Zuid-Amerika

Currently traveling
  • 1.8kphotos

Soure - Dag 2

June 2, 2023 in Brazil ⋅ ☀️ 31 °C

Vandaag hebben we een tour gedaan op een buffelboerderij! Samen met Rodrigo, de eigenaar van het hostel, zijn we smiddags daar naartoe gereden. Het hostel heeft zo'n 8 fietsen die je mag gebruiken, dus uiteraard wilden we graag op de fiets naar de boerderij. Toen we wilden vertrekken kwamen we er alleen achter dat alle fietsen behalve één ofwel een lekke band, een kapotte ketting of geen stuur hadden. Hadden we iets beter moeten voorbereiden.

De boerderij ligt zo'n 10 kilometer buiten het dorp en ligt in een savanne achtige omgeving. Het ziet er prachtig uit, de bomen, de buffels, de plassen water en in de verte een paar grote landhuizen. Eerst kregen we heel veel uitleg van de eigenares, vertaald door Shara, waarna we meer wisten over buffels dan we ooit hadden kunnen dromen. Vervolgens konden we een buffel melken en rechtstreeks opdrinken. Hier lag blijkbaar mijn onontdekte talent, want ik kreeg zowaar applaus van de man die uitleg gaf en de rest van de groep. Wat ons vooral opviel is dat de man in die zelf een vleeskoeien boerderij had, uitgelegd moest worden hoe je moet melken. Toch lichtelijk apart.

Het avondeten bestond uit allerlei buffelproducten. Buffelvlees en vooral heel veel zuivelproducten met buffelmelk. Een oudere man schoof bij ons aan om nog meer te vertellen over de boerderij en zijn liefde voor buffels. Hij maakt elke een ritje op de buffel en is soms de hele dag onderweg.

Savonds was er in een nieuw, klein hotel in de buurt van ons hostel een feest waar we met z'n vieren (de andere man, Luis, die erg grappig was) naartoe gingen. Er waren erg weinig mensen en de muziek viel wat tegen, maar we maakten het onszelf erg gezellig.

Soure - Dag 1

June 1, 2023 in Brazil ⋅ ☀️ 38 °C

Na de lunch zijn we vertrokken naar Soure, op Ilha de Marajó! Vanuit de haven van Belém vertrekt er twee keer per dag een boot, een boot die nogal anders is dan de vorige boten. Veel kleiner, volgepropt met mensen, maar wel een heel stuk sneller! Na bijna twee uur kwamen we aan in Camará, waarvandaan er busjes reden naar alle plaatsjes in de buurt (dit zijn er niet bepaald veel).

Wanneer ik "eiland zeg", denk niet te klein qua formaat. Het eiland is 40.100 km² groot, Nederland is 41.543 km²! Voor de leuk: Brazilië is 205 keer zo groot als Nederland. Het eiland bestaat vooral uit regenwoud en savanne en staat vooral bekend om zijn Açaí (er wordt heel veel geproduceerd (en gegeten) in de regio) en buffels! Er zijn drie keer zoveel buffels als mensen. Bijzonder is dat de buffels hier oorspronkelijk niet voorkwamen, maar inmiddels is de buffelindustrie booming.

En hoe smaakt buffel dan? Erg goed! Savonds hebben we in een restaurantje buffel met buffelkaas gegeten, en het was goed te vreten! Het heeft minder calorieën en vet, en is erg sappig en heeft veel smaak. Het was erg gezellig en na aardig wat bier zijn we teruggekeerd naar ons hostel. Het hostel is erg basic, maar heeft een tuin met meerdere fruitbomen (starfruit, Barbados cherry en een andere vrucht waarvan ik de naam ben vergeten, een hele rokerige en wat pittige vrucht) en twee hele leuke mensen (de eigenaar en een man die langer in het hostel verblijft om promotievideo's te maken van het eiland).

Belém

May 31, 2023 in Brazil ⋅ ☀️ 37 °C

Na voor de laatste keer de hangmat uitgeklommen te zijn, was het tijd voor de laatste zonsopgang vanaf het dak van de boot. Om 7:45 gingen we de laatste bocht om, en daar verscheen Belém in beeld, het eindstation! Belém is een heel stuk groter dan ik had verwacht, al kunnen de vele flatgebouwen misschien ook een beetje misleiden.

We kwamen aan in een totaal andere haven dan we hadden verwacht. Een kale betonnen plek met een grote loods, het leek meer op een haven voor vracht dan mensen, maarja, uiteindelijk zijn wij ook maar gewoon vracht. De Franse en Ierse hadden allebei andere plannen waar Belém niet in voor kwam, in de plannen van de Australiër en Braziliaanse kwam Belém wel voor, dus met z'n drieën hebben we een Uber gedeeld (nadat een taxichauffeur ons probeerde af te zetten, en daarna met een chagrijnige blik, en een lege taxi, wegreed).

Het hostel is een beetje apart (er hangt een vreemd geurtje), maar het doet wat het doen moet. Met z'n drieen hebben we in een cafe vlakbij ontbijt gehaald waarna ik naar een winkelcentrum ben gaan lopen voor wifi (de wifi in het hostel was stuk). Het is tijd om richting het zuiden te vertrekken, maar dit betekent of drie dagen in de bus, of een dure vlucht (en vliegen wil ik sowieso graag vermijden). Uiteindelijk heb ik een vlucht naar Belo Horizonte gevonden voor een schappelijke prijs, maar die vertrekt pas zondag. En inmiddels hadden we allemaal door dat Belém groot is, maar niet veel groots te bieden heeft. Tim en Shara vertrekken de volgende dag naar Ilha de Marajó, en ik zal me bij hen voegen.

Savonds zijn we naar een restaurant gegaan met lokaal eten. Er waren zes verschillende kommen met alleen maar voedsel uit de regio (een enthousiaste man heeft ons verteld wat alles was en hoe het klaar gemaakt wordt) en het was erg lekker!

Boot - Dag 2

May 30, 2023 in Brazil ⋅ ☀️ 32 °C

Vandaag was veruit de beste bootdag, wat betreft de natuur!! Na nog een stuk over de Amazone te hebben gevaren, sloegen we af richting Belém: een gebied waar er niet één grote rivier is, maar meerdere smallere (voor Amazone begrippen) rivieren. Daardoor vaar je veel dichterbij het regenwoud en de huisjes langs de kant!

Blijkbaar was het voor de mensen langs het water ook een interessant momentje op de dag, want af en toe werd er gezwaaid, veel kinderen probeerden snel richting de boot te varen en sommigen visten pakketjes uit het water die vanuit de boot werden gegooid (geen idee wat dit was, maar het gebeurde een paar keer). Af en toe kwamen we langs een schooltje of een kapel/kerkje, maar het waren voornamelijk losse huizen. Ik ben heel benieuwd hoe het leven is in deze omgeving!

Het grootste gedeelte van de dag heb ik op het dak gespendeerd, waar natuurlijk het beste uitzicht was! Tijdens de lunch en avondeten heb ik samen met een Ierse en een Frans/Braziliaanse gegeten. Eerst natuurlijk keihard balen dat er gringo's (er zijn ook nog twee anderen) op de boot zijn, maar uiteindelijk ook wel weer leuk 🙃

Boot - Dag 1

May 29, 2023 in Brazil ⋅ ☁️ 29 °C

Tijd om weer aan boort te stappen! De derde en laatste boottocht (op de San Marino III) brengt me naar Belém, bij de oostkust van het continent. Vanochtend, na helemaal nat te zijn geregend achterop de mototaxi, vertrok de boot een paar minuten na 12:00 (zowaar een keer optijd!), voor een rit die 40 tot 48 uur gaat duren.

De boot is weer wat kleiner dan vorige keer met één verdieping waar mensen slapen. Het hangt wel lekker vol, maar dat geeft juist wat sfeer. De boot is vandaag vier keer gestopt, waaronder twee keer snachts. De tweede keer was rond 1:30, en terwijl iedereen door probeerde te slapen, vond één groepje het nodig om lekker hard te praten en lachen, en vond de man achter mij het nodig om een talentenjacht op het hoogste volume te kijken. Inmiddels ben ik heel wat gewend en stoor ik me er nauwelijks meer aan, maar hier had ik toch even geen zin in...

Santarém

May 28, 2023 in Brazil ⋅ ☀️ 33 °C

Midden in de nacht werd ik wakker door een mysterieus muziekje dat vrij hard werd afgespeeld. Ik dacht dat het de vuilniswagen was, die net als in Peru en Bolivia dezelfde soort kindermuziekjes afspelen. Maar het was 3:30 in de nacht, dus dan zouden ze wel erg vroeg bezig zijn... Hoe dan ook, even dacht ik dat ik in een horrorfilm was beland.

Aan het eind van de ochtend zat ik in de kleine busterminal (was eigenlijk gewoon een groot uitgevallen bushokje) om terug te gaan naar Santarém. Santarém was uitgestorven op zondag. Ik krijg het idee dat van alle landen tot nu toe, Brazilië het meest uitgestorven is op zondagen. Er is echt niks, maar dan ook niks open en er rijdt niks op straat. Het was dan ook enigszins lastig om een mototaxi te vinden, maar na enige tijd lopen had ik er één gevonden.

Ik sliep vandaag buiten het centrum in een heel schattig hotel, met een hele aardige vrouw en waar m'n kamer (die heel klein is) helemaal roze is geverfd. Vlakbij was er nog wel een aardig grote supermarkt open, dus ik had een uitje gevonden. Na het boodschappen doen en nog een rondje gelopen te hebben, at ik ergens bij een vage pizzeria waar mijn naam "eso es todo" was, nadat ik de vraag verkeerd had begrepen. Savonds heb ik een uur lang in het zweet mijn tas gerepareerd nadat ik de rits los had getrokken.

Alter do Chão - Dag 3

May 27, 2023 in Brazil ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag was een rustdag! Heerlijk veel in de hangmat gelegen (nog niet genoeg gedaan op de boot), en een klein wandelingetje door het dorp.

Alter do Chão - Dag 2

May 26, 2023 in Brazil ⋅ ⛅ 31 °C

Vandaag wakker gemaakt door de apen! Helaas hebben ze zich niet laten zien, maar dit was weer leuk genoeg.

Waar Ilha do Amor normaal ligt, kan je nog wel met een bootje naar de overkant, en dat is wat ik vandaag heb gedaan. Aan de overkant ligt namelijk ook Serra Ibitira Piroca, een heuvel waar naartoe een wandelpad is aangelegd. Na afgezet te zijn door een aardige Braziliaan heb ik zwetend (ook als je stilstaat zweet je al genoeg) de wandeling gedaan, die door het regenwoud loop! Al snel klonken er prachtige dierengeluiden en waren er uiteindelijk ook apen te zien (en vele insecten uiteraard). Op de top van de heuvel was er een mooi uitzicht over de Amazone en over Alter do Chão en omstreken.

Een half uur voordat ik weer opgehaald werd zat ik op het kleine stukje strand dat er nog wel was, en kwam Paulo al aanzetten met zijn boot. Hij had z'n familie mee die hier op bezoek is, en ze vroegen of ik met ze mee wilde wachten op de zonsondergang. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen! Na een paar uur gebabbeld te hebben en met de kids gespeeld te hebben, stapten we op de boot om verder naar de Amazone te varen, waar we een beter uitzicht hadden. Er was nog hoop op het zien van een slang van drie meter (die hadden ze de vorige dag op die plek gezien), maar dat was helaas niet het geval. Na een prachtige zonsondergang en een geslaagde avond met hele leuke mensen gingen we terug naar het dorp.