Portugal
Santa Cruz Municipality

Here you’ll find travel reports about Santa Cruz Municipality. Discover travel destinations in Portugal of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Levadavandring - på riktigt

March 20 in Portugal

Vår första levadavandring var ju bara 200 meter, så den räknas inte riktigt. Men igår gick vi en bra bit. Vi tog en buss upp i bergen och hade sett ut en hållplats som var lämplig att kliva av på. Därifrån var det 25 min promenad för att nå levadans start.
    Att vi hade missat hållplatsen förstod vi när alla andra gick av bussen och en kvinna sade nåt på portugisiska och pekade mot dörrutgången. Det var väldigt fin utsikt över Funchal och bussen gick tillbaka efter 10 minuter, så ingen större skada skedd. Den här gången hade vi bett busschauffören att släppa av oss på rätt ställe.

Sen var det bara att börja gå. Vi träffade på en rolig taxichaufför som väntade på ett par vandrare som skulle komma från andra hållet. Han gav lite bra vägvisning till hur vi skulle nå levadan. Inte så lätt ändå... en fruktansvärt brant backe som vi mödosamt tog oss uppför innan vi insåg att vi skulle ha svängt av mitt i backen...
    När vi till slut hittade levadan var det en behaglig promenad, inga backar att tala om och lättgånget. Emellanåt fin utsikt över en dal eller en by. Ett par timmar senare kom vi fram till Camacha, en lugn by. Vi letade efter ett ställe att äta på, men hittade en buss tillbaka till Funchal istället, så vi hoppade på den.
    Det blev rätt mycket gående ändå, säkert över en mil, så det var skönt att komma hem till lägenheten igen.

Erstes Hotel - Enotel Golf

November 26, 2016 in Portugal

Wir sind gerade im Hotel eingecheckt. Vorher haben wir uns noch in einem Supermarkt eingedeckt. Unter anderem mit Madeira Wein...konnte ja keiner ahnen, dass der Wein 18 Umdrehungen hat und nicht nach Wein schmeckt 😅

Hotel

April 11, 2017 in Portugal

Nach dem ersten aufregenden Tag beziehen wir auch endlich unser Hotel Zimmer.... Mit Meer Blick ubd Pool. Klamotten rein, kurz frisch machen und was zu essen suchen und nun ab ins wohlverdiente Bettchen.

Santa Cruz, Santa Cruz Municipality, _Madeira