Dorsten

Weer mooi weer...

August 19, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 16 °C

Na een zeer donkere nacht, geen straatverlichting, zien we bij het opstaan de zon, het is licht bewolkt.

08.50 uur gaan de touwen los voor de laatste 4 kilometer op het Mittellandkanaal en kwart over negen varen we het Dortmund-Seitenkanaal op.

Het is prima varen op het kanaal, de zon, weinig vrachtboten, meestal natuurlijke oevers én het kanaal is breder dan het Mittellandkanaal, top!
    Het Dortmund-Eemskanaal ligt veel hoger dan de Eems daarom is er een aquaduct gebouwd zodat het kanaal over de Eems loopt.
    Kwart over twaalf komen we aan bij de sluis van Minden, er hoeft niet lang gewacht te worden, het schutten gaat met drijvende bolders alleen vergeet de sluiswachter het licht op groen te zetten zodat wij mogen uitvaren, Willy herinnert hem er met een signaal aan en ja hoor...met de excuses van de sluiswachter varen we om één uur verder.
    Al snel komen we aan in Münster, er is meer dan voldoende plaats voor ons allemaal.

Om zes uur begeven we ons met z'n allen naar het Italiaanse restaurant 'Pasta Basta' voor het diner.
    Voor de La Rhenane is dit de laatste keer dat we met elkaar uit eten gaan, als we over een paar dagen de Rijn opgaan kiezen onze Belgische vrienden om via de Waal te varen en wij varen via de Nederrijn en de Lek.
    Het is, zoals we gewend zijn, ontzettend gezellig en het eten is fantastisch lekker, tot slot drinken we nog een glaasje Limoncello en gaan met een voldaan gevoel terug naar onze boten.

Morgen vertrek om 09.30 uur, er moeten nog snel wat boodschappen worden gehaald voor de 'ingelaste' barbecue in verband met het mooie weer...

Drie keer is scheepsrecht...

August 20, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 18 °C

Opnieuw is het zonnig als we opstaan, wat een geluk hebben we toch met het weer op onze toertocht!

Om negen uur zijn alle toervaarders klaar met boodschappen doen en is er geen reden meer om ons vertrek nog uit te stellen dus touwen los en varen maar...

We vervolgen onze vaartocht over het Dortmund-Eemskanaal dat, na Münster, minder landelijk is er staan regelmatig erg mooie huizen langs het kanaal en af en toe passeren we een industrieterrein.
    Een poosje escorteert een politie boot ons tot nét voor de sluis van Datteln, ons plan is om in een haven kom te gaan liggen nét voor de sluis, helaas ligt daar een grote vrachtboot op de aanlegplaats voor sportboten...plan mislukt (1)
    Een aantal toervaarders wil nog tanken voor we de Rijn op gaan maar helaas...het tankstation verkoopt alleen rode diesel wat helaas verboden is voor sportboten...plan mislukt (2)

We besluiten om door te varen naar Marina Flaesheim, dus moeten we sluizen, sluis Datteln is een lastige sluis met wanden van damwandprofiel en veel verval, we slaan ons er manmoedig doorheen.
    Al snel komen we bij de volgende sluis, sluis Ahsen, een meevaller gladde betonmuren in de sluis en niet veel verval.
    Intussen heeft Monique naar de jachthaven gebeld, er zijn er voldoende ligplaatsen beschikbaar, een meevaller...

Om drie uur arriveren we in de mooie Marina Flaesheim, als iedereen zijn zaakjes op orde heeft gaan we de havenmeester betalen en op het terras evalueren we deze bijzondere dag en houden gelijk palaver.
    Helaas hebben we hier in haven geen gelegenheid om te barbecuen...plan mislukt (3)
    De lucht betrekt en we verwachten een flinke onweersbui maar gelukkig waait het over, een meevaller...tot er 's avonds om acht uur alsnog een bui losbarst...😃

De Rijn...

June 10, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 20 °C

Vandaag vervolgen we onze vaartocht over de Rijn, de rivier ontspringt in de Zwitserse Alpen en is tot de monding van de Noordzee 1320 kilometer lang.
    We vertrekken om negen uur en omdat we stroomopwaarts varen hebben we vier kilometer stroom tegen.
    We passeren Wunderland Kalkar, een nooit in gebruik genomen kerncentrale betaald met Nerlands en Duits belasting geld, sinds 1995 omgebouwd door de Nederlandse Hennie van der Most tot een enorm attractiepark en zes hotels.
    Bij het passeren van Rees zien we de beroemde 'Pegel', een waterstandmeter, schippers kunnen op de 'Pegel' de hoogte van de waterstand zien.
    In totaal varen we 60 kilometer over de Rijn tot we bij Wesel de rivier verlaten en na sluis Friederichsfeld op het Wessel-Dattelkanaal varen.
    We passeren 2 sluizen die bijzonder gemakkelijk te bedienen zijn, half zes arriveren we in Dorsten waar we aan de kade aanleggen. De lucht is steeds dreigend en rond 8 uur krijgen we een fixe regenbui.

Dorsten