Central and South America

May 2009 - June 2010
A 395-day adventure by Michel Read more

Reisdag Guatamala

May 28, 2009 in Guatemala ⋅ ⛅ 25 °C

Om iets voor 7 ging de wekker......om 7.30 stond de bus (van) voor de deur voor de trip naar Panachel in Guatemala. We hadden in de ¨trotter¨ gelezen dat we wel een uur of 7 á 8 onderweg zouden zijn. De chauffeur had Super Mario muziek opstaan en zat soms driftig mee te fluiten en te tikken. Ook hier twee uur rijden en een kwartier pauze...werd een klein uurtje. Om een uur of twaalf kwamen we bij de grens van Mexico. Even een stempel in het paspoort en 4 km doorrijden naar de grens van guatemala. Daar werd de bus geparkeerd en moesten we met onze bagage door de markt naar de andere grenspost. Maar eerst de medische check....onder een tentje naast de slagboom werd een formulier ingevuld en we kregen een stempel op een evengroot papiertje met onze naam er op.....gelukkig, we zijn gezond en mogen door! We stapten over in een ander busje en met hoge snelheid werd de reis voortgezet naat Panajachel, aan het begin van Lago Atitlan. Met een kortere pauze, maar met een uur oponthoud wegens een complete chaos op een aantal kruispunten rond één van de laatst te passeren steden kwamen we rond 17.45 uur aan in Panajachel.....We hadden gelukkig gelijk een bootje naar San Marcos la Laguna. Gelukkig was er nog een hutje beschikbaar bij ¨La Paz¨ waarvan we onderweg hadden besloten als eerste te gaan vragen. En het is een schattig huisje....met bladeren dak, toillet en douche buitenom....en een lief slaapzoldertje.
    We hebben simpel gegeten.....en hebben de zolder opgezocht.
    We werden gewekt door een leuke kat.....liep buitenom over het dak langs het slaapkamer raampje...
    We zijn eerst bij het meer wezen kijken, en konden daarna pas lunchen.....zo mooi hier!

Lago de Atitlan

June 3, 2009 in Guatemala ⋅ ☀️ 25 °C

Zozo.....
    Het regen seizoen is 1 juni begonnen en dat hebben we geweten. Al twee dagen hebben we fikse onweersbuien in de middag welke blijven hangen tegen de bergen. De eerste avond bleef het zelfs regen tot een uur of 8 ´s avonds. De eerder gekochte Sauvignon blanc en de zakken chips waren niet voldoende om de nacht door te komen en dus hebben wede meiden van het restaurantje op ons complex gevraagd wat er nog te eten was. We kregen heerlijke linzensoep en een vegetarische schotel van gewokte groenten, rijst en rauwkost. Na een kleine competitie UNO zijn we vroeg onder de wol gekropen, in de hoop dat het onder ons bladerendak droog zou blijven. Wel kneuterig zo!
    We hebben een prijsje gemaakt voor de huur van onze cabana voor een hele week en wisselen de dagen af met zonnen aan het meer en culturele uitstapjes. We zijn een dagje naar Santiago Atitlan geweest, aan de andere kant van het meer, om een bezoek te brengen aan de tempel van Maximon....een¨heilige¨ die houd van geld, vrouwen, whisky en peuken. Aangezien de tempel iedere keer op een andere plaats is hebben we een Tuk Tuk genomen vanaf de ¨haven¨ en zijn we via wegen langs krotten en zwervende honden naar de tempel gebracht. De jongen van de Tuk Tuk wilde wel op ons wachten.....ik begrijp waarom.....naa betaling van de toegang en het maken van één foto stonden we weer buiten. Wat een hoop glitter en bling bling.....en twee gestoorden naast een pop met een peuk in zijn bek. We waren met de volgende boot weer terug.....wel lekker even uitwaaien op het water.
    Gisteren zijn we vroeg op pad gegaan met de boot naar Panajachel. We moesten pinnen, wat kaarten op de post doen, en wilden ook wel eens ergens anders ontbijten. Om negen uur zaten we in de boot en gelijk bij aankomst merk je het verschil met het rustige stekkie waar we zitten. Veel mensen die je spullen willen verkopen, je sandalen willen poetsen, je de weg willen wijzen of gewoon geld willen hebben. Na onze klussen in de winkelstraat gedaan te hebben zijn we op pad gegaan naar het Reserva Natural Atitlan, een soort jungle met een waterval, apen en andere boomklimmers en een vlindertuin. We hebben de grootste trail genomen en twee apen blij gemaakt met een lekkere banaan. Buiten de vlindertuin bleken meer vlinders te vliegen dan erin.
    Inmiddels begon zich een dreigende lucht boven ons te vormen waardoor we de genoodzaakt waren om de terugreis in te zetten. Helaas......zeiknat. De eerste tuk tuk aangehouden om ons na een tussenstop bij de bank naar het dok te rijden voor de terugvaart naar San Marcos. Ondanks het hevige onweer voeren we het meer op.....11 man aan boord, vrouw en kinderen, man met een tank met 25 liter lekkende peut, klapperende raamzeilen, hier en daar en stuk plastic, een motor die regelmatig uitvalt......en een woelig meer.....
    Na een warme douche lekker met een boek onder een kleedje gekropen en gewacht of het droog werd.

Gelukkig konden we droog het dorp door...eten bij Sol y Sul, ook een aanrestaurader! Alweer lekker

De markt op...

June 5, 2009 in Guatemala ⋅ ⛅ 21 °C

Na een kortere reis dan gepland, waarschijnlijk omdat we een privebusje genomen hadden in plaats van de chickenbus, kwamen we vanmiddag aan in Chichicastenango. Vandaag de reisdag om de mogelijkheid te hebben om een redelijke hotelkamer te vinden want morgen loopt mogelijk de stad vol met touristen een kooplui voor de markt van zondag.
    Het is wel weer even een overgang van de rust van het meertje naar de drukke stad. We gaan het meemaken. En de foto´s volgen!

We gaan even een siesta houden en dan weer uitzoeken waar we vanavond weer moeten eten.
    Toedels.

Chickenbus

June 8, 2009 in Guatemala ⋅ ☀️ 26 °C

Hola,
    We zijn vanmorgen na het ontbijt met de rugzakken naar het einde van de straat gelopen om met de chickenbus naar Antigua te gaan....de reisduur zal ongeveer drie uur zijn. Na de collectivo's van Mexico is dit de eerste keer dat we gebruik gaan maken van de Guatemalteekse variant......de chickenbus. Dit zijn oude amerikaanse schoolbussen welke op oude diesel rijden.
    Nou Mo, deze is voor jou!!! Nadat de bus gestopt was werd onze bagage door de bijrijder op het dak gegooid en moesten we voor instappen. De bus vertrok gelijk en terwijl de bijrijder nog op het dak onze rugzakken aan het vastbinden was.....en dat bleek nodig. De bus zat helemaal vol (dat wil zeggen dat op iedere bank twee personen zaten) met uitzondering van een plekje op de rechter achterbank. Daar paste Heleen prima, en ik ging tussen de beide achterbanken zitten waarbij ik net met mijn billen bleef hangen. Tijdens het rijden klom de bijrijder via de open voordeur weer naar binnen om vervolgens met een grote bos stinkende vodjes met iedereen af te rekenen. Ondertussen had de chauffeur een stemmig muziekje opgezet, een soort super mario salsa muziek, en scheurde hij met volle vaart en dikke rookpluimen het dorp uit. Zijn zicht moet beperkt zijn geweest met alle Jesus love you teksten op de voorruit, stickers...en niet te vergeten zijn MEGA zonnebril. Vervolgens "stopte" hij bij iedereen die zijn hand op stak met piepende remmen welke vervolgens al rijdend de bus insprongen. De bijrijder dirigeerde iedere nieuwkomer op een hoek van een bank met als gevolg dat het gangpad een wirwar van benen en tassen werd. Hier en daar werd door de "chauffeur" een hobbel over het hoofd gezien waarbij we met 80 km per uur een centimeter of 20 van onze stoel kwamen. Ook moet het onderstel van een 2CV zijn geweest want in sommige bochten stonden in de opbergvakken boven ons de losse banden van de opgeborgen rugzakken horizontaal in de lucht. Het ging hard!!! Al vloekend en lachend vervolgden we onze reis waarbij we met de minuut meer vertrouwen kregen in de grip van de opgewarmde gladiaal banden en de rijkunst van de 'chauffeur', die al rijdend in het dashboard een nieuwe meezinger had weten te duwen. Wat hebben we allemaal niet meegemaakt voor die 50 quetzal....de rechter zitting bleek los te zitten waardoor de daarop reeds slapende passagiers (hoe krijg je het voor elkaar) inclusief zitting steeds verder naar het midden schoven (voordeel; mies had een hele bank om op te zitten...nadeel: de twee slapers hingen mee).....er kwamen regelmatig verkopers aan boord welke spontaan dingen begonnen uit te delen om vervolgens met je af te rekenen.....tijdens een tussenstop hebben we nadat de ijsboer door de bus was geweest een presentatie van een zeer gezond drankje gehad (wat niemand vervolgens kocht...hahahaha).....tijdens het rijden ging regelmatig de achterdeur achter Mies open (Schrik!!!!) en klom er iemand over hem heen om zich in het middenpad te laten vallen en vast zat.....twee uur gratis fitness om je bij iedere bocht vast te kunnen houden....Heleen had haar gladde travelbroek aan en heeft alle hoeken van de bank gehad....en ga zo door!!
    Het was de leukste kermis attractie in jaren waarbij we pendelden tussen vloeken, schelden, schateren en klunen.

We hebben regelmatig aan Mo moeten denken!!!!
    Ik heb een klein filmpje toegevoegd van het moment dat we wegreden...en alles nog rustig was. Later bleek het niet meer mogelijk om een opname te maken.....

We gaan het nogmaals proberen!!

In de rubriek aanrestaurader..

June 13, 2009 in Guatemala ⋅ ☀️ 27 °C

In het kader van de aanrestaurader hierbij een nieuwe aanvulling van Antigua. In een underground magazine van een plaatselijk café, waar we tevens beide een nieuw Hollands leesboek hebben gehaald uit het inpandige boekwinkeltje, lazen we eigen samengestelde top 10 van café´s en restaurants. Onze voorkeur ging uit naar Como Como, een restaurant met een Belgische keuken. Nadat we gepiekt en gesteven waren besloten we ondanks de dreigende lucht zonder jas of fleeze op pad te gaan. Bij het plein brak de hemel open en moesten we schuilen voor een enorme regenbui. Tussen twee buien door trokken we een spurtje en vonden inderdaad het restaurantje.....dit is de afgelopen dagen ook wel eens anders geweest, met regelmaat waren de locaties niet te vinden of bij aankomst gesloten.
    We warenm blij dat we droog stonden aan de ingang en wierpen een blik op de slecht leesbare kaart bij de ingang met behulp van een waxinelichtje. De gerechten klonken inderdaad leuk...wat ons deed besluiten om een tafeltje uit te zoeken. Het was bijna 20.00 uur.....en de hele hut was leeg. We kozen voor drie verschillende voorgerechten en nadat we de wijn ontvangen hadden moesten we verkassen naar een andere tafel door een enorme regenbui. De straat stond blank, de muziek was niet meer hoorbaar en we konden elkaar ook al niet meer verstaan. Het was ¨kind a spooky¨ maar de wijn was heerlijk. De voorgerechten waren heerlijkñ gamba´s in sambucasaus, gegratineerde asperges in seranoham en groquettes de fromage met een heerlijke frisse musklun. Het was lekker en voldoende....we besloten nog een toetje te nemen met eventueel een lekkere koffie. Het werd voor beide een kaasplank met een lekker glas rode wijn. En wat voor kaasplank....heerlijke europese kazen met een heerlijke blauwe voor Heleen en een super lekkere camembert voor Mies. Het werd steeds droger buiten, we hoorden muziek, we werden beide roos van de wijn en er was KAAS....het werd een feestje!
    Er zijn dingen die je gaat missen.........

Pacaya Vulcano

June 14, 2009 in Guatemala ⋅ ⛅ 23 °C

Om 10 voor 2 stond de bus voor ons hostel. Wij waren nog druk in de weer met het inpakken van flesjes water, muesli-repen en regenjassen want een guatemalteek die te vroeg komt, daar hadden we niet op gerekend (we hadden er in ons hoofd zelfs nog een gautemalteekse half uurtje bij opgeteld en rekenden dus op half 3).
    De reis ging naar de actieve vulkaan Pacaya.
    Bij aankomst in het national park kwamen we er achter dat we zeker niet de enigen waren die dit wel eens wilden zien, er waren veeeeel toeristen. Vandaar waarschijnlijk dat ieder groepje toeristen zijn eigen naam kreeg. Wij werden met 8 anderen de ¨poema´s gedoopt, het deed denken aan schoolreisjes van lang geleden.
    Als gids kregen we ¨José Oké¨ mee (we going to climb volcano, ok? Volcano called Pacaya, ok? Vamenos Puma´s, ok? enz, enz). Maar afgezien van zijn irritante stopwoordje was het een goede en vriendelijke gids die onderweg veel uitlegde en liet zien. Dit leidde er wel toe dat we onderweg ingehaald werden door de mariposas (de vlindertjes), de tigres (de tijgertjes) en zo af en toe door een dikke Amerikaan op een mager paardje (oooh look at you all sweaty...poor people..you should have rented a horse!).
    Na een wandeling van ruim 1,5 uur begon het landschap iets weg te krijgen van een maanlandschap ...Geen begroeiing meer en alleen nog maar zwarte rotsen in allerlei grillige vormen (lava dus ;-). Opzich al een bijzondere ervaring maar vooral het zien van magma (nog vloeibare lava) was bijzonder. Al toen we pas in de verte een streepje oranje zagen werd het steeds warmer onder onze voeten (bij sommige mensen waren de zolen aan het eind van de wandeling bijna volledig weggesmolten).
    Dichterbij was het nog mooier: je kon het magma langzaam zien stromen en het oranje knalde tegen de zwarte achtergrond, bovendien smaakten de boven het magma geroosterde marshmellows heerlijk (de jongen die ze stond te roosteren had schoenen met stalen neuzen aan...in ruil voor een aantal marshmellows hebben we hem onze fles water gegeven om zijn tenen te blussen).
    De wandeling terug werd begeleid door een tropische regenbui (lekker glibberen op modderige bospaadjes) maar het was het absoluut waard!

Reisdag Honduras

June 15, 2009 in Honduras ⋅ ⛅ 30 °C

Zozo....dat was me het dagje wel! Gisteravond hebben we nog een hele gave avond hadden gehad met live muziek van Sol Latino (wat kunnen die jongens spelen) in la Pena in Antigua! Het was zelfs laat geworden! Ondanks dat we tijdens het eten nog aan het rekenen waren geweest om uit te komen met onze laatste Quetzalles ben ik toch nog van tafel gegaan voor een sprint naar de ATM om onszelf nog te kunne trakteren op een cocktail " coconut dream" (feestje voor Margreet) en een CD van de groep te kunnen kopen.....kunnen we nog eens nagenieten!
    Om 3.30 ging de vrolijke beltoon van onze nieuwe "latin Nokia" waarbij Heleen al snel de snooze functie had gevonden. We schrokken ons echter rot toen de bel van de voordeur van onze hostel ging en dachten dat de shuttle al voor de deur stond.....gelukkig niet, de Scandinavische meisjes (taaltje blijft altijd lachen) kwamen terug van een avondje stappen. Zij er in...wij er uit, en niet lang erna verscheen ons busje voor de trip naar Copan, Honduras. Aan boord twee chauffeurs, twee Amerikanen, twee locals en met ons erbij vijf Nederlanders. De laaste local werd net voor het verlaten van de stad opgepikt en begon gelijk een luid gesprek met de chauffeurs....daar gaan we weer dachten we! Het werd een plankgas race door Guatemala City (snel vergeten), over tweebaans "snelwegen" met hele grote lange vrachtwagens, over slingerende bergwegen, met heel veel linke inhaal manouvres....tot we stopten bij een wegrestaurant. Niet om te pauzeren, maar om alle rugzakken op het dak vast te binden zodat er nog twee ouders met twee kleine kinderen mee konden. Tijdens het laden van het dak konden we de benen even strekken. De banden van de bus hadden wederom weinig rubber....sterker, hier en daar was het canvas zichtbaar. We vervolgden onze reis met de andere chauffeur welke op een andere rijschool les had gehad....gelukkig wat rustiger wat het mogelijk maakte om af en toe een oogje dicht te kunnen doen. Na nog een tussenstop van 50 minuten te hebben gehad kwamen we rond een uur of tien bij de grens aan van Honduras. En het ging wederom erg makkelijk: eerst naar loket 4 om uit te checken uit Guatemala (kosten 20 Quetzal per twee personen), daarna naar loket 1 voor toegang tot Honduras....nog een extra lijstje invullen met je naam en je paspoortnummer en 50 Quetzal betalen. De laatste Quetzals kon je gelijk bij "een mannetje" omruilen voor Lempidas.....de koers was redelijk! Hola Honduras!!!!
    De eerste indrukken zijn goed! Het is een mooie groene omgeving...en Copan is een leuk stadje. Op naar nieuwe avonturen!!

Even het thuisfront bijpraten

June 21, 2009 in El Salvador ⋅ ⛅ 22 °C

Even bijpraten over alle belevenissen.

We hebben Honduras inmiddels verlaten en zijn onderweg naar El Salvador. Het was even niet mogelijk om te internetten. Ook de PC waar ik nu dit verhaal aan het opschrijven ben is erg traag!

Honduras is werkelijk een schitterend land! zeker is dat ik in een volgend leven hier nog een keer wil terugkomen....hahahaha.

We hebben de afgelopen dagen in Copan doorgebracht. We hebben de oude ruines bekeken met een gids en zijn naar het museum geweest. Het is hier toch weer heel anders dan in Palenque. Het was zeer de moeite waard!
    De dagen waren redelijk kort om iets te ondernemen omdat rond een uur of twee de regen met bakken uit de hemel valt....en dit vaak tot laat in de avond, of diep in de nacht doorging. Met de geleende paraplu voor de eigenaresse gingen we ´s avonds de keienpaden af naar het centrum op zoek naar iets te eten....Op culinair gebied is Copan niet echt een aanrestaurader! Ofwel waren de in de trotter goed omschreven tentje gesloten of verdwenen...ofwel was de kwaliteit onder de maat.
    Anyway....we hebben regelmatig leuke avonden gehad met locals in ViaVia en hebben daar uiteindelijk ook een trip van een dag en een nacht naar een Vinca geboekt welke een uur rijden van de stad lag....midden in de bergen.
    We vertrokken op zondag ochtend om 8 uur vanaf Via Via met een busje gevuld met drie Belgen (moeder en twee dochters), een Amerikaans stel met kind, een Amerikaans moeder met twee dochters en een Australische.
    Bij aankomst op de Vinca werden de kamers toegewezen in het Guesthouse (De Belgen en de Australische bleven ook slapen) waarna we met twee open pick-up´s een tour maakte door het enorme gebied naar de woning van de ouders van Carlos, de 35 jarige eigenaar van deze enorme koffie plantage.
    Daar aangekomen kregen we een korte rondleiding door het huis en werden we voorgesteld aan zijn moeder welke al in de keuken stond voor de lunch. Vervolgens werd aan ieder een paar toegewezen en vertrokken we met een groep van tien de bergen in voor een schitterende tocht van ruim twee uur door de bergen, door riviertjes en de bossen. Het was fantastisch!
    Aangekomen bij het huis van zijn ouders stapten we af en liepen de paarden vanzelf terug naar hun weiland en schoven wij aan tafel voor een heerlijke lunch ...eerst salade van cresson met avocado, tortilla´s met quesso en verse kaas....daarna verse groenten, aardappelen van het land, kip of vlees, een een soort heerlijke rosti´s met kaneel en cardamon.....als nagerecht een gebakken banaan in heerlijke saus met koffie van de eigen Vinca. Alle producten zijn van het eigen land!!
    Na een korte siesta hebben we cake gegeten uit de hete oven en daarna tussen de regenbuien door een rondleiding gehad over de plantage en de fabriek. Met de twee pick-up´s zijn we teruggereden naar het Guesthouse......De regen was zo enorm dat ze een zeiltje over de bak hadden gespannen.....en onze pick-up stopte er halverwege mee omdat de ontsteking niet meer wilde.
    We vervolgden de tocht in één pick up en de daggasten werden als eerste doorgereden naar de hot spring. Carlos kwam even later terug om ons op te halen en in de stromende regen hebben we een aantal uur doorgebracht in de hot tubs en in een met stenen afgezet stukje rivier waar we onder een warme waterval konden zitten tot het donker werd.
    De daggasten werden teruggebracht en wij werden later opgepikt om terug te gaan naar het guesthouse om ons om te kleden voor het diner. En we hebben wederom heerlijk gegeten.....en lekker wijn gedronken....en Rummonade.
    Om een uur of tien gingen de kaarsen op de slaapkamer uit....we hebben heerlijk geslapen!
    Na om 8 uur genoten te hebben van een heerlijk locaal ontbijt zijn we terug gebracht naar Copan waar we de bus hebben gepakt naar La Entrada. Daar vandaan de aansluitende bus naar de grens van El Salvador. In een klein plaatsje voor de grens moesten we overstappen op een minibusje wat ons naar de grens bracht. In de trotter stond dat dit de meest lastige grensovergang van latin Amerika zou zijn.....en dat was het! Er was geen kantoortje om een stempel te ontvangen om Honduras te verlaten....dat gebeurde gewoon op straat met allerlei mannetjes om geld te wisselen om je heen. Vervolgens moesten we op zoek naar het kantoortje om toegang te krijgen tot El Salvador. Na zoeken en vragen hadden we het gevonden........er was echter niemand. We stonden met een aantal Amerikanen te wachten, en te wachten....tot iemand een zijdeurtje opendeed waar een dame in uniform gezellig aan de telefoon zat. Al bellend leip ze de straat op en schreeuwde een collega dat hij moest helpen. Even later kwam hij...en vroeg wat we wilden...wij wilden naar El Salvador.....hij wees, dat ie die kant op.....gewoon doorlopen!! Hahahahahahahaha
    We hopen dat het goed gaat bij de grens overgang van El Salvador naar Nicaragua.....want we hebben geen stempel!
    We liepen de grens over op zoek naar een bus naar Santa Ana. Die kwam hier niet. Die vertrekt morgen weer vanaf La Palma....een plaatsje 12 kilometer verderop. Met de bagage in een TukTuk zijn we naar La Palma gegaan en hebben de nacht in het gelijknamige hotel doorgebracht. Het enige leuke aan het plaatsje waren de muur schilderingen van een plaatselijke schilder. Verder was er niets! Morgen gaan we verder naar Santa Ana.....

El salvador

June 22, 2009 in El Salvador

We hadden lekker uitgeslapen in ons hotel in La Palma....net over de grens van El Salvador. Om een uur of tien gingen we naar het restaurant voor een onrbijtje en om uit te checken. We gaan vandaag naar Santa Ana! Ondertussen werd Heleen nog even lek geprikt door de muggen...tien grote rode vlekken op de benen.
    Zoals gezegd stopte te bus naar El Salvador bij het hotel voor de deur. Het betrof een chickenbus zoals niet anders in midden Amerika. Harde muziek, veel rook, en veel te veel mensen aan boord. De jongen op de bus zou ons laten weten wanneer we moesten uitstappen voor Santa Ana. In de trotter hadden we gelezen dat we wel een uurtje of drie onderweg zouden zijn....dus vort met de geit!
    Ik begrijp nu waarom de bus chauffeurs hier zo dik zijn. Hij stopt namelijk ook voor mensen die wat aan boord willen verkopen, zoals ijsjes, blijkjes fris, zelf gebakken cakes, tandenborstels (inclusief presentatie in het gangboord), koude waterzakjes, vers fruit, chips en chocolade, gezondheidsprodukten als vitamines en andere vage pillen, enz, enz. Het is wel erg levendig en vermakelijk! De chauffeur krijgt als dank een gratis produkt...en als de presentatie te luidruchtig is zet hij de muziek keihard aan.
    Inmiddels hadden we er al een aardig ritje opzitten toen we toch een beetje vreemd gevoel in de maag kregen. We passeerden plaatsen en steden welke we van te voren niet op onze geplande tocht verwacht hadden.....en voor we het wisten reden we El Salvador binnen...de hoofdstad...wat een vieze stinkstad!!
    Eenmaal afgezet bij het eindpunt was een jongeman zo vriendelijk om ons uit te leggen dat de busjongen vergeten was ons te waarschuwen. De enige optie was een taxi te nemen naar de andere busterminal aan de andere kant van de stad waar de bussen naar Santa Ana vandaan vertrekken. En zo gedaan!
    Vijf dollar voor een ¨taxi¨...type goedkope Japanner met veel te veel kilometers, zonder contactslot, bekleding, uitlaatdelen, en gaar onderstel....maar met ¨chauffeur¨. Met enige hulp op de andere terminal vonden we de bus....en ruim een uur later waren we dan toch op de plaats van bestemming.

Santa Ana

June 23, 2009 in El Salvador ⋅ ⛅ 27 °C

Wat later in de middag dan gepland stopte de bus in Santa Ana....we hadden er al een aardige rieisdag opzitten toen we uitstapten en onze bagage onder uit het luik haalden. Wat stinkt het hier verschrikkelijk....het lijkt wel een vuilnis stortplaats....we staan naast de groentenmarkt!
    Even oriënteren waar we ongeveer staan....we weten het niet! In de trotter hadden we een hostel gevonden waarvan de internetsite reeds niet meer beschikbaar was....aan de 29a calle poniente. We besluiten om niet te gaan lopen maar een taxi te regelen.....Heleen stapte per ongeluk op een dode hond die naast het trotoir lag. Na het oversteken zagen we een taxi...helaas was de chauffeur onvindbaar. Dan maar wachten op een andere. De chauffeur was later toch gevonden, allen wilde hij ons niet wegbrengen. Weer wachten....uiteindelijk was iemand bereid om ons te brengen.
    Wat een trieste stad....en bij aankomst op de 29a calle poniente zag het er niet beter uit. Dit was het adres...maar het leek wel een gevangenis; een betonnen muur met prikkeldraad en twee zware stalen deuren. Heleen belde aan en een vriendelijk oude dame deed open. Het hostel bestond dus nog, en er was plek. Wat voorzichtig gingen we naar binnen. Achter deze gevangenismuur was een mooi huis met gezellige woonkamer, keuken en tuin. De dorms waren boven....maar wij kozen voor een twee persoons kamer bij de ingang. We waren moe...en hebben eerst een siesta gehouden.
    Rond een uur of zeven hadden we trek en besloten we op pad te gaan naar de in de trotter aanbevolen restaurantjes. We liepen de stad in en alles was donker en verlaten. Er was geen winkel meer open. Alles was afgesloten met dikke stalen luiken en hangsloten. Op straat leefden de honden en de zatlappen. Verderop werden de laatste ¨marktkraampjes¨ opgeruimd en de straat (weinig asvalt en veel zand en kuilen) lag vol met enorme grote hopen afval waarin de honden op zoek waren naar eten. Het stonk enorm! Eenmaal in ¨het centrum¨ aangekomen bleek het niet beter. Er was niets open en er hing een nare sfeer....het voelde niet veilig. We zijn terug gelopen naar ons hostel en gestopt bij het enige ¨restaurant¨ wat we op de heenweg gezien hadden. Het was nog open gelukkig!
    En we hebben gegeten....zo lekker! Het klopte helemaal niet met de buitenwereld. Een beetje chique tent met een enorm leuke kaart en lekkere toetjes...welke weggespoeld werden met koud bier en witte wijn. Gelukkig kwamen er later nog meer gasten....een stuk of tien nonnen voor een bezoek aan het toilet, koffie en desserts....de kerk doet het goed hier!!
    De stad zal ons niet lang boeien...maar we gaan hier zeker nog een keer eten!