Peru
Nazca

Nazca Lines

October 15, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 24 °C

On the way to Arequipa we stopped at Nazca to see some of the ancient Nazca Lines, which depict different figures like animals, from the viewing tower. Just on time to see another sunset. After the dinner stop we had a 12 hour night bus awaiting.Read more

Nazca

September 16, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

Anders dan de vorige dag, schijnt het zonnetje al als we opstaan. Het is dan ook eerder dan gister lekker om op een bedje bij het zwembad te ploffen. Prima ochtendje voor het regelen van wat praktische zaken en om te chillen en te kijken naar de kolibries die de nectar uit de bloeiende agave smikkelen - idyllisch :) Rond het middaguur checken we uit en pakken we de taxi naar Ica. We laten de georganiseerde chaos van Huacachina achter ons en pakken de bus naar Nazca. De rit duurt zo'n 2,5 uur en we rijden steeds verder heuvelachtig woestijngebied in. Op wat groene (waarschijnlijk zwaar geïrigeerde) velden na, is alles kaal en dor. We bevinden ons duidelijk in een van de droogste gebieden van de aarde en zien alleen wat groen rond diepere dalen en langs riviertjes (mogen geen naam hebben, maar hebben namen als 'Rio Grande' :). Even voor het plaatsje Nazca ligt een grote vlakte waar de Nazca lijnen liggen afgetekend. Voor nu rijden we er alleen langs. Vanaf de weg zien we een klein stukje van 'de boom'.
    Het hotel ligt gelukkig op twee radslagen afstand van het busstation. Het is het mooiste gebouw uit de omgeving en de binnenplaats is een plaatje. Misschien nog idyllischer dan in Huacachina... Toch moeten we eerst nog even onze vlucht over de Nazca lijnen regelen voor morgenochtend. We informeren wat en eten een verlate lunch. Na het boeken (en een betere prijs onderhandeld te hebben) wordt het tijd om onze coupon voor een welkomsdrankje - Pisco Sour - te verzilveren naast het zwembad. Als de zon onder is gegaan, gaan we, ondanks de late lunch, weer op pad voor diner. We nemen de Lonely Planet tip over en eten heerlijke steak van de grill. De porties blijven een dingetje... veel te veel eten! Vol, maar voldaan gaan we terug. Morgen staat ons een mooie vlucht te wachten.

Nasca

October 2, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 26 °C

Am Mittag in Nasca acho simer scho bide Bushaltestell überrumplet worde vo Agebot für e Flug über die berüehmte Nascalinie.
    Mir sind drufabe gad a Flughafe gfahre worde und is Flugzüg igstige.
    Es isch iidrücklich gsi, wie viel Figure und Forme id Wüesti inegmeisslet worde sind und mit was fürere Präzision!
    Ufere Flächi vo 500 Quadratkilometer hets Figure vo 10 bis mehrere hundert Meter. Sie sind vode Nasca- und Paracaskultur vo 800 v. Chr bis 600 n. Chr. erschaffe worde.

Nazca Lines

August 16, 2018 in Peru ⋅ ☀️ 24 °C

Leider ging es dann heute morgen doch erst um 7 Uhr los. Aber ab dann ging es auch wirklich schnell: Einchecken, Sicherheitskontrolle und ab ins (sehr kleine) Flugzeug. Wir saßen ganz hinten und hatten viel Platz ! Erstmal gut, aber wir haben schon von einigen gehört dass vielen Passagieren während der Fahrt etwas schlecht wird... der Flug war aber eigentlich relativ entspannt. Es hat sich zwar viel gedreht, aber dafür auch langsam und ohne zu ruckeln. Also hatten wir ohne Zwischenfälle einen perfekten Ausblick auf die Nazca Lines 😬 wir hatten uns das Ganze irgendwie größer vorgestellt, aber cool war es auf jeden Fall die alten Bilder aus der Höhe zu sehen!
    Jetzt warten wir auf unsere 10 stündige Busfahrt nach Arequipa - wir freuen uns schon 😴

Another one bites the dust

January 27, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 33 °C

An dieser Stelle würdet Ihr heute über die endgültige Entschlüsselung der Nazca-Geoglyphen seitens eines ehemaligen Solinger Hemdenverkäufers lesen, wenn ich vormittags am bereits gebuchten Rundflug hätte teilnehmen können. Aus Gründen, die ich hier nicht im Einzelnen erläutern möchte, ging dies aber nicht. Nur so viel: Ich bin Johnson & Johnson sehr dankbar, dass sie Immodium akut erfunden haben, denn das versetzt mich wenigstens in die Lage, nachmittags aktiv werden zu können. Was die Linien anbetrifft: Immerhin habe ich einen Aufkleber erworben (den Kolibri, glaube ich, vielleicht ist es auch der Kondor), der jetzt meinen rechten Seitenkoffer ziert.

Statt Kultur also Spaß in einem Fahrzeug, dass nur noch entfernt an einen Nissan erinnert. Aber José, der aus Nazca stammt und - nachdem ich seine Fahrkünste gelobt habe ("very good driving, amigo") - mir mit ernstem Gesicht versichert, dass er gerne einmal bei der Paris-Dakar mitfahren würde. Dafür reicht es vielleicht nicht ganz, und so steuert er seit 7 Jahren seinen roten Touristenkäfig in die Wüste hinein und wieder hinaus. Zwar machen wir einen kurzen Stopp an einem 2000 Jahre alten Lehmziegelbau (Adobe Bauweise, klingt nach Software, meint aber handgeformte und luftgetrocknete Lehmquader und daraus errichtete Bauwerke), aber die Wissensvermittlung steht seitens José nicht im Vordergrund und wird auch von der Gruppe (Karin, Martin, Bernd, Oliver, ich) nicht eingefordert.

Statt dessen gewinnt der Wunsch nach Getränken an Bedeutung. Wie aus dem Nichts treffen wir auf eine kleine Siedlung mit - wie wir erfahren - 5 Familien und ungefähr 15 Menschen. Ich vermute, der Getränkehandel ist die einzige Haupteinnahmequelle und komme zum Ergebnis: Da ist noch viel Luft nach oben. Immerhin gibt es im Ausschankraum einen grünen Plastikstuhl, und das etwas fahle Licht läßt Oliver ein wenig nach Indiana Jones aussehen. Ich glaube übrigens, dass 99% aller Sitzgelegenheiten in Peru Plastikstühle sind. Wahrscheinlich hat man in diesem Land vor Erfindung des Plastikstuhls ausschließlich gestanden.

Abschließend zeigt uns José seine beeindruckenden Fahrkünste in den Dünen. Zuvor hat er ordentlich Luft abgelassen und per Hand Differentialsperren aufgeschraubt (interessanterweise pumpt er später aus zwei knallvollen Reservereifen wieder Luft zurück in seine 4 Pneus, der Mann ist ein Stratege). Wenn sein rotes Monster über einen Dünenkamm nach vorne kippt, dann erinnert das stark an den Moment, wenn der Silverstar im Freizeitpark Rust seine rasende Fahrt nach unten aufnimmt (@familiy: Erinnert Ihr Euch, dass Rike immer im ersten Wagen sitzen wollte?).

Schließlich zaubert José die Sandboards hervor, händigt sie aber erst aus, nachdem er sie gewissenhaft gewachst hat. Das macht die Biester tatsächlich ordentlich schnell. Oliver macht auf dem Board eine sehr gute Figur (@Amelie, Christoph, Felix: Das wäre wirklich (!) etwas für Euch!). Der Rest der Gruppe muss stilistisch etwas improvisieren. Der Song zum Bild? Na klar: "Another one bites the dust" (Queen,1980)

Oase des Donners

January 26, 2018 in Peru ⋅ 🌙 25 °C

25 mm Niederschlag ist nicht viel pro Jahr, verglichen mit den etwa 900 mm in Solingen. Dass Huacachina trotzdem grün leuchtet, liegt daran, dass die Oase von einem unterirdischen Fluss aus den Anden gespeist wird. Wir legen dort einen Stopp ein und treffen auf eine bizarre Welt. Die palmengesäumte Idylle mit Tretbooten ist nämlich von hohen Dünen umgeben, die nach hemmungslosem Buggyfahren und Sandboarden schreien. Und so stellen wir die Bikes in unmittelbarer Nähe von martialisch aussehenden Spaßfahrzeugen ab, die von donnernden Chevrolet-8-Zylindern angertrieben werden. Die Werkstatt unter freiem Himmel wirkt auf den ersten Blick nicht übermäßig aufgeräumt, aber man scheint zurecht zu kommen.

Während der Weiterfahrt nach Nasza steigt das Thermometer auf 38 Grad. Viel Trinken, ich weiß. Abkühlung bringt auf den letzten 100 km ein ziemlich starker Seitenwind. Ich fahre am Ende der Gruppe und erfreue mich an der Schräglage der anderen, obwohl die Strecke schnurgerade verläuft. Damit Ihr wach bleibt, einmal wieder eine kleine Quizfrage: Wir fahren nach Süden, de Wind ist auflandig ... welche Seite des Reifens fahren wir stärker ab?

Unser Tagesziel ist Nazca, das ist dieser Ort mit den Bodenlinien, die man nur von oben als zusammenhängende Gebilde ("Geoglyphen") erkennen kann. Ihr habt bestimmt schon einmal eine Reportage auf 3Sat dazu gesehen (in meinem nächsten Leben möchte ich übrigens Reisereporter werden, vielleicht beim ZDF, ich vermute, die Budgets sind im öffentlich-rechtlich für so etwas noch ordentlich vorhanden). Wie immer gibt es zu den Nazca-Linien jede Menge Theorien, wie immer bleibt aber am Ende unklar, was sich die Menschen vor 2000 Jahren dabei gedacht haben. Mal sehen: Da morgen Rasttag ist, haben wir ausreichend Gelegenheit, der Sache auf den Grund zu gehen. Ich werde berichten.

Lima-Nazca

August 12, 2019 in Peru ⋅ ☀️ 22 °C

Départ matinal pour prendre le bus de 7h15 direction Nazca. Le bus est top ce qui rend le long trajet pas si désagréable... Enfin arivés à Nazca vers 16h, on s'occupe de gérer la réservation pour le vol au dessus des fameuses lignes du lendemain et ensuite enfin nous faisons notre premier repas de la journée!
    Nous passons la soirée au tout petit planetarium qui se loge dans un bel hôtel de Nazca. Là on assiste à la projection d'un documentaire sur les lignes et leurs origines, puis un astronome nous emmène en plein air pour nous donner des explications sur les constellations et nous montre Jupiter, Saturne et la Lune avec un télescope. Très bonne expérience, atypique et instructive.

Ascension de Cerro Blanco

January 5, 2017 in Peru ⋅ ⛅ 27 °C

Très tôt ce matin, nous partons à l'aventure pour faire l'ascension de Cerro Blanco. Du haut de ses 2070 mètres, cest la plus haute dune de sable au monde! Et pour la monter, on doit partir tôt le matin, très tôt!

Donc on s'est levé à 3h45 et sommes partis à 4:30 avec nos sacs à dos, munis de bananes, mangues et arachides pour une éventuelle fringale et surtout, d'eau. Nous allions en avoir besoin, car la première partie de la marche nous a pris plus de 3 heures pour nous amené jusqu'au sommet de la majestueuse dune. On a débuté avec une marche en montagne, relativement standard mais aux allures désertiques avec des petits arbres et surtout des cactus. En plus on était dans la brume, c'était comme magique et totalement silencieux. Nous étions les seuls à marcher sur ces montagnes, bien c'est normal à cette heure vous nous direz mais c'était tout de même spécial! Par la suite on est arrivé dans la partie sablonneuse où nous avons gravis dune après dune pour arriver au sommet.

Magnifique! Majestueux! Fantastique! C'était juste incroyable. La vue panoramique était d'une splendeur. Il y avait plusieurs dunes de sables et des montagnes plus basses au loin qui donnaient un magnifique spectacle.

En complément, nous avons même fait du sandboard pour redescendre la dune!! 1500 mètres de dénivelé! Yeah!!! C'était quand même assez dure, mais ça valait le coup. Notre guide nous a même dit qu'à chaque année en septembre, il y a des compétitions sur cette dune. Il y a 2 ans, il a fait cette compétition et parmi les 50 participants professionnels et sponsorisés par Billabong, et d'autres compagnies, notre guide s'est classé 10ième et cela lui a pris 10 minutes pour la descendre! Team Nazca! Ok ok! Il n'avait vraiment pas le même type de board que nous, car ça nous a pris environ 1 heure!! :-) Mais quelle magie!

Après la descente, il nous restait encore 1 heure de marche. Et, cerise sur le sundae, la vue y était magnifique en longeant les parois des collines.

Voilà pourquoi on aime l'aventure! Ça peut être dure! Ça peut être épuisant! Mais c'est au final tellement épanouissant!

Retour à l'hébergement à 11h30, dodo et on relaxe. Après notre récupération, on marche un peu au centre-ville pour faire les boutiques. L'objectif était d'aller voir un spectacle d'une quarantaine de minutes au planétarium de Maria Reiche. La présentation était en français et nous étions les deux seuls à y assister! C'était fort intéressant et nous y avons appris d'autres détails sur les lignes de Nazca. Entre autres, les deniers chiffres indiquent qu'il y aurait quelques 10 000 lignes et plus de 200 dessins! Ça fait du stock! Maria Reiche est pour beaucoup dans toute cette histoire. Elle a vraiment consacrée sa vie à Nazca et aux lignes en les cartographiant, les mesurant, les restaurant et en les protégeant. Elle a vécu pauvrement dans la ville et a reçu de l'aide de la communauté et de sa sœur d'Allemagne. Au final, elle a reçu la nationalité péruvienne et est décédée en 1998. Nous avons donc visité la chambre d'hôtel qu'elle a occupé pendant plus de 20 ans.

Après tout ça, nous sommes allés casser la croûte et nous coucher pour une bonne nuit de sommeil. Je crois qu'on l'a bien mérité!

Buanas noches!

Die Nazca-Linien

August 25, 2017 in Peru ⋅ ☀️ 26 °C

Nachdem wir uns vom Bustrip erholt hatten haben wir uns einen Taxifahrer gesucht der uns zu den Aussichtspunkten in der Wüstenebene um Nazca bringen sollte. Nach einigen Verhandlungen kam uns die Fahrt von 23km hin und zurück bei 2h Dauer und auf zwei Sehenswürdigkeiten beschränkt auf 60 Soles, 15€. Das ist zwar viel aber im Rahmen. Unser Fahrer sprach recht gut Englisch und hat uns auf viele Details aufmerksam gemacht, kannte auch einige Hintergrundinformationen.
    Die Linien und Bilder liegen in einem mineralreichen Gebiet mit viel Eisen im Oberflächenbereich. Diese Eigenschaften, hohes Gewicht der obere Schichten, hat wohl dazu geführt dass die Bilder auch nach 1500- 2000 Jahren noch gut zu sehen sind obwohl sie nur 2-5cm tief sind. (im Durchschnitt) Der Sinn ist immer noch umstritten, von religiösen Pilgerwegen bis zu astronomischen Kalendern.

Nazca, een oasis, Paracas reserve & Lima

February 10, 2019 in Peru ⋅ ☀️ 25 °C

Het is alweer langer geleden dan ik doorhad, sorry.

Vanaf Colca Canyon kwamen we in Nazca eindelijk 12uur te laat aan door onze verschrikkelijke reis (zie laatste blog). Gelukkig verbleven we hier bij een couchsurfings adres (Ana & Juan). Hier hadden we 1 nacht gepland, maar konden gelukkig 2 nachten blijven. Juan had de vlucht over de Nazca lines voor ons geboekt de volgende dag, dus dat was super.

Nazca lines zijn lijnen in de aarde waarvan nog steeds onduidelijk is of het een kalender is, astronomische tekens zijn of dat het bescherming bood. Het zal altijd een mysterie blijven hoe ze deze lijnen (super recht en symetrisch) hebben kunnen maken in hun tijd 400 tot 650 na Chr.
    Hier hebben we een korte vlucht (40 min) overheen gehad. Dit was ook genoeg, aangezien iedereen problemen had zijn/haar buik vanwege het schommelen. Gelukkig heeft er niemand overgegeven 😊
    Hierna zijn we met wat vrienden van Juan op pad geweest. Eerst de aquaducts. Dit is een systeem, ook ontworpen door de Naza-people, waardoor er altijd water was, zelfs in deze woestijn. Er staat en stroomt nu nog steeds water door.

Vervolgens een fles Cachina (fles grapewine) gekocht en we zouden gaan zwemmen in de rivier. Dit water was zo bruin dat ik er niet in geweest ben 😅. 's Avonds met z'n allen een hapje gegeten en de dag erna doorgegaan naar Ica.

Hier het centrum wat verkend en de volgende dag Huachachina bezocht. Dit is een oasis in het midden van de woestijn. Erg gaaf om te zien. Hier lekker gerelaxed aan het water van de oasis en de zandduinen beklommen voor zonsondergang.
    De dag erna naar de Tacama winery geweest. Hadden gehoopt dit op valentijnsdag te doen, op "date", maar we waren ern dag te vroeg helaas. Desalniettemin een interessante tour en lekker geluncht.

Op donderdag zijn we naar Paracas gegaan. Dit staat bekend om het Ballatas eiland en Paracas reserve. Wij besloten om alleen naar het reserve te gaan. Dus voor vrijdag fietsen gehuurd, om 6.15u de wekker en op de fiets. Al met al 42km gefietst, helaas was de weg super slecht en ik niet meer gewend aan fietsen, dus dat heb ik wel een paar dagen gevoeld 😅

Dezelfde avond doorgegaan naar Lima. Hier hadden we wederom een couchsurfingsadresje (Luiz). We kwamen 's avonds laat aan en besloten direct naar zijn huis te gaan. We waren uitgenodigd voor een feestje met vrienden, gelukkig dat we die hadden afgewezen, aangezien ze pas rond 5uur terug kwamen. Zijn vader was zo vriendelijk ons binnen te laten. Op zaterdag zijn we naar de wijken Barranco en Miraflores geweest. Dit zijn de bekende wijken van Lima, Barranco bekend om de graffiti (was niet zo veel als in Valparaíso, Chile), maar nog wel wat leuke stukken. Beide wijken liggen aan de zee en hebben veel groen. Dit geldt trouwens voor alle wijken die wij gezien hebben in Lima, een erg groene stad. Die avond een rustig avondje gehad, want we hadden afgesproken die zondag uit te gaan met Luiz. Hij had op zondagochtend zijn laatste examen van zijn studie. En dat moet gevierd worden natuurlijk. Dus die avond uitgeweest met Michaela, Luiz en Nany (een vriendin van Luiz). Eerst naar wat andere 'couchsurfers' die al 3 jaar in een camper aan het rondtouren waren. Vervolgens naar een club. Hier mochten we gratis naar binnen en mochten we zelfs het VIP gedeelte in. Achteraf bleek dat de normale kaartjes al 30sol waren, de VIP het dubbele denk ik. Hier meegdaan met de Peruvianen en een fles pisco gekocht. Deze koop je met een groepje en je zet 'm op de grond als je aan het dansen bent. De hele avond waren er optredens van Peruviaanse bands, waaronder Danielle Darcourt. Zij is een hele bekende hier. Al met al een leuke avond gehad.

Die dag erna de nachtbus naar Huaraz genomen. Hier kwamen we op dinsdag om 7u aan. Gelukkig konden we wederom het hostel in en even een paar uurtjes slapen. 's Middags een trip naar Lake Paron geboekt. Dit was 1 uur in een minibusje, vervolgens kwamen we in een plaatsje Caraz wat bekend staat om de aparte smaken ijs (avocado, bier en vele fruitsoorten). Dus hier een ijsje gekocht natuurlijk 😉
    Vervolgens nog 2uur in de bus en toen kwamen we bij Laguna Paron uit. Een gaaf lichtblauw gletsjer meer. Hadden redelijk geluk met het weer, zelfs even zon gehad (maar ook hagel 😅), dus toch nog paar mooie foto's kunnen maken. Vervolgens weer 3 uur terug het busje in. Omdat we dit niet nog een keer wilden hebben we de volgende dag de bus genomen naar Trujillo, dus hier kwamen we op donderdag aan.

Omdat het al weer een mooi lang stuk is, doe ik van de week het stuk van afgelopen week 😎

Hierbij de foto's van Nazca.

Nazca, Наска, Provincia de Nazca, Nasca, NZC, ნასკა, Naska, Płaskowyż Nazca, Placa de Nazca, 納斯卡