Kroatië, rondreis 2017

September - October 2017
A 15-day adventure by Mariatche Read more

Opatija -> Rovinj

September 27, 2017 in Croatia ⋅ ⛅ 18 °C

De Kroatische kust is de rijkste van de wereld de kust 5835 km lang door al die eilanden.
    We rijden naar Opatija en dat is 400 km van Zadar dus rijden, rijden maar.
    Het Velebit gebergte wordt gepasseerd en de Kvarner streek doorgereden.
    Altijd verandert het landschap.
    We rijden over een mooie brug die afgesloten wordt als de bora wind waait, deze ijskoude wind uit het noorden kan tot 140/u waaien en dan kan er geen verkeer over, zelfs geen bussen of vrachtwagens. Er moet dan 150 km worden rondgereden!
    Begeleid met mooie muziek als ‘Du’ van Peter Mafay, ‘Hold me now’ van Johnny Lohan en ‘Nothing gone chance my love for you’ van Glen Medeiros, werd er zelfs in de bus gedanst.
    Pas om 12u stoppen we in Sinj om even naar toilet te gaan, eerst een lange rij vóór de WC en daarna een lange rij vóór de drankjes.
    rond 3u waren we in Opatija, dit stadje wordt weleens het Nice van Kroatië genoemd met mondaine villa’s. Frans Jozef en Elisabeth (SiSi) hebben in hun jonge jaren hier ook verbleven totdat de staatszaken de overhand namen.
    Het was 25 graden en licht bewolkt.
    Daarna reden we in een trek door naar Rovinj een stadje op een eiland, behalve de indrukwekkende kerk lijkt het wat op Mont Saint Michel.
    Wij logeren op een eiland met een groot 4sterren hotel. Er is wat verwarring als we onze koffers afgeven aan het schip of we moeten vermelden dat we hotel Istra hebben maar nee, er is maar 1 hotel! De kamers werden verdeeld en wij liggen op de 3e verdieping met prachtig uitzicht op zee.
    Na een cava als welkomstdrank smaakt het uitgebreid buffet zeer goed. Met gratis wijn en bier wordt er nog nagetafeld en na een heerlijke douche vallen we als een blok in slaap!

Rovinj -> Porec -> Pula

September 28, 2017 in Croatia ⋅ ⛅ 16 °C

De meeuwen schreeuwen ons wakker! Het is pas 6u, maar we moeten toch redelijk vroeg uit bed want de boot naar het vasteland wacht niet.
    ‘S morgens zijn de kleuren het mooist ik gebruik mijn camera dan ook om de omgeving vast te leggen. Vandaag hebben we weer een huurbus want Jacky heeft 2 vrije dagen, vandaag en morgen. We rijden door het Istrië gedeelte van Kroatië, heel anders weer van landschap. De wegwijzers zijn in het Kroatisch en het Italiaans.
    Porec is de eerste stop. Het is een van de kleinste steden van Kroatië. Porec ligt 100km van Venetië, aan de overkant van de zee.
    De gids heeft haar Nederlands geleerd uit boeken en door het praten met de mensen, dat geeft een heel grappig resultaat;)
    Porec is heel veilig zei ze: alle criminelen zitten in het buitenland en de rest zit in het parlement.
    In 1850 ontstond het toerisme hier, de eerste toerist, een prins van Hongarije bouwde een kasteeltje voor zijn vrouw op een eilandje en zo kwam dan eerst de adel en daarna het gewone volk. Er zijn in het seizoen 100.000 officiële overnachtingen per nacht! In 1860 waren de badvoorschiften zeer streng. De vrouwen droegen zo een soort badpak dat wij nu kennen als boerkini mannen en vrouwen moesten apart in zee gaan bv. Mannen links en vrouwen rechts met een afsluiting tussenin. Nu in de naturisten stranden die er veel zijn in Kroatië is een trikini verplicht: een petje, een zonnebril en sandalen!

EEN BEETJE GESCHIEDENIS, evt overslaan!

De stad Porec is gebouwd in de 1e eeuw bc ten tijde van Julius Cesar, op dit kleine schiereiland werd Rome als stadsplan gebruikt, dat was in de meeste steden die we bezochten zo!
    In WO II is Porec zwaar gebombardeerd door de Anglo-Amerikanen wegens de deelname van Mussolini aan de kant van Hitler, Porec was toen Italiaans grondgebied.
    De blijkbaar zeer goed bewaarde huizen uit de 12e en 15e eeuw zijn eigenlijk replica's maar wel met de originele stenen!
    Vele handelaars uit Porec verlieten de stad en hun plaats als ambachtsman werd ingenomen door mensen uit andere streken van het toenmalige Joegoslavië.
    De vele goudsmeden die hier in de hoofdstraat zijn, zijn er niet voor toeristen maar voor de bewoners. Alle gebeurtenissen worden gevierd met een gouden cadeautje, en zelfs nu nog zijn ze zeer bedreven in het goudsmeden meestal zijn het 3e generatie Kosovo-Albaniërs. En je kan afbieden tot -20%.
    --------------------
    Na een uurtje namen we afscheid van de gids en gingen nog op eigen gelegenheid wandelen door de stad en lunchen, een kleinigheid is genoeg gezien het uitgebreide buffet van s’avonds!
    Op de weg naar Pula, de volgende stad zagen we Kazoem’s kleine huisjes zoals de Trulli in Puglia, hier werden ze gebruikt als schuilhutjes voor herders.

GESCHIEDENIS!
    Pula had 12 ingangspoorten in de verdedigingsmuur, er zijn er nu nog 3 over.
    De Oostenrijks-Hongaarse regering, die hun grootste oorlogshaven hier in Pula wilden aanleggen, hadden geen rekening gehouden met het probleem dat het hier een malaria gebied was door de vele moerassen. Zij begonnen daarom hun nieuwe stad ten zuiden van de oude stad. Er werden tunnel gebouwd die alles bijeen zo’n 40 km lang waren en daarin kon men 27.000 mensen onderbrengen. Zerostrasse is de ingang van tunnels, die nu nog steeds zouden kunnen gebruikt worden! 2 m onder deze tunnels lag Romeins Pula. Deze overblijfselen van de stad uit de Romeinse tijd werd in de middeleeuwen gebruikt om de muur rond het kasteel te bouwen.
    ------------------
    Na afscheid van de gids op het Forum Romanum wandelde we nog tot aan de vauban burcht helemaal boven met mooi uitzicht op de stad en dan zakten we af naar de plaats waar de bus ons zou ophalen. Nog een ritje naar Rovinj en met de boot naar het hotel en de lange dag zat er weeral op.

Rovinj

September 29, 2017 in Croatia ⋅ ⛅ 13 °C

UITSLAPEN!!
    Vrije dag om zelf in te vullen. Iets langer uitslapen, wat langer ontbijten in een rustiger eetzaal en op eigen gelegenheid naar Rovinj.
    Met een plannetje dat we aan de receptie gevraagd hadden gingen we op weg. Eigenlijk was het heel simpel, helemaal langs de kust tot aan ‘stari grad’ de oude stad.
    Ik zag een droom van een wandklok met het silhouette van Rovinj in witte Croatiemarmer en grijze (ander soort) marmer en ging al eens polsen naar de prijs. Dirk was er tegen maar de klok in de keuken is aan vervanging toe dus dat overtuigen ging wel en de prijs lag nog binnen budget.
    We wandelden verder en door de oude straatjes met vele ambachtswinkeltjes maar nergens meer zo’n mooi klok!
    We stapten tot aan de grote kerk van St Euphemia een bij ons onbekende heilige. Ik las dat zij door keizer Diocletianus, ja dezelfde waar we het paleis van gezien hadden in Split, gemarteld werd en aan de leeuwen gevoerd werd in 304 AC wegens haar christelijke overtuiging!
    Het moet toch lukken hé hoe geschiedenis hier ineen past.
    Over Rovinj las ik het volgende: in de 18e eeuw was dit de grootste stad van Istrië met 10.000 inwoners. Het was een grote Venetiaanse haven en vissershaven. De zeer grote kerk werd gebouwd om de bewoners en de bedevaarders van St Euphemia te kunnen ontvangen rond 1250.
    Na rondgang in de kerk wandelden we terug naar beneden en kocht in mijn klok! Volgens de kunstenaar bestaan er zo maar 30 want het grijze marmer noemt 'Luciá-marmer' en deze mijn in Italië is uitgeput.
    Nog ieder een cappuccino en al mijn Kuna’s waren op, platzak keerden we terug naar het hotel maar dat maakt niet uit want voor de rest van ons verblijf hebben we geen Kuna’s meer nodig het is 'all in' in dit hotel.
    We eten op de kamer zoals gewoonlijk alle restjes op en gaan dan zwemmen en zonnen aan het zwembad, het is 24 graden, juist goed!
    Na een goed douchke gaan we eten en dan nog een wandeling helemaal rond het San Andres eiland waar ons hotel op gelegen is. Hoog tijd daarna om in te pakken want morgen zijn we weeral terug weg, deze keer naar huis!

Rovinj -> Deggendorf

September 30, 2017 in Germany ⋅ ☀️ 19 °C

Vandaag haast je, rep je!
    We moeten de boot van 8u halen maar kunnen pas om 7 u ontbijten.
    Er waren 4 bussen en tel maar uit x 50 koffers en 50 mensen dat de boot zwaar beladen was.
    Via Lubljana door Slovenië rijden we heel Oostenrijk door naar Deggendorf juist over de grens in Duitsland.
    Maar eerst nog Kroatië, nu we terug het binnenland inrijden valt het op dat je nooit koeien ziet, of weiden. Aan de kust vertelde een gids ons dat de vis duurder is dan vlees waar zijn al die beesten dan?
    Wel die staan allemaal altijd op stal, weinig beweging geeft dikkere beesten!
    Af en toe zagen we wel een koetje aan een lang touw maar dat was voor eigen gebruik, want het vlees dat je koopt is niet van goede kwaliteit, wegens dat vetmesten en dat stilstaan, dat geeft stramme spieren en dus redelijk taai vlees.
    En de vis is duur wegens de quota die voorheen Joegoslavië en nu nog door Kroatië worden opgelegd nog vóór er van Europa uit aangedrongen werd op Quota! Zij doen dit hier al sinds mensenheugenis. Er is hier dan ook nog meer dan 400 soorten zeeleven.
    Om 9.50u passeerden we de grens, allemaal id laten zien een een beleefde agent en we waren terug in Euro-land.
    Na 50’ aanschuiven voor een ongeval konden we eindelijk even stoppen om half twaalf.
    Heel de bus naar 2 WC’s dus de pauze was voorbij vóór we een koffie konden nemen.
    Tegen Oostenrijk aan wordt het bergachtiger en zie je reeds mooie herfstverkleuring, spijtig dat de
    zon ook achter de wolken verdwijnt.
    Om 2u rijden we na een lange tunnel de grens over.
    Pas om 2.30u krijgen we de kans om te eten in een Autogrill restaurant maar wij, en de meeste medereizigers hebben niet echt zin of honger dus het wordt een vervroegd vieruurtje. Toch een lekkere koffie met gebak. Spijtig dat mijn jas in de valies zit want het word al kouder en kouder!
    De Oostenrijkse landschappen zijn machtig en herfstig en we genieten er van.
    Rond 5u rijden we Salzburg voorbij en maken nog een korte stop bij Landzeit waar we aan een meer mooie zichten kunnen fotograferen, dus degenen die veel foto’s nemen terug in de. US om hun toestellen te nemen.
    Om 7u reden we de Duitse grens over en pas om kwart vóór acht waren we in Deggendorf.

Terug thuis

October 1, 2017 in Belgium ⋅ ⛅ 15 °C

Vertrek om 7,15u, met regen!
    Een omgedraaide rit als bij de heenreis.
    Deze keer kregen we twee films te zien zodat de tijd beter vooruitging, natuurlijk met lunchpauze.
    Rond 21u waren we veilig terug aan de P&R in Kontich.
    In totaal reden we zo’n 5000 km!