Oman
Jibroo

Here you’ll find travel reports about Jibroo. Discover travel destinations in Oman of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Muskat

January 19 in Oman ⋅ ☀️ 24 °C

Da der Sultan den Bau von hohen Gebäuden im Oman verboten hat, fehlt Muskat das, was jede Großstadt ausmacht - eine Ansammlung von Wolkenkratzern. Zudem dehnt sich Muskat an der Küste über viele Kilometer aus. Die Stadt fühlte sich somit für uns eher wie eine Ansammlung von kleinen Dörfern an, als wie die Hauptstadt des Omans. Wir verbrachten drei Nächte in unterschiedlichen Stadtteilen und starteten in Sib, wo wir von Andrea (Warmshowers), einer ausgewanderten Deutschen, warmherzig aufgenommen wurden. Am nächsten Tag radelten wir in den Stadtteil Al Ghubri, wo wir die größte Moschee des Omans besuchten. Es ging weiter über Qurum Beach in den alten Stadtkern von Muskat nach Matrah. Hier befindet sich ein riesiger Souk, ein Fischmarkt und vor allem die Corniche, die Küstenstraße, auf der Omanis und Touristen flanieren. Ein Spektakel! :)Read more

Oman

December 18, 2016 in Oman ⋅ ☀️ 26 °C

The first time in an arabic country.. Very different, but very enjoyable!
    This people pay a lot of attention to their culture, which is a good thing. Well - akward was that these folks have as many tailors for female clothing than we have hairsaloons in Europe!

By the way.. The local market is georgeous - and huge! Got almost lost.. But I'm done with most christmas presents! :-)Read more

Im Hafen von Muscat

December 23, 2017 in Oman ⋅ 🌙 22 °C

Am Ende eines langen Tages zurück im Hafen von Muscat geht es erstmal an die Bar und danach unter die Dusche 😀.
    Im abendlichen Panorama sticht das Weihrauch-Monument hervor, schließlich befinden wir uns gerade im Weihrauchland. Pünktlich um halb elf legen wir ab und verlassen Muscat wieder (auf die Große Freiheit zum Ablegen warten wir heute vergebens, vermutlich wegen der Weihnachtspoolparty😢).
    Unser Ausflug heute hat auf jeden Fall mehr mit Orient zu tun gehabt, als Al Ain vorgestern und uns viel Lust auf mehr Oman gemacht.

Förmiddag i Muscat

October 29, 2018 in Oman ⋅ ☀️ 28 °C

2018-10-29 måndag

Vi tog skyttelbussen in till Muscat igen. Först letade vi upp internet och jag har nu publicerat allt jag skrivit hittills. Jag passade dessutom på att kolla veckans erbjudanden på COOP.

För 30 år sedan bekymrade man sig bara för att hitta vykort o frimärken, skriva dem samt hitta en brevlåda. Nu tillbringar man mycket semestertid med sin iPhone samt med att leta internetanslutning.

Det blev en sista tur i Souq’en men inga inköp i dag. Även i Souq’en är det så rent som är möjligt i den miljön. En Souq kan beskrivas som ett nätverk av trånga gränder där varje hål i väggen har sin egen verksamhet. Många är bara ett litet rum med varuexponering utanför i gränden. Andra har en större affär innanför. Jag har tyvärr inga bilder därifrån eftersom man blir tilltalad så fort man stannar upp, ja även när man sakta strosar i gränderna.

I större städer finns det specialiserade Souq’er, för t.ex guld, heminredning och kläder medan det här var en salig blandning.

Apropå att det var rent i Souq’en så är det fantastiskt rent överallt och det är tack vare att gästarbetarna är billig arbetskraft. Man ser dem ofta arbeta i grupp och längs gatorna kan de vara ett tiotal som arbetar tillsammans och håller planteringarna snygga.

Kvällens underhållning inleddes med passagerarkören som sjöng fyra ABBA-låtar. De hade övat fem gånger och det var en kör av typen ’Alla kan sjunga’. Att det var ABBA förlät mycket.

Båtens operaensemble gav sedan en förkortad version av Carmen.

Efter att ha avnjutit all musik gick vi till Chokladfestivalen. Tänk er att sätta i er chokladtårta, chokladfondue, tryfflar m.m klockan halv tio på kvällen och sedan gå till sängs. Vi tittade bara och kunde än en gång förundra oss över vad vi i detta överflödssamhälle kan hitta på.

Mystiska Muscat

October 28, 2018 in Oman ⋅ ☀️ 32 °C

2018-10-28 söndag

Vi är fortfarande i Oman men nu i Muscat som är landets huvudstad.

Morgonen började med stress. Mobilen väckte mig 05:45 precis som vi ville. Problemet var bara att mitt armbandsur visade 06:45 - en hel timme senare! Det var precis likadant med Henriks mobil och armbandsur. Vi insåg att vi hade bråttom. Tack vare att vi alltid har marginaler så fixade vi det. Jag fick avstå från att föna håret och i stället ha naturligt rufsebufs.

Dags för utflykt.
    Första anhalten var den stora moskén som var klar i början av detta århundrade och var en gåva till folket från sultanen. Den var imponerande, framför allt männens bönesal som rymde 6000 personer. Kvinnornas mer modesta hade plats för 500.
    Se nu inte detta som diskriminering!!! För kvinnorna är det nämligen helt ok att förrätta sin bön i hemmet medan männen måste förrätta sin (fredags-)bön i moskén. Vackert var det i vilket fall som helst.

Här skulle kvinnor täcka kroppen till handlederna och vristerna, flipflop fungerade eftersom man går barfota inne i moskén. Håret ska täckas och guiden hjälpte oss damer att få slöjan rätt. Det är lättare för männen, de behöver endast dölja knän och axlar - det är däremot orättvist!

Annars är Oman ett förhållandevis jämlikt land. Kvinnor uppmuntras att studera och lika lön för lika arbete ska gälla. Månggifte är väl det vi tycker är märkligast. Guiden var gift med en man som har två hustrur.

Den historiska bakgrunden till detta (tror jag) kommer dels från
    - många män dog i krig och det blev då kvinnoöverskott
    - bristerna på sociala skyddsnät gjorde att män gifte sig med t.ex svägerskor som blev änkor för att ge dem en trygg tillvaro.

Nästa stopp var vid stadens souq (basar). Vi inriktade oss först och främst på internet och vi hittade ett café som kunde förse oss med det. Jag lyckades publicera det mesta jag skrivit. Vi hann även kolla i souq’en och jag handlade en sjal efter en måttligt lyckad prutning.

Sultanens privata museum var i mångt och mycket en hyllning t sultanen med foto och målningar av honom i alla rum. I salen för viktiga besök hittade vi ett foto från vår kungs besök för några år sedan.
    Utflykten avslutades med kungens palats, hans arbetsplats - inte bostad. Vi blev inte inbjudna men fotograferade utifrån.

Båtövning

October 28, 2018 in Oman ⋅ 🌬 28 °C

2018-10-28 söndag

Besättningen övade med tender(liv)båtarna i Muscats hamn. Under den här resan har vi alltid kunnat lägga till vid kaj, när inte båten kan göra det utan ligger på redden får man åka tenderbåt in till land. I Saltsjön i Stockholm kan man se båda varianterna.

Lite klargöranden:
    - de hoppande fiskarna var troligen tonfisk
    - Henriks mösshatt kallas ’kumma’
    - mysteriet med tiden på våra mobiler är löst. Sverige gick över till vintertid natten t söndagen och då är det troligen kalendern som styr detta och säger till klockan att ställa om sig.
    Vi hade våra mobiler satta på manuell tidsomställning men det hjälpte inte.

På kvällen var det ’White Night’ ute på pool-däck. Solstolarna var borta och i deras ställe fanns det dukade bord med vita dukar. Kaptenen och hans officerare grillade och serverade oss. Många valmöjligheter fanns det men de grillade hummerstjärtarna hade god åtgång.

Vi passagerare anmodades att klä oss i vitt och vi hade i alla fall vit skjorta och blus. Henrik hade sin kumma och var väldigt stilig
    När den värsta rusningen var över var det dags för besättningens parad då de kom ordnade landsvis med sitt lands flagga. Det fanns även en svensk flagga med två personer.

När vi satt och pratade efteråt så började det blixtra. Vi hörde inget åskmuller eftersom musiken överröstade eventuellt muller. Blixtarna kom väldigt tätt och senare började det blåsa och det kom regn. Då blev det dags att dra sig tillbaka till hytten för natten.

Jibroo