Greece
Magnesia

Le Pelion : entre mer et montagne

August 19 in Greece ⋅ ☀️ 24 °C

On passe 3 nuits à Makrinitsa dans les montagnes, au dessus de Volos, le 3 ème port de Grèce (après Le Pirée et Thessalonique). En 30 minutes de route, on passe de la mer Egée à la montagne et on perd quelques degrés.
    Grosse surprise : tous les toits sont en lauze.

Le Pelion est la région des Centaures qui y cueillent les plantes des montagnes pour soigner les mortels. On y a gardé une forte culture de la cueillette des plantes qu'on vend séchées un peu partout. Le climat est doux et les hortensias côtoient les oliviers et les vergers de pommes.

Une région qui gagne vraiment à être connue.

Van Meteora naar Portaria.

July 7, 2019 in Greece ⋅ ☀️ 25 °C

Gisterenavond nog van de zonsondergang genoten. Prachtig was dat. Vanmorgen nog even genieten van ons ontbijtje voordat we weer vertrekken naar onze laatste bestemming Portaria. Nog even in Kalampaka naar een Byzantijnse kerk van de maagd Maria uit de 6e of 7e eeuw. Weer heel mooi. Daarna richting Portaria. Veel landbouw zie je onderweg daar het vlak is. Bergen zie je om je hee. Mais, aardappelen, tarwe etc. Zeer vruchtbaar land. Weer in de bergen aangekomen moeten we toch nog een eindje omhoog om in het dorpje Portaria te komen. Onderweg nog een lekkere lunch met uitkijk op Volos en de zee. Wat mooi zeg. Aangekomen in Portaria rijden we verkeerd en slaan een weggetje in dat zeer stijl is en we kunnen niet meer terug. Volgens een inwoner kunnen we gerust naar beneden rijden. Ik ben toch maar wandelend naar beneden gegaan. Zo stijl en smal. Uiteindelijk weer de weg gevonden. Toch moeten we weer een smal weggetje in om bij ons hotel te komen. Hopelijk komen we geen tegenliggers tegen daar we met ons autootje moeite hebben om omhoog te komen. Gelukkig ons hotel gevonden. Mooi hotel met een zwembad. Inchecken en lekker genieten van het zwembad. Heerlijk water. Een prachtige dag hebben we gehad.Read more

Portaria lekker relaxen!

July 8, 2019 in Greece ⋅ ☀️ 26 °C

Vandaag lekker een dagje rustig aan doen. Lekker ontbeten en even relaxen om daarna even het dorpje inlopen. Dat viel niet mee daar er niks aangegeven staat waar het centrum is. Uiteindelijk gevonden. Even koffie drinken en daarna wat winkeltjes gaan kijken. Nog even een lekkere sandwich gegeten en daarna terug naar hotel om bij het zwembad te relaxen. ‘s Avonds in dorp gaan eten wat een drama was. Mijn eten kwam maar niet en uiteindelijk zijn we weggegaan. Verschrikkelijk. Maar al met al een lekker dagje achter de rug.Read more

Olympus berg!

July 9, 2019 in Greece ⋅ ☀️ 31 °C

Op tijd opgestaan om naar de Olympus berg te gaan. Na zo’n 1 1/2 uur rijden komen we aan in het plaatsje Litochoro waar we eerst een lekker kop koffie drinken. Daarna gaan we eerst weer een oud klooster bekijken. Dit is toch op de weg waar we gaan wandelen. Aangekomen bij het Dionysos klooster nog een kleine wandeling er naar toe. Ze zijn het langzaamaan aan het opknappen en het ziet er mooi uit. Daarna doorrijden naar het begin van onze wandeltocht. Bij Prionia is het eindpunt waar we eerst nog een sandwich eten voordat we omhoog klimmen. En daar begint de tocht omhoog. Eerst nog een watervalletje bekijken en weer klimmen. Het is een mooie tocht. Onderweg nog met iemand uit Thailand gesproken die er met 2 kleine kinderen aan het wandelen was. Ze hebben overnacht in een hut en waren nu weer onderweg naar beneden. We zijn nog een klein stuk omhoog geklommen om wat foto’s te maken van de Olympus berg. We zagen maar een klein stukje. Daarna weer naar beneden. Het was zeker de moeite waard. Even wat drinken en weer verder naar het bad van Zeus. Tja wat zal ik daarvan zeggen. Is een leuke wandeling daar naartoe en het bad was ook wel aardig. Daarna richting ons hotel. Lekker ‘s avonds uit wezen eten bij Kirsta in het dorp.Read more

Makrinitsa, village de charme du Pelion

August 19 in Greece ⋅ ☀️ 24 °C

On a adoré notre séjour à Makrinitsa, aux toits de Lauze, voici quelques photos

Zagora, wir nehmen Abschied vom Pilion

June 14, 2019 in Greece ⋅ ⛅ 27 °C

Und noch einmal müssen wir "über den Berg". Diese Strecken hier sind ein Genuß. Die Straßen relativ gut, man muss aber trotzdem vorsichtig fahren! Hie und da kommt es schon mal vor, dass plötzlich ein Stück Straße fehlt. Die Kurven sind auch eng, die Straßen halt sehr schmal, dem Berg richtig "abgerungen".

Zagora ist noch ein Dorf, das man gesehen haben muß. Es liegt ja auf der Strecke zurück, also nehmen wir dieses Erlebnis auch noch mit. Und es ist wirklich ein ausgesprochen schöner und beschaulicher Ort. Am erstbesten Platz, den wir sehen, bleiben wir stehen und genießen einen wunderbaren Kaffee und Pancakes. Puh, die haben es in sich! Zuckerschock!!

Der wirkliche "Central Place" ist aber ca. 750 m weiter, noch weiter oben. Den erklimmen wir dann zu Fuß auch noch. Ein schattiger schöner Platz, mit - so wie auch der untere - kleinen Cafes/Lokalen rundum. Und einem hübschen kleinen Lädchen, in dem vieles "handmade" angeboten wird. ..... Zum Hochzeitstag gibt es hier für mich ein wunderschönes Geschenk!

Interessantes Detail: Die Ortschaften liegen hoch oben irgendwo in den Bergen, dennoch gibt es zu vielen auch Häfen! Hier in Zagora zum Beispiel ist es wieder so. Wir bleiben aber "am Juche oben", erfreuen uns nur am Ortskern.

Pelion Ski Centre - 1178 m

June 14, 2019 in Greece ⋅ ⛅ 22 °C

Das letzte, das wir üblicherweise mit Griechenland verbinden würden, ist wohl schifahren. Und doch gibt es hier am Pilion ein Schizentrum! Wir wollen es genau wissen und fahren deswegen (bei 36 Grad Außen- und ca. 45 Grad Innentemperatur in luftige Höhen. Die Luft wird angenehm kühl, die Sonne glüht vom blauen Himmel und ohne Wind ist es auch hier extrem heiß.
    Es gibt hier einige Gästehäuser und kleine Hotels und eine Einzel-Sesselliftbahn ist zu sehen. Ob vielleicht noch mehrere Lifte hier sind ergründen wir nicht mehr - es liegen noch einige Kilometer Fahrt vor uns.

Bucht von Volos - Pilio

June 12, 2019 in Greece ⋅ ☀️ 28 °C

Pilio ist ein ins Meer reichender Gebirgszug, der gleichzeitig eine Halbinsel bildet. Jeder schwärmt von dieser Gegend hier und wir nutzen natürlich die Gelegenheit und "schauen uns das mal an"!
    Gestern sind wir von Glyfa, dem Fähranlegehafen ein "Zeltplatz"-Ziel angefahren, das sich als nicht vorhanden herausgestellt hat.
    Auch haben wir sonst keinen netten "wilden" Stellplatz gefunden, also haben wir einfach die Fahrt schon bis zum Pilion gemacht. Inklusive der Fähre waren es dann 142 km, die wir unterwegs waren.

Und jetzt sind wir hier in einem weiteren kleinen Paradies gelandet. Kato Gatzea heißt der beschauliche Ort, unseren Schlafplatz haben wir am CAMPING SIKA // 39,3096868, 23,1096698 // aufgeschlagen. Und ..... es ist unglaublich! Hier sind doch tatsächlich Touristen! Deutsche, Österreicher, alles in weißen WoMos hat sich hier eingefunden. Der Platz ist aber sehr locker in Terrassen aufgebaut, wir stehen neben einem kleinen Mercedes, kein WoMo, mit einem netten deutschen Paar, auch ein bisserl alternativer reisende.

Unsere erste Arbeit heute nach dem Frühstück galt der Kupplung von Fernweh - das Pedal ist ja mehrfach schon einfach durchgefallen, scheinbar Luftblasen im System? Gestern haben wir also noch eine Flasche Bremsflüssigkeit gekauft und so spielen wir: drücken - auslassen - drücken - auslassen. Stephan liegt unter dem Auto mit Schlauch zum Ablassen der Flüssigkeit und ich pumpe oben. Zum Abschluß mehrfaches Pedal treten - scheint gut zu sein!

Also ab ins Wasser! Schauen wir mal, was der Tag noch so mit sich bringt. Gemütlich wirds auf alle Fälle heute hier!

Nomós Magnisías, Nomos Magnisias, Magnesia, Μαγνησία