Czech Republic

Top 10 Travel Destinations Semily District
Show all

Dag 4-(Pech)vogels en andere dieren

August 8, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 17 °C

Daar zijn we weer met wat verse verhalen om te lezen! Dag 4 is voorbij en het was een wisselvallige dag voor ons. We begonnen onze dag om 8 uur sochtends, want we wilden rond 9 uur de auto instappen om naar de Zoo Liberec te gaan. Dit liep iets uit... tien over half 10 zaten we dan eindelijk en gingen we op weg. Eenmaal bijna bij de dierentuin aangekomen waren er weer gezellig wat omwegen. Altijd leuk. Toch weten we altijd onszelf hieruit te redden🦸🏼‍♂️

De dierentuin! Het was toch een andere dierentuin dan vorig jaar, maar dat gaf niks. Het was een gezellig dierentuintje. Waar ik wel echt aan moet wennen hier in Tsjechië is dat alles in heuvels gaat. Heuveltje op, heuveltje af.. zelfs in Gran Canaria is het niet eens zo erg😆 dit geeft trouwens wel heeeele mooie beelden! Dus dat maakt het wel weer goed.

De dierentuin was gezellig en het was goed te doen met het weer. Wel vonden we dat er een hoop dieren onnodig achter glas zaten.. maar goed. We hebben een aantal mooie dieren gezien en vastgelegd! Hieronder de mooiste foto’s.

Na drie uurtjes besloten wij terug te gaan naar Vesela en boodschappen te doen... bij de Lidl!! Dat was bekend terrein. Fijn is dat he, als TN’er😂(Typische Nederlander)

Onderweg naar het huisje kwamen we nog iets über schattigs tegen; een mini zwijntje. Deze was zó schattig! Hij rende gauw terug naar zijn mama toen wij aan kwamen rijden en stopten om te kijken. Toen kwam de rest van de familie zwijn koekeloeren.. wij reden maar weer verder🙃

Eenmaal in het huisje aangekomen zouden er een paar dingen gaan gebeuren die niemand had voorspeld. Allereerst wilden Julia en ik allebei even rust. Wij lagen dus even te chillen. Ik had mijn raam wagenwijd opengezet voor wat frisse lucht, met alle risico’s voorbehouden. En ja hoor, er vloog een wesp naar binnen. Heel fijn🙃 In de eerste instantie hoopte ik dat ie naar buiten zou vliegen zodat ik het raam dicht kon doen, maar in plaats daarvan dacht ie dat ik een landingsbaan was. Hij ging langzamerhand mijn kant op en ik moest er niks van hebben. Ik zat op mijn bed dus ik kroop op hoge snelheid richting de uitgang waarbij ik mijn arm stootte, waardoor mijn gewricht even uit en weer terug in de kom schoot.. en nu ben ik zielig😢 arm in de mitella en rust houden.
      Daarna bedacht Julia dat het handig was als zij ook nog even gewond zou raken. Zij miste de laatste trede van de trap en kwam zo met haar voet vol tegen de punt van de trap aan.. toen waren we allebei zielig😥 de pechvogels😆
      Wel hebben we allebei geprobeerd niet te lachen toen de ongelukken plaatsvonden (ook al zag dat van Julia er erg grappig uit).

De avond verliep dus even rustig aan, omdat er niet veel gedaan kon worden😆 bami en rijst stond er op het menu. Na het eten besloot ik om even mijn zus te bellen en tegelijkertijd kwam de eigenaar van het huisje even kletsen met Hans en Yvonne. Hij probeert zo erg om zich verstaanbaar te maken!

Morgen zijn de plannen om te gaan zwemmen! Wel kijken we nog even aan in hoeverre mijn arm vervelend blijft doen. Zelf hoop ik dat het alleen een spierpijn gevoel geeft en dat het verder weer te doen is, maar we gaan het zien. Voor nu gaan we iets eerder ons bed in. We merken allemaal dat de dagen lang zijn, dus een beetje extra rust kan zeker geen kwaad😴

Dag 3-Was het toeval?

August 7, 2019 in Czech Republic ⋅ 🌧 16 °C

Toen was dag drie alweer voorbij! Het begon met een laat ontbijtje en de discussie wat we zouden gaan doen vandaag. We wilden iets overdekt, want het zou misschien gaan regenen. Na een tijdje wikken en wegen hadden we besloten om naar een winkelcentrum te gaan in de buurt van Liberec. Het winkelcentrum heet “Nisa”. 🙃.

Verder was het winkelcentrum wel leuk! Er waren allerlei soorten winkels, zoals een gitaarwinkel waar Julia verliefd werd op elke gitaar die ze zag. Ook zijn we heeeel lang in de H&M geweest, want hoe toevallig kan het zijn: we kwamen vrienden tegen! We wisten dat zij ook in Tsjechië waren, maar hoe bizar is het dan dat we elkaar tegenkomen in een winkelcentrum, ín de H&M? Ik kan er nog steeds niet helemaal bij😳 Was het toeval?🤪
      Wel was het erg gezellig en stond de H&M even op z’n kop door ons😆. Grapje.

Goed, daarna lunchen. Wat is de Chinees toch lekker hier. Foto in de bijlage🍲
      En wie kwamen we daar tegen?! Je raadt het al. Yvonne speelde even voor paparazzi en wilde stiekem een foto maken maar dat werd helaas al snel onderschept🤔

Na de lunch besloten we langzaam aan terug te gaan om boodschappen te halen. Door de machtige lunch besloten we wat lichter te eten. Ik had besloten even een borreltje mee te nemen voor in de avond. Hierop noemde Hans mij een alcoholist. Ik heb het pot-ketel principe maar even toegepast op deze situatie☺️

Onderweg naar het huisje gingen wij erop letten dat Hans dit keer niet de afslag zou missen! Had hij dat maar wel gedaan.. We reden wel op een hele mooie berg, maar deze leidde niet naar onze bestemming. We kwamen klem te zitten als het ware, dus mocht Hans weer lekker achteruit manoeuvreren. Het was wel weer een lekker toeristisch weggetje🏡🏔

Na het avondeten wilden Julia en Hans een revanche met Sushi Go! Dit gingen wij dus doen. Hans heeft hierbij eindelijk een keertje gewonnen! Hier was hij blij mee😋
      Ook had ik een escape room spel gekocht. We waren best nieuwsgierig naar hoe dit zou werken. We besloten de uitdaging aan te gaan en het doosje te openen. Echter waren de raadsels erg moeilijk en was iedereen best moe (en aangeschoten (Julia vond de rum-cola niet lekker, ook al zat er heel weinig rum in) ). We hebben besloten de escape room morgen verder te gaan doen, zodat we allemaal scherp zijn!

Morgen zijn de plannen al gemaakt; we gaan naar de dierentuin in Liberec! Hier zijn Hans, Yvonne en Julia al eens heen geweest, dus we weten zeker dat het een goeie dag gaat worden.
      Tot morgen!

Dag 2-Foto's huisje

August 6, 2019 in Czech Republic ⋅ ☁️ 24 °C

Goeiemiddag! Hierbij de beloofde foto’s van het huisje. Het is een echt klein huisje op de prairie. We zitten hier wel zo’n 500 meter boven zeeniveau, hoog in de bergen! Het is een aardig steil wandelingetje omhoog willen we bij het huisje komen, maar dat maakt het niet minder knus!

De bedden liggen weliswaar op de grond, maar man man man wat hebben wij goed geslapen. Het kan ook komen door het feit dat we allemaal écht heel moe waren, maar dat gaan we vanavond dan wel zien. De dekens en kussens liggen in ieder geval heerlijk.

De eigenaar van dit huisje is me toch een lieve man! Ook al kunnen we elkaar totaal niet verstaan, we weten toch met handen en voeten ons verstaanbaar te maken. Hans vindt hem heel aardig want hij geeft ons bier☺️

Hierbij de foto’s van ons huisje!

Dag 10-Mini pizza maken

August 14, 2019 in Czech Republic ⋅ 🌙 14 °C

Gister hebben we mini pizza’s gemaakt.
      Georgina had koude voeten dus die dacht ik maak ze warm, bij de pizzarette.
      Ze dachten ook we doen een wedstrijdje wie het hardst snurkt.
      Wie zou er gewonnen hebben ?Read more

Dag 5-Opblaasfiguren temmen

August 9, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 19 °C

Ik zit hier naast de trap dit verhaaltje te tikken omdat mijn kamer erg warm is en het raam open staat voor wat frisse lucht. Echter had ik geen zin in een herhaling van gisteren🙃de familia is op zoek naar een tas? Waardoor het huis even op z’n kop staat.

Goed, wat hebben we vandaag gedaan? Gezwommen! En hoe. Vanmorgen hadden we weer een wekker gezet om op tijd weg te kunnen naar het zwembad. Dit ging weer niet helemaal volgens plan.. waarna we ook nog een kwartier achter een vrachtwagen reden die maar 20km/p uur reed en we even moesten zoeken naar het adres, waren we er dan eindelijk! (Weliswaar maar een uurtje te laat🤪) We besloten gelijk om alle opblaas figuren maar op te blazen zodat we ze in het zwembad konden gaan temmen. Man man man wat hebben we gelachen zeg. Van Julia die finaal langs de luiaard sprong (slappe lach bij iedereen) tot Hans die meerdere keren kopje onder ging. Zelfs Yvonne bleef niet droog en ontsnapte niet aan de genadeloze luiaard. Ook was de Alpaca moeilijk te temmen maar Hans wist dit uiteindelijk toch te doen! Zelf heb ik de makkelijkste opblaas figuren getemd; de fles en het shirt😆
      Zelfs lokale bezoekers kwamen ons helpen de beesten te temmen en klommen zelf ook op de opblaas beesten. Ik zou het ze op hun leeftijd niet meer nadoen hoor😳
      Ook wilde Julia graag nog van de duikplank.. tja wat kan ik zeggen? Ze heeft een beetje pijn nu🤣 iets met ‘plat op het water’?

Ik heb verder heerlijk in het zonnetje gelegen en nét iets te weinig gesmeerd😬 verbrand dusss! Maar ik heb in tijden niet meer zo’n lekkere zwembaddag gehad. Het was heerlijk gezellig met een perfect weertje. Zoals te zien op de foto’s lag ik aangemeerd bij Julia’s (gekaapte) flamingo. Dat lag echt lekker!

Hierna nog even boodschapjes halen en terug naar huis want het liep al tegen half 8 aan toen we terug waren😳 wij hebben dus lekker laat gegeten. Het was heerlijk, toen het eenmaal bedtijd was voor de wespen☺️ ook kreeg Yvonne nog bezoek van een raar beestje.. we weten nog steeds niet wat het nou was.

Nog even een update over mijn arm; het gaat op zich prima. Ik heb wel een soort spierpijn gevoel en ik voel dat m’n arm wel wat gevoeliger is dus ik ben voorzichtig te werk gegaan vandaag☺️

Zojuist hebben we het huisje van binnen en van buiten versierd want Hans is morgen jarig! Dit zouden we gaan vieren in Praag, maar we hebben besloten een rustdag in te lassen omdat we al best veel gedaan hebben. Wel gaan we Hans z’n verjaardag vieren bij de vrienden in de buurt! Een lekkere barbecue gaat het hopelijk worden! Hierover morgen natuurlijk meer☺️

Mummelfall

February 19, 2022 in Czech Republic ⋅ 🌬 -1 °C

Erstes Tagesziel nach dem Frühstück war der Mummelfall. Spannender Aufstieg bei dem Wetter, denn alles war glatt mit natürlicher Nadel-Wald-Streuung. Mit dem Wetter haben wir Glück. Der angesagte Schneesturm ist noch nicht da. Dafür kam sogar mal die Sonne raus. Grund genug für ganze Reisegruppen sich dieses örtliche Highlight anzugucken.
      Für den Heimweg gab es noch ein Warmgereänk neben dem Wasserfall.

• Tag 9 - Lost in Turnov

August 3, 2020 in Czech Republic ⋅ 🌧 16 °C

Und so trug es sich zu, dass wir um 9:00 per Bus nach Decin fuhren und von dort über Liberec nach Turnov zum Fuße des Böhmischen Paradieses, wo wir um 13:00 ankamen und mit dem Bus weiter in unsere Unterkunft fuhren. Diese lag leider ziemlich abgelegen und nur 4x/Tag per Bus erreichbar mitten in einer Wohngegend, das nächste Geschäft über einen Kilometer entfernt und noch dazu regnerisches, kaltes Wetter. Folglich war ein erstes Mal ein Anflug von Trübsal zu spüren, gegen den momentan wenig etwas dagegenwirken konnte. Haben das beste aus der Situation gemacht und für uns beschlossen, dass wir nur eine Nacht in der Unterkunft bleiben würden und Turnov als Transitpunkt nutzen sollten. Das hieß für uns wiederum die Route etwas umplanen und ein Hotel für die Folgenacht zu organisieren. Zusätzlich trieb uns der Hunger bereits etwas und so gingen wir die rd. 1,4km zum nächsten Geschäft und versorgten uns mit leckerem, gesundem Essen und kochten so das erste Mal bei dieser Reise selbst. Die Zeit nach dem Essen wurde mit Spielen und Lesen genutzt und so etwas Ruhe in die doch bereits trubelige Reise gebracht. Am Abend unternahm ich noch einen Spaziergang über 5km in die Innenstadt, die allerdings auch nicht wirklich übermäßig spannend war und ich so einen guten Strich unter diese Stadt machen konnte. Am späten Abend wurde noch die Weiterreise geplant und ins Land der Träume abgedriftet.Read more

Jilemnice

November 1, 2017 in Czech Republic ⋅ ⛅ 5 °C

Jilemnice (deutsch: Starkenbach) ist eine Stadt im Okres Semily, Liberecký kraj in Tschechien. Sie liegt im Riesengebirge.

Die Burg Starkenbach und der umgebende Ort wurde im 14. Jahrhundert als Besitz der Familie Waldstein erstmals urkundlich erwähnt, in deren Besitz sie bis 1522 verblieben. Dann folgte ein rascher Wechsel der Besitzer. Im Dreißigjährigen Krieg wurde Starkenbach 1634 von schwedisch-evangelischen Truppen niedergebrannt. Am 20. Oktober 1701 erwarb Ferdinand Bonaventura Graf von Harrach die Stadt und die Grundherrschaft Starkenbach um 240.000 fl. Die Tochter seines Bruders, Vertrauter Rat des KaiserFerdinand II. , war in 2. Ehe mit Generalfeldmarschall Wallenstein verehelicht. Letzter Besitzer von Starkenbach war 1945 Ferdinand Bonaventura Graf von Harrach. Er und die deutschsprachigen Familien des Ortes wurden zu Gunsten der Tschechoslowakei enteignet.

Um 1716 wurde Starkenbach ausgebaut und erweitert. Der 1729 fertiggestellte barocke Kirchbau wird dem Baumeister Johann Georg Achbauer der Jüngere zugeschrieben, um 1800 erhielt das Schloss eine eigene Kapelle. Ab Beginn des 19. Jahrhunderts entstanden mit Beginn der Industrialisierung in Starkenbach Betriebe der Textil- und Glasindustrie. Bis 1868 war Starkenbach Sitz des gleichnamigen Gerichtsbezirks und anschließend des neugeschaffenen Bezirk Starkenbach. 1899 wurde der Bahnhof an der Lokalbahn Starkenbach–Rochlitz eröffnet. Nach dem Ende des Ersten Weltkriegs im Jahr 1918 kam Starkenbach zur neu gegründeten Tschechoslowakei und gehört seit 1992 zu Tschechien.

Bozkov Dolomit Höhlen

May 18, 2023 in Czech Republic ⋅ ☁️ 13 °C

Ich bin definitiv zu groß für einen Höhlenforscher. Interessant war's dennoch

Okres Semily, Semily District, مقاطعة سيميلي, Семили, Distrig Semily, Districte de Semily, Distrikto Semily, District de Semily, Semily-i járás, Սեմիլիի շրջան, Distretto di Semily, სემილის რაიონი, Daerah Semily, Powiat Semily, Округ Семили, სემილიშ რაიონი