede at tage en stille dag. Vi tog bussen ind til M street hvor der lå en del butikker i den ene ende, rigtig hyggeligt. Så gik vi langs den hjem og holdte ind og tog pizza med hjem til aftensmaden på vejen. Vi satte os så op på tagterassen og spiste, og fik kigget på outlet butikker på turen. Der er godt nok mange bare fra Philadelphia til Chicago tror jeg vi allerede har fundet 5-8. Det er ikke bare butikker det er butikscentre, med alle mulige butikker og mærker med rabatter. Så nu er vi i hvert fald forberedt på den næste uge. 😅 Her til aften fik jeg lige omrokeret lidt i min bagage efter utallige opfodringer fra Charlotte, så jeg nu 100% ved hvor alt er. 😅 Det begynder langsomt at gå op for mig det ikke kun er ferie jeg er her for. Men om 2 måneder starter et helt års skoleophold i Californien, det er vildt!! Men først vil jeg nyde 2 måneder on the road med Charlotte! 😄 I morgen står den så på en laaaaaaang sidste dag med sightseeing i Washington, det skal nok blive godt! Så nu vil jeg i seng, godnat!😄😴😴Read more

Sidste sight seeing dag i Washington!

July 23, 2016 in the United States ⋅ 🌙 27 °C

Vi startede dagen 6:30 med at få betalt vores lejebil så der var endeligt styr på den. Vi fik derefter morgenmad, rice puff og pandekager, inden turen gik ind til byen, vi havde en lang dag foran os med masser af sight seeing!! 😅 første stop var Franklin Delano Roosevelt menorial, ret stort med vandfald/springvand, og mange af hans berømte citater. Der var en tur rundt langs en stor sø (tror det var en sø) så vi kom også forbi Martin Luther King Jr. Memorial, memorial for alle der var faldet i krig fra washington, korea krigen memorial, Abraham Lincoln memorial, vietnam krigen memorial, anden verdenskrig memorial og US Navy memorial som dog lå inde i byen ved FBI. Efter alle memorials'ene ved søen gik vi på holocaust museum. Det var super spændene, der var også lidt om krigene i nyere tid. Man kunne følge en jødisk tysk drengs dagbog under 2. Verdenskrig. Lige pludselig kom der så politi og guidede os mod nærmeste udgang. Det viste sig at i dag var en af de varmeste dage i den hedebølge der åbenbart er i USA og netværket brød sammen, den kunne ikke håndtere alt det aircondition. 😅 på vej mod air and space museum slog vi os ned på en grøn plet ved et farmers market, der kunne vi lige låne et tæppe at sidde på i skyggen af et træ og få vores frokost. Vi gik derefter en lille tur ved de få boder der var på markedet og satte derefter kurs mod air and space museum. Space and air museum var helt sikkert rigtig spændene, det var dog over proppet med mennesker, mange børnefamilier, da det var et af de få museer i området der ikke blev ramt af strømafbrydelsen. Vi fik dog set størstedelen af museet, og besluttede derefter det var istid!😄 efter at have nydt en lækker sodavandsis i skyggen, gik vi mod FBI. Efter at have set FBI udefra og taget selfier med logoet/emblemet gik vi på tourist butik jagt, på vej mod det hvide hus. Vi skulle have fat i vores magneter og shotglas fra denne by. Vi nåede så frem til det hvide hus, rigtig flot udefra. Vi besluttede at spise i nærheden på en resturant/bar/pub så vi kunne gå over og se det hvide hus i mørke med lys på. Det var rigtig hyggeligt, vi fik øl/vin til maden, som bestod af burger med salat/ tun salat, og efterfølgende en lille drink. Det var suuuuper hyggeligt at sidde der og få vendt hele verdens situationen uden nogen omkring os forstod et ord! 😂 vi gik så endnu en gang over til det hvide hus og det var så flot med lys på. Derefter gik turen hjem, det var meningen vi ville have været på bar med nogle fra hostellet, men med en dag fra 6:30 og med så meget sight seeing var vi sinpelthen for trætte, så nu vil vi sove, godnat! 😄😴😴Read more

Bil dagen!

July 23, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 24 °C

Vi sov lidt længere efter den lange dag i går. Vi stod op, pakkede lidt sammen og fik pandekager og rice puffs. Derefter fik vi pakket alt sammen og flyttet ned i kælderen, hvor bagagen måtte stå til vi kom tilbage med leje bilen. Så gik turen til metro stationen, der skulle vi først med metro og derefter bus ud til Dulles international airport hvor vi kunne hente leje bilen. Det var en lang tur, 1 1/2 time cirka. Vi fik så fat i bilen og satte kurs mod walmart, et supermarked der ligner lidt bilka, bare med endnu større udvalg! 😄 der fik vi handlet en heeeeel masse, vi købte desuden en GPS så det bliver nemmere at finde frem på vores road trip. Da vi så kom ud havde vi fuldstændig glemt hvor bilen stod og vi var overbeviste om den var hvid, så vi løb rundt og ledte indtil jeg spottede en bil for sig selv der lignede vores men var sølv. Jeg prøvede at låse op og det var så den! 😅 vi satte så kurs med hostellet og hentede vores bagage. Derefter satte vi kurs mod motellet i philadelphia, Charlotte er teknik/musik mester og fik styr på musikken i bilen, og teknikken i bilen, den er så fancy så man kan koble musik fra telefonen til bilens højtalere med bluetooth. Det er meget anderledes at køre her i USA mange baner man hele tiden skal være opmærksom på og fart grænser der skifter. 😅 vi havde en hyggelig tur gennem et armish område, folk i gammeldags tøj der kørte i hestevogne. 😊 vi nåede frem omkring 21:30, her er tv så vi skal lige se lidt TLC inden vi går i seng. Godnat! 😄😴😴Read more