IJsland

December 2021 - January 2022
A 8-day adventure by Bente Read more

Joe & The Juice op Keflavik

January 6, 2022 in Iceland ⋅ 🌧 4 °C

Hoewel al bekend was dat de vlucht sowieso al 2 uur vertraging had, moesten wij ons toch op originele tijd melden op het vliegveld, dus dat deden wij braaf. Na een laatste check of de weg wel open was naar het vliegveld door de storm, reden wij vol gas en met tegenzin naar Kevlavik. Nadat de huurauto was ingeleverd en goedgekeurd, was het tijd om een laatste keer de IJslandse tegenwind te trotseren naar de terminal. 5 minuten lopen werd dan weer een keertje iets meer, ook mede doordat Bente haar mondkapje weer eens verdwenen was. Vervolgens werd ons vaccinatiebewijs grondig gecontroleerd en eenmaal door de douane heen, hadden wij nog een schamele 4 uur wachttijd totdat onze vlucht zou gaan vertrekken. Deze uren hebben wij weten op te vullen met het herbeleven van de vakantie door heel veel foto’s te bekijken en een broodje te eten. Nadat Bente een laatste keer haar liefde voor kinderen had uitgesproken door de opmerking: “Ik kan niet wachten totdat ik eindelijk onvruchtbaar ben”, gingen wij op weg naar de gate. Waar wij eigenlijk om 11:20 weg zouden gaan, hebben wij nog een paar uurtjes extra gekregen in dit droomland doordat we uiteindelijk om 14:00 pas echt gingen. Door de storm was het opstijgen iets minder relaxed dan misschien gehoopt, dus nadat Bente Riannes hand tot moes had geknepen waren we echt onderweg terug naar Nederland. Tijdens de vlucht werden wij weer eens verwend met een prachtige zonsondergang, waar wij extra van konden genieten na 2 dagen geen zon te hebben gezien. Eenmaal aangekomen in Amsterdam waren wij toch wel redelijk moe, dus wij konden ons geluk niet op toen wij erachter kwamen dat we een halve marathon moesten lopen richting de bagageband, omdat we waren geland bij gate D92. Om kwart voor 8 konden wij eindelijk weer normaal ademen na 11 uur te hebben geleefd met een mondkapje op en niet veel later waren wij terug bij Bente. Na een snelle spullenroof en afscheidsknuffel gingen wij beide weer onze eigen wegen. Na een week zo fijn en intens samen te hebben geleefd was dit wel heel gek en Rianne zal komende week dan ook nog wel even moeten afkicken. Afgelopen week was er in ieder geval eentje om nooit te vergeten en is Rianne in lange tijd ook niet meer zo gelukkig geweest. IJsland en Bente hebben beide een bijzonder plekje in m’n hart gekregen en als Rianne lesbisch was geweest had ze nu wel geweten met wie ze later wil trouwen en samenwonen. Bente had het dan ook wel geweten. Wat een week, wat een avonturen en wat een fantastische plek. IJsland en Bente jullie zijn nog niet van mij af, dus tot snel!Read more

Hlid Fisherman's Village

January 6, 2022 in Iceland ⋅ 🌧 4 °C

Na een heerlijk warme douche met zwavel, waardoor onze huidjes weer piepjong zijn en een goede nachtrust met rustgevend briesje op de achtergrond, waren wij fysiek klaar om terug naar huis te reizen. Hoewel wij mentaal nog niet wilde toegeven dat onze reis naar IJsland nu echt voorbij was, zaten wij om 8 uur ingepakt en wel in de auto op weg naar het vliegveld.Read more

Brass Kitchen & Bar

January 5, 2022 in Iceland ⋅ 🌧 3 °C

Nadat alle cadeautjes voor de familie binnen waren, hebben wij onze reis alsnog fantastisch af kunnen sluiten met een heerlijke burger. Onze laatste nacht in IJsland is helaas nu echt een feit. Dit land is echt gaan voelen als een nieuw thuis en wat ben ik dan ook ontzettend blij dat ik een prachtige week in dit sprookjesland heb kunnen doorbrengen met een droomreispartner. Een volle week lang hebben wij op elkaars lip gezeten zonder enige irritatie en met alleen maar heel veel liefde. Hoewel wij ons nu klaarmaken op een hobbelige vlucht terug morgen, zijn wij nog lang niet klaar met dit land en wij gaan hier zeker weer terugkomen! Maar voor nu IJsland en Bente dankjewel voor deze fantastische week thuis.Read more

Te & Kaffi

January 5, 2022 in Iceland ⋅ 🌧 1 °C

Als laatste bezienswaardigheid van deze vakantie wilde wij eigenlijk nog naar Bruarfoss, maar met een IJslandse code geel en sneeuw op komst, hebben we deze helaas toch maar even moeten laten schieten. Na een avontuurlijke weg richting Reykjavik (voor zover je de weg nog een weg kon noemen), hebben wij onszelf nog gutsend van het angstzweet getrakteerd op een kop warme chocolademelk.Read more

Keriđ

January 5, 2022 in Iceland ⋅ ❄️ -1 °C

Daar aangekomen voelde onze berggeit zich weer helemaal in haar natuurlijke habitat, waardoor wij in recordtijd een rondje om de krater heen hebben gerend om vervolgens naar beneden te lopen om echt in de krater te komen. De ijslaag was erg aanlokkelijk om op te staan, maar bordjes en andere Nederlandse toeristen verbaden dit, waardoor Bente teleurgesteld en verdrietig weer terugging richting auto.Read more

Gljúfrabúi

January 5, 2022 in Iceland ⋅ ❄️ 1 °C

Daar aangekomen hadden wij er een goede schaatstraining opzitten, maar om deze verborgen waterval ook echt van dichtbij te kunnen zien, was met ons evenwicht een zwemtraining ook nodig geweest, dus dat lieten we voor vandaag even achterwegen. Desalniettemin hebben wij hem wel kunnen zien en zijn wij alsnog behoorlijk dichtbij gekomen. Eenmaal terug bij de auto waren wij twee verzopen en koude otters, dus was het weer hoog tijd voor stoelverwarming en een lekker stukje rijden naar Kerid krater.Read more

Seljalandsfoss

January 5, 2022 in Iceland ⋅ ❄️ 0 °C

Onderweg hierheen hebben wij als twee nachtegaaltjes onze stemmen opgewarmd met liedjes van Guus Meeuwis, waardoor wij ons niet meer lieten tegenhouden door kou. Hoewel het vandaag eindelijk boven 0 was en de temperaturen in de ochtend nog als bijna tropisch aanvoelden in vergelijking met de rest van de week, werden wij inmiddels toch iets te goed beschermd tegen oververhitting door sneeuw bij Seljalandsfoss. Na een paar mooie plaatjes bij Seljalandsfoss te hebben geschoten, waagden wij ons te voet via een ijsbaanpaadje verder naar GlúfrabúiRead more

Skógafoss

January 5, 2022 in Iceland ⋅ ❄️ 0 °C

Nadat Rianne een week lang heeft geslapen als Doornroosje waar Bente’s nachten behoorlijk gebroken waren, waren de rollen vannacht omgedraaid. In slaap vallen was Rianne even niet meer zo gegund (op zich niet heel gek na de winterslaap van de nacht ervoor) en uit wanhoop heeft ze er nog een college doorheen geknald in afwachting op het verschijnen van het noorderlicht. Toen Rianne echter om 12 uur weer de aurora app ging stalken, was haar hoop voor het zien van het Noorderlicht vervlogen. Bente was de hele week al verwonderd over het feit dat Rianne nagenoeg in coma lig zodra ze eenmaal slaapt en niks meer mee krijg, maar toen Rianne haar vannacht wilde zeggen dat de wekker voor het noorderlicht hopeloos zou zijn was ook Bente niet meer wakker te krijgen. Na een gezellig korte nachtelijke onderbreking door de noorderlichtwekker, was het tijd om onszelf weer verder op te laden voor de laatste dag. De volgende ochtend was er voor Rianne niet eens meer een wekker nodig om haar wakker te schreeuwen waardoor ze een keertje niet hoefde op te starten als een Diesel en daadwerkelijk fris en fruitig aan de dag kon beginnen. We hadden geen tijd te verliezen, want IJsland is zo’n fantastisch land waar wij nog zoveel willen zien, dus om 9 uur verlieten wij het hostel om een laatste dag vol met mooie herinneringen te maken hoewel de zon zelf nog sliep en er nog niks te zien was. Na een bijzonder goedkope tankbeurt gingen wij op weg naar Skógafoss. Hier aangekomen was het nog donkerder dan verwacht, dus wist onze berggeit Bente een goede oplossing namelijk eerst naar boven rennen via de stairway to heaven en als we dan eenmaal boven zijn moet het wel licht genoeg zijn om iets te kunnen zien. Met 3 treden tegelijk vloog onze berggeit omhoog en nadat oma Rianne 10 minuten later ook heigend en puffend boven kwam, hadden we een prachtig uitzicht over Skógafoss met licht! Na ook de ijsbaan beneden aan de waterval getrotseerd te hebben was het tijd om door te gaan naar Seljalandsfoss.Read more

Ströndin (weer)🤩

January 4, 2022 in Iceland ⋅ ⛅ -1 °C

Eenmaal terug waren wij moe en voldaan, dus vanavond is het weer hoogtijd om Bente te trakteren op de pasta van Ströndin, waar zij al nachten over aan het dromen is. En stiekem ook wel, omdat het heerlijk is om een avondje niet te koken. IJsland begint wel steeds meer aan te voelen als thuis, dus dat morgen onze echte laatste dag is voelt heel gek, maar niet getreurd, want er staan weer een paar hele mooie plekken op de planning voor morgen.Read more