Ecuador
Guayaquil

Here you’ll find travel reports about Guayaquil. Discover travel destinations in Ecuador of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

4-6 Guayaquil consulaat

June 4 in Ecuador

Na een onrustige nacht met een autoalarm zitten we om 9 uur op het consulaat. Daar kan alleen een noodpaspoort aangevraagd. Een eventueel echt paspoort kan alleen in Lima. Veel kosten, weinig wol.
    Wat ook weinig lol is, is dat ik de afschrijvingslijst van de verzekering bekijk en al mijn spullen afgeschreven blijken te zijn. We leren een heel handig nieuw trucje van de mevrouw op het consulaat om een hotel te zoeken in Ecuador namelijk: booking.com. Zucht. Zitten we vanaf overmorgen voor minder dan de helft van het geld in een hotel met zwembad. Grrr.
    Dus trakteren we onszelf maar op een heel lekker nieuw t-shirt (in de aanbieding hoor).
    Verder sjouwen we de halve middag door de stad op zoek naar een portemonnee. Dat lukt nog niet, maar wel nieuwe torks en inbusjes, want mijn multitool is ook weg. Het is hier gelukkig niet zo duur. Ik kan hier ook voor 4 dollar een aluminium pannetje kopen.
    De rest moet vrezen we ingevlogen worden, want de "outdoorwinkel" op maps en me verkocht alleen shampo en mottenballen. Maar gelukkig heeft Karin een vriend die dat vaker doet en de DHL hebben we ook al gevonden.
    Kost wat, maar dan hebbie ook wat. Of komt er iemand per ongeluk binnenkort deze kant uit? 😉

3-6 Guayaquil

June 3 in Ecuador

Met een enorme fietstocht (10 meter of zo) naar de hoofdstraat waar Karin het lumineuze idee heeft om te kijken of we daar niet al een bus kunnen pakken naar Guayaquil. Dat lukt via een busterminal. De rit daarheen kost 50 cent pp en de rit naar Guayaquil in een bus met airco, wifi en film 4,15 pp. Nou ja! Jammer dat de rit zo voorspoedig gaat dat de film nog niet klaar is.
    Vervolgens zoeken naar een betaalbare, leuke plek om te slapen. Dat is dan weer jammer, al hebben we nu wel een grote kamer met airco. Maar léuk? Mwah. Onze fietsen mogen in een hoekje in de gang. Word ik opeens naar beneden gebeld, de fietsen moeten op de kamer. (7 hoog, lift is 90 cm vierkant). Ik over de zeik. En vreemd genoeg word ik dan wél verstaan. Blijkt er een dikke mevrouw te klagen over dat het gevaarlijk is. Zeg ik tegen haar (in het Nederlands) dat er genoeg ruimte is om haar dikke reet in de lift te hijsen, druipt ze af! Terwijl als ik in mijn beste Spaans 2 koffie bestel, verstaat niemand me. (fietsen staan nu nóg subtieler geparkeerd).
    Daarna nog op sandalenjacht (mislukt) en een biertje op de boulevard.
    We doen ons best, maar echt genieten is het niet.

5-6 Guayaquil st Anna

June 5 in Ecuador

Veel bestellingen 's morgens en denkwerk gisteravond omdat thuis de koelkast stuk is. Ook daar een beslissing over genomen en gemaild met mijn super-buurvrouw.
    Daarna naar de moeilijk vindbare tourist info. Daar mogen we onze fietsen niet langs een hek zetten, want het is een autoparkeerplaats. We verstaan opeens geen Spaans of gebarentaal meer. Toch een beetje eng vind ik. Binnen is een enthousiaste mevrouw met super info.
    Naar het oudste stuk van de stad gefietst en daar gelopen en lekker absurd veel foto's gemaakt. Raar dat sommige trappetjes afgeraden worden "peligroso" en dat word je dan verteld door zwaarbewapende bewakers, die op de rest van de route staan. Wij risceren even niets dank u, en lopen van bewaker naar bewaker. Toch heel erg leuk, en lekker veilig!
    's Middags besloten dat ik niet als roze rolmops door het leven wil. Daarna naar de artesanial markt. Daar is veel al dicht maar wel geslaagd voor waar we voor gingen.
    's Avonds plannen voor alle leuke dingen die we nog willen gaan doen!

Galapagos

June 6, 2017 in Ecuador

Het voelt een beetje alsof de vakantie is afgelopen. Een beetje sip zitten we in het vliegtuig naar het koelere Quito, maar we kijken terug op een heerlijke 12 dagen. De Galapagos eilanden zijn namelijk voor ons één van de grote highlights van onze reis! Natuurlijk mogen we deze bijzondere eilanden niet overslaan tijdens onze trip, dus we tasten nog even diep in de buidel en vliegen naar de westelijke eilanden van Ecuador. De eilanden zijn met name bekend omdat Darwin hier zijn evolutietheorie heeft bedacht. Doordat de eilanden zo afgelegen liggen en weinig tot geen invloeden hebben van buitenaf, zijn de dieren op het eiland zo op hun eigen manier geëvolueerd om te overleven. De eilanden zijn gevormd door vulkanen, welke tot 3000 meter onder zeespiegel liggen. Er groeit dan ook relatief weinig op de eilanden en er is weinig water beschikbaar voor de dieren. De mensen zijn eigenlijk nog de grootste vijand van de dieren die hier leven en 'helaas' maken ook wij hier nu deel van uit. De onderwaterwereld is nog het meest speciaal aan de eilanden. Doordat ze in het midden van drie verschillende oceaanstromen liggen, is er enorm voedselrijk water voor de dieren en dus een enorme diversiteit. Zo komt aan het oosten van de eilanden de koude oceaanstroom vanuit Antarctica samen met de warme stroom vanaf Panama en vanuit het westen de stroom vanuit de oceaan. Elk seizoen zijn er dan ook weer andere dieren te zien.

De Galapagos archipel bestaan uit 13 eilanden waarvan er 4 bewoond zijn. Omdat elk eiland ook weer vrij afgezonderd ligt, leven er op elk eiland ook weer zijn eigen inheemse diersoort(en). De meeste toeristen die de Galapagos bezoeken doen dit door middel van een cruise. Hierbij bezoek je ook (deels) de andere onbewoonde eilanden. Aangezien wij nog een paar maanden onderweg zullen zijn, hebben we onze centen nog hard genoeg nodig (voor een 4-daagse cruise betaal je lastminute minimaal 900 dollar per persoon), dus we gaan op onze eigen houtje eiland hoppen.

Galapagos - Santa Cruz

Vanaf Guayaquil in Equador (waar we 1 nacht verbleven, maar we hebben weinig anders gedaan dan inkopen doen) vliegen we op Baltra, het eiland iets boven Santa Cruz. Bij het inchecken van de bagage wordt al gecontroleerd of we mogelijk geen zaden of verboden producten mee nemen naar de eilanden. Eenmaal aangekomen wordt er nog een hond langs alle koffers gestuurd om te ruiken of er geen verboden producten meegenomen zijn en wordt er nog een desinfectie spray over gespoten. Helemaal goed dat dit zo wordt gecontroleerd en wij staan te popelen om de eilanden te gaan zien! Santa Cruz is het hoofdeiland van de archipel en vanaf hier kan je het beste de tours en eventuele cruises gaan boeken.

Eenmaal ingecheckt en wel moeten we dus een plan maken voor de komende dagen. Met wat hulp van verschillende touroperators krijgen we een beetje een beeld welke tours er zijn vanaf welke eilanden. Al snel wordt duidelijk dat een cruise er echt niet in zit en dus gaan we zelf een planning maken. Maar ook de dagtours zelf zijn belachelijk duur. Hierdoor kunnen we er 2 'uitkiezen'. Dit bewaren we echter voor de andere eilanden en op Santa Cruz gaan we zelf op onderzoek uit. We beginnen bij het reuzenschildpadden opvangcentrum waar ze worden gefokt, opgevoed, beschermd en onderzocht. We lopen over een trail door het park en zien de babyschildpadden, maar ook de enorme volwassen schildpadden. Snel uitsterven zullen deze dieren niet, want we hebben genoeg liefdesbewegingen gezien tussen de schildpadden, en we snappen nu ook waarom ze (met name de vrouwtjes ;-)) zo'n harde schild hebben.

Vanaf hier lopen we door naar een klein strandje wat vol zeeleguanen zit. Deze beesten lopen overal op de eilanden, maar voor ons was dit nog 'nieuw'. Niet wetende dat we na twee dagen ze al niet meer zien liggen, omdat ze net zo normaal zijn als de straathonden op het vaste land. Na de lunch bezoeken we 'Las Grietas', wat een een grote rotsgleuf is waar zoet water vanuit het land in verbinding staat met de zee. We duiken het koude water in om onze snorkel set te testen, maar de beloofde grote hoeveelheid vissen laat nog even op ons wachten. We warmen even op bij het bijgelegen strandje voordat we weer een watertaxi terug nemen naar het centrum.

Galapagos- Isabella

De dag erna verstrekken we vroeg met de ferry naar het eiland Isabella. Dit is het grooste eiland van de archipel met vele vulkanen en prachtige stranden. Helaas voor ons blijven de vulkanen onzichtbaar in het wolkendek, maar we zijn al lang blij dat de zon schijnt op het strand en boven de oceaan! Op zoek naar een leuk hostel voor de komende dagen vinden Casa Rosada direct aan het strand. Compleet met hangmatten, zitzakken en een leuke bar. Elk eiland heeft zijn eigen landschildpadden opvangcentrum en op Isabella ligt er nog een mooie lagune voor om hier te komen. In de lagune leven verschillende roze flamingo's en de wandeling is over een mooie houten loopsteiger. Het opvangcentrum zelf is niet zo groot en hier zijn we dan ook snel weer klaar.
    De volgende dag gaan we onze eerste snorkeltour doen naar 'Los Tuneles'. Via via hadden we al gehoord dat dit een van de mooiste snorkeltours zou zijn dus onze verwachtingen zijn hoog. Na nog even gehigh-fived te hebben met de zeeleeuwen in de haven, stappen we in de boot en worden we uitgezwaaid door de Galapagos pinguïns die naast de boot zwemmen. We gaan de ruwe zee op en na ongeveer een uurtje schiet er een grote schim langs de boot. De gids roept "Manta Ray, Manta Ray" en we zien dit enorme beest nog een paar keer boven de golven uitspringen. Een enorm gaaf gezicht. We komen aan bij de eerste snorkelplek alleen moeten we nog even de branding door. De reddingsvesten worden aangesnoerd en we moeten allemaal iets vasthouden, omdat de golven behoorlijk hoog zijn. Na twee pogingen besluit de kapitein om eerst naar een andere snorkelspot te gaan en om hier later terug te keren. Geen slecht besluit, want op deze snorkelplek zien we al zo veel moois onder water! We maken kennis met de gigantische onderwaterschildpadden, de white tip reef haai, de Galapagos haai, verschillende soorten roggen, vele vissen en als hoogtepunt, het zeepaardje! Eigenlijk alles wat we hoopten te zien met deze tour! Bij snorkelplek twee is het water helaas wat minder helder en zien niet zoveel dieren als op de eerste plek. Het water was hier ook een stukje kouder en dat moest de gids gemerkt hebben. Als een ware Pieter van den Hoogenband racete hij door het water en al snel zaten we weer op de boot. Tijd om aan land te gaan om de lava tunnels / eilanden te gaan kijken en de Blue Footed Boobies! Dit zijn één van de vogelsoorten die bijna alleen op de Galapagos eilanden te vinden zijn. De gids loopt gelijk naar een nest waarvan vader en moeder booby overleggen wie de oppasdienst heeft over de baby. Het water is hier zo helder dat we nog meer schildpadden, roggen en zelfs een kreeft zien. Tevreden stappen we weer op de boot terug naar het 'stadje'.

De tweede dag willen we de pinguïns en de zeeleeuwen in de haven ook vanuit het water zien. We gaan snorkelen in de lagune naast de haven en hopen dat we ook onderwater kunnen highfiven. Ellen ziet in een schimp een zeehond voorbij zwemmen, maar meer dan een paar seconden was het niet. Helaas komen de andere beesten deze kant niet op en we gaan snel het koude water weer uit. We twijfelen nog even om te wachten, maar we zien een enorme groep Amerikaanse toeristen de vlonder op lopen. We gaan dus smiddags wel weer terug. Een andere bezienswaardigheid is de 'wall of tears'. Dit is een muur welke gebouwd is door gevangenen die hier tot ongeveer 1950 hebben gezeten. Zij schijnen hier onder vreselijke omstandigheden vast te hebben gezeten en moesten deze muur bouwen. De muur ligt iets verder het land in en we huren fietsen om daar heen te gaan. Onderweg rijden we langs het prachtig witte strand en kijken we uit naar de reuze landschildpadden. Zij leven hier nog in het wild en men ziet ze vaak op deze route. Na een klein uurtje, wanneer we eigenlijk al geen zin meer hebben om te fietsen omdat we de berg op moeten, is ons rustpunt in zicht; een echte wilde reuzenschildpad! Na een korte fotoshoot gaan we door naar de muur en naar het uitkijkpunt. De muur is ook echt alleen een muur, en verder kunnen we er helaas weinig informatie over geven. We klimmen nog even naar het uitkijkpunt waar we twee Chileense jongens tegen komen, die we vervolgens op elk andere plek op de eilanden ook tegenkomen. Op de terugweg komen we nog een andere schildpad tegen die ook rustig midden op de weg staat geparkeerd. Heel leuk om ze, naast de opvangcentra, ook in het wild te zien. Na de lunch en onze siësta lopen we nog even terug naar lagune om te kijken of er al wat meer dieren rondzwemmen. Echter is het hier nog steeds super druk en het water staat te hoog om ook maar iets te kunnen zien. Dan maar even een biertje op het strand en genieten van de zonsondergang.

De dag erna pakken we vroeg de ferry terug naar Santa Cruz. Hier gaan blijven we nog een dagje om naar Tortuga Bay te gaan. Dit is een prachtig lang strand met aan het einde een lagune waar je kan snorkelen. We hadden gelezen dat er een kans bestaat dat je hier baby hamerhaaien kan zien en nu Robert dat gelezen heeft is hij bijna bezeten om hier te gaan kijken. Het water aan het strand was niet super helder en na een eerste snorkelpoging houden we het wel voor gezien en gaan gewoon lekker op het strand liggen. Totdat Robert iemand hoort zeggen dat ze een kleine hamerhaai zag zwemmen. Als een ware autist heeft hij verschillende keren in het ondiepe water op en neer gelopen om het beestje te spotten, maar helaas.

Galapagos - San Cristobal

Last, but not least is het eiland San Cristobal. Gelijk na aankomst voelt dit eiland erg ontspannen aan, iets minder toeristisch en rustiger. We zoeken een hostel en verblijven in hostel Gosén met een super lieve eigenaar. Hij vertelt ons ook al van alles over het eiland en adviseert ons om met een taxi het eiland te verkennen. Lieke en Alex, een ander Nederlands stel, zijn dit ook van plan en al snel zitten we met z'n vieren in de taxi. We bezoeken een grote zoetwaterbron in een oude vulkaankrater en rijden door naar het schildpadden opvangcentrum van dit eiland. Eigenlijk zijn we alle vier klaar met deze centra, maar de taxi-chauffeur wilt ons dit graag laten zien. Robert ziet al snel iets spartelen in een hoek en ziet dat er een schildpadje op zijn rug ligt.. Super zielig en het liefst klimmen we over het muurtje om deze om te keren. Helaas mag dit niet en er is ook geen verzorger aanwezig die we kunnen waarschuwen. Dan maar een notitie op het bezoekersformulier. Hopen dat de schildpad ondertussen is omgedraaid.
    De laatste stop is El Chino Beach, wat een super mooi klein strandje is waar ook nog zeeleeuwen zwemmen. We nemen even kort een duik in de zee, kijken naar een spelend zeeleeuwtje en rijden weer terug naar het centrum. Een leuke eerste kennismaking met San Cristobal!

We willen het liefste nog een snorkeltour doen en we hopen samen met Lieke en Alex een goede deal te kunnen maken. Helaas zijn alle touroperators vrijwel niet flexibel met de prijs dus we boeken de tour via de eigenaar van het hostel. We gaan namelijk snorkelen bij de Léon Dormido of te wel Kickerrock. Dit is een steile rots die uit het water omhoog komt voor de westkust van San Cristobal. Om de rots is het water zo'n 100 meter diep is, maar in de kloof van de rots is het nog maar 20 meter diep is. Deze plek is zo speciaal, omdat de dieren die in de diepe wateren leven zich van algen kunnen ontdoen precies tussen de kloof. Hierdoor komen vele haaien (de Galapagos haai, de zwarte en witte reef tip haai én de hamerhaai), schildpadden, roggen op deze plek af. De echte reden waarom we deze tour willen doen is om de hamerhaai te zien. Men heeft ons al verteld dat de kans enorm klein is om deze te zien, omdat de seizoenen aan het wisselen zijn en de haaien dan erg diep zwemmen. Zelfs voor duikers is het erg lastig deze te zien. We mogen twee keer snorkelen rondom de rotsen en de eerste keer had vrijwel iedereen een hamerhaai gezien behalve de Nederlanders van de groep.. We blijven extra lang in het water liggen om door te blijven zoeken, maar eigenlijk willen we al een tijdje het water uit. We voelen namelijk ondertussen bijna onze vingers en tenen niet meer van de kou.

Na een half uurtje in de zon te hebben gezeten om op te warmen roept de gids ons om weer het water in te gaan. Nou vooruit dan maar, maar alleen om de hamerhaai te zoeken! Ellen heeft gelijk mazzel en ziet, ver weg, een hamerhaai zwemmen. Helaas zijn de anderen te ver weg dus we doen nog een rondje om de rots heen. We gaan eerst door een smalle inham van de rots waar we een zeeleeuw wakker maken. Hij zwemt een klein stukje mee en wij zwemmen snel door om warm te worden. We zien veel visjes een een paar 'gewone' haaien maar nog geen hamerhaai...We gaan terug door de grote inham van de rots en aan het einde zien we al meer leven. Zo zijn er vele roggen te zien, schildpadden, haaien en dan ook net voordat we naar de boot gaan, een hamerhaai!! Het is zo onwijs gaaf om net boven dit speciale dier te zwemmen! Hij (of zij) komt zelfs nog een keer terug waardoor we een super duidelijke foto en film kunnen maken. Missie geslaagd! Koud maar voldaan gaan we aan boord en gaan we opwarmen op één van de strandjes op het eiland zelf. Natuurlijk moeten we hier ook even snorkelen en gaan, nu zelfs zonder wetsuit, het water weer in. Robert ontdekt een enorme groep (15 á 20) zeeschildpadden en voordat de hele groep er boven zwemt, hebben wij deze nog rustig kunnen bewonderen. Al met al een super geslaagde tour!

De laatste dagen op het eiland gaan we zelf op pad. Er zijn namelijk nog een paar strandjes waar we zelf heen kunnen en er is ook een hele mooie snorkelbaai. Hier zien we gigantische scholen vissen en zwemmen we nog met speelse zeeleeuwen. Na een laatste zonsondergang op het eiland zit deze vakantie er helaas voor ons op..
    Het was echt heel leuk om hier te zijn en met name onderwater zijn de eilanden heel speciaal! Boven water is het iets wat overgewaardeerd, helemaal voor wat alles kost, maar met wat zon en de prachtige stranden was het heerlijk om hier te zijn. Nu dus terug naar de 'kou', op naar Quito!

Guayaquil, Ecuador

November 18 in Ecuador

Wuhuuu! Land 4: Ecuador!!
    Der Reisetag war lang: von 8 in der Früh bis zwei am Morgen (ohne Zeitumrechnung) waren wir unterwegs - und bis auf das, dass ich am Weg meine Geldtasche verloren hab, lief alles supersmooth.
    Wie das passieren konnte? Naja, wir sind zuerst von Calama nach Santiago geflogen, da hatten wir ungefähr 5 Stunden Aufenthalt. Nachdem wir danach noch über 5 Stunden im Flugzeug sitzen sollten, wollten wir nicht nur am Flughafen herumsitzen und haben deshalb unser Gepäck beim Airlines-Büro geparkt und einen Bus in die Stadt genommen.
    Auf dem Rückweg war ich furchtbar müde. Ich hatte mein Handy und die kleine Geldtasche am Schoß liegen und dachte noch: vergiss das bloß nicht! Und dann bin ich eingeschlafen, es vergessen und irgendwie erst eine halbe Stunde später bemerkt, dass nur noch Handy, nicht aber die Geldtasche da ist. Wir haben nochmal bei der Buslinie gefragt, die waren supernett und hilfreich, haben uns dann gleich in den nächsten Bus gesetzt, der zurück zur Bussammelstation fuhr und dort haben wir versucht herauszufinden, in welchem Bus wir gesessen hatten und ob dort etwas liegt. Die ganze Erfahrung war irgendwie witzig, wir waren da plötzlich irgendwo im Nirgendwo, die Leute waren super freundlich - ein Mann hat uns sogar noch den „Flughafenbusstations-Hund“ gezeigt, der grade 8 Welpen hat, und danach noch unzählige Fotos auf seinem Handy von seinen 6 Hunden (großer Tierfreund...), aber die Geldtasche haben wir nicht gefunden. Zum Glück waren nur noch meine letzten chilenischen Pesos drin, sonst aber keine Karten oder Ausweise - so ist es zwar ärgerlich, aber der Verlust nicht allzu groß.

Der Rest der Reise war einfach nur lang, nicht aber unangenehm: der Flug dauerte ewig, das Essen war aber ganz okay (bis auf das, dass Franz für uns vegan bestellt hatte (Anmerkung von Franz: ich habe Ricarda definitiv gefragt ob sie das auch möchte!), und ALLE außer uns einen Brownie zur Nachspeise bekommen haben - und wir je zwei Stück Orange und Apfel. Da war ich ein bisschen neidisch auf die anderen). (Anmerkung von Franz: Obst ist gesund.)
    In Guayaquil ist der Flughafen mitten in der Stadt, ein Taxi zum Hostel war superbillig und wir hatten keine unangenehmen Überraschungen wie in Buenos Aires.

Also, nun sind wir hier, unser Zimmer im Hostel ist riiiiesig (zwar auch ziemlich teuer, aber naja), das Hostel isgesamt eines der schönsten die wir bisher hatten und das Frühstück zwar klein aber sehr lecker.
    Da ich danach aber immer noch Hunger habe, gehts auf in die Stadt (Ricci hungrig = nicht gut, das weiß Franz mittlerweile auch allerbestens). Wir trinken frisch gemixten Fruchtsaft (exotische Früchte deren Namen ich nicht weiß, frisch püriert im Hochleistungsstandmixer), essen danach noch Käse-Empanadas und irgendwelche süßen Brötchen von einer Bäckerei. Am Weg kommen wir am Parque Seminario vorbei, wo zahlreiche Iguanas frei herumlaufen. Die sind (wie Franz) Vegetarier und essen gerne Salat - den man auch in kleinen Tütchen von Verkäufern hier abkaufen kann. Super Attraktion für Kinder, wie es scheint. Die Tauben die auf den Iguanas und drum herum sitzen und auf manche Touristen kacken finden wir eher nervig.
    Später essen wir noch bei einem kleinen Lokal Mittagsmenü um 2,75 USD (ja, hier zahlt man mit US-Dollares, eigene Währung gibts nicht mehr). Sonst gibts leider nicht viel zu tun oder sehen, weil Sonntag ist und fast alles geschlossen ist. In unserer Straße gibts ein Straßenfest, da lernen wir was über die Geschichte des Kakaos und probieren Brownies (die sollen schokoladiger als sonst wo schmecken, weil die Schokolade in Ecuador sehr intensiv sei. Für uns schmecken sie wie Brownies).

Am Abend machen wir noch eine Free Walking Tour - ha! Eine Schweizerin aus unserem Hostel hat schon am Vormittag mit diesem einen Typen gemacht, der hier in seiner Heimatstadt nach dem Tourismusstudium sein eigenes Business (bisher ohne Konkurrenz) im Zeichen der bekannten Trinkgeld-basierten Stadtführungen gestartet hat. Er ist ein netter Typ, kann aber leider furchtbar schlecht Englisch, und wir sind eigentlich ganz froh, als es wieder vorbei ist. Zusammen mit der Schweizerin und einer Französin aus dem Hostel gehen wir noch essen: Meeresfrüchte sind hier wieder sehr angesagt, und ich trau mich endlich mal wieder über ein Gericht mit Garnelen. Sehr lecker, dazu wird Muru (Reis mit Linsen, typisch für hier) und Kochbanane serviert. Zur Nachspeise gibts geschnittene Mango im Plastiksäckchen vom Straßenverkäufer für einen halben Dollar - teurer als in Bolivien, aber bereits mundgerecht geschnitten und um vieles besser!
    Im Dunkeln gehen wir heim (ungewohnt für uns wird es hier blitzartig um 18:00 Uhr dunkel), überraschenderweise sind große Teile der Stadt auch im Dunkeln bedenkenlos als Tourist begehbar. Den Ruf, eine der gefährlichsten Städte Südamerikas zu sein, hat Guayaquil seit den frühen 2000ern versucht, loszuwerden - um die allgemeine Sicherheit kümmert sich die „Touristenpolizei“, die Männer stehen überall im Stadtzentrum (oder zumindest im Bereich, der für Touristen interessant ist) herum und sorgen für Recht und Ordnung. In weniger zentralen Gebieten der Stadt sollte man allerdings nach wie vor nicht allein (und schon gar nicht in der Nacht allein) unterwegs sein.

An Tag zwei haben wir nicht viel vor, abends wollen wir mit dem Nachtbus nach Quito fahren. Bis dahin wollen wir nur ein bisschen entspannen. Ich kümmere mich um Blog-Updates, Franz geht zum Barbier, ich zum Friseur, wir kosten uns weiter durch die exotische Küche und essen Kochbanane vom Grill mit Butter und Käse. Danach gibts noch Espresso (wenn man mal richtigen Kaffee hier erwischt, ist er immer supergut!) und frisch gestriegelt gehts dann zur Bushaltestelle und bald in die nächste Stadt.

Op veler verzoek: wat is dat gebouw?
    The point.
    Verder stond er niets! Ook niet wie/wat er in zit.
    Google ze!

March 9, 2015 in Ecuador

After incredible days in Galapagos's, feeling almost like a holiday within the Sabbatical, back to business, touching down again in Guayaquil, where we had left our big backpacks 10 days before. Isa's old friend from school, Natalia picked us up at the airport. Isa hadn't seen her for almost 8 years...one of those special moments of the Sabbatical. After dropping our entire lives into the washing machine, Natalia and her husband Diego showed us her new home, Ecuador's largest city. Although much to talk about and many stories to tell...we decided to leave Guayaquil behind again, to return to the core of our Sabbatical...the Andes!Read more

September 7, 2016 in Ecuador

Guayaquil is the economic capital of Ecuador with nearly 4 million people.

Here we got to know Fernandos family, which heartily welcomed us with open arms, invited us for dinner, gave us private lessons in spanish and offered us to stay at their home for two nights. Thank you very much!

Ecuador - Guayaquil

July 29 in Ecuador

"Last but not least" verbringen wir unsere letzten gemeinsamen Stunden auf dieser Reise in "Guayaquil".
    Bereits zum dritten mal sind wir hier, sind bisher aber nicht dazu gekommen den Flughafen oder Busbahnhof zu verlassen da wir immer gleich weiter gereist sind.
    Nun haben wir uns am letzten Tag unserer gemeinsamen Reise nochmal der Großstadt angenommen und sind doch ganz positiv überrascht (uns wurde vorab eher negatives berichtet).

Wir besuchten den Stadtpark "Iguana" wo ganz viele Echsen und Schildkröten leben und sind durch die Straßen geschlendert. Wir besuchten die lokale "Shopping Meile" wo tausende Menschen unterwegs waren und ihre Einkäufe erledigten. Es herrschte absolutes Chaos und Hektik aber dennoch war es irgendwie spannend den Menschen in ihrem Altagsgeschehen zuzusehen.

Die Promenade am Fluss war ebenfalls sehr belebt mit Straßenkünstlern und Menschen die den Tag genossen.

Als kleines Highlight besuchten wir die Insel Santay wo es nur einen Holzsteg durch den Jungle gibt und eine kleine lokale Community mit knapp 300 Einwohnern, ansonsten ist die Insel abgesehen von der Flora und Fauna komplett unbewohnt.

Dann heißt es Abschied nehmen denn David tritt seinen Rückflug nach Deutschland an und Julia ihre Weiterreise nach Peru. Somit endet hier das gemeinsame Abenteuer Südamerika! Es war eine wunderschöne gemeinsame Zeit auf die wir immer mit tollen Erinnerungen zurück blicken werden.

Guayaquil - gröschti Stadt in Ecuador

November 27, 2017 in Ecuador

29h Bus, Kolektivo, Lastwage u Auto fahre... Phuuu... Aber mer heis gschafft u sei in Guayaquil in Ecuador acho! Da het üses Programm gheisse e möglichst gueti u priisgünstigi Tour uf dGalapagos-Insle zsueche... Ned grad es eifachs Unterfange gsi! Als Erholig hei si mr mit em Riserad gfahre u si ar Promenade entlang gschländeret!

Guayaquil, غواياكيل, Wayakil, Горад Гуаякіль, Гуаякил, Гуаякиль, Γουαγιακίλ, گوایاکیول, גואיאקיל, GYE, グアヤキル, გუაიაკილი, 과야킬, Guaiaquilum, Gvajakilis, Gvajakila, Гвајакил, ग्वायाकिल, ਗੁਆਇਆਕੀਲ, گوآیاکوئل, Guaiaquil, Santiago de Guayaquil, กวายากิล, Ґуаякіль, گوایاکل, Guajakil, 瓜亞基爾