France
Ceillac

Lac Vallonet bis Lac St.Anne

July 5, 2022 in France ⋅ ☀️ 12 °C

Gegen halb 6 geht‘s wieder los- erstmal mit Kaffee, Porridge und Zelt abbauen. Rafaela hat gestern Abend so tief geschlafen, dass Reinhard sie nicht mehr wach bekommen hat, als 2 Steinböcke in der Nähe den Hang hinunter polterten…
      Wir steigen gemütlich im Schatten ab nach Fouillouse. Dort warten wir lange am Laden, dass uns eine alte Dame Proviant für heute verkauft. Einen Kaffee gibt‘s dann nochmal am Ortsausgang. 9 km auf einer kleinen Straße liegen vor uns. Wie jeden Tag wiederholen wir die bisherigen Stationen unserer Reise- es ist schon ein kleines Spiel geworden…😊
      Badepause für Rafaela am Fluss, dann bis Maljasset zu einem sympathischen Restaurant/ Refuge, wo wir uns nochmal mit Getränke und Kuchen stärken. Der bisher steilste und unschönste Aufstieg ( zumindest die ersten 400 Höhenmeter) liegt vor uns, 800 Höhenmeter bis auf 2699m!
      Das zweite Hälfte ist schöner und oben erwartet uns traumhafte Aussicht- zum ersten Mal auch schneebedeckte Berge und ein Gletscher in der Ferne.
      Bis auf 2400m steigen wir wieder ab und bleiben für den Abend und die Nacht am Lac de St.Anne. Nicht alleine, aber dennoch mit traumhafter Kulisse und einem weiteren schnellen Bad für Rafaela!

Lac St Anne

August 2, 2023 in France

Had a shorter day today. Couple of hours into town called Ceillac. Lovely ski town. Ended up there for 2 hours. Visited both boulangerie and a cafe.
      Steep climb to follow. Up to Lac Mirroir for lunch. Very crowded.
      Then up to Lac St Anne.
      Watched a shepherd ride up and bring sheep and goats home. The sheep are protected by dogs called Patou. Collars made of metal with spikes. Can be very ferocious.
      Really windy night.... not forecast. Very little sleep

Lac St. Anne bis Ceillac

July 6, 2022 in France ⋅ ☀️ 24 °C

Heute ist Pausentag. In den letzten Tagen seit St. Étienne, wo wir am Sonntag gestartet sind und die letzte Dusche hatten, haben wir schon wieder 4500 Höhenmeter geschafft, davon mehr als die Hälfte an einem Tag. Drei Übernachtungen an Seen mit jeweils mehr als 2400 m haben zudem unsere Zehner-Punkteskala der schönsten Plätze nach oben hin erweitert.
      Nachdem es Reinhards Verdauung in den letzten drei Tagen jedoch alles andere als gut ging (war es die Majonäse?), beschlossen wir, nach drei Stunden hier in Ceillac auf dem Camping Municipal zu rasten. Wäsche waschen, in einen 13 km entfernten Ort per Anhalter fahren, um die dortige Apotheke aufzusuchen. Nebenbei die Kaffee Vorräte auffüllen und nun einfach Pause machen.
      Der Queyras ist wieder ganz anders als die südlicheren Berge. Es gibt neue Landschaften zu entdecken, wir freuen uns auf die beiden kommenden Tage bis nach Briancon, wo bereits die Hälfte der Alpenkilometer und auch Höhenmeter geschafft sein werden.

Nachtessen mit Tourtons als 1. Gang

September 11, 2023 in France ⋅ ⛅ 14 °C

Eine regionale Spezialität. Fritierte Krapfen mit verschiedener Füllung - Spinat, Reblochon, Geissenkäse und Kartoffeln. Super 😋. Die Tourtons haben wir knapp 10 Minuten im Omnia auf dem Gitter bei 1/3 Hitze gebacken.Read more

La Mait d'Amunt. 2.804 m.

September 21, 2022 in France ⋅ ⛅ 11 °C

“La nebbia” er sådan en italiensk tåge, der dannes på Po-sletten, og stiger op over bjergene ind mod Frankrig. Den ledsages af en isnende kold og kraftig vind, og efter flere dage med lunt og klart vejr, blev det i dag, vi skulle opleve den. På forunderlig vis går tågen i opløsning, når den kommer ind over Frankrig, så vi gik opad i sol og med fin udsigt, men efterhånden som vi nærmede os passet Col d’Urine, og grænsen til Italien, blev vinden kraftigere og koldere og tågen væltede os i møde.

Fra passet søgte vi op mod toppen la Mait d’Amunt. Dens bagside som ligger i Italien er mindst stejl, men her var det svært at se noget som helst. Når vi søgte ud mod den franske side, tyndede det ud i tågen, men til gengæld blev det mere stejlt! Vi fandt dog varden på toppen, men i dag var der ikke forhold til at sidde og nyde udsigten! Til gengæld fandt vi en alternativ rute ned fra toppen til nabodalen, så det blev en rigtig fin rundtur, med lidt off-piste vandring gennem blåbærkrat og enebær - næsten som i Grønland.
      Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/la-mait-da…

Er nu kørt videre til landsbyen Saint-Veran, som er Frankrigs højest beliggende kommune (2.040 m.), så i nat er vi tilbage og overnatter i højden.

• Day 1,011

Queyras - Pointe de la Saume

August 7, 2022 in France ⋅ ⛅ 15 °C

1e journée de rando dans le Queyras où nous allons faire un 3000 chaque jour. Le démarrage pique un peu mais tout est vite oublié par les paysages.
      Nous démarrons depuis Ceillac et montons au belvédère de Mourière par le bois du Moulin. Une belle traversée nous conduit à Pra Frances d’où nous remontons un large vallon pour atteindre le sommet panoramique de la pointe de la Saume. Retour à Ceillac par le même itinéraire. Nuit en gite.Read more

Weekend i Ceillac

September 24, 2022 in France ⋅ 🌧 7 °C

Det regner stille i løbet af natten og også om morgenen. Sidste år havde vi også en nat på den kommunale campingplads i Ceillac, som er ret hyggelig, billig og ligger så fint lige uden for landsbyen. Vi får ladet lidt op med strøm, nu det er overskyet, og vi skal spare på vores gas.

Vi har udsigt til de får, der er kommet ned fra de omkringliggende bjerge de sidste dage, og som græsser i midlertid opstillede folde på markerne lige udenfor landsbyen. Om eftermiddagen er der lidt boder og telte, hvor en beslagsmed bl.a. viser hvordan han sætter sko på en hest! Og om aftenen er der fællesspisning i forsamlingshuset, hvor vi får meldt os til.

Det er sjovt at opleve sådan en aften. Det kunne på mange måder, lige så godt have været et sted i Danmark. Vi er samlet 130 mennesker, en blanding af lokale, tilflyttere og turister ved lange borde i et gammeldags forsamlingshus. Det er en lokal restaurant der har lavet maden, men en forening af frivillige der har arrangeret det. Vi sidder ved et bord med 6 “lokale”, der dog også er tilflyttere fra forskellige steder i Frankrig, og jeg tænker, at det ligeså godt kunne have været i Hårbølle på Møn! Det er hyggeligt og vi får en fin menu - selvfølgelig med lokalt lam og kartofler. Vi får også snakket lidt om Grønland, med dem vi sidder sammen med, og det slår mig, som så ofte når man på rejser møder helt fremmede mennesker, hvor ens vi også er, og hvor meget man har tilfælles, med nogle man slet ikke kender!

Søndag morgen klarer det op. Regnen er faldet som sne på de bjergtoppe der dukker op af skyerne! Der er marked i Ceillaq, med bedømning/dyreskue af får og lam. Der er boder med værktøj, kobjælder i alle størrelser, (ikke dem til turister, men de rigtige til dyrene!), uld- og trævarer, ost og mad. Vi handler lidt, gør så klar og kører langs floden Guil ned fra Ceillac.

Vejen ned til Guillestre er en af dem, der var problemer med i gamle dage. Den blev ofte skyllet væk og raseret af stenskred, og gjorde at forbindelsen til Queyras var så begrænset og besværlig. Vi kan se, på store bunker af grus og sten langs siderne i hårnålesvingene, at det stadig kræver noget oprydning en gang i mellem. 1957 var et katastrofeår for hele Queyras, med store oversvømmelser og mange omkomne i flere af dalene og landsbyerne. Marker blev dækket af et tykt sten- og gruslag, og der var indsamlinger i hele Frankrig, og frivillige rejste også til Queyras, for at hjælpe med oprydningen.

Jeg har virkelig fået et specielt forhold til Queyras, og ser allerede frem til at komme tilbage til næste år. Ligesom jeg har fået det til Mauriennedalen, og ligesom vi har haft det med Mercantour i flere år. Hvor er det dejligt, med et hus på hjul, så man kan flytte sig rundt mellem de forskellige steder man holder af!

Col Fromage og Crete des Chambrettes

September 23, 2022 in France ⋅ ☁️ 9 °C

En meget fin og varieret dagstur fra den hyggelige landsby Ceillac. Fra passet Col Fromage er der ikke langt over til det næste pas, og ned til Saint-Veran, og før de fine bilveje blev bygget i Queyras, forgik rigtig meget transport og handel via de små bjergpas.

Men vi fortsatte fra passet og op ad bjergryggen Crete des Chambrettes. På dens højeste punkt ligger en lille stenhytte, der for 100 år siden, blev benyttet som signalpost. I Aussois i Savoie har vi tidligere været forbi en signalpost fra Napoleonstiden, men denne her er altså ikke helt så gammel! Man havde ellers opfundet den elektriske telegraf og morsealfabetet, men på øde steder supplerede man (den franske hær) med enten brevduer eller optisk telegraf som denne, hvor det er et system af spejle, der sender budskabet videre til næste signalpost. Vi kunne faktisk med kikkert se over til den næste på linjen, ved Tete de Girardin, hvor vi var sidste år, men i perioder var den næsten væk i tåge fra dalen, så det forekommer mig, at det ikke har været det mest sikre kommunikationsmiddel her i Alperne. Ikke desto mindre står der, at man kunne sende en besked fra Geneve til Nice på 3 minutter! Hm, der skal så ikke være nogle, der falder i søvn på sin post!

Vi gik hele dagen igennem de flotteste efterårsfarver, med nærmest bordeaux-røde bjergskråninger, røde hyben og rønnebær, og bjergtoppe blandet med små tågeskyer i horisonten. Lærketræerne er stadig grønne, kun de øverste toppe er ved at blive gule, af den nattefrost vi nu har haft i et par dage.

Se turen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-fromag…

Nede ved Ceillac kom vi forbi den gamle kirke, der ligger for sig selv lidt udenfor byen. Her gik vi en tur ind på kirkegården, og fandt tilfældigt gravstenen for Philippe Lamour, som var borgmester i Ceillac fra 1965-83, hvor han var manden bag en samling af Queyras og dannelsen af den regionale naturpark, og udviklingen af turisme for hele området. Jacky læste en bog om hele Queyras’ historie sidste år, og der bliver han fremhævet som lidt af en helt for hele området.

Nå, men i dag var måske den sidste dag i denne omgang med det smukke og relativt lune septembervejr. Der er lovet regn i nat og de næste par dage, men i morgen (og søndag) er der også et lokalt marked med optræden og demonstration af gamle traditioner, og får der kommer ned fra sæterne her i Ceillac. Så vi bliver lige og ser tiden an!

Pic de Chateau Renard. 2.989 m.

September 22, 2022 in France ⋅ ⛅ 9 °C

Jacky vandrede alene i dag op til toppen Pic de Chateau Renard og stjerneobservatoriet med samme navn. Det er et højt og langstrakt bjergmassiv, der fra Saint-Veran-siden er beklædt med græs, og ikke så stejlt, så jeg tænker det også må være et virkelig spændende langrend/turski-område. Det er der en del af her i Queyras.

Jacky beretter om 1000-vis af Edelweiss på bjergskråningen! Flere end han nogensinde har set i hele Savoie! Og så kunne han kigge ned i dalen med passet Col d’Agnel, der går til Italien, og hvor vi vandrede og overnattede sidste år, og han kunne også kigge ind i den dal fra Saint-Veran, hvor vi ellers havde snakket om at tage på tur i dag, men som jeg var for træt og sløv til i morges!
      Se ruten her: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/pic-de-cha…

Stjerneobservatoriet er i sin tid blevet bygget af lokale amatører fra Queyras, men den perfekte placering højt, og i et område (Queyras) med ikke ret meget lysforurening, gør at det i dag, er velbesøgt af folk fra hele Europa.

Inden vi forlod Saint-Veran, var vi også lige en tur på det lille museum “du Soum”, som er byens ældst bevarede hus fra 1641. De har deres helt egen byggestil i Queyras, med nogle virkelig store huse, hvor grundmurene er af sten, men overbygningerne og terrasser/altaner og tage er af træ. Hovedrummet i huset var til både mennesker og dyr (køer og høns), hvor alt foregik! Man sov, spiste, malkede køer, forarbejdede uld, arbejde med træ og levede her hele vinteren! Korn, hø og brænde blev tørret på de overdækkede altaner. Jeg kunne skrive meget om Queyras’ spændende, og også barske historie!

Vi har nu bevæget os ned til den sydligste dal og landsbyen Ceillac, hvor vi også var sidste år. I år har vi brugt lidt mere tid, og både genset steder og udforsket nye, og jeg synes stadig virkelig godt om området, og kunne sagtens forestille mig at tilbringe mere tid her, forår/efterår såvel som vinter.

• Day 1,012

Queyras - Pointe des Marcelettes

August 8, 2022 in France ⋅ ⛅ 16 °C

De Ceillac, nous montons au col des Estronques. Ensuite, le sentier est tout en crête jusqu’à la cabane de Lamaron (2220 m) : tête de Jacquette, crêtes de la Blavette, pointe des Marcelettes, pic Cascavelier (2576 m), crête de Curlet. De la croix de Curlet, la vue sur Saint-Véran est saisissante. Après être descendu à travers le bois jusqu’au pont sur l’Aigue Blanche, nous rejoignons Saint-Véran.
      En exclu, photo de notre super guide : Nirmal

Ceillac