Portugali

Matkaajat tässä kohteessa
    • Päivä 5

Funchal

1. huhtikuuta, Portugali ⋅ ☀️ 13 °C

Heute morgen hat uns die Sonne zum Frühstück begrüßt ☀️. Danach ging es für uns nach Funchal. Eric hat hier den ersten Spot herausgesucht - die Rua Santa Maria - eine Straße, auf der alle Eingangstüren verschieden angemalt sind. Danach ging es mit der Seilbahn ca. 15 min auf den Monte hinauf. Oben angekommen haben wir uns den Monte Palace Tropical Garden angeschaut. Dabei durfte natürlich auch die Touri Abzocke in Form einer Ananas nicht fehlen.🍍Nachdem wir wieder unten in der Stadt waren sind wir noch ein bisschen umher geschlendert und haben die Sonne genossen. Später ging es dann auf den Atlantic, um Delphine sehen zu können. Wir hatten so viel Glück, dass diese genau vor uns geschwommen sind. 🤩🐬 Bei all dem Trubel haben wir auch ein wenig vergessen, dass wir in der prallen Sonne gesessen haben und haben uns einen fetten Sonnenbrand geholt. 😄Lue lisää

• Päivä 1

Auf geht's in den Urlaub!!

6. heinäkuuta 2023, Portugali ⋅ ☁️ 23 °C

Endlich Urlaub!! Heute morgen haben wir um 10:00 Uhr den Schienenersatz Verkehr zum Flughafen nach Düsseldorf genommen. Der Flug ist pünktlich gestartet und verlief super. Nach 4,5 Stunden haben wir wohl eine der schwersten Landungen für Piloten gut hinbekommen.
      Mit dem Bus ging es dann zu unserer Unterkunft und direkt los in die Stadt, weil wir beide großen Hunger hatten.
      In einer traditionellen "Snack-Bar" haben wir eine typische Fleisch- und Fischplatte gegessen.
      Bis jetzt gefällt uns Funchal sehr gut und wir freuen uns auf unsere Zeit in Madeira :)

• Päivä 12

Wicker Toboggan Ride, Funchal

4. syyskuuta 2023, Portugali ⋅ ☁️ 64 °F

The wicker toboggan ride in Funchal, Madeira, is a unique and thrilling experience. Passengers sit in a wicker sled, guided by two carreiros (drivers), who navigate the steep, winding streets. It's an exhilarating way to descend from Monte to Funchal, offering breathtaking views and a dash of tradition, dating back to the early 19th century.Lue lisää

• Päivä 3

Cable car + Monte Palace Madeira

6. joulukuuta 2022, Portugali ⋅ 🌧 17 °C

Aangezien de namiddag er toch niet zo goed uit zag met de weersvoorspellingen besloot ik om in Funchal te blijven en verder te verkennen en niet meer een hike te starten.

Ik nam dus samen met Maciej (een hostelfriend uit Polen) de cable car naar Monte Palace en Jardim Botanica.

De Monte Palace Tropical Garden ligt op een heuveltop boven de baai van Funchal. Met de cable die vanuit Funchal vertrekt, zweef je tijdens een schilderachtig tochtje langs de berg omhoog en krijg je een adembenemend uitzicht over de stad. Wij genoten nog even van het uitzicht voor we in een wolk belandde en dus niks meer zagen. Vanaf Monte Palace zou je een prachtig uitzicht over de stad moeten hebben. Aangekomen in de garden zaten we gelukkig boven de wolken en hadden we dus in de tuin zelf toch nog wat zicht. De tuin zelf is Japans getint en bestaat uit verschillende verdiepingen met inheemse bloemen en plantensoorten en exotische flora.

In onze prijs zat een tasting van Madeira wine, een leuke afsluiter.
      De Monte Palace was minder mijn ding. Ik vond het heel duur voor wat het was.

Sommige mensen kwamen terug in van die typische sleeën; de toboggans. Eens leuk om naar te kijken maar duurt letterlijk 1 minuut dus echt zijn geld niet waard.

De volgende stop was de Botanical garden maar die mochten we niet meer bezoeken wegens de sluitingstijd van de cable car. Misschien later deze week.

De weg terug was er eentje volledig in de regen en de wolken.

Op de terugweg naar het hostel passeerden we nog even langs de Mercado dos Lavradores: de lokale markt van Funchal waar je verse groenten, fruit en andere streekproducten kan kopen. Tip die ik kreeg tijdens de free walking tour, niet kopen daar :-) Alles veel duurder dan normaal en is meer een toeristentrap. Wel zalig om al die verschillende soorten fruitjes te proeven ;-)

• Päivä 1

Aankomst Madeira/Funchal + verkenning

4. joulukuuta 2022, Portugali ⋅ 🌧 15 °C

Finally! Start van 2 weken me-time! Nadat mn beesje 🥰 me heeft afgezet in Charleroi volgde een vlotte check-in en reis naar Funchal/Madeira.
      Een korte landingsbaan (op een brug!) met een prachtig uitzicht op het eiland bracht me helemaal in vakantiesfeer!
      Tijdens de korte shuttle naar mijn huurwagen merkte ik al dat het pittig zal worden op de baan. Vele tunnels en korte opritten en steile wegen. 🫣
      Het afhalen van de huurwagen ging heel vlot. Vanaf vandaag rij ik twee weken rond met Sisi (Seat Ibiza). Mijn Sisi gaat afzien... en dat deed ze al vanaf het begin. Bij sommige steile wegen had ze het al moeilijk! 🙈 Dat beloofd!

Aangekomen in het hostel 109 Funchal was mijn roomie Lisa reeds op de kamer (ik boekte een private room aangezien de dorm volzet was maar gaf mee dat indien er een solotraveller zich aanmeldde die zeker mee de kamer mocht delen). Een tof Frans meisje die hier op zoek is naar een appartement aangezien ze hier komt werken. Tijdelijk verblijft ze dus nog even in de hostel. Even opfrissen en dan tijd om de stad in te duiken! (Als die regenbui voorbij is 😅💦)
      Ik leerde kort de 'old city' kennen, helemaal in kerstmis sfeer met duizenden lichtjes, tal van prachtige graffiti en idyllische straatjes.

Ik probeerde een traditional dish: 'scabbard fish with banana' en 'bolo de caco' als starter. Een soort van platbrood met aardappel en look: superlekker!

Poncha is voor een andere keer, de wijn was al sterk genoeg. 😅

• Päivä 42

En vanlig dag

16. maaliskuuta 2018, Portugali ⋅ ⛅ 17 °C

Ja, nu har lugnet lagt sig efter Mattias och Felixens besök och dagarna är ’som vanligt’ igen.
      Som idag till exempel. Går ner till bageriet på morgonen och köper bröd till frukost. Äter frukost... kollar läget... vädret, wordfeud, mail och blogg, världen... sen en promenad nerför backen till stan.
      Tre stora kryssningsfartyg i hamnen, MSC Musica, Aida Blu och Berlin, de två första brukar vi se hemma också.

Går till Saluhallen, mycket folk och extra mycket grönsaker eftersom det är fredag. Köper dourada till middag, grönsaker och så hem till lunchen. Går ståndaktigt förbi restauranger och snabbmatsställen som det doftar gott ifrån. Lite överbliven pasta och tomatsås till lunch. Siesta...

Läser ut ”Och i Wienerwald står träden kvar” av Elisabeth Åsbrink. Ruskig och märklig historia om andra världskriget och Ingvar Kamprads samröre med nazismen och hans vänskap med juden Otto.

Fint väder idag, så vi går en sväng till ner på stan. Ett glas vin i solen, medan Aida lägger ut.
      Så här skulle man ha det, som Carin brukar säga.

Nu hemma igen, snart ska douradan i pannan och sen Designated survivor på tv.
      En dag, ett liv...

• Päivä 66

Sista kvällen...

9. huhtikuuta 2018, Portugali ⋅ ⛅ 15 °C

Så har då två månader gått. Ikväll hittade vi en liten restaurang som var väldigt trevlig och den hade dessutom fördelen att vara den som ligger närmast lägenheten. Riktig mysfarbror som serverade, pappa lagade maten, gissar vi, och det smakade fantastiskt!
      Nu har vi sagt hej och tack till Olga och Pedro, ett fantastiskt omtänksamt och trevligt värdpar, väskorna är packade och taxi beställd. Hem till plasttältet...

• Päivä 65

Funchal by night

8. huhtikuuta 2018, Portugali ⋅ 🌙 16 °C

På lunchen träffade vi ett par svenskar som varit på Madeira 38 gånger, inte dåligt! De åker ett par gånger per år och bor på samma hotell, i samma rum!
      Det börjar närma sig slutet här för oss. I morgon blir det en sista promenad ner till stan, packa ihop, röja lite och samla ihop allt vi lyckats sprida ut i lägenheten.
      Vårt värdpar Olga och Pedro kommer för att säga hej och 03.30 på tisdag morgon kommer taxin...

• Päivä 57

The Drain Pipe band

31. maaliskuuta 2018, Portugali ⋅ ☀️ 18 °C

...eller vad dom nu kan heta. De röda rören är i alla fall likadana som jag lagt ner för att dränera tomten på Karskär, sånär som på färgen. Har inte sett röda rör på Byggmax, men rörböjarna finns där för 39,50 😊.

Det är kul att det finns så mycket konst på stan. Många dörrar i gamla stan är målade med olika motiv, flera fasadmålningar finns och gott om statyer, särskilt nere vid strandpromenaden. Trottoarerna är fantastiska, lagda med små, små ovala stenar, vita och svarta som bildar mönster eller olika motiv. En gata har hela Madeiras historia i bilder lagda på detta sätt.

• Päivä 55

Trerätters för 10€

29. maaliskuuta 2018, Portugali ⋅ ⛅ 16 °C

Nu är det mindre än två veckor kvar här på Madeira. Det som verkade som en väldigt lång tid börjar närma sig slutet. Å andra sidan, många som åker hit är bara här en vecka, sen åker dom hem igen...

Vi hittade en mysig restaurang på vår närmaste restauranggata Rua de Carreira igår, Jardim de Carreira.
      En trerätters för 10€ och det var riktigt bra mat! Härlig miljö med en innergård med bananträd, mangoträd och mycket blommor av alla de slag. Vi satt bredvid vad jag trodde var ett träd, men så tittade man uppåt och såg att det var en 8 m hög kaktus!

Idag var det städning, så vi lämnade lägenheten tidigt, såg stan vakna och åt frukost på stan. Sedan var det dags att handla lite fisk i saluhallen. Den här gången blev det pargo. Den blev väldigt god, men man fick se upp för ben!
      Lue lisää

Saatat myös tuntea tämän kohteen näillä nimillä:

H. M. Borges - Madeira Wine

Liity: