Ecuador

April - July 2018
April 2018 Read more
  • We zijn er!

April 26, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 11 °C

Wát een gedoe altijd, maar alles ging goed, op het natransport naar Quito na dan. Maar zelf met een gewone bus en daarna met een ander vehicel had ook wel wat, al koste het veel tijd en werd het uiteindelijk net zo duur als het geplande busje van het hotel. Maar we zijn er, met alle spullen.
    Wat een knettergrote drukke stad. Ons hostel ligt om een lief binnenplaatsje waardoor het toch wel drukke verkeer niet zo opvalt.
    Allebei zo gaar als wat, dus welterusten.

Quito stinkt!

April 27, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 17 °C

In het kader van acclimatiseren, beginnen we met een chick de friemel ontbijt.
    Dan ga ik vogelnamen vertalen, en Karin haar tassen opnieuw inpakken zodat dingen die je niet nodig hebt onderin zitten en je tandenborstel in je toilettas ipv bij het gereedschap (of zoiets).
    Daarna wandelingetje ri kathedraal. Bah wat een dieselmeur de hele tijd. En wat een aparte wegindeling af en toe. Erg auto gericht.
    Na wat uitrusten 's middags een mini stukje gefietst. Bank accepteert geen maestro, en weet iemand mijn visa-pin aub? 😕.
    Lekker gedaan wat van de reisgids niet mag, en bij stalletjes iets te eten gekocht. Ik moet toch 6 kilo kwijt. Maar tot nu toe gaat het goed😕
    En we hebben een plan: eerst Ottovalo.

Laatste dag Quito

April 28, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 12 °C

Nou ja zeg. Wij allemaal mensen vragen naar het fietspad Quito uit: nada.
    Zitten we aan het ontbijt: 2 Nederlanders naast ons, die gaan morgen met een reisorganisatie dat pad fietsen. Hebben startdorpje voor ons en 1e richting. Wat een mazzel. We gaan morgen vertrekken want dan is het fietsersdag en zijn een aantal grote wegen autovrij. Jottem.
    's Ochtends met de fiets naar het historische centrum. Dat is mooi.
    Onderweg is er ook maestro om te pinnen en mijn visa weet ik weer geloof ik. Bij de VVV weten ze niets van dat fietspad want dat is niet in het centrum. 😕. Koffie om de hoek (kost 1/3).
    Op mijn dringende verzoek "de mooiste kerk van Amerika" in. Kost eigenlijk 5 dollar, maar dat is tegen Karins principe. We komen er in zonder betalen. Holy sh.. Smaken verschillen blijkbaar. Ik houd niet zo van goud, en zeker niet zo véél. Toppunt van barok. Huh.
    Daarna regenen we naar "huis".

Speciaal voor Mobiliteit!

April 28, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 14 °C

Fietservaringen tot nu toe:
    - Fietspad = busbaan # geen fijne combi. Vooral omdat de bussen hier duidelijk nog niet zo'n roetfilter hebben. Ik heb nog niet helemaal de meerwaarde ontdekt.
    - Ook al een bordje "fietsstraat" gevonden. De enige reden dat het daar zo rustig is, is omdat ze achter me een metro aan het bouwen zijn, dus de weg is afgesloten.
    - Er zijn wat fietsroutes, die eindigen meestal echt in niets. Hoezo "missing links".
    - Er zijn fietsenstallingen (onbewaakt) "iets" kleiner dan in Utrecht.
    - Morgen fietszondag. Dan zijn er een aantal avenida's afgesloten voor auto's. Ik ben benieuwd, ook of we het kunnen vinden.
    - Idee voor ons wandelgebied?

29-4: Naar Puembo

April 29, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 13 °C

Na het ontbijt, met wat vragen naar de Avenida... waar de fietszondag wordt gehouden. Wát gaaf. Best veel fietsers, we hebben meestal voorrang en de zon schijnt. Met wat aandringen en veel gebaren, bij de benzinepomp onze blikjes gevuld met super.
    Dan op de Osmand naar Cumbaya. Daar vroegen we naar het fietspad op de oude spoorlijn. Ik had ook even naar beneden kunnen kijken, daar lag nl spoorrails in het wegdek. Helemaal leuk. Wat een gave tocht, het schoot wel totaal niet op. Onderweg al allemaal zeer kleurrijke vogels en planten huizenhoog die bij ons in een potje staan. In Puembo zou een camping zijn. Not. Maar na wat heen en weer mutsen bij een soort sportclub letterlijk onder dak (binnentent zonder haringen op een kunstgrasveld met dak opgezet). Om 8 uur (we sliepen bijna), gaan opeens alle lampen aan. De eigenaar (?) is not amused, diegenen die "ja hoor mag" hadden gezegd gingen er blijkbaar niet over. We worden gered door ons gebrek aan spaans.

30-4: Naar Cayambe, nee toch niet

April 30, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 14 °C

Na eindeloos gemorrel met remblokken (hoe hebben die dingen nou door dat veel te kleine gaatje gepast?) ri Cayambe. Komen we toch weer op een oude spoorlijn terecht. O. K. Het wegdek is iets minder, maar het klimt wel een stuk makkelijker dan in het begin vd dag. Alleen hobbelt het wel héél erg, waardoor we weer niet opschieten. Maar het is prachtig. Totdat we bij de lunch horen dat er een stuk is ingestort. Moeten we eerst 5 km over een keidrukke weg. Daarna vinden we hem makkelijk weer terug, maar is het wegdek nog iets minder. Uiteindelijk belanden we op een geitenpaadje, ik val ook nog. We proberen op een grotere weg te komen. Eerst 2 Heras hekwerken, daarna 2 houten waar we doorheen kunnen: staan we wéér op die spoorlijn. Het is inmiddels 3 uur: dus regen. We vragen of we ergens kunnen kamperen: ja hoor hier. Klaar. 4 uur op de fiets, 6 uur onderweg, voor 30 km en mijn hele kont is stuk. Gelukkig voel ik daardoor mijn rug niet zo (van de val).
    Na een uurtje schuilen in de tent wordt het gelukkig weer droog en kunnen we genieten van uitzicht, stilte en vogels.

1-5: Naar Ottovalo

May 1, 2018 in Ecuador ⋅ ☁️ 12 °C

Op advies van de mensen waar we in de tuin gekampeerd hebben, doen we toch weer de linea ferrera. Maar die wordt weer zo slecht (of blub, of over bielzen rijden) dat we afbuigen naar de E35. Eens kijken hoe dat bevalt. Niet. Jeemig wat druk, en die auto's stinken ook zo, om het over bussen en vrachtwagens maar niet te hebben.
    We stoppen wel bij een equator monument. Karin wilde eerst niet want het is niet echt. Daarom nemen we een foto vanaf het niet echte middelpunt. Voor het "echte" moeten we betalen. In Cayambe lunch op een soort speelplaats waar nog wat kermisattracties tussen zijn gezet. Het is er gezellig druk.
    Ik heb niet echt klimbenen vandaag en loop alles van 5% en hoger. En dat is helaas nogal wat. Net als we het willen opgeven, begint de grote afdaling naar Ottovalo. Daar kunnen we de camping moeilijk vinden omdat de navigatie van Karin raar doet, en mijn telefoon is leeg en wil onderweg niet echt opladen helaas.
    Uiteindelijk komen we in een bos terecht vlakbij een waterval. Daar is een kampeerplek. Helaas is de baños dicht, is het bijna donker als we aankomen en hoost het vanaf dat de tent staat stort. We dineren met chips en bier. Te moe voor iets anders. Ik ben wel heel erg benieuwd wat voor dieren dat klik geluid maken. Telefoon nu opgeladen met de waku waku.

2-5 Otavalo hotel

May 2, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 17 °C

Omdat inmiddels alles vochtig is, de baños op de camping dicht is en we inmiddels stinken als... tsja, verhuizen we naar een hotel in Otavalo centrum, vlakbij de markt.
    Maar eerst "doen" we de waterval. Mooi. Bijna alle leuke stalletjes op weg naar deze attractie zijn helaas nog dicht waardoor we genoodzaakt zijn te ontbijten met banaan, koekjes en water.
    Het blijkt naar Ottovalo maar 2 km. En helemaal niet zo veel hoogtemeters. En toch hondsmoe. Ik had ook maar 10 uur geslapen.....
    Tent laten drogen, wasje gedaan, alles uit de kledingtas laten uitstinken, rondje markt. Rust. 's Middags empanada voor lunch, naar centrum gelopen, onderweg badpak gekocht. Was ik thuis niet meer aan toe gekomen, maar wel nodig.
    Weer zo'n leuk parkje, met muziek. Staat serieus een ingebouwde speaker voor. Wel goede kwaliteit. Raar.
    's Avonds uit eten. Van te voren rommelderommel. Zit ik met een kaart voor m'n neus: geen trek. Nou ja, ik kan het hebben. Om 8 uur naar bed, half 9 slapen: bijna naadloos tot half 7. Niet normaal.

3-5 Otavalo "rustdag"

May 3, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 15 °C

Er zijn hier diverse touroperators die ook fietsdingen doen. Maar geen betere kaarten dan die ik heb en geen goede tips of zo. Dus vertrekken we op een schetsje van het ministerie van toerisme naar de Taxopamba waterval. Eerst langs de molens, een opgraving. Openstreetmap klopt niet, of het was niet. Niets gevonden tenminste. En toen een fietsroute, lekker rustig aan: 5 km. Haha 🤢. 10% krijg ik zelfs zonder bepakking amper geduwd. Maar Karin wist van geen opgeven. Eindelijk, na meer dan een uur duwen: wandelpaadje naar de waterval. Dat wordt zo stijl en blubberig, dus gevaarlijk dat we alsnog opgeven. Grrr.
    Daarna is het gestuiter naar beneden bijna net zo naar, alleen sneller voorbij.
    Daarna rust in hotel (en onweer) en wat gehannes aan fiets (stuurlint, stuur).
    Karin doet boodschappen voor morgen, ik nog een rondje markt, maar ik ben niet in de stemming. Gisteren hebben we voor 50 cent oorbellen gekocht, 28 dollar op de markt ga ik niet eens over in discussie. Ze zijn het vast waard, maar dan verlies ik ze maar weer.
    Morgen gaan we een witte weg op de kaart proberen. Ik vrees dat dat ook eerst heel stijl begint. En geen onderdak zo te zien, dus wild kamperen weer. Hopelijk is de douche hier morgenochtend eindelijk een keer warm.

4-5 ri. Perucho: net op tijd gestopt.

May 4, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 17 °C

Raar dat veel eettentjes met etenstijd dicht gaan en dat ontbijttentjes om 7.45 nog niet open zijn. We ontbijten in dezelfde tent waar we ook gegeten hebben aan de markt.
    Daarna de gele weg gevonden; kijk, dát bedoelen we nou. Wel verkeer, niet te, wel klimmen maar niet te stijl. We, o.k. vooral ik, willen wel langs de bezienswaardigheden, dus moeten we linksaf. Dat is weer zo'n keienweg en het stijgingspercentage klimt zachtjes van 3 naar 5 naar 15%. En bij iedere bocht denk je: dat móet de laatste wel zijn.
    Maar nee. Na 2 uur duwen zien we in the middle of nowhere een dak: blijkt een hacienda. We stoppen. Het is 2 uur, dat waren we ook van plan, kunnen we nog even voor de tent zitten voor het onweer. Not. De tenten staan net: mega mist de berg af en 10 min. later (bijna een half uur te vroeg) MEGA plensbui. Niet normaal.