Malaysia

October - November 2017
A 15-day adventure by Dieter Read more

Rustdag

November 4, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Ik had niet veel goesting om nog ver te gaan vandaag gezien ik wat vermoeid was, dus besloot ik om rustig door stad te kuieren en de vele koffie huizen te proberen. De eerste koos ik op basis van reviews en het zat er goed vol. Rond de middag nog eens een tempel binnengewandeld en dan gaan eten in een klein restaurantje in een steegje achter die tempel. Een drie gangen menu voor 6€, traditioneel Maleisisch.
    Daarna rap terug naar hotel want de regen kwam eraan, tegen de middag was het stortregen en dat is blijven doorgaan voor de rest van de dag. Veel heb ik dus niet gedaan die namiddag, enkel een boek lezen aan de bar van het hotel. Enkel voor avondeten moest ik mij door de regen wagen, die zo erg was dat zelfs mensen met een paraplu schuilden. Ik ben niet verder geraakt dan een pitta tent en was goed nat.

Naar Singapore

November 5, 2017 in Singapore ⋅ ⛅ 30 °C

Vannacht niet al te best geslapen wegens veel lawaai dat zelfs mijn oordopjes niet konden dempen. Ik dacht dat het de wind was wegens de zware regen en dat bleek juist te zijn. Het eerste dat ik te horen kreeg die morgen was dat er geen taxi's reden vandaag omdat er delen van de stad overstroomt waren, maar ik kon wel nog een bus nemen naar de luchthaven. Ik ben dus rap te voet naar die bus terminal gelopen in volle bepakking en daar wat rondgevraagt waar ik moest zijn voor een bus naar de luchthaven. Dat is gelukt, de busschauffeur was nog een tukje aan het doen in zijn bus, maar ben er naast blijven staan tot hij wilde vertrekken en kwam zo nog ruim te vroeg aan de luchthaven. De bus licht wat hoger op de weg en kon dus wel nog door het water. Ik zag onderweg auto's die tot boven hun wielen onder water stonden en een groot aantal omgewaaide bomen, zaken die ge normaal enkel op tv ziet.

De vlucht verliep eens zonder problemen en ik ben nog nooit zo snel door immigratie geraakt als in Singapore, er stond geeneens een rij. Dan maar op goed geluk een hoop Singapore dollars afgehaald (wist de exchange rate niet) en een metro kaart gekocht en nog geen uur later stond ik al aan het hotel in Chinatown. En wat heb je hier in Chinatown: restaurants a volonté, streetfood en een paar prachtige tempels, onder andere een van de belangrijkste van het Boeddhisme gezien die een tand van Boeddha heeft. Ik merkte ook dat een aantal van de restaurants in mijn straat een wachtrij hadden voor de deur. Op goed geluk ben ik een restaurant binnengewandeld en met wat moeite iets besteld dat er uiteindelijk veel groter uitzag dan op de foto, een volledige vis waar ik toch wat werk aan had. Ik vermoed dat ikeen gerecht voor twee personen besteld had.

Na rap effe onder de airco gestaan te hebben van het hotel ben ik naar de rivier gegaan in de hoop van wat mooie lichtjes te zien in het donker en ik werd zeker niet ontgoocheld, zoals ge in Europese steden verwacht is er een rij van terrasjes langs het water en de prijzen waren ook behoorlijk, 10€ voor een stella... Het uitzicht is wel prachtig, mooi verlichte gebouwen, zeer veel volk en nog altijd snikheet.

Beetje overal

November 6, 2017 in Singapore ⋅ ⛅ 28 °C

Het weerbericht vanochtend zei regen in de voormiddag en dan onweer, dus het was goed zweten in de zon vandaag en geen druppel regen gezien. Voor de zekerheid had ik een wandeling door een van de parken gepland in de voormiddag die wat is uitgelopen tot 13u omdat ik de afstand wat onderschat had en de parken lagen op heuvels. Op den duur begon ik mij ongerust te maken over mijn smartphone gezien alles doornat was van het zweet, maar hij houdt het uit hoewel hij soms zeer warm wordt. Het mooie aan de parken was het pad dat er was aangelegd, soms in de hoogte. Ik moest hoe dan ook daarna terug naar hotel om effe het zweet weg te spoelen onder de douche, wat ik een drietal keer per dag doe.

In de namiddag heb ik nog een paar tempels bezocht en marina bay sands verkend. Het schopping center daar is er ene waar ik niets te zoeken heb, juwelen en kleren van de duurste merken, met veel glitters en goudverf en de mogelijkheid om met een bootje door de benedenverdieping te varen. Het park ernaast is wel de moeite, vooral 's nachts, en het is mogelijk om eens naar de skydeck te gaan op top van dat hotel wat een prachtig uitzicht op de stad heeft. Tussendoor ben ik ook eens naar little india geweest, een wijk waar alle indische werkkrachten wonen en een apart sfeertje heeft. Je ziet daar vrijwel geen vrouwen, het zijn alle indische mannen die een paar maanden in Singapore komen werken en hun geld dan naar huis opsturen.

Een van de beste dingen in Singapore is toch wel de metro, vergelijkbaar met Londen, maar dan met airco en veel goedkoper. Ondanks dat heb ik zeer veel kilometers in de benen en lig ik nu om 21u al uitgeput in bed terwijl de meeste mensen hier nog met hun avondeten beginnen. Het laatste wat ik gedaan heb is naar de lichtshow aan marina bay gaan kijken en morgen sta ik daar terug want die was de moeite.

Unesco tuin

November 7, 2017 in Singapore ⋅ ⛅ 29 °C

Ik zag in mijn voorbereiding dat ik de botanische tuin ook aangevinkt had, en besloot om deze ochtend eens te gaan kijken. Aan de ingang staat er een plakaat dat de tuin werelderfgoed is, en na het gezien te hebben moet ik toegeven dat ze gelijk hebben. De tuin is onderverdeeld in diverse thema's, inclusief regenwoud, cactussen , orchideeën, en meer dan 200 soorten palmbomen. Ik heb er ongeveer 3 uur in rondgewandeld tot ik het hoorde donderen, en heb veel stukken moeten overslaan. Het was toen al middag en gezien er regen aankwam besloot ik naar orchard road te gaan, een straat die berucht is voor zijn schopping centers. Het is mij een raadsel waarom ze een volledige straat vol zetten met gigantische gebouwen vol winkels die vrijwel overal hetzelfde zijn. Na de twintigste luis vuitton winkel was ik het wel goed beu gezien, maar ik was er voornamelijk voor het middageten in een van de foodcourts in die complexen, want daar kunt ge alles krijgen en goedkoper dan restaurants. Ook was de kerst sfeer overal aanwezig, sneeuw hebben ze hier nooit maar misschien zetten ze de airco iets straffer.

Lang heb ik het niet uitgehouden tussen die winkels, mede ook door wat rugpijn. Dan maar effe terug naar hotel om wat te liggen en niet lang daarna die boeddhistische tempel nog eens bezocht want die is prachtig en er was net een mis bezig. Ook heb in na wat rondkuieren gegeten in Chinatown en dan in een opwelling het Chinatown Heritage center bezocht. Dit vertelde het verhaal van de chinese migranten en hoe ze leefden, wat een stuk interessanter was dan ik verwacht had want ik heb er ongeveer twee uur rond gelopen. Het was bepaald geen vrolijk verhaal, ik ben blij dat ik toen daar niet leefde. Hoewel de schepen met volgepakte migranten mij deden denken aan de nieuwsbeelden van nu, dus in die zin is er nog niet veel veranderd. Daarna moest ik opnieuw terug naar het hotel door rugpijn. Na een uurtje toch terug op mijn benen en op weg naar de metro want ik wilde de lichtshow nog eens zien. Deze keer was ik wel op tijd voor een zitplaats. Morgen zal ik het misschien wat rustiger aan doen.

Halve rustdag

November 8, 2017 in Singapore ⋅ ⛅ 29 °C

De dag begon met een drupje regen, maar dat was niet erg want ik had de domes van de gardens at the bay als eerste doel. Dit zijn twee overdekte tuinen, het ene een bloementuin en het andere een regenwoud. Ze worden met recht een van de top attracties genoemd van Singapore want het was pas twee uur in de namiddag toen ik daar weer weg was, en moest het niet zijn van mijn zere rug dan was ik nog langer gebleven. Als eerste deed ik de bloementuin waar ze ook al vollop bezig waren met het kerstdecor op te zetten, inclusief kerststalletjes met nepsneeuw, wat echt onozel aanvoelt als ge staat te zweten. Het mooiste waren echter de kunstwerken die tussen de planten stonden, die in thema waren met de streek waar de planten voorkomen. Er waren ook een groot aantal scholen aanwezig, dus ik moest af en toe pacman spelen tussen de spookjes (moslim meisjes) om goeie foto's te kunnen nemen. Het enige minpunt was dat ik na een uur rondlopen al eens moest gaan zitten door pijn in de rug. De rest van de dag heb ik veel pauzes moeten inlassen, ik heb een paar rustdagen nodig blijkbaar.

De tweede dome is een regenwoud met een van de hoogste binnen waterval ter wereld. Er wordt uitleg gegeven over de biodiversiteit van het regenwoud, maar iedereen is daar eigenlijk om selfies te nemen op de hoge wandelpaden. De tuin is zeer mooi aangelegd en er zijn daar continue tuinieren (Indiërs) bezig. Daarna heb ik ook eens de skywalk gedaan tussen die koeltorens, gezien de regen al lang weg was. Jammer genoeg moest ik dan een paar uur gaan uitrusten in het hotel.

Die namiddag heb ik niet veel gedaan, enkel in de avond naar clarke quay gegaan om toch eens de voornaamste uitgaansbuurt te zien van Singapore, en ik was niet teleurgesteld, de ene bar na de andere en vrij veel variatie. Ik heb een worst van 60cm gegeten met frieten en een paulaner bier in een duitse bar gezien ik smiddags al mijn berg rijst gehad had.

Terug naar huis

November 9, 2017 in Singapore ⋅ ⛅ 31 °C

Mijn eerste vlucht was pas rond 18u dus ik had nog ruim de tijd om afscheid te nemen van Singapore. De zon kwam ook vollen bak afscheid nemen waardoor mijn poging om niet te zweten goed mislukte. Buiten afkoelen in koffie shops ben ik nog eens de religieuze tour opgegaan door een Taoist tempel en een moskee tee bezoeken, beide zeer de moeite en een sterk contrast in stijl. Als laatste besloot ik om in Chinatown een uurtje op terras te zitten met een archipelago summer IPA voor ik naar de luchthaven vertrok.Read more