Marokko 2023

March 2023
A 17-day adventure by Dieter Read more

Aankomst Fes

March 10, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 24 °C

Door de staking was mijn plan om naar zaventem te gaan met de trein vervangen door in gent overnachten en dan een vroege flibco bus nemen. Ik wilde geen nemen in de spits en was hierdoor veel te vroeg, rond 5:45, en moest ik wachten tot 8u voordat de bagage checkin open was. En het vliegtuig had ook nog een half uur vertraging. De aankomst in Fes ging zeer vlot, het is een kleine luchthaven en enkel de bagage liet wat op zich wachten.
    Geld afhalen was alweer een probleem, er was maar 1 atm waar nog geld in zat en die aanvaarde mijn maestro niet. Creditcard lukte wel gelukkig, dus ik kan verder. Ik had op het internet gelezen dat het tabak winkeltje ook simkaarten verkocht, wat een goeie tip was want het ging niet uit.
    Een taxi nemen naar het centrum leek de enige optie, maar de riad is in de wandelzone waardoor ik voor het laatste stuk het doolhof te voet in moest. Ik vond het per toeval, doordat ik een klein plakaatje zag uitgangen. Mochten er geen mensen in dat steegje gezeten hebben dan ging ik moeten bellen, er ging niets uit aan de deur, enkel drie bellen die ik alle probeerde voordat ze open deden.

Ik kreeg onmiddellijk al een muntthee bij aankomst en om het mezelf makkelijk te maken liet ik ze een gids voor morgen al regelen. Meer dan wat rondwandelen en eten zit er niet meer in vandaag. Het is vrij aangenaam wandelen in de steegjes, af en toe probeert er iemand mij aan te spreken maar sinds india ben ik expert in het negeren van mensen.
    Het was moeilijk kiezen van restaurant, alle hebben zeer goede reviews dus koos ik een willekeurige waar ik een kameel burger at. Geen idee of het echt kameel vlees was, maar het was lekker. Om af te sluiten ging ik naar de enige plaats waar bier te vinden was, de english saloon, een bar in een groot hotel. Lang heb ik niet gebleven want het bleek een binnenkoer te zijn en het werd frisjes buiten. Vandaag ga ik vroeg naar bed, maar morgen worden het normale uren.
    En ik zal mijn frans wat moeten oefenen, engels wordt hier niet veel gesproken.

Fes medina

March 11, 2023 in Morocco ⋅ ⛅ 18 °C

Het gaat hier wat meer op het gemak. Ontbijt begon om 8:30, maar dat is wanneer zij eraan beginnen, rond 9u kreeg ik mijn eten. De winkels gaan hier open om 11u, maar blijven wel laat open.
    Ik had een prive gids voor de hele dag, maar heb dat ingekort tot een halve dag gezien ik ook graag wat aleen rondkijk, en omdat de meeste zaken waar hij kwam met winkel waren. Ik was niet geïnteresseerd in tapijten of borduurwerk, maar heb wel een nieuwe riem gekocht in de oudste lederwerken van Marokko, daterende van de 11de eeuw. Dit was het belangrijkste wat ik wou zien in de stad. De stank was ook indrukwekkend.
    De moskeeën zijn niet toegankelijk, enkel een oude universiteit, naar het schijnt de oudste ter wereld. De architectuur hier is gelijkaardig aan wat je in sevilla of granada kunt zien. Verder nog vele kleine steegjes die mij deden denken aan de grand bazaar in Istanbul, en tegen de middag even druk als daar. Het zijn het soort winkeltjes waar je nog levende kippen kan kopen om thuis zelf te slachten, maar het merendeel is leder en souvenirs.
    Veel meer dan rondwandelen, eten en wat lezen heb ik niet gedaan in de namiddag, het is op 't gemak vandaag.

Uitstap meknes

March 12, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 24 °C

Mijn uitstap vandaag was blijkbaar vergeten, want toen ik vroeg waneer ik ook alweer opgepikt ging worden schoot de receptioniste wat in paniek en begon rap rond te bellen. Zaken kunnen ook rap geregeld worden hier want tien minuten later was ik al op weg.
    Ik had enkel een uitstap naar meknes gevraagd, een stad niet ver van fes, met de bedoeling daar wat rond te wandelen. Maar ik zat blijkbaar op een rondrit die af en toe stopte om wat panoramische foto's te laten nemen, en ook nog een Romeinse ruine aandeed.
    De ruine sprak mij niet zo zeer aan, heb er al genoeg gezien, en het was al goed warm daar tussen die stenen. De temperatuur schommelt hier nogal, van 5 graden in de ochtend tot 25 in de namiddag en dan rap terug naar beneden.
    Meknes zelf is kleiner dan Fes en gewoon meer van hetzelfde, dus ik vond het niet erg dat de stop daar maar een uurtje was. De meeste bezienswaardigheden stonden jammergenoeg in de steigers. De winkeltjes in de medina waren vrijwel alle kleren en schoenen, en het was er goed druk. De lunch was een restaurant voor groepen, gezien ik met een kleine groep was, en zoals al dat soort gelegenheden niet zo speciaal, maar ook niet echt slecht. De groep bestond uit een koppel italianen en een drietal brasilianen waardoor de chauffeur in het engels sprak, behalve tegen mij omdat ik hem eens in het frans geantwoord had. Zo oefen ik mijn frans ook nog eens.
    Tegen dat ik terug was had ik koppijn, waarschijnlijk door de zon want ik was mijn hoed vergeten. Meer dan avondeten en wat lezen zat er niet meer in.

Naar Rabat

March 13, 2023 in Morocco ⋅ ⛅ 18 °C

Met de trein reizen is een goede keuze. Het is niet nodig om ticket op voorhand aan te kopen, waardoor er geen tijdsdruk is en ik gewoon naar het station kon gaan wanneer ik uitgecheckt was. De taxi's hier noemen petit taxi en hebben een ander kleur in elke stad, rood in fes en blauw in rabat. Het zijn ook vrij kleine auto's.
    De treinrit was voornamelijk lezen en af en toe checken op de gps waar ik zat, want aan de stations zijn er geen naamborden, zonder gps zou ik niet weten waar ik moest uitstappen.
    Ik zit opnieuw in de medina gelogeerd, in een autoloze straat, dus het laatste stukje was weer te voet. Na inchecken ben ik direct de stad ingelopen om de zee te zien en een hapje te eten. Het is warm maar met een sterk fris windje. Het eten was een misser, ik wist het al op voorhand dat ik niets moest kiezen op de dijk, maar het was al na drie uur en indien ik nog verder zocht kon ik al voor avondeten zoeken in de plaats. Mijn maag begon wat te protesteren, maar ik heb dankzij al mijn reizen een zeer sterke maag waardoor het al na een half uurtje terug in orde was.
    Het avondeten was het tegenovergestelde, ik has een chiq restaurant uitgekozen op een boot, om de simpele reden dat ze daar bier hadden. Ik heb mij niet ingehouden en een hele menu gegeten, en meer betaald dan de laatste twee dagen, maar het was de moeite. Wel merk ik dat het voornamelijk is omdat ik in het oude centrum logeer dat er geen bier te vinden is, volgens google zou er zelf ergens een irish pub verborgen moeten zijn in het moderne centrum.
    Meer doe ik niet vandaag, ik zit hier nog twee volle dagen en ga geen uitstappen doen maar gewoon relaxen, door de stad wandelen en te veel eten.

Rabat

March 14, 2023 in Morocco

Vandaag besloot ik weer eens te doen zoals ik normaal reis, zonder gids of tijdschema en te voet. Na een ontbijt dat voornamelijk uit omelet en cake bestond ben ik vertrokken op een wandeling door Rabat die uiteindelijk 13km zou worden. Eerst langs het strand en de medina naar een mausoleum met een toren en hopen bustouristen, en dan verder naar het koninklijk paleis en terug. Het paleis was niet de moeite want je mocht niet binnen, er was zelfs pasport controle om gewoon eens naar de voordeur te lopen.
    Ik merkte op mijn wandeling dat Rabat niet echt toeristisch is, zelden kom ik iemand tegen die er buitenlands uitziet. En ook zijn er niet zo veel restaurants maar eerder veel snackbars. Het is vooral zeer rustig overal.
    In de namiddag ben ik terug naar de bar op het schip afgezakt om er een pint te drinken tijdens het lezen van een boek, maar het was koud aan het water waardoor ik niet lang bleef.
    Na een pauze in het hotel ging ik op zoek naar een restaurant, maar ik vond er gene die te voet bereikbaar waren en ik had geen zin om een taxi te nemen waardoor ik eindigde op dezelfde plaats als gisteren: de boot. Morgen zoek ik wel iets anders.

Rustdag

March 15, 2023 in Morocco ⋅ ☁️ 18 °C

Na een uurtje delibereren besloot ik om een rustdag te houden vandaag. Mijn eerste idee was om een uitstap te doen naar casablanca, maar ik had geen zin om een uur op de trein te zitten hiervoor. Het werd dus wat rondwandelen en een boekje lezen vandaag. Gezien ik in de namiddag bijna in slaap viel tijdens het lezen was dit waarschijnlijk de juiste keuze.Read more

Naar Marrakesh

March 16, 2023 in Morocco ⋅ ☁️ 22 °C

Mijn ereader doet weer goed dienst deze reis, het was bijna 4 uur op de trein naar marrakesh. Ik werd daar opgewacht door de chauffeur van het hotel en dat was maar goed want ik weet niet hoe ik het anders gevonden zou hebben. Het is hier weer een doolhof van kleine straatjes.
    Mijn eerste indruk is dat ik in de beste riad zit tot nu toe, alweer een mooie kamer en net als in mijn eerste logies kreeg ik direct een thee aangeboden terwijl ik uitleg kreeg over wat er al te zien valt en wat ze voor mij kunnen organiseren. Ook kreeg ik een lijst met goede restaurants in de buurt.
    Na enig beraad besloot ik onmiddellijk de komende 4 dagen te laten organiseren. Een zeer druk schema aan uitstappen, tot in de woestijn, maar mijn volgende logies is een resort dus ik kan daar wel uitrusten.
    Verder heb ik geen seconde tijd verspilt en ben ik onmiddellijk de stad in gewandeld, recht in de chaos. Hier zitten alle touristen, op tien minuten tijd al meer buitenlanders gezien dan in de laatste week, het is een groot contrast.
    Mijn voornaamste doel van mijn hele reis ligt hier: djemaa el fna. Dit plein is voor Marokko zoals de taj mahal is voor india, en even druk. Overdag vol met standjes die fruitsap verkopen, en shows zoals slangenbezweerders, en savonds komen de streetfood standjes uit. Ik was er net voor de avond maar na wat rondkijken besloot ik eerst een pint te gaan drinken, wat niet zo gemakkelijk is. Uiteindelijk vond ik de plaats die mij aangeraden was en zit nu in een overvolle chique jazzbar dit te typen. Het bier is duur, maar niet zo erg als Scandinavië, ongeveer 6 euro voor een halve liter.
    Na het eten en net voor er een live jazz band lawaai begon te maken ontsnapte ik en kon ik de avondsfeer gaan opsnuiven van het plein. Het was er levendig, vol met straatartiesten die muziek maakten en eetstandjes die ik geen streetfood meer durf te noemen gezien ze met hele menu's afkomen. Na een uurtje hield ik het voor bekeken om nog een thee te drinken op het dakterras van het hotel en wat te lezen.

Waterval

March 17, 2023 in Morocco ⋅ ☁️ 19 °C

Mijn uitstap vandaag was naar een waterval, de grootste in Marokko. Het was een beetje ambetant dat het ontbijt pas om 8:30 was, terwijl ik om 9 uur al moest vertrekken. En gezien het vrijdag was maakten de moskeeën al lawaai om 5 uur en nog eens een half uur er na om zeker te zijn dat ge goed wakker zijt.
    De waterval was zeer mooi, maar er drie uur voor rijden is toch niet de moeite. Het merendeel van de dag heb ik dus in de auto gezeten. Het was er ook enorm druk.
    Eens terug heb ik rap een douche genomen, even gekeken op untapped welke restaurants ook bier serveren, en een ervan bleek in de lijst te staan die mij aangeraden was van het hotel. Het was er zeer lekker en gelukkig niet veel, want ik was van plan om nog eens te eten elders, om de tijd af te wachten tot het donker is en ik terug de sfeer op het plein kan gaan bekijken.
    Het nog eens eten was er wat te veel aan, ik ga wat beter moeten plannen. Het compenseert wel mijn weinige middageten. Na een uitgebreide avondwandeling hou ik het voor bekeken. Morgen zal ik een andere simkaart moeten kopen, want de huidige werkt niet meer.

Ourika vallei

March 18, 2023 in Morocco

Mijn uitstap vandaag was naar de ourika vallei in het begin van het atlas gebergte, dus nog niet de hoge besneeuwde toppen. Het is een gewone vallei met een rivier in de bergen zoals je ook in Oostenrijk hebt, maar daar stopt de vergelijking. De bergen zijn hier minder begroeid en rood van kleur. Er was een wandeling voorzien naar een paar watervallen met een gids. Ik had die liever alleen gedaan, want ik ben al die gidsen een beetje beu. Ik heb daarna dan ook mijn chauffeur duidelijk gemaakt dat hij mij enkel naar uitzichten moest rijden zonder uitleg of gidsen. Hierdoor was ik wat eerder dan voorzien terug in stad, maar in plaats van wat paleizen of zo te bezichtigen ben ik gewoon op een terrasje gaan zitten met een boek en een pint. Die paleizen zien er toch allemaal hetzelfde uit. Mijn avondeten bestond uit pizza, bijlange niet de beste maar ik wilde eens iets anders dan tajine of couscous. Zeer laat kan ik het niet maken want morgen moet ik vroeg op.Read more

Zagora heen

March 19, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 22 °C

Mijn uitstap vandaag is eentje die twee dagen duurt. Door de bergen naar de woestijn, om daar dan in een tent te overnachten. De rit duurt bijna de hele dag want het is in zagora, aan de grens met Algerije. Na een aantal foto stoppen kwamen we voor lunch aan op een van de hoofd attracties van de rit: aït ben haddou. Dit is een oud fort dat in veel films als decor gebruikt werd, zoals prince of persia en lawrence of arabia. Zeer touristisch dus maar wel de moeite om te zien.
    Het einddoel was een kamelen rit die een uue duurde om dan te overnachten in een tent in de woestijn. De woestijn bestaat wel voornamelijk uit stenen maar de tentel liggen naast wat zandduinen. Ook is die steenwoestijn momenteel bezaaid met bloemen, wat het wel mooier maakt.
    Veel valt er daar niet te doen, enkel een boekje lezen in de tent tot het eten klaar was.