Mexico
Iztacalco Borough

Day 6: Birds (3 of 3) Cozumel, Mexico

December 28, 2023 in Mexico ⋅ ☀️ 70 °F

Here is my first attempt at more serious bird photography - I took over 300 pictures, and narrowed it down to 60 - (FindPenquins allows 20 pics per posting) - So there are 3 posts of bird pictures (Please let me know which ones you really like).

Geoff Carpentier, the onboard Bird Watcher Lecturer, from Canada spent time with me naming these birds. — Granted for real bird watchers, going to the Cozumel National Aviary is pretty much like fishing in a barrel.

#myvikingjourney #vikingneptune #birdwatching. #birds #nature

Viva la Mexiko ........ weil:

March 17, 2020 in Mexico ⋅ ☀️ 24 °C

....... ich gerade am Flughafen von Mexiko City sitze und ein Perrier & Juice (Ananas und Mango) trinken darf! 🇲🇽

Ich habe tatsächlich gut wenn auch kurz geschlafen (aber das kann ich sicher zu Hause - wie schön das auf einmal klingt! - nachholen), bin zum Airport gefahren und von einer echt unfreundlichen Stewardess eingecheckt worden.
      Vielleicht war sie einfach auch nur übermüdet und gereizt von der speziellen Situation - aber echt so was von grantig die Gute!
      Macht nix; einen angenehmen Flug später schreibe ich wieder einen, dieses x absolut ungeplanten, Footstep.

Neben mir im ✈️ saßen 4 Mädels aus D - arbeiten alle im Service im Mühlviertel - sie müssen schon nach nur 4 Tagen in Panama die Heimreise antreten.

Soll ich überhaupt erwähnen dass ich/wir keinen Ausreise Stempel von/für Panama in den Pass bekommen habe?
      Kann das jetzt gegen mich/uns verwendet werden?
      Bin ich vielleicht doch noch in Panama; mit meinen Gedanken bin ich es immer wieder x!

Gemeinsam ist uns außerdem, unser Gepäck wird erst mit der nächsten Maschine aus Panama City eintreffen; macht nix wir haben Zeit!

Mit einem speziellen Schrieb werden wir in die Eingangshalle gelassen - sie sind wirklich fein heute die Senores und Senoras.
      Der Supervisory der alles im Überblick behält und echt gut englisch spricht schaut ein bisserl aus wie „Fernandel“, inkl. Hemd mit Soutanen Kragen!

Draußen wird gestreikt oder doch eher so ähnlich; warum? Keine Ahnung! Aber laut und mit Begeisterung sind sie dabei / irgendwas mit Argentinien scheint es zu tun zu haben und dann werden Einzelne super freudig begrüßt - die Polizei begrenzt es nur ohne viel Aufhebens.
      Es lässt mich und viele andere schmunzeln - diese Begeisterung als gäbe es sonst nichts! Wie wichtig gerade jetzt!
      Und dann wissen wir es: Der Gewinner des Exatlon 2020 kommt gerade an! 👏

Die Maschinen die noch hier landen sind dünn gesät.
      Eine aus Montreal, wieder aus Panama City, aus Vancouver und eine aus den USA -innerhalb von 3,5 Stunden!

Morgen ist Finaltag für mich und der letzte Eintrag wird bereits aus Wien kommen, also ....... pfiat euch bis bald

Cantina

September 25, 2022 in Mexico ⋅ ⛅ 23 °C

Après une journée à visiter la ville de México city. J'ai rejoins 2 amis de Bruno, Gustavo y Mit Hirata.
      Lui travaille dans l'optimisation de la sécurité dans les lieux publics et elle est styliste à son compte.

Ils m'ont fait découvrir les "Cantina mejicana" Des lieux typiques ou on mange des tacos, accompagnés de tequila et mezcal les 2 alcool typiques distillés à partir de d'agave.
      Le premier chanteur se faisait plaisir avec des chansons traditionnelles mexicaines. Le second groupe m'a régalé avec un mixte de chansons mexicaines et américaines.
      Mit hirata a chanté une chanson, les petits vieux se sont régalés.

Soirée au top !

Les expressions apprises: que padre (c'est cool) et

Mexiko - Mexico City 1

February 16, 2023 in Mexico ⋅ ☀️ 15 °C

Moin moin....

Meine Nacht war solala, da ich gestern ja nur beim Check in gesehen habe, dass mein Flug gecancelt ist und keine Nachricht oder Alternative kam wusste ich natürlich nicht wie es weitergeht und schlief dementsprechend unruhig.

Dadurch kam ich auch nicht früh raus und klickte durch die Flüge durch beim letzten Frühstück in dem Hotelzimmer. Ich machte den Joghurt und das Granola leer und packte danach meinen Rucksack komplett.

Dann schnappte ich mir noch das Fahrrad für 1 Stunde (es sagte keiner was wegen meinem anderen Fahrrad und dem Schloss und ich sah den süßen kleinen Mann auch nicht mehr)🙈 und fuhr zu meinem favorite Kaffee place und trank einen Cappuccino.

Danach wollte ich mir in der Bäckerei noch ein Croissant für den Weg und fuhr wieder zum Hotel zurück. Eigentlich wollte ich ein letztes Mal noch zur Lagune, war aber etwas spät dran und wollte eher lieber noch etwas entspannen. Also nahm ich noch mal eine letzte ausgiebige Dusche packte den letzten Rest zusammen und konnte noch 15 Minuten auf dem Bett entspannen, bevor es klopfte und der Mann von der Rezeption sagt dass mein Taxi da ist.

Dann ging die 40-minütige Fahrt zum Flughafen nach Chetumal mal los.
      Dort angekommen konnte ich direkt zum Check-In durchlaufen meinen Rucksack abgeben und mich freuen, dass sie sogar zwei Kilo mehr akzeptierten ohne dass ein Wort gesagt wurde.

Dann bin ich durch die Kontrolle gelaufen, und war genau nach 10 Minuten nach meiner Ankunft schon an meinem Gate

Das ging schnell. Jetzt weiß ich auch warum der Mann an der Rezeption meinte ich brauche nicht früher als eine Stunde eher da sein😅.

Ich nahm mir noch einmal Zeit, atmete tief durch und lass ein wenig in meinem Buch. Dann fing das Boarding an und es ging an Bord. Der Flieger war überraschenderweise total voll. Ich saß am Gang in der letzten Reihe. Zwischendurch wurde es dann doch ziemlich kalt aber da der Flieger so klein gebaut war, dass ich mit meinen deutschen Maßen nicht wirklich gerade sitzen konnte, das heißt meine Beine nicht normal winkeln konnte und auch nicht oben an die Lüftung kam und auch nicht wirklich viel Platz hatte um mir meine Jacke anzuziehen dachte ich mir 40 Minuten gehen schon.

In Mexico City am Flughafen angekommen fragte ich direkt mal wo der Lufthansa-Schalter wäre und die Information. Dann musste ich erstmal 20 Minuten durch den Flughafen laufen, der doch größer war als gedacht, um dann endlich bei den internationalen Flügen und der Lufthansa anzukommen.

Dort erzählte ich, dass mein Flug storniert wurde und ich keine Alternative bekommen habe. Nach Abgabe meiner Reisepasses sprachen sie ein wenig miteinander und sagten dann nach 10 Minuten, dass sie mir eine den genau gleichen Flug drei Tage später am 19 anbieten würden. Ich lachte kurz auf und meinte ganz klar nein. Dann meinten sie, dass das Einzige was noch gehen würde morgen also einen Tag später sein würde. Da ich mich schon informiert hatte was heute noch fliegt fragte ich natürlich nach KLM und Air France, die sowohl über Amsterdam und Paris flogen. Als Antwort bekam ich nur noch, dass die Flüge restlos ausgebucht sind und die nicht einmal mehr Zugriff durch das System haben. Das Einzige was ich wirklich machen konnte ist den Flug für morgen nehmen und mir würde ein Hotel für heute gestellt. Na super. Heute geht wirklich gar nichts mehr.

Ich also den Flug so angenommen und dann zu den anderen Mitarbeitern zu denen ich zugewiesen wurde für das Hotel. Dort sagte man mir dass ich in einem Hotel Fiesta inn 20 Minuten vom Flughafen entfernt untergebracht werde. Das Hotel sah ganz okay aus aber hatte leider keinen Pool.

Sabrina die mich zum Shuttle des Hotels brachte, kam aus Argentinien und war super lieb. Wir quatschten 20 Minuten bis das Fahrzeug kam. Dort steht auch noch ein weiterer Deutscher ein. Der wollte von seinem Business Trip nach Hause und war natürlich weniger begeistert noch einen Tag länger zu bleiben und sein Wochenende zu opfern. Ihm der 10 Minuten nach mir gekommen war wurde nur noch der Flug über Paris Angeboten für morgen. Das heißt ich hätte wirklich einen der letzten Sitzplätze bekommen und richtig Glück gehabt. War anscheinend nur noch eine Minuten Frage.

Im Hotel dauerte der Check-In ziemlich lange. Danach kam Irma zu dem Hotel, die mich eigentlich am Flughafen noch verabschieden wollte.

Für sie war es natürlich deutlich kürzer und besser auch vom parken. Da ich die komplette Verpflegung im Hotel inbegriffen hatte, aßen wir Abendessen im Hotel und quatschen ca 3 Stunden bis sie dann fahren musste.
      Uch verzog mich dann wirklich aufs Zimmer, und machte mir seit langem mal wieder ein Netflix Film an. Danach schlief ich ein.
      Irgendwie nahm ich es gar nicht so übel und schwer auf, da ich gedanklich eh noch nicht wirklich soweit war nach Hause zu fliegen. Bzw es für mich sehr schwer greifbar war....

Ciudad de México

December 23, 2016 in Mexico ⋅ 🌙 12 °C

Buenos dias hombres y mujeres,

Ons Spaans leent zich nog niet tot onze welbekende romaneske uitingsvormen. Door het zwerven wat we doen. Of zoals je wilt het reizen dat we doen. Komen we ook in situaties terecht die ons beter laten begrijpen hoe gastvrij en of geduldig je zelf bent. Spaans praten voelt heel erg dichtbij en tegelijkertijd mijlen ver weg. Je voelt de Europese wortels in je gloeien en lawaai maken en toch klink je als een verdwaalde asielzoeker die enorm zijn of haar best doet om te integreren. Door die paar woordjes die je kent te prevelen en daar stiekem erg trots op te zijn. Dit opent hopelijk mijn ogen als ik weer terug ben in Nederland. Druk met van alles wat uiteraard enorm belangrijk is. En iemand in mijn kostbare tijd vraagt om de weg te vragen naar bijvoorbeeld een postkantoor: ‘Post deze waar vind ik?’

Ciudad de Mexico. Dat is de plek waar we op dit moment al vier weken verblijven. We couchsurfen bij Manuel. Gastvrijheid in een andere orde of rangschikking. Ik herhaal het nog een keer. We verblijven al vier weken bij Manuel en zijn vijf katten. In zijn huis. Gebruiken zijn keuken. Hangen op zijn bank met een wederontmoeting met Netflex. En dit alles zonder financiële vergoeding enkel een bijdrage voor elektriciteit. Voor ons nieuw om zolang op 1 plek te zijn. Voor Manuel nieuw omdat hij nog nooit zo lang nieuwe vreemden over de vloer heeft gehad. Ons gedrag wekt allerlei interessante reflecties op. Wat gebeurt er als je weer eens stilstaat? Wat gebeurt er als je weer wat gemak, comfort en luxe om je heen hebt?

We zijn er goed in geslaagd om te integreren in Ciudad de Mexico. Zo neemt Manuel ons mee in een spoedcursus: ‘zo werkt Mexico’. Ontmoeten we zijn moeder en zus. Slaan we tegen een pinata na het jaarlijkse eetmoment in het appartementencomplex van Manuels moeder. Leren we tequila drinken en dat de mexicaan wel een borrel lust. Slenteren we uren door de stad. Werken gestaag door op verschillende tranquille plekjes aan onze website. We investeren hard in nieuwe vaardigheden zoals search engine optimization. Voor de leek. Hoe kom ik bovenaan als zoek antwoord in Google? Kijken we met Manuel Narcos; De opkomst en de val van Pablo Escobar. En continueren we samen Mad Men. Laten we de katten buiten en vinden een manier om ze weer naar binnen te lokken als wij de hort op willen. Ontdekken we de keuken van Mexico door de moeder van Manuel. Wie nog nooit van Mole heeft gehoord mist werkelijk iets exotisch in zijn leven. Mole is traditioneel Azteken voedsel. Hemels eten. Het is een saus aangevuld met kip op basis van chocolade en wel 30 verschillende soorten pepers. De verfijning van dit gerecht is gastronomisch Michelin waardig. Wat een genot. Verder laten we ons gemiddeld 1 keer per dag als sardienen in een blik samen persen om gebruik te maken van het openbaar vervoer. De metro is warm, benauwd en tot aan de nok gevuld met mensen die letterlijk vechten om zich naar binnen te wurmen.

Het is ons natuurlijk niet onbekend dat Mexico in hetzelfde rijtje wordt geschaard als Syrië, Congo en andere plekken waar humanitaire rampen plaatsvinden. In tegenstelling tot religieuze conflicten woedt er in Mexico een drugsoorlog. Wordt het straatbeeld gedomineerd in een aantal staten en straten in mexico city door de befaamde Narcos. Door de serie begrijpen we wel beter wat er hier in Mexico speelt. Er is oorlog. Uiteraard gevoed door macht en geld belangen. Je denkt wel na om nog een keer drugs te gebruiken in Nederland. Het maakt zoveel kapot en zoveel mensen leven in angst. Dat is een leuke avond niet echt waard. Dat de Narcos vrii spel hebben in Mexico heeft te maken met grofweg twee aspecten. Allereerst de overheid herdefinieert corruptie in eigen voordeel en dezelfde overheid heeft bij een wisseling van de wacht volledig de grip verloren op de Narcos. Door meer geld van ze te vragen voor hun gedoogbeleid en daarmee is de oorlog een feit. Niemand wil namelijk meer geld betalen. Leven in Mexico betekent voor de locals het opschuiven van je eigen opvattingen en definities over wat normale leefomstandigheden inhouden. Zo is achterom kijken of je wordt gevolgd, gefilmd worden door agenten voor je veiligheid als je een lange busreis neemt, bepaalde wijken ontzien en voorbereid zijn op een gewapende overval een soort van nieuwe normale leefomstandigheden. Overvallers komen zwaar gedrogeerd met revolver in de hand je auto binnen gedrongen en vragen enkel drie dingen. Wallet, watch en phone. We hebben geen van deze drie. Enkel het geld in de achterzak. Geen eens een creditcard of pinpas. Wij zijn de enige blanca’s zonder horloge, portemonnee en mobiel. Een soort van hond in de pot. Dat zijn wij. Langzaam schuif je op in wat je tolereert. Langzaam passen mensen zich aan.

Door de aanwezige veiligheidsrisico’s in Ciudad de Mexico is het goed voor het thuisfront om te weten: ‘Wij gedragen ons zeer verstandig en dat ziet er als volgt uit’. We zijn voor het donker binnen. We gaan niet naar wijken waar we niet hoeven te zijn op advies van locals. We springen niet in taxi’s. Houden informatie updates van het ministerie van buitenlandse zaken goed in de gaten. Maar we kijken vooral wat er echt is. Observeren het straatbeeld. Luisteren naar onze intuïtie. Het tegenstrijdige van de absoluut aanwezige onveiligheid is dat we alleen maar aardige mensen tegenkomen die ons helpen. Welkom heten. Zoals in elk land. Hierin is Mexico geen uitzondering. De mensen hier zijn het gewend.

Over een paar dagen verkassen we naar Oaxaca. We vertrekken. Ook mede doordat stilstaan interessante observaties met zich meebrengt. Zoals waarschijnlijk jullie wel weten houden we een dagboek bij. Elke dag schrijven we ervaringen, observaties en details op van wat er specifiek is gebeurd. Wat opvalt nu we ongeveer een maand in Ciudad de Mexico zijn is dat de tijd sneller weg glipt dan wat de tijd doet als we onderweg zijn. Dat we ons regelmatig niet specifiek kunnen herinneren wat we op een dag hebben gedaan. Dat herinneringen niet inbranden. Dit doet me ook denken aan mijn leven in Nederland. Voordat je het weet is er een week voorbij. Maand voorbij en een jaar voorbij. Met niet echt noemenswaardige herinneringen. Weinig impact en betekenis. Er is enkel ritme. Aangezien dit niet de reden is waarom we op pad zijn, is dit niet perse een experiment om door te zetten. Het was mijn wens om langer op 1 plek te verblijven. Te aarden. Op te gaan in structuur en ritme. De uitwerking is niet wat ik wil continueren. Het vervliegen van tijd als residu is niet hoe ik wil leven. We gaan dus weer lekker op pad. Niet alleen omdat ik dat wil maar omdat we beiden willen blijven ervaren.

Ciudad de Mexico heeft ons geïntroduceerd met een totaal andere vibe dan dat we in Azië gewend waren. In het openbaar zie je overal verliefde stelletjes kussen, knuffelen en als wortels in elkaar immer verstrengeld zijn. Mensen dansen. Mensen lachen. Het voelt alsof je sneller vrienden kunt maken hier dan in heel Azië. Behalve in India. India laat zich ook hierin niet vangen. Het getoeter van autos’ is in decibellen drastisch gedaald. Je ziet geen aarde wegen en geen beesten die stiekem de openbare ruimte domineren. Mexico City is een cultureel, wellicht wel het culturele hart van latijns amerika. De historie van midden amerika en ook zuid amerika is hier overal te vinden. Opvallend is wel dat ze in hun geschiedenis gemakshalve de invloed van Spanje van de laatste 400 jaar reduceren tot ongeveer 1 alinea in het grootste museum van Mexico: Museo de Antropologia. Niets is ons mens vreemd. Hoeveel leren wij nou in Nederland over onze rol in de slavernij? Of over onze koloniale driften in Indonesië? Overal wordt er gekozen en gegumd wat de geschiedenis behelst. De vraag is wat wil je geloven.

Het eten in Ciudad de Mexico kan heel goedkoop. Zeker als je streetfood, lees olie snacks, tot je dagdagelijkse voeding rekent. Veel bonen, pepers, aardappels, vlees, avocado’s, uien en brood. De avocado’s zijn een geschenk uit de hemel. We verorberen deze heerlijke schepsels elke dag. Het vlees laten we zoveel mogelijk links liggen. Gelukkig koken we elke dag in Manuels huis. Havermout in de ochtend en ‘s avonds een pasta, brood met avocado, bonenbrij of een zelf in elkaar geflanste fried rice. We zijn aardig ingewijd in het verteren van zeer pikant voedsel. Zelfs manuel eet met een loopneus onze zelf gefabriceerde bonenbrij. Terwijl hij pepers rauw uit de koelkast eet als versnapering.

Bijna trekken we ons spoor verder en laten Donina, Nacho, Katty, Nicolaas, Gollo en Manuel achter. De bende van vijf. En de packleader. Elk een eigen karakter. Donina is de prinses. de onverschilligheid zelve, theatraal danst ze door de ruimte. Nacho wil met rust gelaten worden en wordt enkel enthousiast als hij voorzichtig achter een laser aan kan rennen of alleen op het dak in de zon kan zitten. Gollo is de vriendelijke goedzak die als hij wil eten een metalen trofee achterlaat in zijn voedselbak als ruilhandel, als teken dat de bak gevuld mag worden, als teken van dank. Nicolaas is de terrorist in het huis, de pestkop en speelt obsessief in gevecht met de fleeche arm van de boef en raast ook als een dolle achter een rode stip aan. En Katty de oude dibbes, die in de deuropening zit en zich daarmee buiten waant.

En dan is er nog Manuel die stoïcijns zijn eigen leven leeft. Weet wat hij wil en weet wat hij niet wil. En daar ook naar leeft en tegelijkertijd de meest onbaatzuchtige en behulpzame vent is die we in tijden zijn tegengekomen.

Hasta luego. Feliz Navidad.

Arrivée Mexico city

September 23, 2022 in Mexico ⋅ ⛅ 16 °C

Arrivée 4h du mat. J'ai pas trop dormi dans l'avion.
      J'ai passé la journée à visiter la ville et j'ai fait une petite sieste de 1h. J'essaye de récupérer le fusio horaire mexicain.
      Les gens sont petits et me regardent bizarre. La bouffe est grasse.
      Il y a énormément de pollution.
      Ce soir il pleut, ça tombe bien je souhaitais dormir pour charbonner demain.
      J'ai volontairement pas pris de photo des monuments. J'essaye de retranscrire l'ambiance des calle mexicaines.
      Demain on fera un peu de tourisme.

Hola Holbox

February 24 in Mexico ⋅ ☀️ 27 °C

Heute morgen waren wir in einer Markthalle frühstücken. Es war richtig schön zum zuschauen, wir denken es haben sich viel Einheimische zum Samstagsbruch getroffen und die hatten ordentlich hunger ;) Dann ging’s wieder mit dem Bus weiter. Zwei lustige Busfahrer, Tiefkühl Klima, 100 Schlaglöcher später sind wir in Chiquila angekommen von dort mit der Fähre nach Isla Holbox. Auf der Insel machten wir uns zu Fuß auf den Weg zur Unterkunft, es war ein kleiner Hürdenlauf vor lauter Gestrüpp und Wasserlackern, googelmaps halt:)
      So jetzt aber erst mal poolen , chillen einen Cocktail zuzln und entspannen.
      Heute haben wir fast keine Fotos gemacht dass holen wir morgen nach:)
      Nachtiii
      PS zu Bild 3: 4 auf einem Fahrrad kein Problem, easy going :)

Flug Teil 2

March 11, 2023 in Mexico ⋅ ⛅ 27 °C

11 h Flug sind echt lang!!! Wie Vögelchen im Nest wurden wir in schöner Regelmäßigkeit vom Bordpersonal gefüttert, so waren wir immer irgendwie beschäftigt.
      Zwei Stunden nach der Landung um 19 h sind wir im Hotel angekommen. Noch ein kleiner Schlummertrunk, dann nur noch ins Bett!Read more

“Paps” is hopping - The dance of Service

January 1 in Mexico ⋅ ⛅ 68 °F

They maneuver around each other in a well choreographed dance. “Paps - The Explorer Lounge” is packed with thirsty travelers reflecting upon their adventures in Costa Rica while we all strengthen our new friendships.

#myvikingjourney #vikingneptune #paps

Day 3: Amazing Entertainment

December 25, 2023 in Mexico ⋅ 🌙 59 °F

Finally getting caught up on reviewing some of the pictures taken with my Sony RX10 - Here are some pictures from the Christmas Show.

We are getting to know some of the wonderful performers has been great. Heather (the woman in silver) is a trained vocalist … Listening to her sing was worth the price of this cruise. There wasn’t a dry eye in the theater.

Our cruise director, read us a “Slightly Altered” version of the “Night Before Christmas” with a cruise bent twist (cute and funny).

Each performance continues to be a joy. It is also great to chat with them in the hallways and get to know them better.

Enjoy these pictures of the Neptune Entertainment team.

#myvikingjourney #vikingneptune

Iztacalco, Iztacalco Borough, Delegación de Iztacalco, Delegazione Iztacalco, Iztācalco