Costa Rica
Barú

Dschungelcamp

January 28 in Costa Rica ⋅ ⛅ 29 °C

Mitten drin statt nur dabei im La Cascada Elysiana haben wir einen kleinen Bungalow gebucht👍
      Den hauseigenen Wasserfall werden wir noch erkunden und ansonsten ein wenig abhängen-im wahrsten Sinne des Wortes😜😃Read more

Alturas Wildlife Sanctuary

April 11, 2023 in Costa Rica ⋅ ⛅ 29 °C

Viele liebe Grüße aus dem Alturas Wildlife Sanctuary (https://www.alturaswildlifesanctuary.org).
      Alturas ist eine non-profit Rettungs- bzw. Rehabilitierungsstation für Wildtiere in Costa Rica.
      Hier bin ich nun seit Sonntag und werde für zwei Wochen bei der Pflege der Tiere hier unterstützen. 🦥🦅🐒🐊
      Am Sonntag wurde ich von Mitzi, einer Volunteer-Koordinatorin in Dominical abgeholt. Dann gab es erstmal eine kleine Einweisung und ich konnte die anderen Volunteers und die Tiere kennenlernen.
      Viele Volunteers sind hier 3 Monate und machen ein Praktikum, weil sie zum Beispiel Tierärzte oder -pfleger werden. Die Gruppe ist super gemischt. Die Volunteers aus meinem Haus kommen beispielsweise aus Italien, Spanien, den USA, Belgien, Holland und Frankreich. 🇺🇸🇫🇷🇮🇹🇳🇱🇧🇪

Am Montag haben wir dann eine Tour durch das Sanctuary bekommen und uns wurde gezeigt, wie die Käfige gereinigt werden, welches Tier welches Essen bekommt, worauf im Umgang mit den Tieren geachtet werden muss etc. Zu Beginn war es sehr viel Input, aber da wächst man sicher rein. Heute war dann meine erste richtige Schicht. Super cool ist außerdem, dass man hier neben der Arbeit mit den Tieren auch genug Zeit hat, sich die Umgebung anzuschauen (wir dürfen z.B. auch den Pool des Hotels nutzen) und mittags ab und zu auch Vorträge gehalten werden, z.B. zu verschiedenen Versuchen zum Verhalten der Wildtiere hier. Man kann also auch noch ein bisschen was lernen. 📚☀️🏊🏼‍♀️🤓

Ich werde in den nächsten Tagen immer mal ein bisschen berichten und euch die Tiere hier und den Alltag vorstellen. Bis dahin! Habt alle eine schöne kurze Woche 🙏🏻☀️

Bot. Garten Wilson San Vito

January 30 in Costa Rica ⋅ ⛅ 24 °C

Unsere heutige Tour führte uns bis wenige km vor die Grenze zu Panama in den Bot. Garten Wilson.
      Ein sehr großes Areal, welches Ende der 50er/Anfang der 60er Jahre angelegt und ständig erweitert wurde.
      Sehr viele unterschiedliche Palmen, Bromelien uns vor allen Dingen ca. 30m hoher Bambus gab es zu sehen. Wirklich sehr beeindruckend!

Op weg naar Manuel Antonio...

November 19, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 27 °C

Vandaag staan we eindelijk op met deftig weer maar moeten we helaas Drake Bay verlaten. Onze taxiboot heeft omwille van de stevige stroming moeite om de boot op het strand te houden dus duurt het bijna een uur vooraleer iedereen veilig en wel op de boot geraakt. We varen terug naar Sierpe om van daaruit naar Manuel Antonio te rijden. Onderweg stoppen we nog even aan een supermarkt om lunch te voorzien. Yves en ik fixen stokbrood met manchego, ham, chorizo,... en ne cuba libre uit een blikske! Gaat er altijd in. We stoppen ook nog aan de Nauyaca waterfalls. Prachtige waterval maar te bereiken na een dik uur wandelen met heel wat ups en downs. Kletsnat ben ik vant zweet maar ze waren het waard. De terugweg was op het einde zelfs nog steiler en steviger. Maar gelukkig werd ik nog getrakteerd op een paar toekans voor de finish. Dus dat maakte veel goed. We rijden verder naar Manuel Antonio. Onze stopplaats voor de komende 3 nachten. Het is eigenlijk meer een hostel met kleine kamers maar het zwembad en omgeving maken veel goed. We duiken er dan ook meteen in. Fris maar relaxing. Nog samen uit eten in het dorpje om dan weer een fijne eindelijk zonnige dag af te sluiten.Read more

Nauyaca Waterfall Nature Park

December 4, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 26 °C

This tour was awesome... and eventful.

We drove about an hour away past Dominical to the nature park where we were to take a "shuttle", which was a tractor with a trailer attached to the back. The shuttle was furiously bouncing around as we went what seemed like straight up and down and around sharp corners until.... A wheel fell off! From there our guide Brian said "I guess we're walking from here"! It was all down hill from there so it really wasn't bad.

Since I've gained so much weight not long after we started the actual "hike" I was breathless, sweaty, and tired. We finally reached the upper part of the waterfall where I was glad to rest for a few minutes... Then it was on to the bottom where we could actually swim and hang out.

It was beautiful and felt great to just sit in the water with it rushing past you, feeling the sun but staying cool. We hung out for about an hour, ate some pineapple and then began the ALL UPHILL hike back to the ranchero where luckily they were sending a tractor with all the wheels to pick us up.

After that we had a chicken and rice lunch then headed back to Jungle Creek.

Wasserfall Nauyaca

August 11, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 28 °C

Wir verlassen dieses wunderschöne Tal und fahren über die höchste Passstraße Mittelamerikas auf 3400m in Richtung Pazifik. Unterwegs nehmen wir ein Bad im Nauyaca Wasserfall. Diesmal werden wir fast bis hin gefahren. Der Weg geht extrem steil bergab. Nur die letzten 10 Minuten müssen wir herabsteigen. Der Weg ist nicht ungefährlich, weil sehr glitschig. Aber der Anblick ist so wunderschön.Read more

Letzter Tag in Dominical

April 3 in Costa Rica ⋅ ☀️ 29 °C

Am letzten Tag in Dominical entscheide ich mich für einen Ruhetag, ich gönne meinem brummelnden Kopf etwas Ruhe. Meine Reisegefährten machen unterdessen einen Ausflug zum Cascada Verde Wasserfall.
      Es ist bereits Mitte Nachmittag und es gibt nichts Neues zu berichten, ausser über Dominical selbst. Dieses kleine Städtchen, das die Grenze zwischen Mittel - und Südpazifik bildet und mit seinen beliebten Stränden und dem regelmässigen Wind ein Eldorado für Wassersportler ist. Lässigkeit, kleine Läden, rustikale Restaurants und Bars prägen das Bild des Ortes.
      Den Abend verbringen wir ruhig, nachdem uns von Zuhause eine traurige Nachricht erreicht hat.

Manuel Antonio - Dominical

October 31, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 26 °C

Laatste fase van de Costa Rica rondreis is aangebroken: ontbijten kan tot 9:00 uur en de bus vertrekt om 11:00 uur. Evengoed zitten we voor achten te ontbijten, gezellig samen met de ondeugende kapucijn aapjes en zijn we binnen een half uur klaar voor een strandwandeling. Tania spot nog twee luiaards en enkele eekhoorn aapjes, die we nog niet eerder gezien hebben.
      We rijden 11:00 uur richting Manuel Antonia om te pinnen en voor een lunch in de jachthaven.
      Daarna uurtje rijden richting Dominical, we stoppen nog bij een hippie markt en daarna door naar ons hotel voor de komende 2 nachten. Prima bungalow, ziet er leuk uit en we duiken nadat we ons omgekleed hebben het zwembad in. Spannender wordt het vandaag niet.

Dominical

November 1, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 25 °C

Narigheid! Nelly heeft net als een paar medereizigers iets gegeten wat niet helemaal kosjer was: gevolg frequent bezoek aan het toilet. Echter dit weerhoudt Nelly er niet van om met de excursie van vandaag mee te gaan: met de boot de Grote Oceaan op opzoek naar een of meerdere walvissen.
      Het gaat hier om bultrug walvissen die vanuit Antarctische wateren medio juli aankomen in het warme, tropische water van Costa Rica waar de vrouwtjes walvissen bevallen van een kalf, hier vervolgens in 3 maanden het kalf alles leren om mee terug te kunnen zwemmen naar Antarctica. Het walvisseizoen loopt tot en met oktober dus eigenlijk redelijk op het einde.
      Om 07:00 uur vertrekken we richting het plaatsje Uvita waar we op een boot stappen die ons meeneemt de oceaan op. Van de plaatselijke gids krijgen we nog een toelichting en instructies en vertrekken vervolgens te voet richting het strand. We lopen door de zee naar de boot en kunnen vertrekken. Eerst varen we parallel aan de kust en daarna gaan we meer de oceaan op. We zien onder andere tonijnen springen, een paar zeeschildpadden en pelikanen. Na enige tijd krijgt degene die de boot bestuurt een telefoontje dat op een andere locatie een walvis is gespot. Net op het moment dat de boot rechtsomkeer wil maken ziet onze gids een walvis bovenkomen inclusief kalf!
      En dan is het iedere keer wachten waar en wanneer ze weer aan de oppervlakte komen om te ademen: de baby om de 7 minuten en moeders kan 14 minuten onder blijven.
      Wat zijn het toch een grote (zoog)dieren: moeder wordt geschat op 17 meter en het kalf op 7 meter.
      We proberen in de buurt te blijven en zien ze steeds weer op een afstand variërend tussen de 50 en 100 meter verschijnen. Na enige tijd zegt de gids we laten ze nog een keer bovenkomen en dan gaan we weer verder. Het is alsof moeder walvis het heeft gehoord want ze duikt de diepte in en neemt afscheid van ons door met haar staart te ‘zwaaien’. Heel bijzonder!
      We keren om richting waar we vertrokken zijn en maken nog een stop om te zwemmen in een hele mooie baai waar de bemanning fruit uitdeelt.
      We komen aan bij de eindbestemming en gaan met een goed gevoel, ondanks dat we niet hebben kunnen snorkelen en geen dolfijnen hebben gezien, richting hotel.
      De rest van de dag blijven we rondom onze bungalow en halen slaap in die we vannacht hebben gemist.
      Eind van de middag is er nog een afscheidsbijeenkomst, want 3 van de 14 medereizigers blijven hier nog iets langer en de rest vertrekt morgen richting San Jose. Dit is ook het moment dat we onze reisleidster Tania bedanken voor haar enthousiaste inzet en goede zorgen en onze chauffeur Olman die ons veilig door Costa Rica heeft vervoert. Voor beide hebben we een envelop met ’tip’ welke onder begeleiding van een speech door René en Rob wordt overhandigd.

Rum'n'coke in Dominical

January 30, 2023 in Costa Rica ⋅ ☁️ 27 °C

In Dominical hatte ich bisher mein schönstes Hostel.
      Es lag direkt am Fluss und war ein Familienhaus das vor einem Monat von Kelly zu einem Hostel umfunktioniert wurde. Dementsprechend war auch das Gefühl dort. Man hat sich gleich Zuhause gefühlt, als ich ankam wurde mir erst Mal ein Kaffee hingestellt und gefragt ob ich eine rauchen möchte. Und dann weiter mit den Worten, "komm erst Mal an" 😊
      Ansonsten bin ich noch zum Wasserfall gewandert, hab unter ihm gebadet und verschiedene Tiere gesehen. Alles in allem ein wirklich traumhafter 3 Tages Aufenthalt.

Barú, Baru