A 8-day adventure by Elke Read more
  • 190kilometers

Dag 1: Leeuwarden - Sneek

September 10, 2023 in the Netherlands ⋅ ⛅ 28 °C

Met de trein naar Leeuwarden, foto bij de fontein en 5 km door de stad naar de Swette. En dan is het grootste deel van de dag het pad langs de Swette volgen. Het is 31 graden, erg warm en nauwelijks schaduw. Mensen op hun elektrische fiets groeten, de brommerclub zwaait vrolijk naar me. In Boazum haal ik een ijsje en staan er eindelijk wat bomen langs de weg. Heerlijk, al is het van korte duur. Maar het is nog maar een paar km naar de camping in Loenga (bijna in Sneek). Daar staat een snikhete blokhut op me te wachten, maar met een vriendelijke buurvrouw, een goed bed en een koud biertje.

Over de fontein in Leeuwarden: ‘Love’ bestaat uit twee 7 meter hoge, witte sculpturen van een jongen en een meisje. Ze lijken elkaar aan te kijken, maar hun ogen zijn gesloten. De gezichtsuitdrukking van de kinderen is sereen. Om hen heen hangt een 2 meter hoge mistwolk waar we in rond kunnen dwalen. ‘Ze dromen’, zegt Plensa; ‘voor kinderen is de toekomst een droom vol beloftes.’ De Spaanse kunstenaar kreeg zijn inspiratie voor de mistfontein toen hij ’s morgens vroeg de nevel boven de Friese velden zag. ‘In Friesland’, zei hij, ‘komt het water uit de grond.’

Dag 2: Sneek - IJlst - Tsjerkgaast

September 11, 2023 in the Netherlands ⋅ ☀️ 24 °C

Vanochtend eerst ontbijt en daarna de stempel van Sneek gehaald. Op naar IJlst voor de tweede stempel. Dat is maar een klein stukje, maar ik loop nog niet helemaal lekker. In IJlst eerste maar even koffie en bij hetzelfde restaurant kan ik de stempel halen. In IJlst ontdek ik ook dat het wondje bij mijn Achillespees gezelschap heeft gekregen van een blaar onder mijn voet. Het loopt soepel. Het stukje door IJlst is prachtig, jammer dat de route niet langs de Fontein liep, want die had ik graag op de foto gezet, maar teruglopen is me wat te ver. Helaas gaat de route vandaag verder voornamelijk langs de Provinciale weg en langs 60-wegen en het zijn lange rechte stukken ver van de oorspronkelijke route. In Woudsend haal ik boodschappen. Het is weer erg warm vandaag dus het laatste rechte stuk is echt even doorzetten. Vanaf morgen wordt het koeler en de route mooier. Maar vannacht slaap ik in een fantastische pipowagen, tot in de puntjes ingericht.

Over de Fontein van Fortuna in Sneek: Op een gouden bol midden in het water staat een man met een Hoorn des Overvloeds. Het beeld verwijst naar Fortuna, de godin van het geluk en de schutsvrouwe van steden, families en volkeren. De overvloeiende hoorn symboliseert de materiële welstand van de gelukkige die ermee in aanraking komt. Maar de gouden bol draait voortdurend om zijn as, zodat het water, net als de toestroom van het fortuin, een onberekenbare kracht wordt. De overvloed die zich toevallig over ons uitstort, kan ons door het lot even snel weer worden ontnomen. Kijk maar naar de geschiedenis van Sneek.

Dag 3: Tsjerkgaast - Sloten - Stavoren-

September 12, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁️ 19 °C

Heerlijk geslapen in de wagen, wat een heerlijk bed. Op tijd wakker en rustig inpakken en koffie. Om 9.00 uur op pad naar Sloten. Daar aangekomen even ontbijt en eten voor onderweg gehaald. De VVV is dicht en de plaatsvervangende stempelpost, een restaurant ook. Ik baal. Opeens hoor ik: Amai maar dat moet Elke zijn! De Vlaming die met zijn schone vaat aansloot voor een biertje in Sneek en de Elfstedentocht met zijn vrouw per camper doet staat voor mijn neus. Zij hebben nog een stempelpost op hun kaart staan, de bakker. Daar ben ik net langs gelopen, dus blij halen we onze stempels. Hij vraagt nog wat papa’s coördinaten zijn bij het bruggetje en we wensen elkaar een mooie reis en hopelijk tot ziens. Door naar Stavoren. Ik neem mijn eigen route want de route op de kaart is te onduidelijk, om en te ver van de oorspronkelijke route. Het is mooi en soms weer de lange Friese stukken. Een kopje thee bij een Rustpunt. Driemaal is scheepsrecht en bij het deerde pompoenen kraampje neem ik een klein pompoentje mee om later bij het bruggetje voor papa neer te leggen. Wat heb ik veel pompoenen mee naar huis gesjouwd vanuit de Kloosterhoeve☺️. Ik loop via Warns en zie de plek waar ik vorig jaar mijn eerste blaar op mijn hand ontdekte tijdens onze kano Elfstedentocht. Ik kan je vertellen dat ik nu een stuk meer blaren voel onder mijn linker voet en ik heb eigenlijk nooit last van blaren. Ik ben om 15.00 uur in Stavoren. Ga ik door naar Hindeloopen of pak ik de trein en morgen de trein terug naar Stavoren om vanuit daar verder te lopen? Lijf voelt goed op de blaar (hoe groot is ie nu?) onder mijn linkervoet na, maar als ik maar loop is het prima. Ik besluit door te lopen naar Hindeloopen, dat maakt morgen een korte dag en dan kan ik het Schaatsmuseum nog bezoeken. Om 16.45 uur ben ik in Hindeloopen, leg snel mijn rugzak in de Trekkershut om naar de winkel 1,5 km verderop te gaan. Daar blijkt dat ik mijn portemonnee niet mee heb, maar de caissière is zo lief voor mij te betalen en mij een Tikkie te sturen. Terug op de camping moet ik eraan geloven blaren te tellen. En tot mijn verbazing valt de linker voet mee, maar zit er op mijn rechter voet tussen mijn grote teen en de ander een knikker van een blaar. Zo kom ik niet verder. De huisarts is morgen niet in Hindeloopen en de pedicure is een paar dagen weg met haar schoonzus. Mijn hoop is gevestigd op een pedicure in Workum, 5km verderop. Ze heeft een volle agenda en vroeg hoe laat ik Workum passeer. Wanneer het haar uitkomt!

Fontein Sloten: ‘Kievit’ toont een meisje dat op de schouders van een man staat. Ze houdt een vogel in haar hand. Onder de voeten van de man vormt een slordige stapel emmers, jerrycans en teilen de basis van de fontein. Deze universele containers waar het water rustig in en uit stroomt, wijzen erop dat onze samenleving overvloedig beschikt over iets wat elders in de wereld helemaal niet vanzelfsprekend is: water – de bron van al het leven. De vogel die het meisje koestert is een kievit, een vogelsoort die in Friesland wordt bedreigd.

Fontein Stavoren: De zee geeft, de zee neemt. Stavoren, ooit een rijke Hanzestad, kan erover meepraten. Overstromingen, zeehandelsoorlogen, een haven die verzandde: meermalen verviel de stad tot armoede. Maar telkens richtte ze zich op en brachten zeevaart en visserij nieuwe welvaart. Volksverhalen als ‘de Vrouwe van Stavoren’ vertellen van dat wisselvallige lot. ‘De Vis voor Stavoren’ voegt daar een nieuw verhaal aan toe, met een knipoog naar een symbolische prent van Pieter Bruegel de Oude: ‘Hoe grote vissen kleintjes eten!’ We zien hoe de enorme open muil van een machtige vis ons langs de watersproeiende lippen naar binnen lokt. Wie ontsnapt in Stavoren de dans?

Dag 4: Hindeloopen - Workum - Bolsward

September 13, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁️ 19 °C

De pedicure laat vanochtend weten dat ze geen tijd heeft. Ik bel de laatste optie in Workum maar die is vrij vandaag. Bel uit wanhoop de huisarts in Workum en ze luistert en regelt dat ik om 11.45 uur terecht kan. Het Schaatsmuseum wordt een bezoek aan de huisarts. Snel mijn thee opdrinken en inpakken. Om 10.10 uur sta ik bij de receptie voor de sleutel en de borg. De hut moet nog gecontroleerd worden en dat kan nog wel even duren laat de receptioniste weten. Ik geef aan dat ik bij de huisarts in Workum terecht kan om 11.45 uur en dat dat nog 8km lopen is. De receptioniste zegt dat ik dat makkelijk ga redden. Ik denk dat ze nog nooit meer dan 50m naar haar auto gelopen heeft. Maar de hut moet gecontroleerd worden. Wat wil je controleren aan een hut met twee bedden, twee stoelen een tafel en een lekkende waterkoker? Opeens hoor ik de eigenaresse zeggen: geef haar de borg maar terug, ze moet door. Receptioniste zeg nog even: maar ze zijn er al bijna zie ik. Maar eigenaresse pakt al €50 uit de kassa en biedt aan me naar de huisarts in Workum te brengen. Ik sla vriendelijk af. De 8 km naar Workum zijn prachtig. Het is doorstappen, maar om 12.41 uur ben ik bij de huisarts. Wat een lieve mensen! De huisarts helpt me van de knikkers tussen mijn tenen aan de rest is weinig te doen, maar dit geeft al moed. Ze laat me even uithuilen (laat maar lekker even gaan zegt ze) en geeft me naald en gaasjes mee. Terug naar de Markt voor de stempel, koffie en lunch. Even verwennen. In de beentjes, foto van de fontein en op naar Bolsward. Heerlijke weg, kom bijna niemand tegen. Dan gaat het even regenen. Jas aan en ik vertrouw erop dat broek goed komt. Dan Bolsward, stempel, nieuwe wandelsokken voor klein fortuin en naar een heerlijk hotel met tuin. In de tuin de voetjes omhoog en al snel komt er een gezellige kat bij mijn voeten liggen. Ik praat in met een aardige vrouw en al snel sluiten haar neef en zijn vrouw uit Nieuw Zeeland aan. Ze doen een stuk van de Elfstedentocht op de fiets. Ik bel Kim nog even, neem een heerlijke douche en duik in een heerlijk bed. Morgen rustig aan naar Harlingen.

Fontein Workum: Al eeuwen wordt het stadswapen op ‘De Waag’ van Workum ondersteund door twee leeuwen. Ze doen naïef aan en hun theatrale pose prikkelt onze lachlust. Maar als fontein van Workum, stevig op de grond met een meer dan levensgrote afmeting, zijn ze geen bijfiguren meer, maar hoofdrolspelers. Op enige afstand van elkaar sproeien ze nu als vechtende katten water naar elkaar. ‘Kijk naar Workum’, lijken ze ons toe te roepen. Want zonder het wapenschild biedt de lege ruimte tussen hen in plotseling uitzicht op de levende werkelijkheid van de stad.

Dag 6: Harlingen - Franeker - Stiens

September 15, 2023 in the Netherlands ⋅ ☀️ 14 °C

Vanochtend op tijd wakker. Douchen, inpakken, geen kopje thee want het gas in de trekkershut is op. Dan maar snel naar Marit voor een bak koffie en een beschuitje met aardbeien. Lekker! Gezellig om de dag zo te starten. Dan op naar Franeker, langs een drukke weg. In een bushokje hou ik even pauze. Uiteraard staat er 100 meter verder een leuk bankje. Na de stop start ik weer in versnelling 1, om langzaam door te schakelen naar versnelling 4. Het is alsof de blaren dan weer even in goede positie moeten komen. Maar als het loopt, loopt het weer. In mooi Franeker haal ik mijn stempel en eet wat op een bankje bij de fontein. Dan nog 20km naar Stiens waar ik vannacht slaap om morgen door te lopen naar Dokkum. Mijn route gaat langs een rustige weg, mooie dorpjes en een prachtig schelpenpad langs het water en uiteindelijk kom ik op een Boerenpad terecht. Mat andere woorden; doorklief een oneffen weiland om er na 300 meter achter te komen dat je aan de verkeerde kant van de sloot loopt en je dus nooit zal komen waar je moet zijn. Terug. Hek over en aan de goede kant verder. De blaren vinden de oneffen ondergrond niks, maar het is een leuke afwisseling. Nu in bijna een rechte lijn de laatste 5 km naar Stiens, dat valt zwaar, dus ik neem een extra pauze. De supermarkt zit 50meter van de B&B waar ik slaap, dus boodschappen gelijk gedaan. In een kleine en fijne B&B even lekker eten douchen en de voeten omhoog. Op weg naar Stiens zie je Leeuwarden al liggen, maar morgen eerst nog 22,5km naar Dokkum grotendeels langs de Dokkumer Ee.

Fontein Franeker: De fontein is een ode aan de wereldberoemde, in Franeker geboren astronoom Jan Hendrik Oort. Zijn aanname dat zich rondom ons zonnestelsel een ‘wolk’ van miljarden komeetachtige objecten beweegt, betekende een doorbraak in
    de astronomie. De fontein is ontworpen als een reeks watervallen die vanuit een schaal langs een verticale ketting van nachtkleurige parels in het bassin stromen. Een van de parels is zilverkleurig, als de kleur van de maan, een ander is verguld, de kleur van de zon. ‘De Oortwolk’ zelf is een nevel van fijne druppeltjes die vanuit een goudkleurig gaaswerk in de schaal vallen.

Dag 7: Stiens - Bartlehiem - Dokkum

September 16, 2023 in the Netherlands ⋅ ☀️ 19 °C

Ik slaap uit tot 8.45 uur, neem een douche, pak rustig in en drink een kopje thee in de tuin voor ik vertrek. Eerst naar de supermarkt voor ontbijt en lunch voor onderweg. Ik eet op een bankje mijn yoghurt met fruit. Dan op pad en de route bestaat vandaag eigenlijk uit twee delen een weg van ca. 5km naar Bartlehiem en dan ca. 15km langs de Dokkumer Ee naar Dokkum. Verstand op nul en 5km rechtdoor. Het is een mooie weg door de weilanden. Vlakbij Bartlehiem is er een theetuin waar ik even koffie drink. Over het bruggetje bij Bartlehiem dat er van het pad toch echt anders uitziet dan vanaf het water. Iets voorbij Bartlehiem wordt ik aangesproken door een man en vrouw die op de e-bike zijn en op een bankje zitten. Dat ik zo snel ga, ze hadden me eerder al zien lopen. Ik maak een kort praatje terwijl ik de voeten in beweging hou, want weer opstarten doet een beetje pijn. Ik kom door Burdaard en ik weet van het kanoën dat er aan het einde van het dorp een bankje is, daar neem ik weer even pauze. De SUP Elfstedentocht is ook onderweg naar Dokkum dus ik word onderweg af en toe getrakteerd op een fijn muziekje. Dat is toch een fijne afleiding. En het is fijn om zo dicht langs de oorspronkelijke route te lopen. Een mooie route. Ik kom langs een weiland waar de pinken hun gekke kwartiertje hebben en achter elkaar door de wei rennen. Dokkum loop ik binnen via nieuwbouw en het industrieterrein, het is niet anders. Maar dan hoor ik opeens: Je hebt Dokkum gehaald! Proficiat, respect! Het zijn de man en vrouw die me eerder aanspraken. Zo lief en het doet me goed. Nog een klein stukje door de binnenstad naar de stempelpost. Gelukkig weet ik na vorig jaar nog precies waar ik steeds moet zijn, dat scheelt zoveel zoeken en stilstaan heeft met de blaren niet mijn voorkeur. Ik haal mijn stempel, eet een patatje, maak een foto van de mooie bevroren fontein (mijn favoriet), ga langs de supermarkt en door naar de camping. Daar staat een geweldige trekkershut op me te wachten. Ingenieus ingericht en met eigen toilet. De voeten kunnen omhoog en zich voorbereiden op de laatste dag.

Fontein Dokkum: De IJsfontein is een speelbal van de elementen en geen dag hetzelfde. IJs tekent patronen op de koperen huid van de sculptuur. De mate waarin de fontein ijslagen vormt of niet, is afhankelijk van de zon, luchtvochtigheid, temperatuur, wind en neerslag. Energie voor de IJsfontein wordt opgewekt door zonnepanelen. Rondom staan bomen die rood kleuren in het najaar. Ze verwijzen naar Bonifatius en zijn volgelingen die in Dokkum zijn vermoord. Voor optimale schaduwwerking is bij de sculptuur gebruik gemaakt van de wetmatige rangschikking van bladeren rond een middelpunt. Het resultaat van meer dan 100 miljoen jaar evolutie in de plantenwereld.

Dag 8: Dokkum - Barthlehiem- Leeuwarden

September 17, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁️ 19 °C

Gisteravond raak ik in gesprek met Helen uit Haarlem, een leuke vrouw en we drinken samen een wijntje. De blaren voelen deze ochtend iets milder. Douchen, inpakken en om 9.10 uur loop ik naar de stad om daar eerst nog even koffie te drinken. En dan weer zelfde route als gisteren terug naar Bartlehiem. Het regent, maar dat heeft als voordeel dat er geen fietsers zijn. Ik heb het pad voor mezelf, het water is voor diegenen die de Elfstedentocht suppen. Als ik bij een rustpunt koffiedrink komt de muziekboot langs en dat is een fijne upper. Precies als het echt hard begint te regenen eet ik op een overdekt terrasje in Burdaard een tosti. Verder naar Barthlehiem en dan alsmaar het water blijven volgen tot Leeuwarden. Hoe dichter ik bij Leeuwarden kom, hoe lichter de lucht wordt. De route loopt helaas niet langs het Elfstedenmonument en ook niet langs de Bonkevaart. Om 15.00 uur ben ik bij het centrum van Leeuwarden. Ik heb Almar gezegd er tussen 15.15 en 15.30 uur te zijn dus ik neem nog even pauze op een bankje. Op naar de VVV voor mijn laatste stempel, daar staat Almar met bloemen en een Friese buff. Ik haal mijn laatste stempel en we maken een praatje met de vriendelijke vrouw van de VVV en ik krijg mijn certificaat. Ik kies uiteraard voor de Friese versie. Bij de souvenir winkel koop ik een Friese vlag pin voor op mijn rugzak en twee kaarten met ‘Groeten uit Leeuwarden’ een voor Joke de caissière in Hindeloopen, die mijn boodschappen betaalde en een Tikkie stuurde toen ik mijn portemonnee vergeten was en een voor de assistenten en de huisarts in Workum die zo lief waren me te helpen met mijn blaren. Thuis gaan de voetjes voor de laatste keer omhoog, terwijl Sepp Kuss namens Jumbo Visma de Vuelta wint.Read more