Israel
Bat Yam

Here you’ll find travel reports about Bat Yam. Discover travel destinations in Israel of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Jaffa

December 8 in Israel

Our first stop on our pilgrimage was Jaffa which was the first port city in Israel. We spent some time exploring St Peter’s Basilica which has some extraordinary Stain Glass Windows. We also saw the Mediterranean Sea and the old light house. As well at that we also saw Simon of Tanners house, who was believed to be St Peter’s friend while he was spreading the word and teachings of Jesus.Read more

Hippie Hus

November 3 in Israel

Vi har fundet et helt særligt sted at bo i Jaffa på Airbnb. Det er en ung mand, der sammen med andre har bygget 3 lejligheder af drivtømmer, gammelt jern og genbrug. Det er der kommet noget helt unikt, kreativt og hyggeligt ud af. Han inviterede os forøvrigt til symfoni koncert med Mahler og lejligheden afslørede da også en del musikinstrumenter.Read more

Natteliv

November 3 in Israel

Vi leder ikke længe før vi kan slukke tørsten. Heldigvis bor vi kun 10 minutter fra Jaffa Flea market, hvor der er masser af restauranter og barer. Vi ankommer på en fredag, efter sabbatten er startet, og det er som lørdag i israel. I Tel Aviv bor dem der ikke er så religiøse, og der er fest og glade dage i weekenden.Read more

1000 pomfritter

November 3 in Israel

Vi spiser dagens fangst på "The Container" på Jaffa havn. Kim får 8 fisk og 1000 pomfritter. Solrun spiser alt uden finner, hvilket ikke er kosher. Heldigvis er der turister til spise den del af fangsten ;-)

Tårnhøj Othello

November 3 in Israel

Vi spiller en international Othello turnering. Turneringen spilles hjemme hos Pavel, som bor i Ramat Gan, en forstad til Tel Aviv. Området her præges af de flotte skyskrabere og vi nyder udsigten fra 67. etage. Kim får en 2. plads og lejlighed til at smage Pavel's hjemmebrygget øl.

Den letzten Vormittag in Jerusalem haben wir auf dem Turm des YMCA und danach auf dem Ölberg verbracht. Von beiden Orten hat man eine tolle Aussicht auf die Stadt und besonders auf die Altstadt und auch das Wetter hat super mitgespielt. So lässt es sich aushalten 😎
    Vor Beginn des Sabbats sind wir zu unserem nächsten Ziel Tel Aviv/ Jaffa gefahren. Hier haben wir den Nachmittag am Mittelmeer (dem 2. Meer auf der Reise) in Jaffa und in der Altstadt dort verbracht. 🙂Read more

Israel

November 3 in Israel

Israel (hebraisk: יִשְרָאֵל, tr. Yisra'el; arabisk: إسرائيل, tr. Isrā'īl) officielt Staten Israel (hebraisk: מְדִינַת יִשְרָאֵל, tr. Medinat Yisra'el; arabisk: دَوْلَةْ إِسْرَائِيل, tr. Dawlat Isrā'īl) er et land i Mellemøsten beliggende i den sydøstlige ende af Middelhavet. Landet grænser op til Libanon mod nord, til Syrien og Jordan mod øst og til Egypten mod sydvest og består af et geografisk varieret landskab inden for det relativt begrænsede landområde. Vestbredden og Gazastriben er tilstødende områder, som Israel har besat siden Seksdageskrigen. Med et indbyggertal på omkring 8,6 millioner, hvor hovedparten er jøder, er Israel den eneste stat i verden med en jødisk majoritet. Som en kulturel og religiøs smeltegryde er det også et hjemsted for arabiske muslimer, arabiske kristne, drusere, samaritanere og flere andre religiøse og etniske minoriteter. Jerusalem er landets hovedstad, og der har regeringen sæde. International konsensus er dog, at Jerusalems status endnu ikke er besluttet. De Forenede Nationers afstemning i 1947 om delingsplanen for Palæstina fastslog, at Jerusalem skulle være et "corpus separatum", under international overvågning. Denne afstemning er ikke blevet sat ud af kraft ved en ny afgørelse i FN.

Det nutidige Israels ideologiske retfærdiggørelse findes til dels i Bibelens beskrivelser af Israels land, i den europæiske antisemitisme og jødeforfølgelser, såvel som i zionismen der var en reaktion på jødernes forfærdelige vilkår i Europa. Hertil kommer den lange række af begivenheder, der siden statens grundlæggelse er indtruffet i kølvandet på konflikten mellem FN-charteret af 1947, staten Israel samt Israels relationer til nabostaterne. Efter 1. verdenskrig godkendte Folkeforbundet Palæstinamandatet med hensigt at oprette et "nationalt hjem for det jødiske folk". I 1947 godkendte FN opdelingen af Palæstinamandatet i to stater: en jødisk og en arabisk. Den arabiske liga afslog promte planen, men den 14. maj 1948 erklærede Israel sin uafhængighed. Israels sejr i den følgende uafhængighedskrig som de arabiske lande indledte blot dagen efter den nye nation havde udråbt sig som uafhængig, medførte en udvidelse af den jødiske stats grænser i forhold til FN's anbefalede delingsplan, som araberne altså havde afslået.[kilde mangler] Siden da har adskillige arabiske lande krævet Israel afviklet, og jøderne "kastet i havet". Dette har resulteret i flere større krige og årtier med vold og uroligheder. Siden etableringen har Israels grænser og tilmed statens eksistensberettigelse været et omdiskuteret tema, selv om Israel har underskrevet fredsaftaler med Egypten og Jordan, og til trods for den fortsatte indsats for at nå frem til en permanent overenskomst mellem israelerne og palæstinenserne.

Israel er formelt et repræsentativt demokrati med et parlamentaristisk system og universel stemmeret. Israels fjender kalder ofte styret for et apartheidstyre, men også USA's forhenværende udenrigsminister John Kerry har udtrykt bekymring for at Israel med en etstatsløsning kan udvikle sig til et apartheidstyre . Han har dog senere undskyldt og forklaret at han ikke mente Israel som det er i dag.

Statsministeren fungerer som regeringschef, og Knesset (parlamentet) fungerer som Israels lovgivende magt. Målt i bruttonationalprodukt anslås Israels økonomi at være den 44. største i verden, og Israel rangerer desuden højest blandt landene i Mellemøsten hvad angår HDI-indekset, trykkefrihed og økonomi.

Bogcafe

November 3 in Israel

Vi er forbi en bogcafé med jazz. Ikke fordi vi er særligt finkulturelle, men de havde billige drinks og snacks ;-)

Bat Yam, Bat Jam, بات يام, Бат Ям, بت یام, בת ים, バト・ヤム, ბათ-იამი, 바트얌, Bat Jamas, Бат-Ям, Бат Јам, BAT, بات یام, 巴特亚姆