Portugal

Rejsende på dette sted
    • Dag 4

Söndagsmässa

6. februar 2018, Portugal ⋅ ⛅ 14 °C

I våra ansträngningar att på kort tid anpassa oss till miljö och kultur var vi såklart på söndagsmässan i Funchal-Sé (katedralen). Vi råkade komma in fel väg och höll på att kliva rakt in i sakristian, men hittade snabbt några platser i norra skeppet, där vi försökte smälta in så gott det gick. Fullt med folk förstås, till skillnad från våra stackars präster som får prata inför några få förtappade själar. Mycket ritualer och de flesta hängde med och svarade prästen på rätt ställe. Så blev det nattvard, alla gick fram, så vi hängde på. Inget vin, bara oblat denna gång, lite torrt 😌. Efter sista bönen ville vår bänkgranne skaka hand med oss, trevligt. Sen upptäckte vi att alla skakade hand med de närmaste bänkgrannarna! Lite trevligt faktiskt.

I brist på bild på katedralen kommer här en bild på huset där vi bor.

• Dag 2

Nu har vi kommit 'hem'

4. februar 2018, Portugal ⋅ 🌧 13 °C

Varmvattenberedaren är bytt och vi har flyttat in i ’vår’ lägenhet på Rua dos Frias 3. Olga och Antonio kom och hämtade oss med bil och så lämnade vi vår fina lägenhet Casa Praça. Den var så fin så vi hade gärna bott kvar där till april... den här lägenheten har en fantastisk balkong med utsikt över hela Funchal, den är rymlig - 4 rok + stor övervåning. Övervåningen är mest som ett stort lekrum med en massa gosedjur, spel, basketkorg mm.
      Casa Praça var dock ett strå vassare, jättefräsch och ’allt’ fanns. Nåja, vi vet inte vad det skulle kostat att bo där i 2 månader... Nu bor vi här.

Dukade fram ett par glas vin på balkongen, hittade en vas med fina blommor, kan vara snyggt därute... men en vindby välte hela härligheten. Ingen större katastrof, en liter vatten rann ut på balkong och grannarna under, men dom var inte ute som tur var. Tacka vet jag taniga svenska blommor, dom välter inga vaser. Så en fantastisk fiskmiddag, särskilt Carins svärdfisk var helt superb. Vi träffade ett engelskt par som bjöd på många goda tips att utforska framöver.

Regnet smattrar hemtrevligt utanför, extraelementet är på, nu är det bara att dra täcket över huvudet och se vad morgondagen bjuder på.

• Dag 1

Det blir aldrig som man tror...

3. februar 2018, Portugal ⋅ ⛅ 15 °C

Nu sitter vi här, i en annan lägenhet än den vi bokade för 7 månader sedan! I taxin från flygplatsen fick vi ett telefonsamtal att vi inte kunde åka till ’vår’ lägenhet. Vi skulle köra till en annan adress, en annan lägenhet! Hmm, skumt! Det visade sig att varmvattenberedaren i vår lägenhet hade gått sönder och det fanns ingen rörmokare att få tag i på en lördag. Men i morgon ska vi kunna flytta in! Vi får se... vår värdinna Olga och hennes son António var förkrossade, men dom visste inget förrän de skulle städa lägenheten efter tidigare hyresgäster, så ingen skugga över dom. Vi bor nu i en jättefin lägenhet centralt i Funchal, Casa Praça, och i morgon flyttar vi!
      Planen är att vi ska bo här i 10 veckor, hemresa 10 april, så nu ska vi bli madeirianer 😉.

• Dag 14

Fina frukter och fula fiskar

16. februar 2018, Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

På fredagar är utbudet som störst i saluhallen. Alla bönder kommer till stan för att sälja sina produkter. Här är en bild på en pimpinela (andra namn pärongurka, chayote) och engelska tomater, som inte alls är tomater utan en frukt, ser mest ut som plommon, otroligt snygg när man delar den. Igår prövade vi en frukt som heter anona, (nästa bild) väldigt söt och god med vitt kött. När vi skurit den i bitar såg den ut som precis som kokt fisk, men smaken var annorlunda som tur var.

Fiskarna är alltid kul att se. Svärdfisk är en favorit, den har vi köpt ett par gånger nu, kostar 150kr kilot, inte jättebilligt, men antagligen halva priset mot vad motsvarande firre skulle gå på hemma. Den är väldigt god att bara steka och ha lite citron till!

Och så har vi espada eller dolkfisk, som är något av en nationalrätt här och väldigt populär. Den lever på 800-2000 meters djup, men går upp närmare ytan på natten för att äta och då kan den fångas med nät. När den kommer upp till ytan exploderar den av tryckförändringen och maginnehåll och inälvor kommer ut genom munnen. Den kan bli upp till en meter och ser skräckinjagande ut med sylvassa tänder. Den är lite glansig i köttet, lite lutfiskkänsla, inte min favorit...

• Dag 4

Sissi

27. december 2017, Portugal ⋅ ⛅ 19 °C

Das letzte Stück nach unten nach der Schlittenfahrt musste ich zu Fuß zurücklegen. Da die Gassen sehr schön sind, kein Problem.
      Unten in Funchal habe ich mich dann noch auf die Suche nach der Statue von Sissi gemacht. Nach ein bisschen suchen und googlen habe ich sie dann auch gefunden.
      Sehr schön ;)
      Damit endet ein ereignissreicher Tag

• Dag 2

Funchal

6. november 2017, Portugal ⋅ ⛅ 19 °C

Gut erholt starteten wir mit dem doch sehr übersichtlichen Frühstück und ich zusätzlich mit der Dosis Tabletten, die jetzt endlich sehr gut wirken. Ich war noch nicht richtig fit und das Wetter war nicht so gut gemeldet, also nahmen wir uns einen ausgiebigen Stadtbummel vor. Das Wetter war dann dich extrem gut, der Sonnenbrand wird wohl folgen, und so sind wir gleich zur Seilbahn. Nicht ganz billig, aber eine tolle Sicht auf die Stadt. Die Schlittenfahrt haben wir nicht gemacht, sondern sind auf gleichen Weg wieder runter. Die ganzen engen Gassen mit den schönen alten Gebäuden, teilweise leider verfallen, versetzen einen in eine andere Zeit. Eine Highlight war die Markthalle mit dem Fischmarkt. Die Altstadt war von zwei Kreuzfahrtschiffen doch recht überlaufen, also gingen wir in den nicht weniger älteren Teil der Stadt, der aber auf den Karten nicht so heißt. Zack war alles ruhig, alles entspannter und es war Tea Time und passend dazu landeten wir im Tea House. Mit wunderbarer Sicht vom Balkon auf einen großen Platz genoßen wir leckeren Kuchen, Kaffee und natürlich Tee. Bei insgesamt 8€ passt wirklich alles und wir werden das Tea House sicher noch einmal besuchen. Die Pause tat gut und wir gingen weiter durch die Gassen, runter zur Promenade, am CR7 vorbei und dann mal wieder ein Stück nach oben in das Hotelviertel. Wirklich was gucken gibts dort eigentlich nicht und so machten wir uns auf den Rückweg. Zum Abendessen gab es Sandwiches in der Welcom Coffee Bar. Mit 9,50€ inkl. Getränke waren wir dabei und danach auch satt.Læs mere

• Dag 5

Residencial Monaco

3. februar 2023, Portugal ⋅ ☀️ 17 °C

Well that... was fucking dreadful.

Just kidding, was certainly a bit falling apart, but we had some good fun. Let's just say you get what you pay for

Du kender måske også dette sted med følgende navne:

H. M. Borges - Madeira Wine

Bliv medlem: