Norvegia

Viaggiatori in questo posto
    • Giorno 26

Eidsdal

18 agosto 2022, Norvegia ⋅ ☁️ 20 °C

Da ich noch nicht müde bin, fahre ich weiter und mit der Fähre über den Fjord nach Eidsdal. Hier geht dann die Route weiter Richtung Geiranger. Ich fahre bis zum letzten Campingplatz vor der nächsten Passhöhe.Leggi altro

• Giorno 20

Trollstigen

28 agosto 2022, Norvegia ⋅ ⛅ 11 °C

Eine schwindelerregende aber ebenso atemberaubende Strecke ist zweifelsfrei der 106 km lange Trollstigen.
      Die berühmte Bergstraße der norwegischen Landschaftsrouten führt uns über 11 Harnadelkurven und ein Gefälle von bis zu 9 Prozent steil nach oben, vorbei an Wasserfällen, majestätischen Bäumen und hohen Bergen. Das nenne ich mal ein Fahrerlebnis.🫠
      Wir entscheiden uns oben angekommen auch dort freistehend zu übernachten, denn die Landschaft sieht wieder mal beeindruckend unecht aus. Da seh ich auch über die Temperaturen im einstelligen Bereich hinweg und krame kurzerhand Mütze und Mantel aus dem Kofferraum.
      Hab ja außerdem meine lebensechte Wärmflasche dabei.🐶

• Giorno 18

Hestaug Camping (420)

13 ottobre 2022, Norvegia ⋅ 🌧 4 °C

Отличное место в районе Гейрангер Фьорда, в котором провёл аж три ночи. Бюджетно, гостеприимно, шикарные виды и можно постираться 🤣 🧺

Расходы на жильё: 800 + 800 + 500 kr, белье выдавали бесплатно. Ну и постираться 100 😳

• Giorno 85

2022-11-22 Gudbrandsjuvet, Valldal,

22 novembre 2022, Norvegia ⋅ ☀️ 1 °C

Gudbrandsjuvet ist eine 5 Meter breite und 20-25 Meter tiefe Schlucht, die der Fluss Valldøla gegraben hat. Sie liegt gut erreichbar an der Reichsstraße 63 zwischen Valldal und dem Trollstigen und kann auf abgesicherten Wegen und von einer Fußgängerbrücke aus besichtigt werden. Das Wasser formte hier ein System aus tiefen Gletschermühlen und bizarren Formationen. Die Schlucht ist unter der Wasseroberfläche etwa ebenso tief wie darüber.

Laut einer Sage aus dem 16. Jahrhundert wurde die Schlucht nach einem Mann namens Gudbrand benannt, der sich mit einer geraubten Braut davonmachen wollte. Er rettete sich vor seinen Verfolgern durch einen beherzten Sprung über die schmalste Stelle der Schlucht. Gudbrand wurde daraufhin für vogelfrei erklärt und lebte den Rest seines Lebens in einer Steinhütte oberhalb der Gudbrandsjuvet in einem der Seitentäler, das noch heute Gudbrandstal genannt wird. Ob Gudbrand beim Sprung über die Schlucht die Braut mitnehmen konnte, verrät die Sage nicht. (https://www.fjordnorway.com/de/sehen-und-erlebe…)

• Giorno 20

Valldal Camping

13 giugno 2023, Norvegia ⋅ ☀️ 19 °C

Kristiansund war der ideale Startpunkt um die Atlantikstraße zu fahren. Die Straße führt über kleinere Inseln mit einer spektakulären Brückenüberfahrt. Auf der Weiterfahrt kamen wir noch an einer VW Käfer Sammlung vorbei.
      Anschließend ging es in Richtung Trollstigen. Das ist eine noch spektakulärere Serpentinenstraße über den Trollstigen mit engen Straßen und Haarnadelkurven, sowie Wasserfälle und beeindruckende Aussichten. Eine Herausforderung sind die Reisebusse die einem entgegen kommen. Hier musste ich 2 mal wieder rückwärts zurück setzen. Das war ganz schön eng!!!
      Hier haben wir mal wieder die Schneegrenze überschritten.
      Oben angekommen konnte man noch auf Aussichtsplattformen gehen um tolle Fotos zu machen. Die Abfahrt auf der anderen Seite war dagegen entspannt.
      Unten im Tal haben wir einen schönen Campingplatz an einem Wasserlauf gefunden.

• Giorno 9

Geiranger

22 giugno 2023, Norvegia ⋅ ☁️ 15 °C

Eine kurze Fahrt mit der Fähre über den Norddalsfjorden. Am Geiranger traf uns dann die ganze Wucht der Zivilisation. Busse, Camper, Autos und Motorräder und natürlich jede Menge Menschen. Aber nur 100 m vom ausgebauten Hotspot entfernt war der Spuk vorbei und wir waren wieder alleine und konnten den Blick auf den Fjord genießen. Hier lernten wir auch einen Eisenacher Biker kennen, der Norwegen auf zwei Rädern erkundet.Leggi altro

• Giorno 12

Er was een lift op de pont

24 giugno 2023, Norvegia ⋅ ☁️ 17 °C

Na de megapizza bij de bowlingbaan hoefden we nog maar een klein stukje naar de pont te fietsen, maar mijn benen voelden zwaar. Heel zwaar... Ik maakte me wat zorgen over de laatste 400 meterklim naar de camping te komen waar we een cabin hadden geboekt. En ook maakte ik me zorgen om de pleistervoorraad. Die was bijna op namelijk, terwijl de wond op mijn hiel nog steeds open was en er veel troep uit kwam. Hoe zou ik de volgende etappe nog kunnen volbrengen en wat moest ik met die wond als de pleisters op waren?

Eenmaal gearriveerd bij de veerstoep (waar we de boot net misten) voelde ik de zon branden en ik kon weinig meer uitbrengen. Toen we de pont op konden, de fiets daar hadden geparkeerd en naar het zonnedek waren gegaan was ik helemaal op. Mijn tank was leeg. Ik zat daar op zo'n bankje en het brein was gewoon even... uitgeschakeld. Matthijs' brein daarentegen was nog scherp, want wie zag hij daar tussen wal en schip langsvliegen: een zeearend! Ik kon alleen maar kijken en misschien nog een "cool!" uitbrengen. Maar de rest van de overtocht is een beetje aan me voorbijgegaan.

• Giorno 12

De hoogvlakte na de haarspelden

24 giugno 2023, Norvegia ⋅ ☁️ 11 °C

Na het voltooien van de Trollstigenklim parkeerden we onze fietsen bij het visitors center, dat net als het uitkijkpunt in Dovrefjell een architectonisch gewaagd en naar mijn smaak erg mooi gebouw was. Met veel glas, staal en diagonale lijnen. Over de stroom helderblauw water dat langs het gebouw naar de grote waterval liep, was een bruggetje van roestkleurig staal gecombineerd met glanzend zilver RVS. Betoverend mooi, al die glinsteringen in de zon daar. Helaas was het gebouw zelf gesloten vanwege onderhoud, dus koffie leek er niet in te zitten. Dan maar even een kijkje nemen bij het uitzichtpunt over het dal. We liepen daarheen en namen onze foto's, maar het zag er inmiddels zwart van de toeristen en we liepen daarom ook redelijk gauw weer terug richting de fietsen.

De laatste slok koffie namen we ongeveer 3,5 uur geleden dus de koffiebehoeften waren op dit moment groot, dat zal iedere koffiedrinker begrijpen. Bovendien zouden we best nog wat calorieën kunnen gebruiken voor het volgende deel van de rit. Een second breakfast zou okk niet verkeerd zijn nu. Misschien hadden ze bij de souvenirshops vol trollenmeuk ook koffie? Helaas. Nog één poging dan: er leek wat activiteit in een soort ijscokar op het parkeerterrein, waar ook een betonnen picknicktafel stond die omringd was door motorrijders en hun voertuigen. Ik stak mijn hoofd om de geopende zijdeur en vroeg de knul die ik daar aantrof maar gewoon direct of hij binnenkort koffie ging verkopen. En ja hoor! 10 minuten later waren wij zijn eerste klanten en hadden we de koffie waar we zo naar verlangd hadden voor onze neus. Mét een typische Noorse wafel met crème fraiche en aardbeienjam.

De hoogvlakte die volgde was schitterend en ging veel te snel voorbij, want we daalden weer vlot. We maakten wel veel shots met de GoPro dus die zullen op termijn wel in onze film gemonteerd worden. Daar waar de eerste boerderijen in beeld kwamen hielden we een korte pauze. Het rook hier naar geitenkaas - en verdomd, daar stonden ineens wat geitjes in de wei op een steil hellinkje. In de verte hoorden we enthousiast geblaf. En ineens verscheen er een paniekerig hert vlakbij. Hij keekevenom zich heenen rende toenweergauw door. Zo snel als dat hij tevoorschijn was gekomen, zo rap was hij ook weer verdwenen. Tenslotte stond er ook plots een jonge boerin in blauwe overall met een vuurrood hoofd voor onze neus, die ons enigszins gestrest vroeg of we misschien een zwarte hond hadden gezien. Ik ben nog steeds benieuwd hoe dat is afgelopen...

Changing plans

24 giugno 2023, Norvegia ⋅ ☁️ 17 °C

Binnen een kwartiertje was de veerboot aan de overkant en moest ik eraan geloven: nog 400 meter klimmen over ongeveer 9 kilometer. Maar er was daar naast de veerkade ook een supermarkt, en boodschappen hadden we niet meer nodig want er zou een restaurantje bij de camping zijn, maar ik kon de klim toch nog even uitstellen door nog even te checken of ze hier van die gaasverbandpleisters verkochten... en ja hoor!

Opgelucht maar nog steeds uitgeput stapte ik daarna op m'n fiets voor het laatste stukje naar ons onderkomen voor de komende 2 nachten. Het was nog steeds zonnig en heet en we keken uit naar een biertje. Matthijs fietste op zijn eigen tempo vooruit, met een podcast op de telefoonspeaker tegen de verveling (want echt een briljante weg was het niet per se). Ik kreeg al gauw een deuntje in mijn hoofd dat zich eindeloos herhaalt op de maat van mijn ademhaling. En na zo'n 5 kwartier ploeteren, de hoogtemeters aftellen en irritante vliegen van onze bezwete lijven afslaan arriveerden we dan eindelijk op onze bestemming. Het eerste wat we deden toen we stilstonden was niezen. Een hooikoortsaanval! Dat kon er ook nog wel bij.

De dame die ons ontving was superaardig. Er was op deze camping echter geen eetgelegenheid, geen restaurantje of kantine, zoals we online dachten te hebben gezien. Niets. Ook in de nabije omgeving ook niet. En we hadden geen boodschappen gedaan omdat we hier wel op hadden gerekend. Er stond zelfs geen bier in de koelkast bij de receptie, alleen van die gore blikken Monster energydrank. Dat betekende dat we ineens moesten improviseren. De eigenaresse wilde graag met ons meedenken. Haar man was momenteel aan het werk in hun luxe hotel 10 kilometer verderop, en hij kon misschien wel twee maaltijden voor ons meenemen. Morgen. Dan hoefden we alleen vanavond nog onze laatste 2 droogmaaltijden op te eten. En anders mochten we mevrouw haar auto wel lenen om boodschappen te gaan doen. Allemaal geweldig lief meegedacht natuurlijk, maar echt ideaal was het niet (we hadden overigens ook allebei onze rijbewijzen thuisgelaten dus het was überhaupt geen optie om gebruik te maken van dat waanzinnig vriendelijke aanbod).

We besloten eerst maar eens te gaan douchen en dan nog eens goed na te denken over onze plannen. Het idee was namelijk om hier 2 nachtjes te slapen en op te laden voor een volgende intensieve bergetappe, die zou eindigen in een wildkampeerplek langs een briljante, afgelegen gravelweg op een hoogvlakte met ijsmeren. Om dan geen ontbijt te hebben en/of lunch voor de komende 2 dagen, laat staan een stevig lunchpakket voor de inspannende rit die we gingen ondernemen... dat was eigenlijk gewoon een heel onverstandig idee. Dus eenmaal schoon in onze cabin pakten we Booking.com erbij. We waren hier op relatief korte afstand verwijderd van het toeristische Geiranger fjord, waar onze volgende fietstocht ook doorheen zou komen. Er waren daar talloze hotels en bij eentje konden we morgen ook terecht. Een hotel dat nota bene in de beoordelingen om zijn keuken werd geroemd. We hoefden hier niet veel langer over na te denken. Boeken maar en dan gauw terug naar die aardige mevrouw van deze camping om de tweede nacht en de maaltijd die haar man zou regelen, te cancelen.

• Giorno 16

Trollstigen und Atlantikstraße

4 luglio 2023, Norvegia ⋅ ☁️ 7 °C

heute war ein sehr ereignisreicher Tag. Trotz dass es den ganzen Tag geregnet hat, habe ich heute den Trollstigen, die Trollwall und die Atlantikstraße besucht / befahren... Unheimlich schön, kann nur jedem empfehlen sich das selbst anzuschauen!Leggi altro

Potresti conoscere questo luogo anche con i seguenti nomi:

Norddal, Norddal kommun

Unisciti a noi: