France
Marseille 02

Finding French cuisine and graffiti

July 27, 2022 in France ⋅ 🌙 79 °F

On the hunt for a chocolate croissant, we found Made in Marseille, a patisserie. Sydney tried the chocolate croissant and a donut while I devoured a plain croissant. It was divine! The next hunt was for a crepe. So cool watching him make the crepe filled with prosciutto, onions, cheese.

We did notice a ton of graffiti on many of the walls all around town as we popped into a few soap shops that smelled heavenly.

Mit dem Segway durch Marseilles

August 22, 2019 in France ⋅ ⛅ 28 °C

Zu allererst: Das Daumendrücken hat geholfen! Vielen lieben Dank! Und zur Belohnung ging es heut gleich mal etwas sportlicher zur Sache. Mit einer Gruppe von 20 Personen haben wir Marseilles mit dem Segway erkundet. Das macht irre viel Spaß! Mit bis zu 20 km/h konnte man selbst den höchsten Berg, auf dem die Kathedrale steht, mühelos erklimmen und an all den hächelnden Leuten, die sich hinaufquälen, entspannt vorbeidüsen. Kann ich nur wärmstens empfehlen.Read more

Tweede en laatste dag Marseille

November 19, 2022 in France ⋅ 🌙 11 °C

Het Mucen St. Jean stond op het programma. Toen ik daar een online ticket voor kocht gisteren had ik de mogelijkheid om voor 5,70 een ticket er bij het kopen voor Chateau d'If, dat leek me wel wat, het ligt op een klein eilandje voor de kust en werd vroeger gebruikt als gevangenis.
      Eerst maar naar het Chateau dan want het was zonnig vanmorgen maar ze voorspelden bewolking.
      Aangekomen op de haven waar de boot naar het Chateau vertrekt bleek de boot niet te gaan want het waaide te hard en de zee was te woest. Ticket inleveren kon niet maar het was een jaar geldig. Wat vervelend nou, moet ik weer terug naar Marseille 😂
      Dan maar naar het Mucen. Wat een prachtig gebouw is het met de omhulling van een soort kantdesign van beton. Alleen daarvoor wilde ik er al heen. Maar natuurlijk ook naar de expositie. De vaste expositie ging over eten en de aarde. Met name onderzoeken van na de tweede Wereldoorlog wezen uit dat mensen rond de Middellandse Zee veel gezonder waren dan hun noordelijke buren. Vooral het cholesterolgehalte was veel lager.
      Dat was te danken aan hun manier van eten met veel olijfolie. Daar waren de olijven weer, in een filmpje lieten ze zien hoe ze olijven oogsten, maar dat wist ik natuurlijk al. Verderop waren er filmpjes van het maken van gerechten geheel met de hand. Te beginnen met het graan waar meel van gemaakt werd. Daarna met de hand kneden, wat een prachtige filmpjes. Er werd ook geschreven dat vandaag de dag die bezigheden meer en meer verdwenen omdat vrouwen ook gingen werken en omdat de mechanische landbouw en het fabrieksmatig vervaardigen van levensmiddelen in opgang kwam. Een voorbeeld daarvan is couscous, Fatma vertelde gisteren dat haar moeder dat nog zelf maakt omdat ze dat lekkerder vindt dan de couscous die ze in de winkel koopt. Op één van de filmpjes in het Mucen zie je een vrouw couscous maken, wat een werk zeg! Maar wat mooi om te zien!
      Dat was nou net wat ik gisteren besprak met Fatma en waarom ik zo graag deze werkzaamheden wil vastleggen.
      Het was net of vandaag de hele cirkel van mijn reis rond was. Olijven plukken en perserij van olijfolie bezoeken, zelf verse pasta maken in Villafranca Sicula. Olijfolie voor de zeep in Marseille en de ontmoeting met Fatma en nu deze expositie over het geheel handmatig maken van gerechten met meel en olijfolie. Ik hoop dat ik net zulke mooie fotos kan maken in Tunesië als ik van deze filmpjes heb geprobeerd te maken.
      Vanaf het museum kun je over een brug naar Fort St. Jean waar vandaan je een mooi uitzicht hebt. Natuurlijk ook weer op de toren geweest voor een nog mooier uitzicht 😃
      Nog wat rondgelopen in de stad en daarna naar het hostel want ik moest naar de wasserette want ik had geen schoon ondergoed meer.
      Daar ontmoette ik een man die zijn was aan het doen was. Hij was geen Fransman maar een Marseillaan of hoe zeg je dat eigenlijk? Hetzelfde als Italië en Sicilië. Ik vertelde dat ik de stad zo leuk vind met al die beschilderingen. Hij vroeg waar ik geweest was, maar dat weet ik niet, ik loop gewoon maar wat. Ik liet de foto's zien en ja hoor daar vertelde hij dat dat buurten zijn die niet ongevaarlijk zijn. Nou ik heb er niets van gemerkt en wel erg van genoten. Er was ook een jonge vrouw die me informatie gaf hoe en waar naar de Calanque Sugiton te gaan, dat is dan voor de volgende keer.
      Morgen met de trein naar Frankfurt en overmorgen via een bezoek aan mijn moeder op huis aan.

oooo doet raar zeker dat je reis op zijn einde loopt

11/19/22Reply

Wat een prachtige foto,s van het Mucen, St Jean, een mooie afsluiting van je reis ,

Wat een reis, Tonnie 👌👌

11/19/22Reply

Tonnie, wat een prachtige reis heb je toch gemaakt! Ik heb heel erg genoten van je mooie reisverhalen en foto's! Geniet nog even lekker van Marseille en voor morgen een fijne reis terug. 🍀

11/20/22Reply

Last but not least Marseille

November 17, 2022 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Wat ben ik blij dat ik Marseille op het laatste moment toch nog ben gaan bezoeken. Het stond al lang op mijn lijstje, wat een leuke stad. Dat zeg ik iedere keer maar telkens heb ik dat gevoel opnieuw.
      Vandaag was het Zeepdag. Marseille is bekend om zijn zeep en daarom wilde ik graag naar het Zeepmuseum. Al lopend onderweg steeds afgedwaald, oa bij een expositie binnengelopen waar ik langskwam. Prachtig werk en ook een bijzondere entree met die verf op de rode loper.
      Daarna koffie gedronken op de haven en met een ferry (€0,50) naar de overkant van de haven.
      Het Zeepmuseum was zeer de moeite waard. Het blijkt dat zeep per ongeluk is ontstaan toen ergens olie en caustic soda bij elkaar kwamen. Er ontstond een kleverige koek. Dat zijn nog steeds de ingrediënten die gebruikt worden voor de zeep. Die koek wordt vervolgens in stukken gesneden, gemalen en daarna platgewalst. Daarna nog een keer gemixt, waarbij dan de verschillende ingrediënten toegevoegd kunnen worden om de zeep verschillende geuren te geven. Vooral de lavendel is een hele beroemde.
      Het was leuk om de verschillende verpakkingen te zien. Bij de sunlight zeep bedacht ik dat wij vroeger 1x in de week in de teil gingen en dat mijn moeder onze haren en ons lijf er mee waste. Volgens mij gebruikte ze het ook voor de was, maar dat weet ik niet zeker. Zal het aan haar vragen want de 21e ga ik op de terugreis naar Texel even bij haar langs.
      Daarna was er een workshop waarbij ik de enige deelnemer was.
      Maar voordat die workshop begon kwam ik in contact met twee vrouwen uit Tunesië. Zij wilden de workshop niet doen want hun tante maakte zelf zeep in Tunesië. Ze doet dat met de olie die overblijft en opgespaard wordt van het eten bereiden.
      Ik zag mijn kans schoon, wat is dat bijzonder, dat zijn de dingen die belangrijk zijn en doorgeven moeten worden om te blijven bestaan.
      Ik vroeg gewoon of ik een keer naar Tunesië kon komen om dat te fotograferen en met een verhaal erbij in een boek uit te geven. En misschien wisten ze ook andere dingen die zelf thuis gedaan werden die in de vergetelheid dreigen te raken.
      Degene met wie ik sprak heet Fatma en ze was direct heel enthousiast. Haar moeder maakte allerlei verzorgingsproducten zelf en ze wist nog wel wat andere dingen.
      Ik hoefde maar te bellen en ze zou alles regelen. Toen ik zei dat ik dan misschien met mijn campertje kwam zei ze dat dat niet hoefde want ze vonden het juist leuk als ik kwam en bij de mensen thuis verbleef.
      Nou dat is dan de volgende uitdaging, het blijkt in Zuid-Tunesië te zijn, dat is niet naast de deur. Misschien ga ik toch maar niet met mijn campertje maar neem het logeeraanbod aan.
      Weer even terug naar de zeep. Er blijken nog 4 fabrieken over te zijn van de meer dan 70 die er in Marseille waren. Ze zijn verdrongen door de opkomst van de synthetische zeep.
      Ik had het gevoel dat ik mijn zeeptocht nog af moest maken door bij een fabriek op bezoek te gaan en dat bleek te kunnen. Een rondleiding van een uur, maar pas om 15.00 uur. Het was een half uurtje lopen dus ik begon wel vast die kant op te gaan. Daar was opeens een expositie waar je naar toe kon. Het bleek te gaan over de onderzoeken in de wateren rondom Marseille dat al heel wat jaren werd gedaan. Het begon met een tentoonstelling van artiesten die met gebruikte materialen werken. Prachtige groene kwallen waren echt de blikvanger. Wat waren ze mooi gemaakt van groen plastic, plastic flessen en kettingen in het midden.
      Van metaal scholen vissen als een soort mobile, echt prachtig!
      Verder was er een film die liet zien hoe het onderzoek gedaan werd. En er waren interactieve ruimtes waar je oa kon zien hoe iets er uitziet als het onder een microscoop ligt, filmpjes activeren van de verschillende onderzoekers die in de loop der jaren er aan gewerkt hebben.
      Dat was een geweldige tijdvuller.
      Maar weer op weg naar de zeepfabriek. Ik kwam in een wijk waar je volgens mij van in de reisgidsen leest dat je er beter niet naar toe kon gaan, maar wat een leuke wijk is dat. Overal kunstwerken op de muren, op garagedeuren, wat een kleurenpracht!
      En allerlei exotische winkeltjes met veel Afrikaanse invloeden.
      Het gekste dat ik zag was een Afrikaanse man die in een lang gewaad gekleed was, hij liep in het midden van de straat en werd begeleid door twee Afrikaanse mannen die achter hem liepen. Eén ervan was in compleet camouflage uniform met groene baret, de andere was ontzettend gespierd.
      Hij liep alsof alles om hem heen hem toebehoorde, ik kreeg er een beetje kippenvel van.
      Het is tijd voor de rondleiding in de zeepfabriek. Leuk om te zien dat er nog steeds hele oude machines gebruikt worden en dat het procede weliswaar wat sneller gaat, maar nog steeds hetzelfde is.
      Leuke, enthousiaste jonge man die de rondleiding deed, de overige tijd werkt hij daar gewoon.
      Deze fabriek heeft helemaal geen uitstoot en kan daarom gewoon in de stad blijven. Het is de kleinste van de vier en alles wordt nog handmatig gedaan. Ze produceren 300 kg zeep per dag. De andere fabrieken zijn veel groter en liggen buiten de stad, het procede is ook anders, veel meer computergestuurd en daar maken ze hele grote hoeveelheden zeep.
      Ze zijn dus wel met minder fabrieken maar de productie is veel meer dan vroeger.
      Op weg terug naar het hostel weer door de leuke wijk, een andere weg en daar kwam ik langs hoge trappen. Toen ik wilde weten hoe het er vanaf boven uitzag bleef ik steken bij een groepje dat muziek aan het maken was, waarvan een videootje.
      Zo meteen even naar het happy hour in de hostel een biertje drinken.
      Morgen nog een dagje in Marseille, heerlijk!

Geweldig!

11/18/22Reply

zalig. ik las net vandaag nog een heel artikel over de Marseillezeep en zijn geschiedenis. wil ik ook es naar toe.

11/18/22Reply

Wat weer een mooi verhaal

En mooie foto’s

She is ready

February 22, 2022 in France ⋅ 🌬 9 °C

And so am I.

Priznam, da sem bil nadpovprecno nervozen na poti do marseilla, ki kotira visoko med najbolj nasilnimi oz nevarnimi mesti v Evropi. V Afganistanu bi se verjetno bolj varno pocutil kot na poti iz Milana v Marseille.
      Med sprehodom med postajo busa in pristaniscem sem si dal gor motoristicno jakno, kapo dol da se vidi pobrita glava, vzravnana poza in mrk pogled. A se bo res kdo sel zaj@#*%^@ z dvometrskim skinheadom??? Priznam, da mi je to kar prav prisli na mnogih potovanjih...

Bo motor tam? Je vsa prtljaga res tam?

Yesssss, it's all good.

Zahvala gre Tilnu iz Desertsoula, ki se je zmenil s krasnim clovekom v pristaniscu in vse je stimalo. Se kavico so mi skuhal. Que bonne!

Zdaj pa v Spanijo v vasice med prijazne ljudi s katerimi lahko se vsaj kako recem!

tko tud doma kdaj gledas 🤣

On? Saj ga je sama dobrota! [Mateja]

2/22/22Reply

no no, da se ne bosta prevec vzivele!

2/22/22Reply

Give us a smile baby! [Z]

2/23/22Reply

Marseille

October 2, 2021 in France ⋅ ⛅ 22 °C

If ever something did not live up to my expectations Marseille was that. Tenfold.
      We barely navigated the city by car to find our hotel without causing a crash in the narrow streets surrounded by savage Vespas and kids on skateboards.
      People did not care.
      I was never scared to walk somewhere, but this place feels unsafe.
      Plus: trash. Everywhere.
      We arrived at the hotel after some hassle with the garage, and decided to only stay one and not three nights as we initially planned.
      It's a pity, since we hoped we could stay and explore the area, but we felt more than unwelcome.
      Regarding the circumstances people are living in like the ongoing housing crisis it makes sense zhat as a tourist taking up living space you are not treated with respect, but rather viewed as a threat.
      Some more reading should have done the trick...
      Anyway, since we only had 3 more full days left we made the decision to move up north.
      After Marseille gave us more than enough urbanism in not even 24 hours Lyon was cancelled from the plans and up came Dijon.

Μασσαλία - Γαλλία

November 15, 2021 in France ⋅ 🌧 13 °C

Τελευταία στάση στην Γαλλία η πανέμορφη Μασσαλία. Πρωινή βόλτα στο λιμάνι καθώς και στα ανάκτορα αλλά ο καιρός δεν μας βοήθησε καθόλου καθώς έβρεχε συνέχεια. Σίγουρα θα ξανά έρθουμε καλοκαίρι όπου θα είναι ακόμα πιο όμορφη. ⛵🚤Read more

Marseille

July 21, 2021 in France ⋅ ⛅ 26 °C

Heute ging es gegen 9.30 Uhr los Richtung Marseille. Erstes Ziel war der Parc National de Calanques. Dort wollten wir ursprünglich die schönen Klippen und Felsformationen am Mittelmeer besichtigen, mussten das aber leider nach einer halben Stunde abbrechen, da die Hitze und der steile Aufstieg doch zu viel für den 8. Monat Schwangerschaft waren. Also gingen wir wieder herunter zum Parkplatz und fuhren weiter Richtung Zentrum von Marseille.
      Dort haben wir uns ein zentral gelegenes Parkhaus rausgesucht und sind dann zu Fuß zu den Sehenswürdigkeiten, wie dem Alten Hafen, die Kathedrale Saint Marie Majeure und das Stadtviertel Le Panier gegangen.
      So richtig spektakulär war das leider alles nicht und so waren wir etwas enttäuscht von Marseille. Die Hitze von über 32 Grad tat ihr übriges.
      Als letzte Sehenswürdigkeit sind wir dann mit dem Bus zur Norte-Dame de la Garde, die auf dem höchsten Punkt Marseilles gebaut ist, gefahren. Von der Terrasse der Kirche hatte man einen wunderschönen Panorama Blick auf Marseille und das Mittelmeer. Das war das Tages Highlight und wirklich ganz schön.
      Zurück ging es dann zu Fuß zum alten Hafen, wo wir uns dann ein Restaurant für unser Abendessen gesucht haben. Da es in Frankreich scheinbar üblich ist, dass die Restaurants erst um 19 Uhr öffnen, war die Auswahl relativ gering und so entschieden wir uns für ein British Pub und Tintenfisch sowie Fish & Chips.
      Danach ging es dann noch zu einem der vielen Strände in der Nähe von Marseille, wo wir den Abend ausklingen ließen und die Sonne beim untergehen zugesehen haben.
      Leider wurden aus der ursprünglichen 30 Minuten Rückfahrt zum Hotel ca. 1,5 Stunden, da aus irgendwelchen Gründen die Schnellstraße komplett gesperrt war und wir über die Stadt- und Landstraßen ausweichen mussten, dass aufgrund der mangelnden Fahrfähigkeiten der Franzosen natürlich richtig Spaß gemacht hat. Zum Autofahren wirklich das beschissenste Land der Erde! Kein Wunder das jedes Auto hier komplett zerbeult ist, so wie die fahren....
      Gegen 23 Uhr sind wir dann erst wieder im Hotel angekommen....heute war nicht so wirklich unser Tag.

Ein Abend in Marseille 🫶🏼

October 11, 2022 in France ⋅ ☀️ 20 °C

Nach einer längeren Fahrt, kamen wir im Verkehrschaos an. Verursacht durch unendlich lange Schlangen an den Tankstellen (wegen Benzinknappheit in ganz Frankreich). Wir parkten in einem Parkhaus und schnappten uns zwei E-Roller - und los ging die wilde Fahrt. Gar nicht so einfach bei so viel Verkehr und einer hügeligen Umgebung. Ich musste mich zunächst an die Umstände gewöhnen, ehrlich gesagt war mir das nicht so geheuer..
      Wir besichtigten das Palais Longchamp, ein wunderschönes Bauwerk im Stil des Historismus. Ich liebe ja solche Bauwerke!
      Danach fuhren wir, verursacht durch gewisse Umstände getrennt zum Hafen und schauten uns dort gemeinsam den Sonnenuntergang an - romantisch!
      Anschließend schlenderten wir noch durch die Fußgängerzone an den ein oder anderen Sehenswürdigkeiten vorbei.
      Unser Schlafplatz war diesmal ein Hafen (Port de Carro) unmittelbar am Meer, einfach herrlich!
      Unser Van hat eine Dusche integriert, somit duschten wir unter freiem Himmel. Doch davor aßen wir noch gemeinsam zu Abend, nebenbei lief Champions League..

Gute Nacht ihr beiden👩‍❤️‍👨 Genießt euern letzten Tag morgen bevor es wieder in die Heimat geht.

10/12/22Reply

Danke dir! Sind grade schon auf dem Weg nach Straßburg ☺️ gute Nacht 🤍

10/12/22Reply

Muss mich an vergangene Zeiten erinnern, als wir mit dem Wohnmobil unterwegs waren. Weiterhin eine gute Fahrt.

10/13/22Reply

Relaxing in Marseille

May 24, 2022 in France ⋅ ☁️ 75 °F

It’s warm, we are at a new ocean, we got crepes, AND McDonald’s what more could girls ask for. We took it easy because mike was sick and it’s a new city. We did go grocery shopping as well but you wouldn’t know because we got too tired to actually cook…. Tomorrow we will eat veggies. Maybe.Read more

Chocolate, strawberries, and crepes - Looks like your kind of place!

7/28/22Reply

So silly and fun!