Mongolia
Ömnögovĭ

Gobi - Yolin Am / Tag der Erkenntnisse

August 10, 2017 in Mongolia ⋅ 🌬 13 °C

Tag 2 und 3

Aufstehen, in den Sonnenschein vor die Jurte treten und kurz danach in der Morgensonne frühstücken - der Trip geht richtig gut los :-)

In unserem Land Cruiser sind heute mit dabei: Fahrer, Automechaniker, Militäroffizier, Guide, Koch, Entertainer und wir beide. Das alles in einem Auto??

Mal von vorne: Heute ist nicht so viel Autofahren auf dem Programm, zum Mittagessen sind wir schon fast an unserer Destination. Yolin Am (Lämmergeier Tal) ist ein wunderschönes Tal in den Ausläufen der Altai Berge und Teil der Gobi.

Bis weit in den Sommer sind einige Teile mit Eis bedeckt. So spät im Jahr ist davon allerdings nichts mehr übrig und das Tal erstrahlt in voller Blütenpracht. Bayanaa (unser Guide) nutzt das direkt mal aus und dreht uns ein paar wilde Kirschen an - die waren meeega sauer!

Erkenntnis Nummer 1: Traue deinem Guide nicht mit allem.

Zurück am Auto will er uns dann noch weismachen dass unser Fahrer keine Tourigenehmigung bräuchte weil er Militäroffizier ist - von wegen! Allerdings hält er uns seinen Ausweis unter die Nase... Age (der Fahrer) verbringt seinen Urlaub gerne damit, in seinem Auto das Land zu befahren.

Erkenntnis Nummer 2: Wenn es zu absurd klingt um wahr zu sein, kannst du deinem Guide doch vertrauen.

Unterwegs hatten wir uns auf der Teerstraße und den Schotterpisten schon gewundert, dass unser Fahrer ungewöhnlich gut fährt. Im Gegensatz zur Norm in den meisten Ländetn die wir so bereisen fährt er nicht zu schnell an gefährlichen Stellen und macht keine riskanten Überholmanöver. Jetzt wissen wir auch wieso...

Erkenntnis Nummer 3: Wenn in einem Entwicklungsland jemand angemessen und sicher fährt hat das einen Grund.

Abends brachten wir Bayanaa und Age dann Schwarze Sau (ein Kartenspiel) bei. Sie verstanden das Spiel nicht nur sehr schnell, sondern hatten auch den grössten Spass dabei.

Erkenntnis Nummer 4: Für Kartenspiele muss man nicht die gleiche Sprache sprechen.

So sind wir beide den nächsten Monat eben nicht nur mit Fahrer und Guide / Koch unterwegs sondern auch in sicherer Begleitung und guter Stimmung. So kann jedes Abenteuer auf uns zu kommen!

Das testeten wir dann auch gleich am nächsten Morgen und durchquerten die Berge durch eine schmale Schlucht mit steilen, hügeligen und schmalen Passagen. Dafür haben wir ja einen Land Cruiser ;-)

Lekker in het zand

June 21, 2016 in Mongolia ⋅ 🌙 24 °C

Als we de zandduinen van Khongoryn Els bereiken -de hoogste zandduinen van het land- zijn we voor ons gevoel echt in de Gobi-woestijn, ook al beslaat de woestijn een veel groter gebied. We slaan ons kamp dicht bij de zandduinen op en omdat het nog vroeg in de middag is besluiten we diezelfde dag nog de duinen te beklimmen. Een paar biertjes mee in onze rugzak en we gaan op pad. We negeren voor het gemak maar even het advies om de duinen 's ochtends vroeg te beklimmen in verband met de harde zandstormen die 's middags over de duinen trekken. Een beetje dom, want de wind is zo sterk dat we onszelf met een zicht van 20% in het losse zand -twee stappen vooruit, een stap terug- compleet gezandstraald de berg op trekken. Het is zwaar. Ik overweeg serieus om op te geven en ik ben doorgaans toch geen quitter. Maar als we eenmaal bovenop de duin staan zijn we door het dolle heen.

Voetje voor voetje als in een karavaan lopen we over de rug van de duin. Waanzinnig. Wat is dit gaaf!! We kunnen maar met moeite blijven staan door de harde wind en het zand zit inmiddels overal en nergens, maar het voelt fantastisch. Wát een uitzicht!! En dan moet het leukste gedeelte nog komen.. Rennend, springend en rollend storten we ons de berg af. Yihaaaa! Weer even kind zijn, heerlijk! Na een klim van een uur zijn we binnen een minuut weer beneden. Ach ja, haha!

Die avond begint het te stormen. Het waait zo hard dat we twijfelen of onze tentjes wel bestand zullen zijn tegen deze natuurkrachten. We wachten even tot het opklaart, maar Sum is er zeker van dat dat niet gebeurt en staat erop dat we onze spullen inpakken. We kunnen vanavond in de ger van een vriend van hem logeren. We besluiten het te doen, maar natuurlijk is het totaal windstil zodra we ons in de ger hebben geïnstalleerd.. Tja, Sum zal zijn vriend wel aan wat extra zakgeld hebben willen helpen, haha! Gelukkig is het wel gezellig zo met zijn alleen in de ger.

Gurvan Saikhan Airport, Dalanzadgad

August 1, 2014 in Mongolia ⋅ ⛅ 21 °C

Das ist er also, der Flughafen mit der zweitlängsten asphaltierten Landebahn der Mongolei. Dafür wurde aber am Gebäude gespart.
      Der Flughafen liegt knappe sechs Kilometer ausserhalb und ich habe mir das ein bisschen einfacher vorgestellt. Es gibt nämlich keine Taxis hier.
      Nach viel gutem Zureden kann ich einen Flughafenangestellten dazu bringen, mich für eine Handvoll Dollar (während seiner Arbeitszeit) in die Stadt zu fahren.

Machtig Mooi

June 18, 2016 in Mongolia ⋅ ☀️ 29 °C

Waar te beginnen? Mongolië heeft diepe indruk op ons gemaakt. De drie weken die we hier doorbrachten waren in alle opzichten uniek. We zijn ZO blij dat we de oversteek hebben gemaakt!

De eerste dagen in de hoofdstad Ulaanbaatar waren allesbehalve bijzonder. Nu we niet meer de druk voelen om iedere dag van ons visum goed te besteden nemen we de tijd om uit te rusten, nog altijd moe van onze heftige reis door China.

Dan is het tijd om de rest van het land te ontdekken. Het enige probleem is dat we nog een tour moeten regelen. Ik zeg bewust 'probleem' want we voelen ons behoorlijk gehandicapt in een land als Mongolië waar onafhankelijk reizen zonder tourgroep bijna onmogelijk is. Iedereen blijkt via hun hostel te boeken en zonder blikken of blozen minimaal $60 per persoon per dag neer te leggen voor een tour van 7 tot soms wel 18 dagen. Na twee dagen zoeken is onze beste optie dan ook een last minute trip met drie Fransen voor $55 per persoon per dag. Voor ons nog steeds te duur. En zomaar ja zeggen tegen een week lang roadtrippen met wildvreemden vinden we ook best een dingetje. Want wat als het niet klikt?

Als we in ons hostel Andrew en Laura -een Amerikaans/Engels/Duits stel- ontmoeten vallen alle puzzelstukjes in elkaar. Of we samen met hen en Linas uit Litouwen mee willen op een 9-daagse lowbudget kampeertrip door de Gobi woestijn, met alleen een chauffeur? Na een paar 'klikt-het-wel-biertjes' voelt het meteen goed en we besluiten ervoor te gaan. Lekker zelf het mooie landschap ontdekken zonder vooropgezet programma en zonder gids, en dan ook nog eens voor een schijntje. Yes, dat is precíes wat we willen! 😁

De volgende dag slaan we op de black market een volledige kampeeruitrusting in: een tent, slaapmatjes, een kookpitje, een pan, een serviesset en twee slaapzakken. Het kost ons een hoop (energie vanwege al dat onderhandelen, de kosten vallen dan weer reuze mee) maar dan hebben we ook wat. Ook slaan we eten voor 7 dagen in, en dan is het tijd om met onze kolossale bagage de bus te pakken naar Dalanzadgad, de grootste stad in de Gobi regio.

Acht uur later staan we op een parkeerplaats met al onze pakjes noodles, tomaten in blik en instant aardappelpuree, klaar voor het grote avontuur. Als eindelijk onze chauffeur aan komt rijden blijkt ons voertuig voor de trip een jeep met plek voor drie personen, nét te weinig voor ons vijven. Kut. Maar gelukkig komt altijd alles goed en blijkt er nog een chauffeur in de stad. Als Sum, onze chauffeur, komt aanrijden in zijn Russische van staan we nog net niet te springen. Ons voertuig voor de trip is een 30 jaar oude tank uit de Sovjet-tijd, een soort Volkswagenbusje on steroids.. Wat een gaaf ding! Als Sum naast een goed gevoel voor humor ook nog over kennis van de Russische taal blijkt te beschikken kan onze dag helemaal niet meer stuk. Linas spreekt namelijk vloeiend Russisch en dat is maar goed ook, want van de crashcourse Mongools die we hadden willen doen is uiteindelijk niets terecht gekomen. We stappen in de bus en nemen meteen afscheid van de geasfalteerde wegen, die heb je buiten de steden namelijk nergens. Nu zijn we officieel in niemandsland.

Die eerste avond zijn we allemaal euforisch. Sum heeft de bus op een mooie, groene vlakte geparkeerd. Dat mag hier trouwens gewoon he? In Mongolië bestaat er buiten de grote steden nauwelijks privé-land en dat betekent dat je in dit land overal en nergens mag kamperen, net zoals nomaden hier overal en nergens hun 'ger' (yurt) mogen opslaan. Alles voelt heel ver weg, het avontuur is begonnen. Om het te vieren drinken we maar meteen de helft van onze toch omvangrijke biervoorraad op. En omdat we de kwaadsten niet zijn trakteren we ook Sum op een biertje of vier, ondanks dat we hem een riante dagelijkse toelage hebben gegeven voor eten en drinken. Dat hadden we beter niet kunnen doen..

Khongor zand duinen

August 14, 2015 in Mongolia ⋅ ☀️ 25 °C

De ochtend start met een lokale paardenrace georganiseerd door kleinkinderen om hun grootouders te eren. De paarden over de vlakte vanaf 20 km. aan zien komen rennen is erg gaaf. We mochten zelfs bij de ouderen in de tent zitten en kregen airag (paardenmelk) aangeboden. Het smaakt naar zure karnemelk met alcohol en gaat goed samen met de gedroogde zure kaas en snuiftabak. Bij het gerdorp aangekomen eerst op audiëntie bij de familie, natuurlijk met meer kamelenmelk en kaas. Na het eten de hoogste zandduin beklommen voor een spectaculaire zonsondergang.Read more

Yoliin am

August 13, 2015 in Mongolia ⋅ ⛅ 23 °C

Door de droge steppe van de Gobi naar rotsen, riviertjes en grasvelden.. Wat een verschil in een paar uur rijden. Indrukwekkende bergen blokkeren bij Yoliin am het zonlicht, zodat bijna het hele jaar door er een pak ijs blijft liggen. In 30 graden bij een stuk ijs staan, en regen! Binnen een paar minuten kletsnat geregend.Read more

Sevrei

August 4, 2014 in Mongolia ⋅ 🌬 16 °C

Fängt an wie ein Witz: treffen sich zwei Jeep in der Wüste!

Ist aber nicht lustig, riskantes Überholmanöver, hab uns schon auf dem Dach liegen sehen.

Erst mal Aussteigen und dem anderen Fahrer deutlich die Meinung sagen.

Durchatmen.

Weiterfahren.

Yolyn Ann, Zuun Saikhan Nuruun, Mongolia

August 2, 2014 in Mongolia ⋅ 🌬 16 °C

Da bin ich jetzt also auf dem Weg in die Wüste Gobi. Pünktlich um acht Uhr wurde ich von Tsoodol, einem 52-jährigen Mongole und von Chuluunchimeg, genannt Chim, eine 22-jährige Studentin aus Dalanzadgad, mit dem Jeep abgeholt. Wir werden die nächsten Tage miteinander verbringen.
      Der erste Weg führt uns zum Naturmuseum in den Govi Gurvan Saikhan Nationalpark. Dort sind all die Tiere ausgestellt, die in der Gobi leben - Luchse, Wölfe, Füchse, Schneeleoparden, wilde Bergziegen, Esel, etc.
      Unterwegs zeigt sich schon die Landschaft der Berge, welche die Ausläufer des Altai-Gebirges sind.

Dalanzadgad, Umnugovi

August 1, 2014 in Mongolia ⋅ ⛅ 27 °C

Jetzt habe ich wirklich alles in Dalanzadgad gesehen. Was soll ich denn nur die nächsten Tage bis zu meinem Rückflug nach Ulan Batar hier machen?
      Das Kino habe ich entdeckt, aber nicht herausgefunden, ob und welcher Film läuft. Das Theater hat im Sommer keine Vorstellungen. Das einzige Museum im Ort habe ich schon besichtigt. Den Markt und die Shoppingmeile habe ich besichtigt, ein Restaurant entdeckt (es gibt mal wieder nur ein Gericht, diesmal das zweite von rechts auf der Tafel), Touristen habe ich keine getroffen. Fast alle Pubs und Bar sehen geschlossen aus. Und Englisch spricht auch niemand.
      Jetzt habe ich für morgen wenigstens telefonisch in Ulan Batar einen Trip in die Wüste organisieren können. Dies wäre deutlich einfacher gegangen, wenn ich dies gleich so gebucht hätte.
      Mal sehen, was ich aus dieser Erfahrung für den Rest der Reise lerne.

Süd-Gobi Museum, Dalanzadgad

August 1, 2014 in Mongolia ⋅ 🌬 22 °C

Die Hauptattraktion in Dalanzadgad ist das Museum zur Süd-Gobi. Wenn ich schon hier festsitze besuche ich es doch auch gleich mal.
      Es stellt sich als bunte Mischung allerlei Regonialem heraus. Über Dinosaurier-Knochen aus der Gobi, Gobi-Gemälde, Portrait eines Ring-Kämpfers (Mischung aus Wrestling und Schwingen) aus der Gobi bis zu allerlei buddhistischen Gegenständen.
      Der Ticketverkäufer gibt dich Mühe, mir als einzigem Besucher einige Dinge auf mongolisch zu erklären.

Ömnögovi Province, OEmnoegovi Province, Ömnögovĭ, Yuzhno-Gobiyskiy Aymak