Portekiz

Buradaki gezgin
    • Gün 3

Dag 3: Hopping naar Flores

1 Haziran, Portekiz ⋅ ⛅ 20 °C

Opnieuw een vroege ochtend vandaag, met de uber om 4u naar de luchthaven van Lissabon. Vandaag hoppen wij verder van Lissabon -> Sao Miguel (grootste azoor) -> Flores (meest afgelegen/groene azoor). Tussen onze vluchten door genieten we van een dagje in de hoofdstad van de Azoren, Ponta Delgada (in Sao Miguel).

Omstreeks 8u lokale tijd komen we al toe, het uurverschil met thuis bedraagt nu al 2u. We beginnen onze dag met een blitsbezoek aan de stad, waarna we ons naar de Jardim Antonio Borges begeven voor uitgebreid ontbijt tussen de exotische bomen.

Onze honger gestild, begeven we ons opnieuw richting stadje om enkele boetiekjes en souvenirshops te verkennen. Hierna trekken we richting een ananasplantage, een lokale highlight. We zien hoe de ananasplanten gedurende twee jaren groeien alvorens de oogst. Na afloop van het bezoek proeven we de vruchten van twee jaar zwaar werk. We drinken ook een ananasbiertje en een verfrissende ananas-infusion.

Tot slot brengen we nog een bezoek aan de mooie Jardim José do Canto. Daarna is het opnieuw richting luchthaven, waar we gelukkig onze zakken veilig konden opbergen gedurende de dag.

Onze vlucht naar Flores is weinig op aan te merken. We hebben geluk met het weer en niet al te veel last van turbulentie of ruw weer. Onze airbnb-hosts zijn alvast schatten van mensen. Door de verlating van onze vlucht zijn alle eetgelegenheden en supermarkten op het eiland al gesloten. Ze maken voor ons een huisgemaakte groentepizza en doen inkopen voor ons ontbijt van morgenvroeg.

Morgen meer vanuit het prachtige Flores!

• Gün 4

Dag 4: Flores

2 Haziran, Portekiz ⋅ ⛅ 18 °C

Gisterenavond zijn we goed gearriveerd op Flores, de meest afgelegen maar misschien ook de groenste azoor. Onze dag vandaag bevestigd deze bevindingen

Vandaag staat er een wandeling op de planning. 12 kilometer en 500 hoogtemeters in het meest oostelijke deel van het eiland. Dit deel van het eiland staat bekend voor de vele watervallen die van de knalgroene kliffen kletteren. We spotten er dan ook tientallen tijdens de wandeling.

Na de wandeling is het tijd voor een snel bezoek aan de lokale supermarkt, zodat we eten hebben voor vanavond op het appartement. De keuze in de supermarkt is beperkt, maar er is wel een volledig rek met sardientjes voorradig.

We sluiten onze dag af in de tuin van ons huisje met lekkere wraps gevuld met chili sin carne. Morgen steun er een heuse trip naar het nabij gelegen (kleine) eilandje Corvo op de planning en een bezoek aan de caldeira waarvoor dit eiland bekend staat. Tijdens het boottochtje zullen we mogelijks dolfijnen en walvissen kunnen spotten.

• Gün 5

Dag 5: Corvo

3 Haziran, Portekiz ⋅ ☀️ 18 °C

Vroeg uit de veren vandaag voor onze trip naar het buureiland van Flores: Corvo. Al zijn we dat intussen wel gewend, dus om 7u30 is opstaan is voor ons een eitje.

We begeven ons naar de haven van Flores en gaan aan boord van een Zodiac-bootje voor de oversteek van het Flores-Corvo kanaal van zo’n 15-20 km. De zee is ruw op onze eerste oversteek, een heus avontuur midden in de Atlantische Oceaan op het bootje.

Eenmaal aangekomen krijgen we een typische Azoreaanse plonsbui over ons en in het eiland volledig betrokken. Geen probleem zegt onze sympathieke chauffeur, het weer kan zeer snel veranderen. We rijden alvast naar de top van de caldeira, waarrond onze wandeling van de dag gepland is.

Eenmaal boven aangekomen is alles mistig. We beslissen toch te vertrekken. Het blijkt een goede keuze, want na een honderdtal meter, verschijnen de eerste opklaringen. De wandeling rond de caldeira van zo’n 5km is toch intens.

Om 15u is het Corvo opnieuw de rug toe te keren. Het was een heuse ervaring, een hele andere wereld dan de onze. Gedurende onze boottocht terug hebben we nog het geluk om wat springende dolfijnen te spotten en passeren we nog langs impressionante Florentijnse kliffen.

We kunnen enkel stellen dat het opnieuw een zeer geslaagde dag was hier!

• Gün 6

Dag 6: Flores

4 Haziran, Portekiz ⋅ ☀️ 19 °C

Vandaag staat er opnieuw een heus avontuur op de planning: canyoning. We rijden tot net voorbij het hoofdstadje Santa Cruz da Flores en geven ons leven in de handen van gids Hugo voor een avontuur dat ons nog lang bij zal blijven.

Canyoning houdt in: een combinatie van wandelen/glibberen door de riviervallei, afgewisseld door verschillende sprongen, rappels, death-rides en glijbanen af de watervallen die we onderweg tegenkomen. De hoogste van de dag bedroeg zo’n 18 meter. Tijdens het canyonen wanen we ons bij momenten in een zijtak van de Amazone-rivier, er is geen vierkante meter te spotten die niet knalgroen ziet van het plantenleven. Gelukkig is de lokale fauna wel minder exotisch dan in de Amazone, bedenken we ons terwijl we zwemmen in de rivier.

We kunnen spijtig genoeg nog geen foto’s delen van dit avontuur aangezien gsm’s en canyoning niet combineerbaar zijn. Van zodra we de foto’s doorkrijgen van de organisator, delen we deze zeker hier.

In de namiddag vullen we onze tijd nog met een ritje rond het eiland en bezoeken we de plekken die we nog gemist hebben bij onze omzwervingen de afgelopen dagen.

De avond sluiten we af op restaurant bij de broer van onze Airbnb-hosts: Casa do Rei in Lajes das Flores. Ik geniet er voor het eerst van lekkere Azoorse seafood en Katrien eet een pompoenomelet met zoete aardappel.

Morgen rond het middaguur vliegen we door naar ons volgende eiland: Sao Miguel.

PS: Gisteren blijkbaar totaal vergeten om ons filmpje van de dolfijnen te posten, dus bij deze.

• Gün 8

Dag 7-8: Sao Miguel

6 Haziran, Portekiz ⋅ ☁️ 20 °C

Vandaag een kort reisverslag van onze afgelopen twee dagen.

Gisterenochtend vertrokken we uit het mooie Flores. We hebben absoluut genoten van onze tijd hier op dit mooie eiland. Onze vlucht vertrok omstreeks 12u30. De luchthaven is hier gelukkig zo klein dat we na het droppen van de auto en baggage, nog een kleine wandeling kunnen maken door het centrum in afwachting van onze vlucht. We maken nog een blitzbezoek aan de ‘piscinas naturais’ van Santa Cruz de Flores, waar je tussen de rotsen in natuurlijke waterpoelen kan baden. Spijtig genoeg hebben we vandaag geen tijd meer om zelf te plonsen.

Onze vlucht verloopt vlot en we komen heelhuids aan op Sao Miguel. We moeten onze Citroën van op Flores spijtig genoeg inwisselen voor een minder vlotte Nissan Micra. Katrien zal de Citroën hard missen tijdens het rijden.

Na goed aangekomen en gesetteld te zijn in Sao Miguel, hebben we nog een reservatie in de warmwaterbronnen Poca de Dona Beija. Deze warmwaterbaden (+/- 39 graden) worden verhit door de resterende vulkanische activiteit van het eiland. We genieten en ontstressen in de thermal baths ‘by night’.

Na een nachtje slapen staat er vandaag opnieuw een wandeling op de planning rond de caldeira en meren van Sette Cidades, in het meest westelijke stuk van Sao Miguel. In totaal wandelen we zo’n 13,5 km rond de kraterrand. Het weer is opnieuw goed en ideaal voor een wandeling.

Na de wandeling begeven we ons opnieuw naar de rotsbaden (Piscinas Naturais), maar ditmaal in de buurt van het strand van Mosteiros. Deze keer hebben we wel tijd om te plonsen in de baden en genieten we ook van een rustmomentje op de rotsen.

Onderweg naar ons appartement stoppen we nog bij een restaurant waar Katrien een veggie hamburger eet en ik een verse vis.

Morgen staat er whale watching op het programma! 🐳 🤞

• Gün 9

Dag 9: Sao Miguel

7 Haziran, Portekiz ⋅ ☁️ 21 °C

Onze dag begint vroeg. We willen zeker op tijd bij de boot zijn voor onze Walvisexpeditie (opnieuw op een zodiak-bootje, maar deze keer wel een grotere). We krijgen een hele uiteenzetting over de verschillende soorten dolfijnen en walvissen die we mogelijks kunnen spotten in de baai van Ponta Delgada.

Na de uiteenzetting worden we helemaal uitgekit met zwemvesten en regenbroeken (zie foto Katrien) en begeven we ons richting oceaan. Al snel komen we middenin een groep van de Atlantic Spotted Dolphins. Onze gids Jessica geeft ons een uitleg over de dieren, en op het einde geven ze ons nog een mooie show door vinnig weg te springen van de boot. Waarschijnlijk waren ze ons gewoon beu, maar we klagen in ieder geval niet.

Wat verder komen we nog meer van deze dolfijnsoort tegen, tientallen, we spotten ze rond de volledige boot, waardoor het niet altijd eenvoudig is ze te filmen of fotograferen. Ze verschijnen overal en nergens boven het wateroppervlak.

Hierna begint de zoektocht naar de Sperm Whale (Potvis), de enige walvissoort die het ganse jaar door gespot kan worden in de Azoren. De potvis is een eenvoudigere (maar nog steeds moeilijke) walvissoort om te spotten, aangezien deze tussen het duiken door steeds enkele minuten aan de oppervlakte blijft.

Bij het begin van de zoektocht zien we in de verte de kenmerkende spuit van een Potvis, maar vanaf we in de buurt van de walvis komen, duikt deze spijtig genoeg opnieuw naar beneden. Ook de volgende paar keren komen we nét te laat om deze te spotten. Helaas is de tijd van onze tocht om en moeten we terugkeren naar de haven.

Dan zien we plots, onderweg terug naar de haven, onverwachts een potvis en een jong opduiken aan de voorkant van onze boot. Onze gids is zelf wat verbaasd, aangezien de boten meestal aangestuurd worden door spotters vanaf het land en op zee. Zo slagen we er toch nog in een walvis (en jong) van nabij te zijn. Spijtig genoeg hebben we de iconische foto van de staart gemist, maar we hebben deze wel met onze eigen ogen gezien. Als alternatief heb ik dan maar de foto van vandaag af de website van de touroperator gehaald 😉. Dit is mogelijks niet dé staart die we zagen neerplonsen, maar het is wel dit dat we met onze eigen ogen hebben gezien.

Na een opwindende ochtend nog een kort bezoekje aan Ponte Delgada om de laatste zaken hier van onze to do lijst te vinken: gratis uitkijktoren in het stadshuis ✅ lunch in koffiebarretje ✅ tweedehands kleedje gekocht (Katrien) ✅ Azoorse bladwijzer ✅ . Ons korte bezoekje loopt toch wat uit de hand, want wanneer we vertrekken is het al bijna 4 uur.

We sluiten onze dag af met een cocktail en mocktail in beachbar Tikatula achter onze hoek, en gaan daarna nog langs de supermarkt om te dineren in ons apartement.

Alweer een geslaagde reisdag achter de rug!

• Gün 10

Dag 10: Sao Miguel

8 Haziran, Portekiz ⋅ ☁️ 19 °C

Onze voorlaatste dat al in dit mooie archipel. Vandaag hebben we weer een hoop activiteiten op onze planning staan.

We starten onze dag met een bezoek aan Cha Gorreana, de laatste theefabriek en plantage op het eiland en in gans het Europese continent (volgens henzelf). We krijgen er een rondleiding met gids doorheen de fabriek en zien de diverse machines aan het werk.

Hierna is er nog tijd voor een snel ontbijt in de cafetaria van de theefabriek en een bezoek aan de gift shop. Daarna maken we ook nog tijd voor een wandeling door de theevelden, met de eindeloze rijen theeplanten. We zien er zelfs live enkele hagen oogsten.

De theefabriek bevindt zich in het dorpje Maia. Katrien is hier op Sao Miguel volledig gevallen voor de ‘piscinas naturais’ natuurlijke zwembaden/poeltjes in de rotsen. Een kort bezoekje aan de piscinas naturais van Maia kan dus niet ontbreken.

Na de ochtendactiviteiten in Maia, sluiten we onze middag af met een kort bezoek aan Villa Franca do Campo, de oude hoofdstad van het eiland, tot deze in 1522 bijna volledig verwoest werd door een vulkaanuitbarsting en aardverschuiving.

Tot slot brengen we nog een tweede bezoek aan een ananasplantage, die van A. Arruda. We sluiten onze dag af met avondeten in Santo Seitan in Ponta Delgada.

• Gün 2

Ponta Delgada

26 Mart 2023, Portekiz

First day, fighting no sleep. Picked up Nicole and Chris from the airport and managed to see most of the town before a quick dinner and now bed.

We are exhausted but are ready for another exciting day tomorrow!Okumaya devam et

• Gün 7

As ready as I will ever be

2 Nisan 2023, Portekiz ⋅ 🌬 13 °C

Whilst in Sao Miguel, I saw people abseiling down a waterfall and thought... Ooh I want to do that! But unfortunately it was not meant to be.

When I landed in flores, I saw a sign and immediately emailed to ask if they had availability on either their intro or discover canyoning (discover was probably a bit of a push but I really wanted to do it). Unfortunately, they had no one else going BUT would take me if I paid a surplus.

So anyway, long story short, today I went canyoning and oh my god it was worth every penny!

Marco was the best guide and somehow managed to get me to safely rappel down a 45m waterfall by myself (I definitely oversold my abilities).

In the afternoon, I also went for a couple of hikes.

What a great last day of being 30!

• Gün 8

Terceira -> Pico

21 Mayıs 2023, Portekiz ⋅ ☁️ 18 °C

Erneut hieß es, früh aus den Federn, aber zum Glück nicht so früh, wie beim letzten Transfer-Flug. So konnten wir noch in aller Ruhe im Hotel frühstücken, bevor wir Richtung Flughafen fuhren.

Der Flug war wieder unspektakulär und entsprach der Strecke Hamburg - Bremen. Jetzt sind wir auf Pico, der zweitgrößten Insel der Azoren. Was auffällt, sind kaum Kühe, dafür jede Menge Weinberge, bzw. Kleine Abteile, die durch Mauern aus Lava-Brocken vor dem Wind geschützt werden. Das Ergebnis ist lecker!!! 🍷

Unser Appartement ist sehr schön, geht über zwei Etagen, hat eine riesige Terrasse und einen tollen Meerblick! Dafür ist das Frühstück eher enttäuschend… Am Abend waren wir noch in einem Restaurant, dessen Visitenkarten schon in unserem Hotel in Terceira auslagen. Aber die wohlhabenden Azoras nutzen wohl tatsächlich die sehr günstigen Inlandsflüge, um auf einer anderen Insel Essen zu gehen…

Die beiden Videos haben wir nicht aufgenommen, um irgendwas zu zeigen. Wir haben den „Gesang“ der Sepiasturmtaucher aufgenommen, die abends vom Meer an Land kommen. Wir haben zumindest vorher noch nie Vögel gehört, die „Aua-Aua-Aua-Aaah“ von sich geben… 😂
      Okumaya devam et

Burayı şu adlarla da biliyor olabilirsiniz:

Azores, Azoren, Açores, Asorane, Asorene, Azzorre, Região Autónoma dos Açores

Bize katılın: