Greece
Thessaly

Here you’ll find travel reports about Thessaly. Discover travel destinations in Greece of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

• Day14

Naar Kalambaka!

July 4 in Greece ⋅ ☀️ 31 °C

Vanmorgen nog lekker ontbeten en weer onderweg naar onze volgende stop Kalambaka. Onderweg nog een heel mooie oude brug gezien en nog naar een dorpje geweest. Nog met de bewoners gezellig gekletst. Mooie omgeving en weer totaal anders dan bij de kloof. Eind van de middag bij ons hotel aangekomen. Prachtig uitzicht op de hoge rotsen. Wel een beetje ver van het centrum.Read more

• Day15

Meteora kloosters!

July 5 in Greece ⋅ ☀️ 30 °C

Vandaag zijn we naar de Great Meteora gegaan. Wat lijkt het hoog te liggen. Als je daar aankomt dan is het niet zo hoog alleen ga je eerst naar beneden om vervolgens meer dan 300 treden te beklimmen om daar te komen. Wat een prachtig uitzicht. Een geweldig mooi klooster waar alleen de monniken wonen. Binnen mochten we helaas geen foto’s maken. Alle beschilderingen waren nog zeer goed in tact. De rotsen waar ze opstaan zijn overweldigend. Prachtig om te zien. Na dit klooster zijn we verder gereden en het is echt geweldig wat je ziet. Het volgende klooster is Agios Stefanos. Even wachten voordat het weer open gaat. Eenmaal binnen mocht ik niet in een broek binnenkomen en Jan niet met korte broek. Ze hadden daar rokken voor de vrouwen en de mannen die geen lange broek aan hadden mochten ook. Iet binnen komen. Het is echt een aanrader om dit te mogen zien. Prachtig. Hier leven alleen nonnen. Helemaal in het zwart met hoofddoek. Weer geweldig uitzicht over de stad Kalambaka en zien we ook nog ons hotel liggen. En nog een kaarsje aangestoken voor onze ouders. Wij kijken uit op deze berg vanaf ons hotel. Weer een geweldige mooie dag achter de rug. Lekker gegeten in het dorp en toen begon het ook nog donderen en te bliksemen. Even wat geregend.Read more

• Day16

Ypapanti en Varlaam klooster!

July 6 in Greece ⋅ ☀️ 29 °C

Vanmorgen weer heerlijk ontbeten. De regen heeft even voor verkoeling gezorgd. Het is 28 gr. We gaan naar Ypanpanti klooster dat tegen een bergwand is gebouwd. Dit doen we wandelend. Met de auto naar een parkeerplaats onder de bomen en het pad zoeken. Een mooie wandeling door de natuur naar het klooster Ypapanti. Dit weten schijnbaar niet veel mensen want we zien er maar 2. Het blijkt volgens het bord zaterdag en zondag gesloten te zijn. De man riep dat het open was. Hebben wij geluk. We werden hartelijk ontvangen en kregen nog lekkere snoepjes aangeboden. De jongeman was blij dat wij er waren. Het koste geen entree maar konden doneren. Dit hebben we zeker gedaan. Een heel mooi klein klooster. Weer terug wandelen en even wat gaan eten. Een sandwich. De lunch was heerlijk. Daarna naar het klooster van Varlaam. Ook weer prachtig met hele mooi uitzichten. Je kijkt je ogen uit. Er is zoveel te zien. Weer terug naar het plaatsje en het is weer 39 gr en erg warm. Een lekker koud biertje en weer terug naar hotel om af te koelen. We hebben 2 prachtige dagen achter de rug en er zeker van genoten.Read more

• Day17

Van Meteora naar Portaria.

July 7 in Greece ⋅ ☀️ 25 °C

Gisterenavond nog van de zonsondergang genoten. Prachtig was dat. Vanmorgen nog even genieten van ons ontbijtje voordat we weer vertrekken naar onze laatste bestemming Portaria. Nog even in Kalampaka naar een Byzantijnse kerk van de maagd Maria uit de 6e of 7e eeuw. Weer heel mooi. Daarna richting Portaria. Veel landbouw zie je onderweg daar het vlak is. Bergen zie je om je hee. Mais, aardappelen, tarwe etc. Zeer vruchtbaar land. Weer in de bergen aangekomen moeten we toch nog een eindje omhoog om in het dorpje Portaria te komen. Onderweg nog een lekkere lunch met uitkijk op Volos en de zee. Wat mooi zeg. Aangekomen in Portaria rijden we verkeerd en slaan een weggetje in dat zeer stijl is en we kunnen niet meer terug. Volgens een inwoner kunnen we gerust naar beneden rijden. Ik ben toch maar wandelend naar beneden gegaan. Zo stijl en smal. Uiteindelijk weer de weg gevonden. Toch moeten we weer een smal weggetje in om bij ons hotel te komen. Hopelijk komen we geen tegenliggers tegen daar we met ons autootje moeite hebben om omhoog te komen. Gelukkig ons hotel gevonden. Mooi hotel met een zwembad. Inchecken en lekker genieten van het zwembad. Heerlijk water. Een prachtige dag hebben we gehad.Read more

• Day18

Portaria lekker relaxen!

July 8 in Greece ⋅ ☀️ 26 °C

Vandaag lekker een dagje rustig aan doen. Lekker ontbeten en even relaxen om daarna even het dorpje inlopen. Dat viel niet mee daar er niks aangegeven staat waar het centrum is. Uiteindelijk gevonden. Even koffie drinken en daarna wat winkeltjes gaan kijken. Nog even een lekkere sandwich gegeten en daarna terug naar hotel om bij het zwembad te relaxen. ‘s Avonds in dorp gaan eten wat een drama was. Mijn eten kwam maar niet en uiteindelijk zijn we weggegaan. Verschrikkelijk. Maar al met al een lekker dagje achter de rug.Read more

• Day19

Olympus berg!

July 9 in Greece ⋅ ☀️ 31 °C

Op tijd opgestaan om naar de Olympus berg te gaan. Na zo’n 1 1/2 uur rijden komen we aan in het plaatsje Litochoro waar we eerst een lekker kop koffie drinken. Daarna gaan we eerst weer een oud klooster bekijken. Dit is toch op de weg waar we gaan wandelen. Aangekomen bij het Dionysos klooster nog een kleine wandeling er naar toe. Ze zijn het langzaamaan aan het opknappen en het ziet er mooi uit. Daarna doorrijden naar het begin van onze wandeltocht. Bij Prionia is het eindpunt waar we eerst nog een sandwich eten voordat we omhoog klimmen. En daar begint de tocht omhoog. Eerst nog een watervalletje bekijken en weer klimmen. Het is een mooie tocht. Onderweg nog met iemand uit Thailand gesproken die er met 2 kleine kinderen aan het wandelen was. Ze hebben overnacht in een hut en waren nu weer onderweg naar beneden. We zijn nog een klein stuk omhoog geklommen om wat foto’s te maken van de Olympus berg. We zagen maar een klein stukje. Daarna weer naar beneden. Het was zeker de moeite waard. Even wat drinken en weer verder naar het bad van Zeus. Tja wat zal ik daarvan zeggen. Is een leuke wandeling daar naartoe en het bad was ook wel aardig. Daarna richting ons hotel. Lekker ‘s avonds uit wezen eten bij Kirsta in het dorp.Read more

• Day20

Rondrit Pelion!

July 10 in Greece ⋅ ☀️ 33 °C

En weer op tijd eruit want we willen gaan proberen met een stoomlocomotief mee te gaan. Dit is schijnbaar heel mooi. Helaas aangekomen bij het stationnetje ging ie niet alleen in het weekend. Heel jammer. We pakken de auto en rijden een klein rondje op het eiland. ‘s Middags eten we aan de zee bij een restaurant waar je niet zomaar naar toe gaat. Deze tip hadden we die avond van tevoren gekregen van Duitsers. Wat was het lekker en eindelijk weer eens een keertje vis. Heerlijk. Blauwbaars was het. Echt super lekker gegeten. Daarna zijn we weer terug gereden naar ons hotel om wat lekker te relaxen bij het zwembad. Het weer werd minder, zwaar bewolkt en een paar druppels regen. Te verwaarlozen. ‘s Avonds bij Kirsta weer lekker wezen eten.Read more

• Day13

Loving the monasteries

October 14 in Greece ⋅ ☀️ 23 °C

Meteora has six medieval monasteries all within an 11 km circuit from our base of Kalambaka. Bus groups leave early, forge ahead and get their visits done in time for lunch at a big taverna. We are lucky to have two days, and also to have brought snacks along for eating up there, so we had no rush to finish it all in one day before lunch. Not very efficient, I guess, but really lovely. Between 10 and 4 today, we visited three monasteries, climbed 60 floors according to my phone, and just pulled off to walk and enjoy the views wherever we were. All have chapels covered with murals, many of which could use a benefactor for restoration, but all of which just ooze with humanity and devotion.

Just a totally great day, except for witnessing one uncomfortable nasty exchange between a French tourist and a nun who was insisting she put on a wrap around skirt before going into one monastery. I also think that it’s silly that men can wear pants but women have to cover their pants with a skirt they give you. But IMHO the monastery is the one that gets to call the shots and I was kind of amazed at this woman’s rudeness. Aside from that, the rest of the day was filled with a lot of peace, I even got to light some real (not electric) candles to think about my mom, the rest of my family, and my many friends with all sorts of health struggles.

• Day12

Travel day

October 13 in Greece ⋅ ☀️ 21 °C

We slept in a bit, since today was a travel day. We were headed north about 300 kms, to an area called Meteora, where there are six monasteries dating as far back as far as the 11th century, all of which are perched on rocks, high above.

All started well, till our phone couldn’t give any directions. Turns out I hadn’t downloaded a map that went far enough north to get us to Meteora. As google maps gave out, and things were looking very complicated, I decided to go to a Shell station to ask for directions. The very wonderful Marieta from Bulgaria, who spoke perfect English, was working there. She couldn’t give me directions but offered me something better — Wifi!!! So I downloaded more Greece maps, and off we went.

Our hotel has a “fitness center”, but I bet no one has used it in years or ever. Nothing was working, but after a lot of help from one of the maintenance people, the bicycle was sort of working. The elliptical, no way. Oh well, since I was in the same room as the indoor pool, I was sweating in no time!

We have two full days here, and we will take it at a relaxed pace. It is an amazing site.

• Day14

More monasteries in Meteora

October 15 in Greece ⋅ ☀️ 26 °C

Since we hadn’t crammed all of the monasteries into one day, we still had two we wanted to visit. We asked at the desk for suggestions to round out the day, and presto, we had another great day. First, Nikolas suggested we walk, not drive, to the first monastery. We took the original centuries old stone walking path from about a mile away and hiked up through shady forests — a much nicer arrival than just pulling up in a rented car and parking!

After visiting the two monasteries, we then took his tip to take a detour that would bring us to a place where we could see several more monasteries in ruins, as well as many hermit caves (occupied till the 1950s!). It was quiet, and kind of surreal — the caves still had wooden ladders dangling down outside of them, but no human habitation anywhere. A really nice way to end the day. We ran into one German family there, and we all remarked on how nice it was to get away from the tourist destinations for a bit.

We have had excellent meals here — just going to TripAdvisor’s top rated places has served us well everywhere we have been so far. Here in Kalambaka we have been to numbers 3 and 5, and tonight we will drive to number 1! Lots of good vegetables, salads, yoghurt dips, grape leaves, we are eating very well.