Frankrig. Efterår 2020

August - November 2020
Efter en dejlig sommer i Grønland, prøver vi nu at komme til Frankrig igen! Planen er først og fremmest at komme ud og vandre i nogle af de lidt mindre kendte områder i og omkring Alperne. Read more

Gresse-en-Vercors. Vandring

October 8, 2020 in France ⋅ ⛅ 14 °C

I går fyldte Passepartout 1 år! Eller det var præcis 1 år siden, at vi hentede ham i Hedensted, og startede vores første tur ned gennem Europa til Frankrig. Så jeg tror, jeg vil overlade ordet til ham i dag, for en gangs skyld:

“Jamen, jeg hedder altså Passepartout, og jeg er jo opkaldt efter Jean Passepartout, som var Phileas Foggs trofaste og pligtopfyldende tjener, på hans rejse jorden rundt på 80 dage, hvis I kender den historie? Faktisk bærer han en stor del af æren for, at dette eventyr overhovedet lykkedes, selvom det ikke altid er ham man hører mest om! Men jeg skal fortælle lidt om hvordan dagen i dag er forløbet. Vi holdt i ca 1.250 meters højde i nat, og temperaturen var nede omkring 3 grader, men heldigvis har de tændt for varmen om natten nu, så vi har det godt lunt indendørs, og mit vand fryser ikke! Om morgenen ved jeg altid, at når de begynder at smøre madpakke og henter rygsækkene frem omme bagfra, og fylder vand i deres drikkeposer, så er det fordi, de skal ud på en lang dagstur, og min opgave er så, at vente her imens, og lade strøm på batteriet ved hjælp af min solcelle, og ellers bare være klar, hvis de vil køre videre, når de kommer tilbage. Nogle gange er der så andre autocampere at snakke med, mens jeg venter! I dag var der bare en enkel anden kassevogn, men med tildækkede vinduer, og ikke særlig snakkesalig. Senere kom der dog flere små biler. Andre gange kan vi være mange, og I kan tro, at vi kan udveksle mange historier og oplevelser fra veje og landskaber vi har været igennem. Vi er jo meget forskellige (ligesom jer mennesker). Nogle er gamle og meget erfarne (slidte), nogle er store og nogle er ret små, nogle kommer mere omkring end andre, men vi er en meget tolerant og udsynet gruppe, når vi snakker sammen, og vi har ikke nær de samme fordomme om hinanden, som vores mennesker har! Nå, men når de så kommer hjem fra tur, så er der altid en hyggelig stund, hvor de pakker ud, og som regel sidder lidt udenfor, hvis vejret er godt som i dag, får en forfriskning, snakker om hvad de har oplevet, kigger på kort, og beslutter om vi skal videre, eller, som i dag, vi bliver her for natten. Jeg kigger gerne med, når de ser på de billeder de har taget, og derfor ved jeg, at i dag, var de på en ret flot tur, og så bl.a. en hel flok stenbukke oppe i det pas de gik op til (Pas de la Ville), så der er altså også stenbukke her i Vercors! Og så var de på nok den højeste top i området (Le Grand Vermont 2.342 m), hvor der kun var en lille smule sne, og en fantastisk udsigt hele vejen rundt, især over mod de steder, vi har været tidligere: Les Ecrins, Des Aiguilles d’Arves i Alperne, og endda også helt til Mont Blanc igen. Nu er solen så forsvundet bag fjeldene, her er blevet stille, og de (Jacky) skal nok snart til at lave mad, og så kan Birgitte få det her, jeg har skrevet, så det kan blive lagt ud i “skyen”, som de siger! Godaften, siger jeg.”

Tour de Mont Aiguille. Vercors. Vandring

October 9, 2020 in France ⋅ ⛅ 9 °C

Mont Aguille er et af Vercors vartegn. Den ligger som en enlig, stor kolos af en top, med stejle sider og en helt flad top. Man skal klatre for at komme op på toppen, men man kan gå en tur rundt om den på ca 20 km, som vi gjorde i dag. Det er en fin og let tur, og sjovt at se hvordan toppen ændrer udseende, i takt med at man kommer rundt om den. Men dens historie er også lidt sjov og interessant:
    Bjerget blev besteget første gang i 1492, og man regner faktisk denne bestigning lidt som begyndelsen på moderne bjergbestigning! Det var den franske konge Charles VIII, der beordrede toppen besteget, og en af hans mænd/riddere Antoine de Ville gjorde så det, ved hjælp af reb, stiger og hjælpere! De overnattede efter sigende på toppen i 8 dage, hvor de byggede varder og kors og små stenmure. Næste gang toppen blev besteget var i 1834 og denne gang af en Jean Liotard, der tilsyneladende gjorde det på bare tæer! I 1957 landede en pilot på toppen (så flad er den!) af Mont Aiguille. Der var blevet planeret en landingsbane på 20 gange 80 meter, og det blev han ved med at gøre i de følgende år, med betalende gæster! I dag er den så en del af Vercors regionale naturpark, hvor den får lov til at ligge nogenlunde i fred, og kun klatrere kommer på toppen!

Die - Valence - Viviers. Rhone

October 10, 2020 in France ⋅ 🌙 15 °C

Vi overnatter lidt nord for Die, som ellers også er kendt for sin Clairette de Die - en mousserende vin. Så der er kommet vinmarker til i landskabet, men ellers også stadig en del valnøddetræer, som Vercors-Grenobleområdet jo er kendt for. Der er marked i Die, og det er næsten ligeså fint som det i Focalquier. Men efter et kort besøg fortsætter vi mod Valence, hvor Jackys bror bor. Det bliver et fint lille besøg, hvor også brorens søn med familie (kone og 4 børn) kommer forbi. Det er lidt sjovt at høre dem fortælle, at de for nogle år siden var i Algeriet, og besøgte den by Jackys far kom fra, da hendes famile også er derfra, og at de havde mødt mange med navnet Simoud, og at det tilsyneladende er en stor (og meget gæstfri) familie i området ved Constantine, Algeriet.
    Sidst på eftermiddagen kører vi mod syd langs Rhonen på Ardeche-siden, og finder et lille sted ved kanten af Rhone for natten!

Salin de Giroud. Camargue

October 11, 2020 in France ⋅ 🌬 14 °C

Det er blæsevejr, men klart og blå himmel. Vi fortsætter mod syd, af små veje, udenom Arles og ned til Camargue. Til Salin de Giraud og ud til stranden Plage de Piemanson. Det er længe siden vi har været ved havet, og en sandstrand i blæsevejr er næsten som at være i Danmark!
    Men Carmargue er også sådan en sjov kontrast til resten af Frankrig. Her er helt fladt! Det er jo Rhoneflodens delta. Der er store saltbassiner side om side med rismarker. Sorte tyre - der er gammel tradition for tyrefægtning hernede - græsser på strandengene sammen med Carmargues hvide heste, og de lyserøde flamingoer står som på stilethæle og roder i det lave vand. Men alt det kan jeg formodentlig fortælle mere om de næste dage. Nu bliver vi i hvert fald her, for det ser ud til, at det skal regne i resten af Frankrig, og hernede skal det bare blæse!

Blæsevejr, flamingoer og ridetur

October 12, 2020 in France ⋅ 🌙 12 °C

Vi kører på de små veje mellem kanaler, marker og vådområder. På de højeste marker er der vinstokke og hvede. Længere nede kommer risen, som de er ved at høste det sidste af i disse dage. Og længst ude mod vandet, er det overdrev hvor tyre, heste og får græsser, og trækfugle raster. Vi har planer om at skulle cykle lidt hernede, men det stormer for meget i dag også. Selv flamingoerne prøver at finde læ, og står tæt i flok på det lave vand, med hovederne begravet under vingerne. Så det bliver til små stop, hvor vi lige stikker hovedet ud af bilen, men hurtigt skynder os ind igen, og så besøger vi et museum, der beretter om Camargue’s historie.
    Der er et flot, skarpt lys med alt det omgivende vand, og om eftermiddagen finder vi et sted, hvor vi kan få en ridetur! På gården Mas Saint-Germain. Så er det hestene der må lave arbejdet mod vinden, og det har de ikke noget i mod! Før solnedgang flytter vi til gården Maison du Riz, som vi kender fra sidste år, og hvor der er en dejlig rolig parkering at holde på. Så kan vi købe ris ved ”stalddøren” i morgen.

Salt, flamingoer og fyrtårne. Cykeltur

October 13, 2020 in France ⋅ ⛅ 14 °C

Det er endelig blevet vindstille. Vi kører ned til udkanten af byen Saintes-Maries-de-la-Mer og parkerer. Så spænder vi cyklerne af, og begiver os ud på diget der går langs med havet. Det er grusveje, ingen biler og helt fladt, så meget nemt at cykle i, og man får hurtigt tilbagelagt nogle kilometre. Det er også flot: lyset, vidderne, udsynet, og hele tiden flamingoer! Vi kører i første omgang efter et fyrtårn (Phare de Gacholle) men da vi hurtigt når til det, fortsætter vi mod det næste, der er noget højere og flottere: Phare de Faraman. Det ligger inde i et stort område, hvor de udvinder salt. Så her kører man mellem store saltbassiner og langs kanaler og sluser. Vi når endelig frem, men pludselig er der så lang vej tilbage, og faktisk lidt sidemodvind! Det ender så med at blive en god tur på godt 70 km, så vi er lidt trætte i benene om aftenen! Vi er trods alt mere vant til at gå, end til at cykle! Overnatter endnu en nat i Camargue.Read more

Carmargue - Béziers

October 14, 2020 in France ⋅ ☁️ 11 °C

Vi forlader langsomt Carmargues ved at tage den lille kabelfærge Bac de Sauvage over Petit Rhône og køre mod Aigues-Mortes. Der kan være 8 biler på færgen, og autocampere er ikke tilladt, men Passepartout er så lille, så vi får lov at komme med! Der er foruden os kun en anden bil, 4 cyklister og 3 ryttere med deres heste! Landskabet ændrer sig langsomt til flere og flere vinmarker, men vi er stadig tæt på Middelhavet med indsøer og kanaler og om sommeren sikkert en masse turister! Jeg tror heller ikke, at jeg vil anbefale at besøge Camargue om sommeren. Kæmpe parkeringspladser der ligger tomme nu, vidner om mange mennesker om sommeren! Og så snakker alle også om myggeplagen! Men her om efteråret (og vinter/forår) er det en lille oase i et ellers koldt og vådt Europa.
    Sidst på eftermiddagen kommer vi til Beziers, hvor vi går en tur langs med den gamle kanal (bygget i 1600 tallet): le Canal du Midi, der forbinder Toulouse i vest med Middelhavet. Her i Beziers, er der en berømt strækning med 9 sluser (eller rettere 1 sluse med 8 bassiner og 9 porte), og kanalen er stadig i brug! Lige ved siden af ligger en lille vingård (Domaine Mi-Cote) der lader autocampere parkere gratis. Man kan endda smage deres vin, og så selvfølgelig købe noget. Så det gør vi i aften!

Cauduro

October 15, 2020 in France ⋅ ⛅ 10 °C

Vi har en aftale om at mødes med Agathe og Kalistat fra Ipiutaq. De solgte deres gård/fåreholdsted i Sydgrønland sidste vinter, og havde planer om at starte et nyt liv på Bornholm, men har indtil nu opholdt sig i den lille landsby/hameau Cauduro lidt nord for Beziers, hvor Agathes forældre har restaureret flere stenhuse. Faktisk besøgte vi hendes forældre sidste år, men i år når vi lige at få en eftermiddag sammen med Agathe, Kalistat og deres datter Ina. De skal rejse til Bornholm om en uge, og er ved at være klar til nye eventyr. Det er vi også! Vi kører nu mod vest og nordpå de næste dage, af små veje gennem et for os begge ukendt Frankrig.Read more

Kastanjer, vinstokke og stendiger

October 16, 2020 in France ⋅ ⛅ 9 °C

Vi har overnattet lidt udenfor landsbyen St. Jean en Minervois.
    Det er et område med kastanjer (af den slags der kan spises!), som vi kører igennem fra morgenstunden, med kastanjetræer og -skov langs vejen. Men vi fik samlet nogle i går, så vi kører roligt af små veje mod nordvest. Kommer snart ind i områder hvor vinen overtager. Småbakket og med vinmarker så langt øjet rækker, og hver en landsby har vinsmagning og salg af vin fra de små gårde. Jeg tænker på kontrasten mellem kastanjen, som virkelig har været en basisfødevare hernede, og lidt fattigmandskost som kartoflen i nord, og så de enorme arealer, der bliver brugt til vindyrkning. Selvfølgelig også basisvin - men også finere vin til de riges bord - her i næsten samme område!
    Der er ingen større byer på vores vej, men masser af landsbyer med stenhuse og tilgroede og mosbeklædte stendiger mellem græsmarker og skov, som vidner om, at vores forfædre har været meget flittige til at ryde marker for sten i sin tid!
    Landsbyerne omkring floden Lot, som vi kommer til sidst på dagen, er meget velbevarede, og nogle totalt friholdt for nybyggeri, så det er nærmest som et lille frilandsmuseum at gå rundt i! Vi overnatter ved kanten af floden Lot og landsbyen Saint-Cirq-Lapopie.

Mellem Lot og Dodogne

October 17, 2020 in France ⋅ 🌙 8 °C

Vi cykler lidt langs floden Lot og kommer til et stykke af en gammel sti, som i sin tid blev brugt af heste og muldyr, som trak flodpramme op mod strømmen. Stien er flere steder hugget ind i kalkklipperne, og med morgentågen over floden, er det meget stemningsfuldt. Derefter sætter vi GPS’en på landsbyen Rocamadour, og lader den bestemme vejen! Nogle gange lokker den os ud på grusveje, og finder underlige, små genveje, som vi ikke kan køre på, men i dag leder den os af nogle af de smukkeste små veje, vi har kørt på endnu. Ikke drabelige og storslåede bjergveje som i Alperne eller Mercantour, men smalle veje med stendiger langs siden og efterårsgyldne lave egetræer. De fører os gennem et tørt og undseeligt landskab, hvor man engang lige akkurat har overlevet med lidt geder, får, kastanjer, valnødder og hvad man ellers har kunne få til at gro! Måske er det også fordi solen er kommet frem, med en efterårsblå himmel, at det hele ser så idyllisk ud?! Og landsbyerne fortsætter som i går. Blege kalkstenshuse med mørkebrune tegltage. Små kviste på tagene, som de kalder for dueslag. Og duerne har sikkert også været et bidrag til overlevelsen her i gamle dage. Rocamadour er en gammel pilgrimsby med en kirke og et slot der ligger højt oppe, klinet op af den stejle bjergskråning. Efter en vandretur til toppen, fortsætter vi nordpå mod floden Dodogne. Vi når den ved landsbyen Carennac, og fortsætter så et lille stykke langs floden mod vest, til vi finder en parkeringsplads ved flodbredden. Solen står lavt, og det har været endnu en flot oktoberdag.Read more