South Korea
Namp’o-dong

Korea: Busan

October 18, 2022 in South Korea ⋅ ☀️ 17 °C

Train to Busan (2022). Starring Wee Chia and Tino. Directed by Nam Jin. Running length 2:08. The film is no longer available on Netflix, but rest assured the passengers have safely reached their destination.

Nam Jin shows us all his city has to offer: vast arrays of seafood, karaoke, markets, picturesque colorful seasode villages and even his old college lead by nuns.

Jagalchi Fischmarkt

October 25, 2019 in South Korea ⋅ ⛅ 21 °C

Unsere Stadtbesichtigung führt uns am nächsten Morgen zu einem der bekanntesten Fischmärkte Asiens. In bunten mit Wasser befüllten Plastikwannen liegt, schwimmt und kriecht hier alles was das Meer zu bieten hat. Wie wäre es mit Seeohren, Austern oder Penis-Fischen?
      Im Erdgeschoss kann man sich einen schönen Fisch aussuchen und diesen im ersten Stock in einem der Restaurants zubereiten lassen. Frischer geht es nicht.

• Busan

July 11, 2019 in South Korea ⋅ ⛅ 25 °C

Wenn ich behaupte, ich hätte keinen Muskelkater, wäre das gelogen. Aber ich bin damit nicht alleine. Die 4h Training gestern haben bei einigen Spuren hinterlassen. Deshalb auch gar nicht schlecht, dass der heutige Tag trainingsfrei war und ein Tagesausflug nach Busan auf dem Plan stand. Nach 1,5h Autofahrt erreichten wir die zweitgrößte Stadt Südkoreas. Die Cousine von Meister Kang begleitete uns heute und zeigte uns einige Highlights der 5. größten Hafenstadt der Welt. Wir starteten unser Sightseeing am Busan Tower, der sich auf dem Drachenkopfberg befindet und 120m hoch ist, wieder mit einem schönen Blick auf die Stadt. Weiter ging es zum Jagalchi-Fischmarkt, dem größten des Landes, wo allerhand interessantes Meeresgetier zu finden war. Ein Tintenfisch fand seine Schüssel wohl nicht ganz so einladend und versuchte über die Straße zu entfliehen. Prompt wurde er vom Fischhändler, der den Ausbruchsversuch bemerkt hatte, am Kopf geschnappt und postwendend wieder zurück befördert. 🙈

Station Nr. 3 war die, aus dem 14. Jahrhundert stammende, wunderschöne Tempelanlage Haedong Yonggungsa an der schroffen Küste von Busan, wo wir ca. 1,5h verweilten, bevor es uns für eine kurze Abkühlung an den Strand verschlug. Die Tempelanlage zählt zu den schönsten, wenn nicht die Schönste in Südkorea. Am Eingang begrüßten uns die 12 Tierkreiszeichenfiguren des Asiatischen Horoskops aus Stein. Durch ein Portal und einen Tunnel hindurch, einige Stufen hinunter und die Tempelanlage mit 2 goldenen Buddhastatuen, der achtstufigen Pagode, dem Wunschbrunnen und Daengjeon Haupttempel etc. gibt den Blick auf das Meer frei. In selbiges sind einige von uns später noch gesprungen, als ein Zwischenstop am Strand eingelegt wurde.

Letztes Ausflugsziel an diesem Tag: ein großes Outlet Shoppingcenter, in dem man ohne Probleme einen vollen Tag verbringen kann. Das mussten wir auch mal gesehen haben, weshalb wir Meister Pyo zu diesem außerplanmäßigen Stopp überredet haben.

Kurz vor 22:00 Uhr zurück in der Uni, reichte die Zeit noch für eine Partie Tischtennis und ein kleines Bierchen.

Fish Market

August 3, 2019 in South Korea ⋅ ⛅ 30 °C

De populaire Fish Market in Donghae biedt heel wat soorten verse vis aan. De zeedieren blijven steeds levend tot op het moment van verkoop.

Boven de markt is er een eetgedeelte, waar de verse vis voor je wordt klaargemaakt. We aten sashimi, vissoep, schelpdieren, vispannekoek enzovoort.

's Avonds was er een Dance Party op het strand.

Busan wandeling

June 9, 2019 in South Korea ⋅ ☀️ 20 °C

Het was 9u toen ik eindelijk uit bed rolde en ik besloot om deze dag eens een wandeling langs de kust te doen. Busan is zeer uitgebreid en ik had de afstanden een beetje onderschat. Het was een goed uur op de metro om tot aan het strand te komen dat het beginpunt was van mijn wandeling, een mooi strand dat uitkijkt op een enorme brug over de zee, en de wandeling zelf duurde 5 uur, 2 maal langer dan ik verwacht had.

Het was echter meer dan de moeite waard want het uitzicht was zeer mooi. Het was er ook zeer druk met koreanen die uitgerust waren alsof ze een meerdaagse bergtocht gingen doen, met overvolle rugzak en wandelstokken. Waarschijnlijk keken zij dan raar naar ik die daar rondliep met enkel een pulletje water. Doordat ik de afstand onderschat had had ik geen eten mee, en was ik zeer blij om een standje tegen te komen dat brochetten verkocht. Op de terugweg besloot ik om door het bos te gaan, en dit was een goede en lastige beslissing want het lag hoger en zorgde voor veel zweet en een mooi uitzicht.

Gezien de wandeling het merendeel van mijn dag ingepakt had, besloot ik enkel nog een van de centra te gaan bezoeken waar er volgens de YouTube filmpjes die ik bekeken had het nachtleven zich afspeelt. Eenmaal aangekomen bleek de regio zoals ik verwacht had: veel lichtreclame, kleerwinkels waar de muziek volle bak stond en veel restaurants en cafés. Ook is iedereen hier plots veel jonger dan ik. Om de avond af te wachten zodat ik de lichtjes zou kunnen zien ben ik eerst gaan eten, per ongeluk alweer in een japanees restaurant, en dan een paar café's bezocht. Na wat rondwandelen savonds moet ik wel zeggen dat de regio rond mijn hotel leuker is. Ik besloot er dus om de avond af te sluiten met wat rondwandelen dicht bij het hotel. Het was rond 21u30 dat ik in de winkelstraten daar rondliep en de kleerwinkels waren nog open. Ook merkte ik dat busan tower, die in het park ernaast ligt, nog open was, en ik ben even naar boven geweest om de lichtjes te zien. Jammer genoeg was het achter glas, dus foto's nemen was niet mogelijk. En nu dringend bedtijd.

Dernier jour à Busan

October 31, 2023 in South Korea ⋅ ☀️ 20 °C

Demain retour Séoul en train (tgv Français)

Naar Busan

June 8, 2019 in South Korea ⋅ ⛅ 21 °C

Ik weet niet hoeveel uren ik geslapen heb, maar kan ze waarschijnlijk op 1 hand tellen. Mijn bus vertrok pas om 11u en ik denk dat ik een alternatieve busdienst genomen heb want ze vertrok in een gebouw verder dan dat de taxi chauffeur mij afzette en ik kwam drie uur later in Busan aan in een totaal andere terminal dan ik aangeduid had in mijn voorbereiding. Het was wel een zeer comfortabele rit voor maar ongeveer 15 euro. Het was nog een uur met de metro en te voet tot het hotel. Ik kon een taxi nemen, maar mijn metro kaart van Seoul werkt hier ook.

Na ingecheckt te hebben in het hotel was mijn eerste doel eten en ik ging hiervoor naar een marktje dat ik aangeduid had op wandelafstand van het hotel in de hoop daar iets te vinden. Ik werd aangenaam verrast onderweg, wat op mijn kaart een gewone wijk leek bleek een grote winkelstraat te zijn die afgezet was voor het verkeer. Het was er druk, en in de omgeving van het busan film festival gebouw was een hele straat met streetfood stalletjes. Ik weer niet of dit ieder weekend zo is of eenmalig, maar het kwam goed gelegen. Na vier standjes geprobeerd te hebben zat ik goed vol en ging ik op zoek naar een café, met een omweg langs de grootste vismarkt van het land. Nog nooit zoveel vis gezien op een plek. De eerste twee verdiepingen van het magazijn waren winkels waar ge de vis meestal nog levend in bokaals zag, en het derde verdiep waren restaurants waar ge je vis die je beneden gekocht had kon laten bereiden. Ik had jammer genoeg al gegeten. De straten rond de vismarkt waren ook alle visrestaurants.

Rond 18u zat ik in een craft beer pub op de derde verdieping van een gebouw dat ik toevallig gevonden had door eens naar boven te kijken. Net zoals elders in azie zijn de winkels niet enkel op de gelijkvloers. Vandaar de vele lichtreclame, deze duidt aan wat er op elke verdieping te vinden is. In de pub kon je rodenbach, oude geuze, st bernardus en nog andere krijgen aan drie keer de prijs van thuis. Hierna was mijn plan om te douchen in het hotel en dan met de metro naar de uitgaansbuurt te gaan, maar ik kreeg een klopje tijdens het douchen van vermoeidheid. Ik had vier nachten niet goed geslapen en dat begon te tellen. Dan maar plannen veranderd naar in de omgeving wat eten en dan gaan slapen.

Ik had ofwel een goeie keuze qua ligging van hotel, owel zit heel busan vol restaurants. Er zijn er honderden op wandelafstand en om keuzestress te vermijden ben ik snel ene bennen gelopen. Het bleek japans te zijn en lekker, maar niet speciaal. Maar voor nog geen 12€ inclusief bier ga ik niet klagen. Gezien ik moeilijk direct na eten in bed kan kruipen ben ik nog wat verder gewandeld en kwam ik opnieuw op een overdekte straat met sfeerverlichting en streetfood. Jammer genoeg had ik al gegeten. De avond heb ik afgesloten in een café die ik willekeurig tegen kwam. Mijn missie om vroeg te gaan slapen werd echter gesaboteerd door een duitser van poolse afkomst die in china woonde voor zijn werk en effe op city trip was in korea. Ik heb een paar uur met hem zitten praten over van alles en nog wat waardoor het 23u was toen ik eindelijk in bed lag.

Jalgachi Market

November 5, 2022 in South Korea ⋅ ☀️ 15 °C

Le tres célèbre marché aux poissons de Busan.
      C'est assez impressionnant comme marché qui regorge de poissons, poulpes, anguilles, crustacés et coquillages en tous genres.

Nous y avons meme mangé : on choisit son poisson vivant en bas, et on monte avec à l’étage ou des cuisiniers les préparent selon nos souhaits.

Âme sensible s’abstenir..

Namp’o-dong, Namp'o-dong