Gran Canaria

January - February 2018
A 35-day adventure by Mariatche Read more

Overwinteren op Gran Canaria

January 24, 2018 in Belgium ⋅ ⛅ 13 °C

Door ondervinding wijs geworden vertrekken we een half uurtje later naar de luchthaven. Ttz Ronny van Christel die ons wegdoet komt ons ophalen om half 5, en 20’ later zijn we in de luchthaven waar we vlot onze bagage konden achterlaten, even doorstappen naar gate A61 en we moesten maar even wachten om in te stappen.
    4u en 10’ later, na een rustige vlucht, geland. Na een verdiende Tropical tijdens het wachten op de bus naar Santa Catalina en slechts één lange straat door om zowel ons app als een beetje verder het hotel Astoria voor ons Greta te bereiken. Het hotel van Greta viel mee leuke zetels in de lobby, zwembad en zonnebedden en dan nog half pension ook!
    Wij waren wat ontgoocheld door de minder goede staat van het appartement terwijl het behoorlijk duurder was, weinig kookgerei, versleten handdoeken en de tafelkleedjes die ik twee jaar geleden achterliet waren nog steeds in gebruik maar dan in abominabele staat!
    Gelukkig had ik een en ander van thuis meegenomen om de ergste mankementen op te vangen en enkele potten zal Clarissa moeten bijkopen, het poetsen maakt al een en ander bruikbaar.
    De temperatuur was bij aankomst slechts 18° maar in het zonnetje werd het toch 24° tot de wolken alles afkoelden.
    Het werd een dag van poetsen, aankopen doen en een kleine wandeling tot het openbaar zwembad waar eindelijk de verbouwing zichtbaar is, maar daarover later wel eens meer nieuws.
    Na ‘t eten kwam ons Greta wat UNO spelen maar laat werd het niet omdat we al zo vroeg opgestaan waren.

Ontbrekende zaken oplossen

January 25, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 17 °C

Goed geslapen tot 7u, de aanrollende golven doen denken aan het verkeer op de Boomse steenweg (in negatieve zin) tot je beseft dat het de zee is en dan is het weer positief!
    Ik ga naar het bureau van Clarissa om de verschillende mankementen te melden en mag de pot, pan en handdoeken gaan kopen. De klusjesman komt voor de TV en het lampje.
    Als we aan de Mercado del Puerto zijn krijg ik telefoon dat de werkman eraan komt, dus in kwikmars naar het appartement toch een 20’ verwijderd van de mercado.
    De TV kastjes, de tv zelf en WiFi router neemt de werkman naar buiten en komt terug zonder resultaat, uiteindelijk blijkt het aan de antenneverbinding te liggen. Bijna 2u opzoeken met de conciërge eer we beeld hadden.
    Na de siësta van de winkels wandelen we maar terug naar de Chino-winkels waar we de pan en pot (moeten) kopen want die zijn het goedkoopst.
    Een pauze aan Madrileña 2 zowat ons vaste rustpunt en tegen 6u wordt het duister en gaan Dirk en ik eten. Greta gaat dineren maar het bekomt blijkbaar niet goed want ze FaceTimet dat we niet gaan Rummicubben, dus maken Dirk en ik een wandeling van een uurtje.
    Het was vandaag 17gr ‘s ochtends, tot 22gr en ‘s avonds 18gr! De wind draaide van West naar Noord en was in de namiddag fris, als je in de straten wandelt dan voel je dat niet maar hier op terras wel. Toch twee uurtjes buiten gezeten.

Dagelijkse besoignes

January 26, 2018 in Spain ⋅ 🌬 17 °C

Om 2u een open hemel met sterren, niet veel maar toch een mooi zicht.
    Wat een ontgoocheling om dan met regen op te staan.
    Na het ontbijt en de tai chi wij samen met Greta op wandel voor de boodschappen: via de Plaza d’ Espania en de oude winkelstraten naar Santa Catalina om de buskaartjes op te laden. Dan de Mercado del Puerto in voor vers vlees en groenten en de Superdino voor de rest. Een vers geperst glas appelsiensap om de vitamientjes aan te vullen en terug de hele Las Canteras af om te koken.
    Wij kennen de frietchinezen maar hier nemen ze de café’s over. Waarmee ik geen slecht woord wil gezegd hebben! Mogelijk zijn zij Spaans maar in alle geval zeer vriendelijk en vlug.
    Greta gaat op zoek naar een lunch die haar beter bevalt dan gisteren en wij nemen siësta op ons terras en binnen tot 5u. Het regent af en toe een beetje en dan schijnt het zonnetje weer, meer dan 20gr werd het vandaag niet.
    Ik ga rummicubben met Greta in de bar van hotel Astoria en na het avondeten komt ze Uno spelen bij ons tot we allemaal geeuwen en ons terugtrekken om nog even te lezen of voetbal te zien.

Tenteniguada

January 27, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 10 °C

Bezoek aan het feest van de amandel bloesems en wandeling naar Valsequillo
    Uitgebreide versie:
    Gisteren zagen we de aankondiging van de amandelbloesem feesten in Tenteniguada die ieder jaar plaatsvinden het laatste week-end van januari. Omdat ons Greta dit nog niet gedaan had besloten we vandaag naar daar te rijden met de guagua. Eerst de 80 naar Telde en daar overstappen op bus 13, die rijdt om 3’ na t uur. Van Valsequillo naar Tenteniguada reden we helemaal door de bergen en ik dacht: Amaai we gaan ruta 5 wandelen van Valsequillo naar Tenteniguada en dat zou maar 5km zijn en nu rijden we veel verder, zou dat wel juist zijn?
    Even vóór Tenteniguada was het file allemaal op zoek naar een parkeerplaats, maar op zo’n smalle bergweg zijn er geen!
    Eens we van de bus afstapten was het een gezellige ambiance, volk maar niet téveel, lekkere geuren van gebraden vlees, gepofte kastanjes en de mensen die hier redelijk geparfumeerd zijn!
    Na een koffie en een plaspauze beginnen we aan onze wandeling ruta 5.
    Eerst een drupje regen en maar 12gr daarna zagen we in de verte af en toe een vlekje zon, we waren wel blij dat het niet te warm was want de
    wandeling over de stenen was inspannend en we kwamen maar traag vooruit.
    Gelukkig had Greta haar wandelstok bij en het was stilstaan om van het mooie landschap te genieten of we zouden een snoekduik gemaakt hebben ;)
    De amandelbloesem staat nog niet echt open en dan vallen deze struiken niet op maar het was aangenaam stappen langs de inlandse planten, we zagen ook een buizerd jagen, voor de hagedissen was het te koud.
    Aan een brug twijfelden we en stapten toch maar de bewoonde wereld in, we hadden 3/4e van de wandeling gedaan en er was een bushalte naar Telde dus dat kwam ons goed uit. Nog overstappen in Telde naar Las Palmas en in Estacion San Telmo weer een andere bus naar onze barrio.
    We waren om 18u terug thuis. Dirk had alles met nat gekuist en had een rustige dag gehad. De temp. In LPdGC was ook niet hoger dan 18gr. geweest.
    Met Dirk nog naar Santa Catalina om de voorstelling van ‘comparsas Infantiles’ (kinderdans wedstrijd voor carnaval) te gaan zien, we waren één uur te vroeg maar hadden daardoor goede plaatsen. Volgende keer kleden we ons warmer en doen oordoppen in want na enige tijd gingen we toch maar terug naar ons app. wegens de wind op de tribune en de luide muziek.

Gala Gran Dama

January 28, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 14 °C

Vandaag rustdag, eens langs de (vlooien)markt. Een wandelingetje door de straten dan voel je de wind minder en rustig genieten vanop het terras kijken naar de zondagse mensen en genieten van de lectuur.
    ‘S avonds naar de ‘Gala Gran Dama’ verkiezing Reina 55+, warmer aangekleed dan gisteren!
    Het was afwisselend zon en wolken en 20gr, ‘s nachts 16 br br.

Las Arenas

January 29, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 14 °C

Goed geslapen tot half acht, bed uit en om brood! Maar dat was geen goed idee, geen bakker, Superdino of winkeltje open dus met lege handen terug naar huis gewaaid, er is zoveel wind dat we deze keer de golven niet horen maar de fluitende wind!
    Nog één toastje en een banaan daar zullen we het mee doen.
    Ons Greta is naar de kapper voor een permanent, ik doe boodschappen en daarna kookt Dirk een Belgische maaltijd want wij houden wel van de Spaanse keuken maar niet als het zo’n slecht weer is.
    Na de siësta wandelen we naar Las Arenas daar is het droog want de regenvlagen blijven regelmatig komen.
    Terug op ‘t appartement probeer ik de VRT-NU uit en zo kan ik toch enkele programma’s zien. ‘S avonds komen we terug bijeen om te rummicubben en we steken een kaarsje aan dat geeft toch een gevoel van warmte. Het was slechts 18gr vandaag en een heuse stormachtige wind, zelfs de Canarios hebben dikke jassen aan. De toeristen die op warmer weer gehoopt hadden lopen in korte broek en al bibberend rond.

Vegueta

January 30, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 14 °C

De wind is gaan liggen maar nu blijft de regen hangen, we wilden naar de Vegueta Barrio (de oude wijk aan de kathedraal) wandelen maar we besluiten toch maar eerst te eten vóór we vertrekken, wie weet is daar iets open om te lunchen.
    Langoustina’s, arroz e pimento. Ttz scampi met rijst en paprika. Heel het app ruikt ernaar.
    Gelukkig hebben we de laatste bui gehad en kunnen we vertrekken met onze (dikke) jassen paraplu, de temperatuur is 13gr zo koud hadden we het hier nog nooit! Maar stilaan brak de zon door en werden de jassen uitgedaan en genoten we van de 6 km lange wandeling. Het werd 18gr en we konden zelfs buiten aan de kiosk van San Telmo een rum-cola drinken, alvorens de echte calle Triana op te wandelen dat is de authentieke winkelstraat.
    Tot aan de kathedraal en dan namen we de bus terug aan ‘teatro’ tot bij ons.
    Om 6u namen we afscheid en het werd een rustig avondje van TV kijken en lezen.
    In het nieuws van 9u zagen we dat er in de bergen veel sneeuw gevallen was, het meeste in 20 jaar! Ook in Tenerife op de Teide lag veel sneeuw, daar was het door de regen echte sneeuwpap.

El sur, Maspalomas

January 31, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 15 °C

Op zoek naar de zon in het zuiden!
    Met de bus van Santa Catalina 1u rijden, wandelen naar Meloneras en ‘s avonds terug. Wegens de regen blijven we op ons app of hotel.
    Lange versie:

Afspraak om half 10 aan de hoek want we rijden naar het zuiden: Maspalomas. Volgens de weerkaarten is het de enige min of meer zonnige dag deze week en ja ook daar is het deze week al slecht weer geweest.
    Een uurtje rijden en de Faro (vuurtoren) is in zicht. Een boulevard brengt ons naar ‘Playa de Mujeres’ een wandeling van +/- 2 km.
    We zien af en toe een voorzichtig zonnetje maar ook veel wolken. We installeren ons aan een tafeltje in de zon en het begint te miezeren!
    1L sangria en een lekkere maaltijd kan ons troosten, Greta’s handdoek en strandmatje kan in de rugzak blijven want het is er ook maar 22gr.
    Na onze taart keren we via dezelfde boulevard terug en gaan nog even naar de dunas kijken, om door deze duinen te wandelen is het niet warm genoeg en voor Greta sowieso te moeilijk. Als we alleen zouden zijn dan deden we het nu ook niet.
    Terug in Las Palmas zien we dat het hier nog slechter weer geweest was aan de plassen en het begint terug te regenen. Vandaag is het wel geweest en we keren ieder naar zijn verblijf terug, na bezoek aan de Apple store voor info, omdat de wind zo fel is en de regen op zijn Belgisch gaan we niet meer buiten, we blijven met ons boek(je) in ons hoek(je).

Gáldar

February 1, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 15 °C

Ondank de slechte vooruitzichten met bus 105 naar Gáldar de eerste hoofdstad van Gran Canaria. De cueva pintada is een mooi museum dat de geschiedenis van de Guanches uitlegt, wij gingen naar de markt. En deden inkopen in de plaatselijke winkels.

Uitgebreide uitleg:
    Eerste blik bij opstaan buiten: prachtig zicht, wolken, ochtendgloren en een volle maan.
    Tweede blik op de weerkaart: nu 16gr, max vandaag 17gr en voelt als 14gr, 80% kans op regen ;-(
    Greta en ik gaan vandaag naar Gáldar, daar is het markt op donderdag. Toen we vertrokken scheen even een waterzonnetje om ons te misleiden.
    We waren amper aan het openbaar zwembad en kregen onze eerste serieuze plensbui over ons, gelukkig konden we in de hal van het zwembad schuilen.
    Dan een beetje rapper naar de bus en Greta schoof onderuit op de witte marmeren siertegels gelukkig zonder zich te bezeren, we twijfelden of we wel naar Gáldar zouden rijden maar of het nu daar regent of hier blijft hetzelfde.
    De markt was gekrompen tot 5 kraampjes, door het weer of door de nieuwe hyperwinkels, wie zal het zeggen. Even een bezoek aan de oudste drago boom (drakenbloedboom) uit 1780 die daar nog steeds staat en daarna maar wat wandelen. In afwachting van een nieuwe plensbui kocht Greta een plastieken regenjasje. Maar het was amper aangedaan of het was al kapot, gelukkig konden we in een garage schuilen.
    Ik kocht in een electro winkel een klein elektrisch blaasvuurtje, zo klein als een dikke leesboek want de hele volgende week zou het zo koud (betrekkelijk) blijven en 18gr om ‘s avonds stil te zitten is wel frisjes zonder verwarming.
    Nog een paar wandelschoenen onverwachts gekocht, want ik wou pas op soldenjacht gaan als Greta naar huis was, en nu zat mijn rugzak vol. Dan maar terug naar Las Palmas en direct met de benen onder tafel want Dirk was niet mee geweest en had dus lekker gekookt!
    Siësta en nog een uurtje buiten vóór de volgende bui. Tijdens het avondeten bliksemde het op zee maar het was te donker om het echt goed te zien.

Las Coloradas

February 2, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 15 °C

Met de bus naar het schiereiland van Las Palmas, boven heet de wijk Las Coloradas, beneden is Playa Confidental. Tevoet terug naar Las Canteras. Lichtmis pannenkoeken gebakken en afsluiten in de bar van hotel Astoria.

Lange versie:
    Pas om 11u hadden we afgesproken om naar Las Coloradas te gaan, dat gaf mij tijd om rustig te ontbijten en om Tai Chi te doen.
    We namen de bus 41 in Santa Catalina en stapten op het eindpunt Las Coloradas uit. Dit is het uithangsel dat je ziet op de kaart van Las Palmas.
    Er was een wandelweg aangelegd waar je een uitzicht hebt maar niet op de zonsopgang of ook niet de zonsondergang. In het noorden is alleen de zee.
    Het laatste stuk leek wel een hondenweide. Maar de wandelweg naar beneden geeft een mooi uitzicht op Las Palmas en waar het vroeger slechts een landbrug was die bij hoog water overspoelde. Dat was in 1800, daarna werd het toerisme uitgevonden en nu is het volgebouwd.
    Vandaag is het Maria Lichtmis en ons grootmoeder zei altijd: er is geen vrouwke zo rijk of zo arm, bij lichtmis houdt ze haar panneke warm.
    Dus we besloten pannenkoeken te bakken. Naar de Superdino om kant en klaar pannenkoeken mix te kopen en als vieruurtje ieder 3 pannenkoeken.
    Het weer was zwaar bewolkt even kwamen we aan 21gr maar al gauw moesten we het stellen de de 18gr die blijkbaar deze week dikwijls op de thermometer staat.
    Na t avondeten nog even naar de bar van hotel Astoria dat is voor ons dan weer iets anders dan op ‘t appartement.