Bikepacking adventure Norway

• 33kilometriä
  • Päivä 5

Dovrefjell is schitterbarend mooi

17. kesäkuuta 2023, Norja ⋅ ☁️ 13 °C

We vonden verrassend snel een vlak stukje droog, zacht, verend mos. Ideaal voor de Dikke Agnes (zo heet onze tent). Het begon wel weer wat te spetteren net toen we de tent gingen opzetten, maar het bleef gelukkig bij een paar spetters terwijl dieper in het dal de regen wel doorzette. Bij ons brak de zon juist alweer door en dan maakte het een schitterende plek waar we ons uren konden vermaken met de camera's.Lue lisää

• Päivä 5

Goud gevonden onder de regenboog!

17. kesäkuuta 2023, Norja ⋅ ☁️ 12 °C

Het was al een uurtje of 21:30 uur en nog steeds bescheen het zonlicht de toendra uitbundig. De horizontale stand van de zon gaf alles een gouden gloed, zó mooi. We besloten tot nog een klein wandelingetje voor het slapen gaan, want wie weet liep het poolvosje daar toch zomaar voorbij.

De landschapslens maakte plaats voor de zoomlens, en ik was ineens heel blij met mijn nieuwe 40-150mm objectief. Want niet de poolvos op kilometers afstand, maar de morinelplevier verscheen ineens zomaar vlak voor onze voeten. Wat een leuk beestje! Hij bleef minstens 10 minuten rondjes om ons heen hippen, zodat wij er uitgebreid foto's en filmpjes van konden maken. Waarschijnlijk waren we in de buurt van zijn nest, want af en toe kwamen er ook piepjes uit z'n snavel. En dat in zo'n spectaculair belicht, uniek landschap. Fantastisch. Intussen bleven de regenbogen maar komen. En wie liep daar plots aan het einde van de regenboog...? De GOUDplevier natuurlijk! Mijn geluk kon niet op toen ik precies op dat moment daar een prima foto van wist te schieten.

Ja, ik kon hierna dolgelukkig gaan slapen.

Nog meer muskusossen spotten

18. kesäkuuta 2023, Norja ⋅ ☁️ 16 °C

Wakker worden op zo'n plek als waar wij terecht waren gekomen was een bijzondere ervaring. Het was 7:00 uur maar de zon stond alweer hoog te schijnen en de tent warmde snel op. Het was koud geweest die nacht, maar de donzen slaapzak met katoenen liner erin (Matthijs noemt dat mijn trappelzak) waren heerlijk comfortabel, en ik had speciaal mijn wollen muts van Sheep Inc meegenomen voor de koude nachten, omdat ik weet dat je via je hoofd veel warmte verliest. Die muts op mijn hoofd en de flaprand over mijn ogen gevouwen verzekerden mij van een warme, donkere nachtrust.

Dat was wel anders voor Matthijs, die geen oog dicht had gedaan, zo bleek toen ik hem rond 7:00 uur een goedemorgen wenste. We spraken af dat ik hem nog een tijdje zou laten soezelen, liefst slapen natuurlijk. Dat kon prima, we waren al aanwezig midden in dit schitterende gebied, en de dagen duren lang hier dus er was geen enkele reden om nu haastig op te staan. Ik ging intussen wel wat schrijven aan mijn verslag.

Een uur of 2 later werd Matthijs ook echt wakker en konden we ons gaan klaarmaken voor onze queeste. Heel langzaam wel. Eerst naar het stromende smeltwater voor een plens ijskoud water in het gezicht, meteen water tappen voor koffie en instant ontbijtmaaltijden en dan tijdens het ontbijt de plannen bespreken. We zouden te voet op pad gaan met onze camera's om de muskusossen te gaan zoeken. Komende nacht zouden we opnieuw slapen bij Hjerkinn Fjellstue, en voor het avondeten daar hadden we ook gereserveerd. Dat betekende dat we om uiterlijk 19:00 uur daar weer terug moesten zijn, om niet te laat te komen voor datzelfde verrukkelijke buffet. Het was vermoedelijk een klein uurtje terugfietsen (alleen maar bergafwaarts) dus uiterlijk 18:00 uur moesten we dan vertrekken. We pakten daarom ook nu alvast de tassen in en prepareerden zoveel mogelijk de fietsen, zodat we aan het einde van de middag alleen nog maar de tent zouden moeten inpakken en we dan meteen konden gaan (fingers crossed dat het niet zou gaan regenen). Er was wel nog één hick-up: we hadden geen lunch meer. Wel was er nog een appeltje en een voorraadje noodrepen (muslirepen ed. voor onderweg) dus daar moesten we het dan maar even mee doen (de Snickers in Matthijs' tas was zo vloeibaar geworden door de hitte dat Matthijs 'm in een grote klont sneeuw achterliet op de rots bij de fietsen, in de hoop dat deze weer een wat vastere vorm zou aannemen).

Nou, op pad dan maar! We liepen eerst naar het plevierenpad en toen verder naar de richel waar je in het dal kon kijken. Het allereerste moment dat we de telelens als verrekijker gebruikten was het meteen raak: Matthijs zag een stuk of 3 muskusossen in de sneeuw liggen en ik zag nog een eenling ergens hoger op een plateau wandelen. Wel ontiegelijk ver weg maar in elk geval waren de beesten alweer gelocaliseerd. Op basis van de windrichting besloten we welke route slim zou zijn om erop af te gaan en waar je dan op verstandige afstand foto's zou kunnen maken. Enthousiast liepen we de berg af, over kleurrijke keien met allerlei korstmossen erop, af en toe over de sneeuw en dan weer over het zachte, verende mos met schattige minibloemtjes erin en ertussen. Onderaan de eerste serieuze heuvel veranderde de begroeiing. Meer dwergstruiken met daartussen veel natter mos, en soms zelfs drassige stukken waar we allebei wel minstens 1 kletspoot haalden. En dan steeds even stoppen om door de telelens te kijken of je die dieren nog steeds ziet, en dan de looproute of het eindpuntte herbepalen. De muskusossen waren inderdaad in beweging gekomen en ook de windrichting leek te draaien. Dus we moesten steeds het plan wijzigen. We probeerden in een redelijk rechte lijn te lopen maar op een zeker moment konden we gewoon niet meer verder. Teveel drassigheid en struikgewas maakten het onmogelijk. Stom, we waren heel willekeurig naar beneden gewandeld terwijl we op de kaart best even het oude (maar opgeheven etc.) pad hadden kunnen vinden. Die dachten we nu ook te zien liggen in de verte, dus daar moesten we dan maar heen.

Ik liep iets terug en koos een nieuw route voor mezelf terwijl Matthijs nog een eindje onverzettelijk doorploeterde door het drassige struikgewas. En toen we elkaar zo'n 5 minuten later weer troffen was hij helemaal uitgelaten want hij bleek oog in oog te hebben gestaan met een vos! Dier én mens waren erg van elkaar geschrokken, maar Matthijs had er nog wel een foto van weten te schieten. Geweldig natuurlijk, en ik baalde. Eerst de bruinvissen missen aan boord, dan de poolhaas op weg naar boven, en nu dit! Nou ja, de muskusossen boden nog een kans dus wie weet dat ik daar dan succes zou hebben.

Via het oude pad kwamen we inderdaad een stuk makkelijker in de buurt van de muskusossen. Ik had net besloten op een bult gras te gaan liggen wachten tot de beesten uit het kommetje tevoorschijn zouden komen waar ze stonden te grazen, toen Matthijs aan de overkant van de vallei ineens zwarte stipjes op een stuk sneeuw zag. Verdomd, daar lagen 2 moeders met kalfjes (of zijn dat dan lammeren?) af te koelen! We schoten onze foto's en filmpjes terwijl ik voor de zoveelste keer belaagd werd door een leger muggen. Ik weer met de Deet sprenkelen...

Terwijl ik hier lag op dat zachte gras voelde ik hoe moe ik was. Fysiek moe, van alle inspanningen de afgelopen dagen plus de wandeling van zojuist, en mentaal ook van alle enerverende belevenissen. Ik werd ook heel moe van de muggen. Ze prikten mij dwars door mijn kleding heen en ik werd er helemaal gestoord van.* Matthijs was in een compleet andere bui. Helemaal excited dat we nu eindelijk in de buurt waren van die bijzondere dieren en klaar om daar supershots van te schieten. Hij wilde dichterbij, ik niet. Ik vond het wel mooi geweest. Dus ik gaf hem mijn zegen om iets dichterbij foto's te gaan schieten zonder mij, en liet hem beloven om ze tot 200 meter te naderen en geen risico's te nemen. Dat deed hij.

Ik at wat snoepjes uit mijn rugtas om de tijd te doden, mijn zorgen over mijn avontuurlijke man weg te drukken en de muggen te negeren. Binnen een kwartier keerde Matthijs veilig en helemaal blij weer terug. Hij had zijn plaatjes kunnen schieten en we konden weer terug naar de tent.

* Later heb ik de muggenbeten geprobeerd te tellen, maar dat voelde een beetje als het tellen van de sterren in een heldere nacht. Ik heb het opgegeven toen ik op de 50 zat.

Stuit op een tapuit

18. kesäkuuta 2023, Norja ⋅ ☁️ 16 °C

Via deze tapuit wandelden we terug naar de tent, daar pakten we ons boeltje (waaronder de gesmolten Snickers. De grote klont sneeuw waar Matthijs 'm in had verpakt was alweer volledig verdampt).

Bye bye Dovrefjell

18. kesäkuuta 2023, Norja ⋅ ☁️ 15 °C

Om 17:30 uur ploeterden we alweer door de sneeuw naar het berijdbare pad toe. Eenmaal daar ging het snel, we vlogen naar beneden over het grindpad dat mij op de heenweg zo had gemarteld. In de verte waren dezelfde donderwolken zichtbaar en hoorbaar als gisterenavond, indrukwekkend! En helaas kregen we in de laatste kilometer voor het hotel nog een enorme bui op onze kop. Gelukkig kwamen we een kwartier voor etenstijd aan bij Hjerkinn Fjellstue, en was er zelfs nog tijd om een douche te nemen voor we aan tafel gingen.

Wat een mooie ervaring was dit geweest zeg. Dovrefjell was echt fenomenaal.

Kilometers vreten

19. kesäkuuta 2023, Norja ⋅ ☁️ 16 °C

Het was vandaag de dag van de Nederlandse Climate Classic, die ik vorig jaar fietste tussen Breda en Utrecht (https://www.wendelawaller.nl/blog/carbon-commit… ). Met de fietsende klimaatdrammers thuis in gedachten, ondernamen wij vandaag ook een lange rit. Tussen Dovrefjell en de volgende kampeerplek stonden oorspronkelijk zo'n 140 km gepland, en dat leek in de eerste instantie best haalbaar omdat het grootste deel van de rit bergafwaarts was. Maar tijdens onze voorbereidingen hadden we dat plan al eens gewijzigd. Want misschien was het toch niet zo verstandig om op deze reis overmoedig of naïef te zijn. We hadden allerlei reisdoelen, een groot wensenlijstje, veel potentiële avonturen en een intensieve manier van reizen met maar weinig rustdagen op de planning. Dus het leek ons destijds beter om te eindigen in een hotel als we zoveel kilometers moesten overbruggen,. Die vonden we op iets meer dan 120 kilometer afstand. En naar Sunndalsøra zou het weliswaar zo'n 700 meter stijgen zijn, maar ook zo'n 1.600 meter afdalen. Dus dat hotel hadden we toen ook maar meteen geboekt, en het plan stond vast.

Die ochtend leek het een grijze, mogelijk zelfs regenachtige dag te worden, maar Matthijs had een Noorse weer-app die het tegendeel aangaf. Mooi! Verder waren er grote zorgen over de hoeveelheid schijfruimte op alle apparaten die we bij ons hadden. Het aantal foto's (vooral vanwege timelapses), filmpjes van de GoPro en camera's en geluidsopnames namen nu al bizarveel ruimte in beslag. Gelukkig lag op onze route het stadje Oppdal waar èn een elektronicawinkel zat (voor een grote USB-stick of extern schijfje?), èn een Intersport (voor instantmaaltijden/astronautenvoer en een nieuw, niet-lek hoofdkussentje voor Matthijs), èn een apotheek (voor die miljard muggenbeten die mij plaagden).

Na een uitgebreid ontbijt stapten we dus vol goede moed op de fiets. We sjeesden inderdaad snel naar beneden, over de autoweg (dus helmen op en lampjes aan), kwamen daarbij opnieuw langs Dovrefjell (goed kijken of je niet toch een kudde wilde rendieren ziet), stopten nog bij een rivier voor wat foto's op de brug, en voor we het wisten waren we in Oppdal. We reden zo tegen het winkelcentrum aan waar we al onze boodschappen vlot hadden gedaan en waar ik meteen op de dames-wc met de tube hydrocortison aan de slag kon. Daarna lunchten we uitgebreid en ondernamen we de 70 kilometer die we nog te gaan hadden.

Bijna op bestemming

19. kesäkuuta 2023, Norja ⋅ ☁️ 16 °C

Pas vlakbij Sunndalsøra werd het dal waar we al kilometerslang doorheen fietsten zo mooi als ons beloofd was door Matthew Norway (https://youtu.be/QgBVeJbXb9Y nummer 2 op zijn lijstje nota bene). Misschien ook omdat de zon doorbrak of omdat we de stal roken. Matthijs had last van zijn knie gekregen en ik had serieuze zadelpijn dus het was wel mooi geweest. Maar de omgeving, het zonlicht op de bergwand met waterval of de rivier met de visser waren te mooi om gewoon aan voorbij te fietsen.Lue lisää

Wasmachine gevonden!

19. kesäkuuta 2023, Norja ⋅ ☁️ 16 °C

Het hotel was... niet wat we verwacht of gehoopt hadden. Van binnen leek het een soort bouwkeet, erg lelijk, alles was van plastic, het rook er naar mottenballen en we stonden bijna te kokhalzen bij het buffet in het restaurant. Tot overmaat van ramp was het krankzinnig duur in verhouding tot de kwaliteit. Maar: ze hadden een wasmachine en droger die we mochten gebruiken! Dat maakte iets goed. Verder ga ik er geen woorden aan vuil maken.

Oké, één dingetje dan: mocht je ooit van plan zijn om 120 kilometer naar Sunndalsøra te fietsen, boek dan NIET bij Trædal Hotell.

• Päivä 8

De start van de 1.200m klim

20. kesäkuuta 2023, Norja ⋅ ☁️ 14 °C

Deze dag startte meteen met een uitdagende klim die zou leiden naar een prachtige hoogvlakte, over een weg genaamd de Aursjøvegen. In het dal nog over een slingerend asfaltweggetje langs een stroompje en bermen vol bloemen, vanaf de slagboom (die open stond) en het onbezette betaalhuisje (fietsers mogen hier sowieso overal gratis heen) ongeveer gravel, maar afgewisseld met asfalt op de steilste stukjes.Lue lisää

• Päivä 8

De Aursjøvegen bergweg op

20. kesäkuuta 2023, Norja ⋅ ☁️ 14 °C

Alles is mooi hier, gewoon de héle tijd. De variatie, de watervallen overal... En de combinatie van kleuren: de bergtoppen met spierwitte vlakken sneeuw erop, lichtblauwe beken, donkerblauwe meren, rotsen langs de waterkant met lichtgroene, witte en zwarte korstmossen erop, al het groen dat hier groeit en bloeit, de gele bloemetjes die de berm opfleuren.... we stopten regelmatig om het allemaal in ons op te nemen. Af en toe reden er andere mensen langs ons op de motor of in personenauto's. Campers niet, de weg is daarvoor op sommige stukken simpelweg te steil en smal. Afhankelijk van de snelheid waait er een grote of kleinere stofwolk achter zo'n passant. Het is hier dan ook uitzonderlijk droog voor de tijd van het jaar.Lue lisää