Gran Canaria

January - February 2018
A 35-day adventure by Mariatche Read more

Laatste dag in Las Palmas

February 27, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 18 °C

Een zonnige dag voorspeld en zo is het ook, laatste dag!
    Een kleine wandeling, zonnen tot we gaan lunchen in ‘Casablanca’ waar Dirk en ik ook op 14 feb waren gaan eten, het was daar lekker en Veerle vroeg om een paella te eten dus de keuze was vlug gemaakt.
    Met een volle maag siësta in het appartement want het was te warm op het strand waar we twee ligbedden hadden gehuurd. Het werd 29gr!
    Daarna tot half zes op strand om met spijt naar het app te gaan om in te pakken.
    Restjes eten, restjes drinken en zoveel mogelijk in onze valiezen proppen.
    No even nagenieten met een Cuba Libre en een rest rode wijn op het terras met nog 20 gr om half elf!
    Morgen geen blog want het zal zoals altijd zijn, opstaan, met de bus naar de luchthaven en na de vlucht met de bus naar huis.
    Als nabeschouwing kan ik zeggen dat zes weken wel héél lang is met of zonder goed weer.

Zonnekloppers

February 26, 2018 in Spain ⋅ ☀️ 19 °C

Ja, die storm was dus vannacht! Veerle is er wakker van geworden en die slaapt normaal heel vast. Fluitende wind, grote golven en dreigende nacht luchten.
    Dirk en ik hadden de fluitende wind wel gehoord maar zijn dat blijkbaar al meer gewoon.
    Bij het opstaan zonneschijn en geen wolkje aan de hemel.
    We wandelen naar Mercado Central die is het dichtste bij, vis, groenten en fruit voor, voor ons Veerle, ongelooflijke goedkope prijzen.
    Het strand lokte ons en Dirk kookte terwijl worteltjespuree met samafilets.
    Een korte siësta wegens de warmte in de schaduw op terras en terug naar t strand tot 5u.
    Onze laatste boodschappen om mee te nemen: Voltadon voor onze Hugo en dekseltjes voor ons Greta en we konden nog boccadillos eten op het terras de eerste keer deze hele vakantie. Dirk en ik wandelden nog naar El Muelle om een extra grote Tinto Verano te drinken.

Drukke zondag

February 24, 2018 in Spain ⋅ ☀️ 20 °C

Het ziet er een mooie dag uit, de zonnebedden worden op strand gezet en er is geen wolkje aan de hemel. Op onze weer-app zien we wel dat er wind en later tot 90% regen wordt gegeven maar we denken dat dat wel een vergissing zal zijn!
    De intentie is om naar het marktje aan de haven te gaan maar dat staat er niet? Verrassing, niet getreurd we nemen de bus maar de oude stad voor het marktje aan de kathedraal. Tweede verrassing dat staat er ook niet!
    Ik ga binnen in Casa Colon en vraag aan de balie waarom de artisanale toeristenmarkt er niet staat en het antwoord is: precotion por er male tiempo.
    Uit voorzorg tegen de storm??? En de zon schijnt volop.
    We nemen de bus terug en gaan op ons terras zitten tot inderdaad de wind aanwakkert en beneden de glazen verstevigde windschermen omwaaien en de parasols uit de voeten getild worden. Op ons terras is het nog steeds goed zitten want de wind komt uit het Zuid-oosten en die voelen we minder.
    Om 3u de eerste regendruppels die prikken als naalden om onze huid.
    Ik hou het nog even vol maar om 4u is het te veel en we komen binnen zitten.
    Tegen 7u gaan we naar Madrileña om chinees te gaan eten en lijkt het ergste voorbij.
    Nog een rustige avond met lezen en VRT-NU waar we onze Vlaamse programma kunnen bekijken, wel via klein scherm op de IPad met ieder één oortje want Dirk kijkt Spaanse voetbal.

Zon! En El Confital

February 24, 2018 in Spain ⋅ 🌙 17 °C

eindelijk zon vanaf het opstaan tot zonsondergang.
    Dus genieten we van een gehuurde strandstoel die hier maag 2,5€ kost voor een hele dag.
    ‘S middags worden we binnen geroepen voor het middagmaal dat ons goed smaakt op ons terras van waarop we onze zetels kunnen in ‘t oog houden.
    Tegen 5u kramen we op en we nemen een douche waarbij ons Veerle tot de bevinding komt dat ze niet goed gesmeerd heeft hier en daar een beetje verbrand. Het werd 29gr.
    Ik merk dat er geen wolken zijn in het oosten en besluit naar El Confital te stappen om een mooie zonsondergang te fotograferen.
    We trekken mooie foto’s maar het is niet wat ik verwacht had.
    Onze wandeling hadden we wel gedaan: 12.975 stappen, ons Veerle vindt het hier meer een bootcamp dan een rustig verlof :-(

Arucas

February 23, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 14 °C

Veerle slaapt hier goed en heeft geen last van nachtlawaai of de donderende zee maar ze is wel om 5 of 6u klaar wakker! De gewoonte van thuis vroeg op te staan.
    Er is regen voorspeld en we besluiten naar Arucas te gaan. Dat is ook wel hier in het noorden maar nog altijd beter dan een hele dag op het app te blijven rondhangen.
    Zoals wij weten zijn onderweg de bananenplantages te zien en dat is wel interessant als je dat nooit eerder zag.
    Aan het busstation wandelen we een schoenwinkel binnen en vinden de juiste schoenen waar we gisteren al naar zochten voor ons Veerle, om te dragen op het trouw festival van Lynn!
    Dan bezoeken we Arehucas de rum stokerij en het is de eerst keer dat we inkom moeten betalen maar eens we binnen zijn begrijpen we waarom.
    Alleen de 4 bodega’s of rijpingskelders waren nog hetzelfde de rest van de bezoekersruimtes zijn helemaal vernieuwd zelfs in zulke mate dat het nep lijkt!
    Gelukkig is de tasting op het einde nog royaal!
    We nemen vandaar een taxi naar ‘montagna de Arucas’ de berg die we tevoet terug afdalen, spijtig dat het restaurant boven nog steeds gesloten is.
    Een vlugge lunch in een panadería want het begon te regenen, en een wandeling door het park en de autovrije straten en ons bezoek zat erop. In Las Palmas stapten we uit aan Las Arenas en kon een bezoek aan de Primark eindelijk plaatsvinden. We besloten ‘s avonds nog een pizza te gaan eten. Het was een vermoeiende dag we deden 17.456 stappen of 12,2Km.

Een gewone dag

February 22, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 17 °C

In de voormiddag window shoppen met Veerle, de temperatuur is goed en er is geen wind maar ook geen zon.
    We gaan wokken en hebben zoveel gegeten dat we blij zijn om siësta te kunnen houden op terras, in de vooravond nog een blokje om en met een kop soep hebben we avondeten. Dirk en ik doen een spelletje UNO en zoals beloofd moet Veerle niet meedoen. Weer een dvd film en wat lezen en het is bedtijd. Read more

Nieuwe bezoekster

February 21, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 16 °C

Wat vroeger opstaan dan gewoonlijk en om 7,15u bed uit, vlug ontbijten en naar de bus 60 van 8,15u die naar de luchthaven rijdt om Veerle af te halen.
    De vlucht had geen vertraging en omdat er weinig volk zat achteraan had Veerle de 3 zetels voor zich alleen.
    Dirk had gekookt en bij aankomst kond. We direct aan tafel gaan. Daarna tot aan t water wandelen en het bleek dat daar minder wind leek dan op terras. Dus een uurtje op strand en dan een wandeling om haar de Paseo de Canteras te laten zien. Na het avondeten nog een film uit de oude doos op de meegebrachte DVD speler en het was weeral bedtijd.

Een kalme dag

February 20, 2018 in Spain ⋅ ☀️ 19 °C

Mijn tanden brug is terug gelost dus weer naar de tandarts, ik krijg een afspraak om 3,30u en dus is het een hele rustige dag want we kunnen niet echt weg.
    Wat zitten op terras soms zelfs wat zonnen en de overschot van de kip van gisteren met gebakken aardappelen en tomaten kan ik voorzichtig eten. De herstelling moet ik niet betalen en niet meer bijten is de boodschap.
    We krijgen een regenbui en wandelen daarna voor de boodschappen die we mee naar huis nemen: sigaartjes, Aloë Vera crème en Veterano om caraquillo te maken. Alle carnaval reclame wordt weggenomen en men is begonnen met het afbreken van de scène en de tribunes. Zelfs in Madrileña is de (nieuwjaars/carnaval) versiering nu weg. Rustige TV avond en na de voetbal naar bed.

Avenida Maritime

February 19, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 17 °C

Vandaag een beetje rustdag, s middags Pollo asado dus kip van t spit, die wordt hier gebraden met lekkere kruiden erin gestoken en is veel smakelijker dan bij ons!
    Na de middag even langs de av Maritime gewandeld van de Puerto de la Luz tot aan de Plaza San Telmo.
    Een drankje aan de kiosk uit de gouden jaren 1920 en dan d bus terug naar ons app want mijn voeten doen wat pijn van de vele stappen de laatste twee dagen.

Puerto Las Nieves

February 18, 2018 in Spain ⋅ ☀️ 19 °C

Vandaag gaan we nog eens op uitstap naar Puerto las Nieves.
    Het is mooi weer en we genieten van de mooie vergezichten zowel op de kust als over de bananen plantages.
    Gewoonlijk stappen we van de bus aan de kerk van Agaete en wandelen zo naar het havenstadje Las Nieves. Maar nu stappen we al vóór we Agaete bereiken en zoeken de weg langs El Turman een vrij nieuwe stadsuitbreiding. We wandelden die weg enkele jaren geleden van beneden naar boven met de meisjes Francine, Juliette, Greta en wij.
    Het andersom doen geeft weer een heel ander zicht op de Puerto.
    Het grote café ‘Deido de Di’ is nu een kleiner restaurant maar er zijn verschillende nieuwe kleine bar/restaurantjes in de plaats gekomen en in één ervan genieten we van de lekkerste paëlla sinds lange tijd. Wel 25min wachten maar met zicht op het kleine strand is dat niet erg.
    Stilaan kwamen de wolken over de bergen en we wandelden terug naar Agaete en gingen in een oude winkel die nu een barretje is nog iets drinken, het was een geslaagde dag die afgesloten werd met de ‘Entierro de la sardina’.
    Dit is het officiële einde van de carnaval.
    Een grote sardien wordt van de scène in Parque Santa Catalina, na de nodige toespraken, vervoerd naar het strand en door en over de mensen naar het water gedragen, wel speciaal!
    Daar wordt ze verbrand en dit is het begin van een mooi vuurwerk!