Rondje Nederland

March 2024
Bezoek aan 5 ver-weg-vrienden. Motorrit van Brabant tot Friesland Met motorrit oost Nederland en bezoek aan Leeuwarden en Grouw. Via afsluitdijk naar Schellinkhout in Noord Holland en met tussenstop in Schiedam terug naar Vlissingen. Read more

Den Oever lunch in visresraurant

March 7 in the Netherlands ⋅ ⛅ 7 °C

We gaan wat later weg bij Thea en Leo want er is een koude mist op komen zetten en de gevoelstemperatuur was 0 (nul) graden. Onze kattenoppas thuis in Vlissingen noemt het het groengegrasde noorden: het grote niets. Kilometers weiland, een randje bomen en een boerderij, dat is alles. Helaas zien we nog steeds geen lammetjes.
    Rond 12:30 rijden we weg en dan is het al Brrrrr 3 graden.
    We nemen de snelle weg naar de afsluitdijk. Er wordt al jaren aan deze dijk gewerkt en nu begint dat op te schieten maar ook aan de sluizen is nog veel werk, die zijn per slot van rekening ook al jaren oud en weigeren nog wel eens dienst. Wegverkeer en scheepsverkeer ligt dan stil, niet handig dus.
    Mooie rit over de afsluitdijk en bij Den Oever rijden we de zon tegemoet en warmt de buitenlucht op tot alweer 7 graden!!! Wat 5 graden al scheelt!

We gaan lekker opwarmen en lunchen in Restaurant Basalt en nemen een Viskwartetje. Voor Annelies ruim voldoende. Even voor onze milieu vrienden: Ja er zat heerlijk gerookte paling bij, Hollandse garnalen, gerookte zalm en een vissoepje aangevuld met een Texelse Scuumkoppe 0,0% Helemaal geweldig.

Medemblik

March 7 in the Netherlands ⋅ ☁️ 8 °C

Vanaf Den Oever nemen we de kleine wegen naar Medemblik, bekend van de 24-uurs regatta waar Peter nog samen met zoon Brian aan heeft deelgenomen in 2014.
    Een flesje wijn wordt gekocht, bubbels deze keer zodat Jan en Miriam hun nieuwe zeilboot, een Selona 37 kunnen dopen, of liever op de aanwinst proosten..

Toch ook hier nemen we nog koffie in een bruine kroeg op de markt. Alles voor warmte en toiletbezoek. Peter herkent hier veel van de omgeving, hij is hier toen de Skadi op het IJsselmeer lag veel geweest. Goed om weer even terug te zijn. Wandelend langs de winkels valt ons een winkel met wel een heel speciale naam op, de naam van onze Siamese kat.

Na de koffie motoren we naar Schellinkhout, het mooie dorp waar de vrienden wonen en waar we om 16:15 aankomen.

Bij Jan en Mirjam in Schellinkhout

March 7 in the Netherlands ⋅ 🌬 8 °C

Vanaf Medemblik naar Schellinkhout gereden en het is alweer niet warmer dan 7 graden; echte bikkels zijn we dus gewoden.

Ook hier valt weer een hoop bij te praten. Jan en Mirjam hebben in 2019 deze oude en beetje vervallen boerderij gekocht en volledig verbouwd. Wij zijn er geweest tijdens het begin van de verbouwing en toen stonden er nog 1,5 muren. De rest was weg; ook alles binnenin.
    Het is nu een prachtig modern huis geworden met alle comfort die je je maar kan wensen.
    Jan is net als Peter Imker geworden en heeft achter de Garage, die geen garage meer is maar het kantoor van Mirjam is geworden, een bijenstal gebouwd waar 5 10-ramers in kunnen staan. De bijen hebben zo vrije vlucht over de landerijen, beter kan je het niet hebben.

Na een heerlijk pittig soepje en lekkere kip vroeg naar bed want zo een koude tocht hakt er met name in bij Annelies. Kruik erbij, extra dekbed over de voeten en uitrusten.

We wilden morgen naar De Helder naar het Marinemuseum maar morgen wordt de mast met de nieuwe verstaging op hun nieuwe schip geplaatst en dan is wat hulp wel handig. Never a dull moment.

Mast zetten op de Barselona van Jan en M

March 8 in the Netherlands ⋅ 🌬 7 °C

Jan heeft vroeg in de ochtend een meeting over zijn project en tijdens de meeting wordt de hele migratie stilgelegd ivm te grote business risico's. Dat geeft hem de komende tijd wat meer rust zodat hij ipv gestresst aan het werk moet zijn, lekker aan zijn schip en het huis kan werken.

Om 10 uur de mast te zetten. Het is een doorgestoken mast en dat is toch altijd weer een gedoe om die weer door het dek heen in de boot te plaatsen maar om 13:30 staat de mast en varen we de Barselona weer terug in haar box.
    Annelies en Mirjam zijn ondertussen ook in de haven en onder het genot van een warme chocomel kijken we uit over de haven en doen we ons te goed aan een echte hamburger..
    Jan en Peter gaan nog op de boot aan de slag om de giek er op te zetten en de wirwar van alle lijnen uit elkaar te rafelen en op zijn plek in de valstoppers te krijgen. Toch wel veel touw op zo een boot.

Mirjam en Annelies rijden langs het IJsselmeer, de weg die wij eigenlijk met de motor hadden willen doen maar niet in de kou. Er staan verkeersborden dat motoren na maart niet in het weekend zijn toegestaan. Dat is maar goed ook en dat zou voor de peletons fietsers ook moeten gelden vinden we....
    De meisjes bezoeken een Bio-boerderijwinkel waar Annelies in principe geen fan van is maar ze scoort toch 2 producten.

's Avonds zijn we redelijk afgeknoedeld. We eten de rest van de soep en het onbevroren roomijs en gaan heel vroeg naar bed. Hele mooie dag geweest met een boot optuigen als zeilboot.

A4 La Place

March 9 in the Netherlands ⋅ ☀️ 13 °C

We gaan rond 11 uur weg uit Schellinkhout. De zon schijnt en het wordt boven de 10 graden.
    We rijden binnendoor naar Alkmaar en volgen dan de grote weg langs Schiphol naar de La Place boven de A4. Koffie en gebak en we kunnen met energie verder rijden op weg naar Frank en Louis in Schiedam.Read more

Schiedam bij Frank en Louis en Frizo

March 9 in the Netherlands ⋅ ☁️ 14 °C

Vanaf het restaurant hebben we een rustige tocht naar Schiedam met een heerlijke temeratuur van 15 graden. Dit is echt heerlik BMW rijden
    We worden uitbundig door een dol enthousiaste Friso begroet.
    Louis heeft net een nieuwe knie gekregen en moet nog steeds rustig aan doen.
    Ook hier weer veel om bij te praten na een paar jaar elkaar niet gezien te hebben. Frank en Louis gaan dit jaar wel varen maar blijven in de `Ionische zee rustig aan doen zodat Louis helemaal kan herstellen.

Om 5 uur gaan de motorpakken weer aan en gaan we op weg naar huis en de katten.

Weer thuis

March 9 in the Netherlands ⋅ ☁️ 12 °C

We rijden weg uit schiedam maar de A29 is afgesloten dus maken we een omweg over Breda. Helemaal geen probleem van de temperatuur is ondertussen opgelopen tot 16 graden en het wordt een plezier tochtje.
    Wat een verschil met de kou en mist in Friesland!
    Om 19:00 zijn we thuis bij de katten. Ze hebben ons, ondanks de geweldige zorg van oppasJennifer, gemist en wij hen ook.

De oppas is al eerder vertrokken maar we hebben whatsapp contact en we bezoeken haar de volgende week om bij te praten Ze heeft het reuze naar haar zin gehad en de katten ook dus deze try-out is een succes geweest.

Dit was eigenlijk onze eerste prachtige vakantietocht op de motor, we hebben veel vrienden gezien, mooie ritten gemaakt en voor Peter een hoop ervaring opgedaan op deze geweldige BMW. Het is inderdaad of je op een brommer rijdt maar dan in een veel luxere uitvoering. Ook Annelies heeft meer leren wennen als bijrijder, plezier gehad van de grotere antislip voetensteunen en ze heeft steeds beter in de gaten wat de beste manier van opstappen is. In zomertenue zal het ook wat makkelijker worden. We zien uit naar een volgende kattenoppasronde en een weekje motoren. Waar naar toe is nog onzeker. Wel hebben we de oppas geboekt voor 7 dagen in april. Tot dan!

Totaal hebben we deze week 1070 Km gereden, niet slecht voor de eerste keer en zo vroeg in het seizoen